Jump to content
Sign in to follow this  
mace

Exakt kaliber...

Recommended Posts

Har letat febrilt i alla böcker jag äger men inte lyckats komma på vad det är för kaliber på AK4:an.

Är det 7.62 Nato eller .308Win eller har FM mot all förmodan tagit fram en egen variant på 7.62*51?

Låsmåttet skiljer sig ju trots allt mellan 7.62 Nato och .308Win. Har en aning om att Nato patroner är några tusendelar längre.

Har en Tikka M/55 .308Win som jag kan skjuta armé ammo med, medan en kompis har en Winchester i .308Win som det inte går att skjuta med.

Är det någon som har svaret på denna säkert ganska enkla fråga?

AK 4 har kalibern 7,62 Nato, vilket inte är samma som .308 Winchster. Frågan var uppe rätt nyligen och jag fick lära mig något nytt.

Mace, menar du att du skjuter 7,62/10 i civilt vapen? :P

Sökte fram en åsikt om saken:

.308 and 7.62 NATO the same? Oh, man...:

Why dont you bring up a safer and less controversial subject, like religeon or the coutability of pregnant chads? :D

This is the subject of all sorts of debate on various mailing lists. Let me give you the short version as best I understand it:

Winchester lifted the prints for the .308 directly from the military. Unfortunatly, they did not lift the *final*, official prints but one of the later deveopmental prints, which specifies a slightly different headspace tolerances.

How important is this? Usualy, not very. The only time you are likely to notice the difference in the real world is in National Match M1 and M14 rifles set up with snug chambers cut with a commercial reamer to minimal headspace using commercial gauges. In that instsance, some lots of 7,62 NATO may yield insufficient headspace and run the risk of slam fires, out of battery ignitions and other such pleasantness. There might be some trouble in certain other unforgiving guns such as the Browning BLR and and some Sako bolt guns, as the former has very poor initial extraction and the latter are sometimes seen with very, very tight chambers. Typically, though, there are no issues in bolt guns with SAMMI standard chambers with most lots of NATO-spec ammunition. SAMMI reports that there could be some problems with 5.56 military ammunition in SAMMI spec chambers, howerver. To my knowedge, SAMMI has never bothered to raise a similar concern about 7.62 NATO and .308. For those that are curious, the SAMMI and military drawings for .30-06 are practicaly identical.

In all of these cases, however, it should be noted that military brass tends to run considerably heavier than their civilian equivilants, so the standard warnings about backing off poewder charges 10% for use in military brass still applies.

Or, at least, thats how I understand it. :huh:

http://www.snipercountry.com/roster/AllArc...12000_19_26.htm

AK 4 har kalibern 7,62 Nato, vilket inte är samma som .308 Winchster. Frågan var uppe rätt nyligen och jag fick lära mig något nytt.

Mace, menar du att du skjuter 7,62/10 i civilt vapen?   :P

Erhm.. om det inte är samma som .308 Win så kanske det skulle behövas en liten modifiering av gurusidan http://www.SoldF.com/ak4.html .. eller??! :D

Det är väl som så att kalibern är lika men hylsorna skiljer sig. jag vet bland annat att ryska 7.62 inte går att använda i Ak4 på grund av att hylsorna skiljer sig.

Det är väl som så att kalibern är lika men hylsorna skiljer sig. jag vet bland annat att ryska 7.62 inte går att använda i Ak4 på grund av att hylsorna skiljer sig.

Du menar det? ;)

ryhy.JPG

jag vet bland annat att ryska 7.62 inte går att använda i Ak4 på grund av att hylsorna skiljer sig.

Särskilt med tanke på att den patronen är hälften så lång som den svenska...(lite överdrivet)...

---

VKT, var snabbare.... :lol:

Edited by HvPrsk

jag vet bland annat att ryska 7.62 inte går att använda i Ak4 på grund av att hylsorna skiljer sig.

Särskilt med tanke på att den patronen är hälften så lång som den svenska...(lite överdrivet)...

