Jump to content

Hur ska vi skydda vårt stall

Frekvenz

Recommended Posts

Vi har ett stall utanför Stockholm och jag vill bolla lite undringar.

Nu har det för andra gången hänt att någon vetvilling varit inne i ett grannstall på natten och skurit hästar och kladdat ner med blod.

Ni som inte känner till fenomenten kan läsa mer om det här:

Vem skär hästar med kniv

Nu till frågan, hur ska man skydda sig?

Först och främst måste jag påpeka att låsa stallen är inte ett alternativ ur bl.a. brandsäkerhetssynpunkt.

Stallet ligger en bit från huset. Man vill ju bli varnad så att man ingriper innan någonting händer. Det verkar handlar om överlagt handlande då stallen som drabbats ligger avsides och inget ställe man bara passerar.

Det är flera separata stall med flera ingångar.

Tacksam för hjälp.

Nu har det för andra gången hänt att någon vetvilling varit inne i ett grannstall på natten och skurit hästar och kladdat ner med blod.

Vem skär hästar med kniv

Först och främst måste jag påpeka att låsa stallen är inte ett alternativ ur bl.a. brandsäkerhetssynpunkt.

Stallet ligger en bit från huset. Man vill ju bli varnad så att man ingriper innan någonting händer. Det verkar handlar om överlagt handlande då stallen som drabbats ligger avsides och inget ställe man bara passerar.

Tacksam för hjälp.

Lys upp området, teknisk bevakning med kameror och larm?

Både larm och kameror kan man få för en relativt billig peng, möjligen då kan du räkna in en del av det på billigare försäkring?

/b

Vem skär hästar med kniv

Tacksam för hjälp.

Lys upp området, teknisk bevakning med kameror och larm?

/b

Lys upp

Det verkar inte ha hjälp på tidigare drabbade gårdar.

Kamera, annan tekniskt lösning.

Ska det vara nödvändigt att lägga många tusen på tekniska lösningar?

Kanske. Men frågan är hur det ska lösas.

Djur är rörliga och varma, så larm i stallet är svårt. Hästar är även känsliga för starkt ljus och ev ljud.

Sen är det även blandning äldre och nyare ekonomibyggnader - flera ingångar av varierande skick och utformningar.

Kameraatrapper eller bara skyltar som varnar för kameraövervakat område kan ha en avskräckande effekt.

Likaså lampor med rörelsedetektorer.

Allternativt trådlösa sensorer kopplade till fönster och dörrar.

Jag har funderat på attrapper.

Men uppfattningen jag har fått av tidigare drabbade gårdar runt om landet är att det inte är snorungar eller sinnessvag människor som gör detta.

Frågan är om det är tillräckligt.

Kamera, annan tekniskt lösning.

Ska det vara nödvändigt att lägga många tusen på tekniska lösningar?

Kanske. Men frågan är hur det ska lösas.

Djur är rörliga och varma, så larm i stallet är svårt. Hästar är även känsliga för starkt ljus och ev ljud.

Sen är det även blandning äldre och nyare ekonomibyggnader - flera ingångar av varierande skick och utformningar.

Det är ju inte speciellt svårt eller dyrt att installera ett skalskydd på dörrar (och eventuella fönster) som förövarna tar sig in i. Visst kommer det att kosta en slant men det kanske får vara värt det.

Om du inte vill koppla larmet till ett traditionellt ljus/ljud larm så koppla det till ett larm i hemmet och till utestrålkastare som slås på när larmet går. En hyfsad kamera på det så kommer du få fina bilder på springande förövare.

Så sjukt! :angry: Stackars djur... Och mycket riktigt kan man ju inte låsa stallen hur som helst heller.

Vi hade något psyko som smög runt våra stall tidigare, vilka låg minst någon km från närmsta bebodda hus i övrigt. Han kunde glida förbi i en bil, åka några varv runt stallen, ridhuset och hagarna och sen försvinna. Några gånger var han in och stökade runt med de inför morgonfodringen förberedda höpåsarna och liknande saker. Andra gånger hittade vi hästar i fel spiltor och boxar, men inte lösa som om de tagit sig loss själva. Ganska läskigt att gå på mörka skogsvägar och se spår från den ensamma bilen i snön när man är 16-17 år. Det hände att den som morgonfodrade var själv i stallet när han kom åkandes. En morgon förstod vi att ett av stona blivit våldtagen blev en flaska... >:-( Gissa om hon var lätt att hantera efter den händelsen - inte!

Vad gjorde vi åt saken då? Jo, det installerades belysning med rörelsedetektorer. Gigantiska strålkastare som gjorde natt till dag. Skulle han in skulle han åtminstone känna sig utpekad och synlig. Ingen fick vara ensam i stallet under annat än dagtid. Har man råd, vilket vi hade, kan man anlita något vaktbolag som åker förbi och syns.

Intern övervakningskamera? Vi hade inte det men jag har för mig att man får ha det på privat mark (rätt mig gärna om någon).

Inser att jag är puckfemma...

Så sjukt! :angry: Stackars djur... Och mycket riktigt kan man ju inte låsa stallen hur som helst heller.

Vi hade något psyko som smög runt våra stall tidigare, vilka låg minst någon km från närmsta bebodda hus i övrigt. Han kunde glida förbi i en bil, åka några varv runt stallen, ridhuset och hagarna och sen försvinna. Några gånger var han in och stökade runt med de inför morgonfodringen förberedda höpåsarna och liknande saker. Andra gånger hittade vi hästar i fel spiltor och boxar, men inte lösa som om de tagit sig loss själva. Ganska läskigt att gå på mörka skogsvägar och se spår från den ensamma bilen i snön när man är 16-17 år. Det hände att den som morgonfodrade var själv i stallet när han kom åkandes. En morgon förstod vi att ett av stona blivit våldtagen blev en flaska... >:-( Gissa om hon var lätt att hantera efter den händelsen - inte!

Vad gjorde vi åt saken då? Jo, det installerades belysning med rörelsedetektorer. Gigantiska strålkastare som gjorde natt till dag. Skulle han in skulle han åtminstone känna sig utpekad och synlig. Ingen fick vara ensam i stallet under annat än dagtid. Har man råd, vilket vi hade, kan man anlita något vaktbolag som åker förbi och syns.

Intern övervakningskamera? Vi hade inte det men jag har för mig att man får ha det på privat mark (rätt mig gärna om någon).

Inser att jag är puckfemma...

Tack för att du delar med dig av egna erfarenheter.

Jag har idag precis börjat kolla på larm/kamera/ljuslösningar. Det är nog främst det som är aktuellt.

Har även tittat på smslarmlösningar.

Bör tilläggas att

• Det är ägare till 15+ hästar som fortfarande ska kunna röra sig på gården mellan 06:00-22:00 dagligen.
  • Skalskydd försvåras över att dörrar måste kunna vara öppen nattetid under ca 7 av årets månader.
  • Man kan närma sig gården från 2 håll per fordon och 360 grader till fots.

Kanske jobbigt, men helt klart överlägset är ett patrullschema. En patrull som upptäcks av fienden, och de spanar nogsammt innan de vågar göra nåt det lovar jag. Så kommer den personen aldrig någonsin överväga ert stall igen. Detta innebär att om schemat är omöjligt att förutsäga så kommer en bevakning på bara 5% av tiden ge en enormt avskräckande effekt. Medför beväpning, stora ficklampor, spadar, järnspätt etc. Och tänk på att det skall synas att du patrullerar, därav beväpning, men gå som en konstapel, känn på dörrar, flytta undan skräp, skaka i stängsel för att kolla de är hela etc, om någon tittar och det vet du aldrig så skall det synas att du patrullerar.

Tänk också på att den som olvoligen tar sig in i en byggnad främst oroar sig för vad som händer om någon plötsligt kommer in samma väg som han gjorde. Detta innebär att så länge som stallet är helt jävla omöjligt att snabbt komma ur förutom genom en port så kommer det kännas mycket otäckt att verka där inne. Denna enda port kan å andra sidan i det närmaste vara olåst.

Många bra tips om belysning och larm och sånt funkar bra, har lite vana av förebyggande arbete mot oönskade besökare sedan tidigare och där fick vi inte ha yttre kamera tyvärr så andra lösningar fick det bli.

En ide som jag skulle kolla pga problemen med många personer som ska röra sig där och att dörrar måste stå öppna är såna sensorer man har i butiker/lager som gör att det plingar när man går in, sätter man såna innaför dörrarna och monterar "ringklockan" uppe i bostadshuset så är det inget som stör hästarna men Ni får en varning om att någon har gått in i stallet och kan Då kolla hur det ser ut helst via en intern övervakningskamera med monitor inne i huset.

Samma sensorer kan monteras på tex infartsvägarna och de troliga stigar man kommer på om man närmar sig till fots, då vet Ni när någon kommer och kan var förberedda.

Visst dsessa kommer att reagera på djur som går förbi också men man kan ju placera dem på en höjd som gör att det bara är större saker som ger signal, rävar och harar och annat smått går under signalstrålen.

