Slusken Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Hejsan! Är i valet och kvalet mellan dessa två tjänster och ser fördelar och nackdelar med båda. MP verkar vara en riktigt allsidig utbildning som har ett gott ryckte samtidigt som skytte lockar med mer fältliv och mer strid vilket är två saker jag finner lockande. Ridandet på MP ser jag både som positivt och negativt, pampigt med högvakterna samt skojigt att få lära sig rida, men samtidigt känns det lite onödigt att ägna sex-sju veckor av sin lumpartid till ridlektioner samt högvakter. Under stora övningar verkar MP ha det i mitt tyckte tråkigt, kanske är det en fördom, men jag har fått för mig att MP mest kollar hastigheter, säkerhetsbälten och griper fiktiva krigsförbrytare efter att förband så som skytte redan har varit och gjort grovjobbet. Samtidigt verkar skytte kunna bli lite väl enformigt. Lite kort om mig själv då: Är 18 år, har ända sedan barnsbern älskat skog och mark samtidigt som jag verkligen trivs med livet i stan. Jag brukar vandra i fjällen minst en vecka per år, är en aktiv jägare och gillar verkligen skytte men är för den delen inte en vapenfixerad idiot. Jag ser mig själv som ganska social. Efter gymnasiet och lumpen planerar jag att studera juridik. Så hjälp mig välja, jag ser stora fördelar med båda utbildningarna, men vilken ska jag välja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amfvrak Posted December 18, 2008 Report Share Posted December 18, 2008 Hejsan! Är i valet och kvalet mellan dessa två tjänster och ser fördelar och nackdelar med båda. MP verkar vara en riktigt allsidig utbildning som har ett gott ryckte samtidigt som skytte lockar med mer fältliv och mer strid vilket är två saker jag finner lockande. Ridandet på MP ser jag både som positivt och negativt, pampigt med högvakterna samt skojigt att få lära sig rida, men samtidigt känns det lite onödigt att ägna sex-sju veckor av sin lumpartid till ridlektioner samt högvakter. Under stora övningar verkar MP ha det i mitt tyckte tråkigt, kanske är det en fördom, men jag har fått för mig att MP mest kollar hastigheter, säkerhetsbälten och griper fiktiva krigsförbrytare efter att förband så som skytte redan har varit och gjort grovjobbet. Samtidigt verkar skytte kunna bli lite väl enformigt. Lite kort om mig själv då: Är 18 år, har ända sedan barnsbern älskat skog och mark samtidigt som jag verkligen trivs med livet i stan. Jag brukar vandra i fjällen minst en vecka per år, är en aktiv jägare och gillar verkligen skytte men är för den delen inte en vapenfixerad idiot. Jag ser mig själv som ganska social. Efter gymnasiet och lumpen planerar jag att studera juridik. Så hjälp mig välja, jag ser stora fördelar med båda utbildningarna, men vilken ska jag välja? Ridandet är BETYDLIGT mkt mer än 6-7 veckor. Snarare 6 månader. Ungf. halva din utbildningstid kommer gå åt för att lära dig rida samt göra högvakt (ungf. 6 st.) Själva MP tjänsten kan vara varierande, som MP på LivSkvadron kommer du upprätthålla ordning och säkerhet som en "vanlig" polis i sammhället, vilket kan innebära mkt dötid, men även en del "action". Om du hamnar på 4 eller 5 pluton kommer du inte rida utan bemanna vakten under det skedet dom andra rider och lära dig mer av "hantverket", själva MP tjänsten för att sedemera åka ut på skarpa insatser runt om i vårt rike. Detta brukar uppskattas mkt av dessa soldater. Med tanke på ditt intresse för juridik så kanske MP kan vara att förorda? Givetvis ska du väga det mot ditt intresse av att vara i skogen mm. Skytte-tjänsten är hysteriskt rolig även denna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victor Posted January 6, 2009 Report Share Posted January 6, 2009 Ridandet är BETYDLIGT mkt mer än 6-7 veckor. Snarare 6 månader. Ungf. halva din utbildningstid kommer gå åt för att lära dig rida samt göra högvakt (ungf. 6 st.) Detta stämmer ABSOLUT inte! 6-8 veckors ridning ÄR det man har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
