Jump to content

Recommended Posts

• 2 weeks later...

@AndreasM

Priset varierar kraftigt med tanke på variationen på skicket. En bil som är fräsch och varit förrådsförvarad av FM kan se riktigt bra ut och på sin höjd bara ha några tusen mil på mätarställningen. Tänk på att en 9033:a var en radiobil (RAPTGB 9033, RAdio Person TerränGBil) och har elsystemet uppbyggt efter 24 volt. Det är lite svårare att hitta reservdelar som har med elsystemet att göra till dessa bilar jämfört med "vanliga" Volvo Valp som är 12 volt. 903 SU är en bil med kapell tak. Fördelen är att tyngdpunkten ligger lägre än med 9033 och 903B (som min, se inlägget ovan) som har "plåtskåp". Det fanns även en 9031 som var en PV bil (PansarVärn) och hade en störtbur i stället för tak. De sistnämnda är mycket sällsynta och brukar vara dyra. I original har bilarna en B18 motor som bl. a sitter i Volvo Amazon. Motorn drar ganska mycket milen. Ibland 1.3 l/mil i marschfarten 70 km/h. Bilarna är gjorda mellan 1962-69 och gjorda för skogen, inte tävlingar vid rödljuset. Men bilen är ruskigt potent i skogen. Den blir en råstark maskin på lågväxel då även framhjulsdriften kopplas in. Drar åtskilligt med bensin i terrängen visserligen. En del bl a. jag själv, byter ut motorn till någon annan modell eller t.o.m. diesel. Kolla in Blocket eller följande forum: http://forum.terrangbil.net/ & http://volvovalp.ifokus.se/ . Googla på Volvo Valp, 903 osv så får du åtskilligt med info. En kul bil att köra. Gamla gubbar brukar stanna och berätta lumparminnen & ungar tycker att det är en häftig bil! Återkom ifall du har frågor. /Gusten ;-)

Edit: Stavfel.

Edited by Gusten
@AndreasM

Priset varierar kraftigt med tanke på variationen på skicket. En bil som är fräsch och varit förrådsförvarad av FM kan se riktigt bra ut och på sin höjd bara ha några tusen mil på mätarställningen. Tänk på att en 9033:a var en radiobil (RAPTGB 9033, RAdio Person TerränGBil) och har elsystemet uppbyggt efter 24 volt. Det är lite svårare att hitta reservdelar som har med elsystemet att göra till dessa bilar jämfört med "vanliga" Volvo Valp som är 12 volt. 903 SU är en bil med kapell tak. Fördelen är att tyngdpunkten ligger lägre än med 9033 och 903B (som min, se inlägget ovan) som har "plåtskåp". Det fanns även en 9031 som var en PV bil (PansarVärn) och hade en störtbur i stället för tak. De sistnämnda är mycket sällsynta och brukar vara dyra. I original har bilarna en B18 motor som bl. a sitter i Volvo Amazon. Motorn drar ganska mycket milen. Ibland 1.3 l/mil i marschfarten 70 km/h. Bilarna är gjorda mellan 1962-69 och gjorda för skogen, inte tävlingar vid rödljuset. Men bilen är ruskigt potent i skogen. Den blir en råstark maskin på lågväxel då även framhjulsdriften kopplas in. Drar åtskilligt med bensin i terrängen visserligen. En del bl a. jag själv, byter ut motorn till någon annan modell eller t.o.m. diesel. Kolla in Blocket eller följande forum: http://forum.terrangbil.net/ & http://volvovalp.ifokus.se/ . Googla på Volvo Valp, 903 osv så får du åtskilligt med info. En kul bil att köra. Gamla gubbar brukar stanna och berätta lumparminnen & ungar tycker att det är en häftig bil! Återkom ifall du har frågor. /Gusten :)

Edit: Stavfel.

Hejsan!

Finns gott om 24 volts delar på norska forumet www.laplander.nu

• 2 weeks later...

@Gusten...

Gamla gubbar??? Jag är bara 42 och jag stormar gärna fram till en "själsfrände" för att babbla lite "Four by Four" :rockon:

Det är som du säger... 9031 är inte billig om man jämför med vanliga 903 och 9033, men bilen är ju inte ett dugg praktisk. Jag hade nog satsat mina 5 öre på en 903 eller 9033. Om man är lite snål så kan man ju köpa en 903 och därefter köpa sidor-tak och dörrar (dvs en form av Hard-top) som finns att köpa lösa från 9033... då får man en 9033 12volt. ;-)

Var ute på en tysk sida för att kolla lite bilar (dvs Citroen 2CV6 som är en uuuuunderbar bil) och här fanns 9033 för 8000 euro, rätt juste pris om man ska sälja, lite synd dock att åderlåta "Moder Svea" på 903:or :mellow:

Edited by Lfskbat