---

VKT, var snabbare.... :lol:

Intressant nog så är bottendiametern på både .308 och 7,62x39 nästan lika. Det är inte ovanligt att man konverterar .308 studsare till 7,62x39. Inte här i Finland iaf. :D

Vet inte om det kom fram riktigt, men skillnaden är att vinkeln på hylsbröstet är ngt brantare på 7.62 Nato, vilket gör att om du laddar den i ett halvautomatisk eller bygelrepeterande vape, kamrat för .308 så går det trögt att repetera ut från patronläget. Håll upp hylsor bredvid varandra så är skillnaden synlig med ögat.

:ph34r:

/Jark

Ska väl ändå inte nyttja kronans ammo i privata vapen!!!

Kan säkert förstå snåljåpar som inte "har" råd att köpa övn.ammo till älgstudsaren, men skyll inte på FM den dagen bössan skjuter baklänges e.dyl.!!!!!!!!!!!!!!!!

Låter som vi har illegal ammo.snattare bland hos oss här på forumet..... Stämmer det?????????????????? :ph34r:

Sen är det ju helt annan sak om man hittar billig surplus-ammo nånstans. Det är ju inte så ovanligt heller, inte här i varje fall.

Tips: Olja in hylsorna med lite CLP innan du skjuter patronen. Funkade för mig.

...vilket gör att inte hylsorna biter ordentligt i patronläget utan helt belastar slutstyckslåsningen.

Funkar en gång? Ja. Funkar hundra? Ja. Men förmodligen inte så bra i det långa loppet. Det finns en anledning till att alla vapen- och ammunitionstillverkare på planeten (typ) avråder från den metoden..

Kan säkert förstå snåljåpar som inte "har" råd att köpa övn.ammo till älgstudsaren, men skyll inte på FM den dagen bössan skjuter baklänges e.dyl.!!!!!!!!!!!!!!!!

Låter som vi har illegal ammo.snattare bland hos oss här på forumet.....  Stämmer det?????????????????? ,O

Det hoppas jag verkligen! :D STJÄL STJÄL STJÄL!!! ;)

Vore ju ballt om bössan plötsligt skulle skjuta baklänges.... betyder det att den super upp använda kulor från skjutvallen? :P

Låter som vi har illegal ammo.snattare bland hos oss här på forumet.....  Stämmer det?????????????????? :camo:

Det hoppas jag verkligen! :D STJÄL STJÄL STJÄL!!! ;)

Vore ju ballt om bössan plötsligt skulle skjuta baklänges.... betyder det att den super upp använda kulor från skjutvallen? :P

:((:((:((

Off course my horse...

givetvis så fyller magget upp sig automatisk också....

det vore väl bra!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:((:((

För att lugna alla oroliga...

Nej, jag har inte snattat någon militär ammo. En vän till mig däremot lyckades med att begå det ytterst grova brottet att få med sig 2 skarpa hem, inte så där särskilt smart av honom men det får stå för honom. Eftersom det är olagligt för HV-män att inneha militär ammo (han var med i HV och inte jag vid tillfället) så tyckte jag att vi skulle göra oss av med bevisen på ett lite roligare sätt...

Kan inte förstå varför det skulle vara nåt fel med att skjuta militär-ammo i civila vapen. Har en del hemladdningar som är väldigt hårda. Dock laddade efter korrekta laddtabeller.

Tikka har dessutom en tät låsning så det har aldrig varit några problem med P++ laddningar.

Det är nog ingen fara. .308 Win är specad för ett mycket högre kammartryck än 7,62 NATO så några vapensprängningar pga den läskiga militärammon kommer nog inte att inträffa. (Om inte patronen är överladdad, dvs. Sånt händer ju.)

Om inte jag minns helt fel så är .308 = 7,64mm. Vilket gör att den är ytterst lite större än en 7,62, dvs 0,02mm.

Om inte jag minns helt fel så är .308 = 7,64mm. Vilket gör att den är ytterst lite större än en 7,62, dvs 0,02mm.

7,83mm.

.308 avser diameter mätt från räfflorna. Rysk militärammunition kallas också för 7,62 fast den verkliga diametern är .311 istället för .308.

Edited by VKT M39

7,83mm.

.308 avser diameter mätt från räfflorna. Rysk militärammunition kallas också för 7,62 fast den verkliga diametern är .311 istället för .308.