macki-s Posted January 6, 2009 Report Share Posted January 6, 2009 Min kusin som är nymuckad i december (om jag inte minns fel) från Livgardet där han låg inne som MP/Säk hade ungefär 6 veckors ridutbildning. 6 MÅNADER är nog att hävda lite för mycket.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted January 6, 2009 Report Share Posted January 6, 2009 Iofs var det ca 10 år sen jag låg på Livskvadron, men det var väl ca 6-7 veckors ridning. Mycket gröntjänst och stridsskjutningar. Många fältdygn i skogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moro Posted January 7, 2009 Report Share Posted January 7, 2009 Min kusin som är nymuckad i december (om jag inte minns fel) från Livgardet där han låg inne som MP/Säk hade ungefär 6 veckors ridutbildning. 6 MÅNADER är nog att hävda lite för mycket.. Den MP-pluton som muckade i december var inte ens beridna? Var bara en insatspluton från Livskvadron som muckade då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
macki-s Posted January 7, 2009 Report Share Posted January 7, 2009 Då ber jag om ursäkt, det var den infon jag hade. Du verkar ha koll så jag litar på dig Medan jag har dig på tråden, vad är Livskvadron? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moro Posted January 7, 2009 Report Share Posted January 7, 2009 Hehe, förlåt, ville inte verka framfusig. Men Livskvadron är den skvadron (eller kompani för icke-kavallerister) som utbildar militärpoliser i Sverige nu. Där finns 5 plutoner, 3 beridna och 2 insatsplutoner. De tre beridna och en insatspluton ryckte in i somras, och muckar sommaren som kommer, den sista insatsplutonen rycker in/muckar på vintern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
macki-s Posted January 7, 2009 Report Share Posted January 7, 2009 Äh, ingen fara . Insatsplutonerna du talar om, har de någon likhet med befattningen insatssoldat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moro Posted January 7, 2009 Report Share Posted January 7, 2009 Likhet i till den del att de bemannar vakten på regementet, men olikt eftersom man som militärpolis har mer befogenheter, och därför även får göra mer saker, kan t.ex vara förarkontroller under ett par timmar en dag samma period som man sitter i vakten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 7, 2009 Report Share Posted January 7, 2009 Vad vill man från LG sida vinna genom att sätta MP i vakten? Slippa utbilda insatssoldater eller ge MP breddutbildning? Ger det MP något att bemanna vakten? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted January 7, 2009 Report Share Posted January 7, 2009 Vad vill man från LG sida vinna genom att sätta MP i vakten?Slippa utbilda insatssoldater eller ge MP breddutbildning? Ger det MP något att bemanna vakten? The Swede Man vill vinna PR-kriget. Om alla insatssoldater är MP, har man ingen grå arbetskraft kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moro Posted January 8, 2009 Report Share Posted January 8, 2009 Hänger nog lite på Anders linje där och säger mot mig själv, tror det låter mycket bättre i vissa öron att säga att man har MP som håller säkerheten på förbandet än bevakningssoldater. De veckor jag har bemannat vakten har vi haft en del utbildning med, så man har lärt sig nya saker ändå, även om kanske inte att sitta i kuren är så givande. Men är t.ex beridna MP's stalltjänst mer givande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted January 8, 2009 Report Share Posted January 8, 2009 Men är t.ex beridna MP's stalltjänst mer givande? Jo eftersom det ofta fanns gymnasietjejer där och man själv var 19-20 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timmi Posted January 8, 2009 Report Share Posted January 8, 2009 Angående hur givande stalltjänsten är så är den absolut givande. Kanske inte rent civilt eller så men för mig som ovan ryttare var det guld värt att få tillbringa så mycket tid i stallet med hästarna för att vänja mig vid dem och deras olika personligheter. Saknar K1 nått så fruktansvärt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts