Jump to content

HAIX

Pjodde

Recommended Posts

Fick precis hem 2008 katalogs HAIX-skor, Modellerna skiljer sig inte märkvärt mot fjolårets osv(par-3 år tillbaka).

Är det någon som har erfarenhet av mer en 1 utav modellerna av HAIX?

Jag vill ha lite kommentarer om :RANGER BGS, RANGER GSG9, HIGHWALKER, TIBET,

KSK 3000, AIRPOWER P6 HIGH, AIRPOWER P3

Dvs att jag är inte intresserad av att få en kommentar av någon som aldrig har använt dem.

Helst så vill jag ha att någon som har testat 2 eller fler utav dessa modeller hör av sig, men om det är någon som har erfarenhet utav "bara" 1 modell så är det också av intresse speciellt om man kan dra lite för o nackdelar jämtemot Meindl.

Har sedan 10 år tillbaka fortfarande samma island pro och har aldrig haft ett fel på dem men vill testa nytt.

Köpte ett par Tibet, 2001 och har varit hel nöjd med dessa

men nu efter 7½år användning så har sulan lossnat lite men är fullt funktionsdugliga

//

jadu

Hur har du tyckt att det har varit att springa med dem? (asfalt, skog,kärr). Om man snörar bra är det i stort sett "omöjigt" att slita av ligamentet?. Jag vill ha ett par som man vågar gå i mörkret med utan att vara rädd för att man ska skada sig när man kliver snett.

Och hur mycket finns det att gå på i öppningen av skaftet?, känner du att det skullle gå att dra åt mer om du hade haft smalare vader? (jag har känt lite problem med det eftersom mina vader varit små i många kängor)

Hur har du tyckt att det har varit att springa med dem? (asfalt, skog,kärr). Om man snörar bra är det i stort sett "omöjigt" att slita av ligamentet?. Jag vill ha ett par som man vågar gå i mörkret med utan att vara rädd för att man ska skada sig när man kliver snett.

Och hur mycket finns det att gå på i öppningen av skaftet?, känner du att det skullle gå att dra åt mer om du hade haft smalare vader? (jag har känt lite problem med det eftersom mina vader varit små i många kängor)

Har inte reflekterat över löprundor med mina kängor kortare sträckor har det blivit och har inte känt något efter löprundorna (mer än att flåset är kass men det är en annan tråd)

Slita av ligament? förstår inte riktigt

ja absolut skulle jag kunna snöra åt de hårdare om jag velat och jag a hr nog normalstora vader.

jag tycker att de funkar helt OK att springa i. Men man ska passa sig i början när de är fabriksstela. Man kan skada vader och benhinnor rätt rejält.

De är annars väldigt stabila och vattenavvisande, fukturdrivande. Ett bra köp.

jag ska dock byta till Meindl performance när jag gör värnplikten för jag vill ha nya samt att jag hört att de ska va något bättre.

jag tycker att de funkar helt OK att springa i. Men man ska passa sig i början när de är fabriksstela. Man kan skada vader och benhinnor rätt rejält.

De är annars väldigt stabila och vattenavvisande, fukturdrivande. Ett bra köp.

jag ska dock byta till Meindl performance när jag gör värnplikten för jag vill ha nya samt att jag hört att de ska va något bättre.

det är väl lite en bankgirofråga kan jag känna valde med mellan 2olika märken och föll för det billiga alternativet vilken fungerade för mig

har ingen erfarenhet av Meindel mer än tittat på prislappen.

Kan ju känna att sköter man sina kängor vårdar de som sina egna barn så håller de länge.....

Jag har använt ett par Haix BGS i ett par år, och innan det GSG9.

Mycket bra skor som lyckas att vara en hybrid mellan en vandringskänga och smidig insatskänga, en riktig allrundkänga.

Det kan dock vara bra att veta att de är ganska smala i foten.

Jag har suttit och kollat lite på info om dem och teknisk data. vad är den stora skillnaden mellan de två kängorna?

Har inte reflekterat över löprundor med mina kängor kortare sträckor har det blivit och har inte känt något efter löprundorna (mer än att flåset är kass men det är en annan tråd)

Slita av ligament? förstår inte riktigt

ja absolut skulle jag kunna snöra åt de hårdare om jag velat och jag a hr nog normalstora vader.

off topic men när man är liten och stukar foten så tänjer man ut ligamentet, för när man är liten så är ligamenten mjuka och flexibla, så istället för att fotleden ska gå av tänjs ligamentet.

När man blir äldre så stelnar dessa och förhoppningsvis har man byggt upp styrka i sin fot för att klara av vardagen. Men om man skulle kliva ordentligt snett och det stela ligamentet inte klarar av påfrestningen så slits ligamenten av och fotleden går av(vid stora påfrestningar)