Okej jag viker.. :huh:

För att inte verka alltför sträng, så får jag erkänna att jag sett folk skjuta med svenska 7.62 i .308 utan bekymmer!!!

Men det får man inte....om man inte "hittat" ammon...........

Nej. dom saknar inte tändhatt. Som vanligt så är den svenska 7.62 ammon av undermålig kvalitet.

Eftersom dom laddar om hylsorna X antal gånger och tändhattshålet brotschas ur med jämna mellanrum så blir det djupare och djupare.

Anledningen till brotschningen är att dom använder en maskin för att ta ur dom använda tändhattarna och den är inte alltid så snäll mot hylsan. Vi som handladdar hemma använder oss av litet verktyg och stöter ut tändhatten bakåt. Men det är väl inte så roligt om man laddar några tusen hylsor om dagen. Ganska kostnadsineffektivt dessutom, beror i och för sig på om dom använder Berdan eller Boxer tändhatt, har för mig att det varierar.

Felaktigt tändhattsdjup leder då alltså till eldavbrott (alltså klick) eftersom en del AK4:or har väldigt trubbigt och nedslitet tändstift på grund av lång och trogen tjänst.

Men det är ju ganska lätt åtgärdat. Dela ut nya tändstift vart 10 år eller nåt. Innebär väl en årlig kostnad på ca. 1 kr/vapen.

(Nej Mattias, ni har fått ett reflex-band och en brun basker, det får räcka...) :D

Överhuvudtaget tycker jag att kvaliten på övningsammon är dålig, om man öppnar en ask och tittar på kulspetsarna så ser man att dom flesta är skadade, hittade någon patron där kulan satt snett i hylsan, står man på vallen och lyssnar så märker man variationer i ljudet (alltså samma patronask och samma vapen) som kan bero på variationer i krutmängden.

Hoppas att vi får ut annan ammo i händelse av krig. :=o

Ber om ursäkt för föreläsningen, men jag utvecklade mitt resonemang eftersom det kan finnas en del forum besökare som inte är så hemma i ämnet.

Edited by mace

Min erfarenhet av 7,62/10 är mycket god. I nästan alla fall är det skytten eller vapnet som är begränsande för precisionen. Den funkar t ex fint i prickskyttegevär 90 även om man kan få bättre resultat med annan am.

Det var intressant att höra om återanvändningen av hylsor, jag trodde att det enbart gällde lös am. På lös 7,62 står det tydligt att reviderade dvs återanvända hylsor använts och det syns ganska tydligt på en del hyslor att de varit med om en vända i en ak4.

Detta har jag aldrig sett på skarp am och tror därför att skarp am har nya hylsor.

Självspridning i prickskyttegevär 90 för normalproj på 100m:

medel: 35 mm

max: 60mm

för ukal (7,62PRICK) tror jag det var upp till 45 mm

detta är ur minnet, kan det stämma eller börjar jag bli senil?

Edited by 106

Jo, även jag har hört om att dom bara skulle använda nya hylsor till skarp ammo.

Men om man tittar på hylsorna till skarpa ammo så ser man ganska kraftiga variationer på yt-finish och crimpning av hylsan runt kulan. Det har ju absolut ingen inverkan på precisionen men det ser så mycket trevligare ut (Jag ska nog inte tala i det här ämnet, sitter själv och polerar mina patroner när dom är färdigladdade). :)

Drar slutsatsen att det beror på trumling innan omladdning och varierande godstjocklek i hylsan.

Om leverantören skickar sånt till kund så skulle jag i byta leverantör, det är klart att FM ska använda sig av den billigaste tillverkaren men det får ju inte gå till överdrift.

Något att tänka på för alla... Utrustningen du använder levererades av den som gav det lägsta budet. :ph34r:

Det kan säkert stämma med självspridningen i PSG90. Skulle tro att man kan få verkligen fina värden om man spänner upp ett sånt vapen i en hållare. Frågan är vad man skulle få för värden om man spände fast en gammal rank AK4. :)

Man kan skjuta smile-ansikten på pappgubbarna på 50 meter med PSG också..

Lite overkill med den bössan på 50 m kanske...