A E Neuman Posted December 16, 2008 Report Share Posted December 16, 2008 I morse vaknade jag av jordskalvet här i skåne och kände ett spontant behov av att få veta vad som hänt. Till skillnad från vissa andra lyckades jag hålla mig från att ringa 112 (suck), men när jag tittade runt på diverse hemsidor (TT, sydsvenskan) fanns ingen info på i alla fall 10 minuter... Inte ens ekot kl 6.30 hade minsta info om det, vilket jag tycker är lite kass. Innan kunde man ju lyssna på polisradio från Malmö/Lund via nätet, men de länkarna jag hade sparade funkade inte längre. För nåt år sedan vaknade jag också av en gigantisk smäll som hördes över hela stan, men då tog det till morgonen innan info kom om en bomb i hamnområdet. Frustrerande när något händer och man inte kan få info... Var är bästa stället att hitta info om vad som händer just nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted December 16, 2008 Report Share Posted December 16, 2008 Om du tänker på att media professionellt sysslar med att så snabbt som möjligt ta reda på vad som händer just nu så kanske det är lite osannolikt att det skulle finnas någon som förmedlar nyheter snabbare? Det tar trots allt tid att indentifiera vad som har hänt, i vilken omfattning samt beskriva detta på ett bra sätt. Att du kunnat lyssna av polisradion förmodar jag bara var ett kryphål som polisen tack och lov verkar ha rättat till genom att införa ett nytt radiosystem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
A E Neuman Posted December 16, 2008 Author Report Share Posted December 16, 2008 Ja, att det är media som gäller för info hade jag nog tänkt mig. Förutom att ha en mikrofon direkt in i SOS alarm så lär det ju vara det snabbaste. Frågan är bara vilka som är snabbast? Och vilket medium ska man bevaka? Radio / TV / Internet / Text-TV? Jag trodde ju att lokaltidningen Sydsvenskan skulle vara snabb, men icke, AB var tydigen kvickare. Radion var ju också en besvikelse då ekot inte sa något om det 8 minuter efter det hade hänt. Nu rattade jag ju in P1 för att säkert fånga in ekot istället för "Nyheter för förståndshandikappade" på P3, men med facit i hand så pladdrades det väl friskt om det i P3 eftersom de sände från malmö. Man kunde ju också ha somnat om och vaknat pigg och utvilad till lite fylligare nyheter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted December 16, 2008 Report Share Posted December 16, 2008 2 timmar och fyrtio minuter för att svara på ett inlägg... Slappt, Alfred! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deron Posted December 16, 2008 Report Share Posted December 16, 2008 Går att köpa en sådan tjänst från SOS Alarm. Där kan man prenumerera på information om händelser som inträffar. Kan tex skickas på SMS. Är väll egentligen till för organisationer och journalister och kostar väll säkert en slant. Edit: Hittade länk http://www.sosalarm.se/sv/Sakerhets-och-jo...ationstjanster/ Står att det är en ny sort tjänst, men kommer väll bara i ny kostym. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jadu Posted December 18, 2008 Report Share Posted December 18, 2008 Finns en del hemsidor annars den jag brukar att titta rätt mycket på är http://www.wighsnews.se Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.