Sen skulle det vara möjligt att tända innerbelysningen i stallet från huset om inte det går redan, för om någon går in och Ni ser dem på interntv.n så kan Ni tända innerbelysningen och jag har svårt att tro att en förövare stannar kvar inne i stallet om belysningen tänds då det ju kan förvänta sig att Ni är på väg och vet då att de är avslöjade.

Alla dessa saker kan kopplas på timer som aktiverar dem kl 22.00 och stänger av dem 06.00, skulle någon behörig behöva komma in medan systemet är på kan de ringa Er och tala om det så vet Ni att det är OK när det börjar låta, och inget av dessa system lär störa hästarna.

My 2 Cent

PS kan inte fatta hur man kan göra något sådant mot ett djur, och det skulle inte sluta väl för förövaren om jag fick tag på den som gjort så mot mina djur DS

Patrullering låter som en bra ide, beväpning låter som en otroligt dålig ide tycker jag.

Om patrullen får tag på den som gjort och spöar upp vederbörande så är nog risken väldigt stor att dom åker dit för misshandel (åklagaren bör hävda att dom hade som uppsåt att skada inkräktaren eftersom dom var beväpnade).

IR-däckare som känner av om någon går innanför en dörr kostar inte många kronor och kan kopplas till det mesta, innerbelysning, ytterbelysning, larm, ringklocka hos er osv. Fungerar bra att montera över en väg, stig osv. Kan ge många falsklarm men det får du göra en avvägning på.

Skalskydd kan som sagt bestå av så mycket mer än bara magnetkontakter på dörrar och fönster, ir-däckare, mattor som reagerar när någon går på dom osv osv.

Hoppas att ni får tag på personen som gjort detta och att han/hon låses in på psyksjukhus länge, kan inte vara helt frisk...

Det ska väl gå att rikta sensorn. Typ att den sitter precis ovanför dörren, riktad ned mot marken och då bara tar upp den direkta närheten framför dörren (kanske 2m i bredd o 4m i längd).

Vi hade såna på mitt förra jobb som skulle öppna en rullgardin (typ som en port mellan två verkstadsdelar) o då va det folk där och kalibrerade sensorn att ta upp ett visst område enbart.

Nu vet jag inte hur mycket elektronik/kabeldragning som redan finns i stallbygnaden men här är iag mina förslag.

På alla dörrar som hästar inte ska gå genom: kodlås. Alla användare får en (kanske till och med personlig) kod som de använder för att komma in i bygnaden.

På alla dörrar som hästar ska gå genom: Kameror. Beroende på läget antingen vanliga kameror och där som hästarna störs av ljuset kan man ha IR kameror. Ja bilden ir rät mycket sämmre men det är mycket bättre än inget alls. Sen kan man koppla kamerorna till en rörelsedetektor som sätter på dem när rörelse upptäcks

Sen angående att vissa dörrar inte får låsas. Kan man inte koppla dem till brandlarm etc så att de öppnas automatiskt?? Sen finns det ju sådanna annårdningar som gör att man inte kommer in om man är 2 personer inför dörren(för hög vikt på en våg). Jag vet att polisen har sådant på vissa ställen. Kan man inte bara vända på det hela? Dörren öppnas bara om minst 300kg belastning (en häst) finns?

Sjöbevakaren

Stort tack för alla bra förslag.

Just nu lutar det åt IRljus sensor vid ingångar kopplade till signal eller dylikt i huset.

Tack för tipset angående kolla en eventuell sänkning av premie på försäkring. Ska kolla det imorgon.

Beroende på utfallet av det är det möjligt med en kamera i varje stall. Antingen kopplad till skrotig dator med uppkopplad till internet.

Alternativt kamera med MMS larm och möjlighet till övervakning i mobil.

Jag bedömer att dessa åtgärder MAX går på 1000.- utan kameror.

Komplettera alt med varningsskyltar på dörr och infarter.

Fortsätt gärna med bra tips!

Stort tack för alla bra förslag.

Just nu lutar det åt IRljus sensor vid ingångar kopplade till signal eller dylikt i huset.

Tack för tipset angående kolla en eventuell sänkning av premie på försäkring. Ska kolla det imorgon.

Beroende på utfallet av det är det möjligt med en kamera i varje stall. Antingen kopplad till skrotig dator med uppkopplad till internet.

Alternativt kamera med MMS larm och möjlighet till övervakning i mobil.

Jag bedömer att dessa åtgärder MAX går på 1000.- utan kameror.

Komplettera alt med varningsskyltar på dörr och infarter.

Fortsätt gärna med bra tips!

Använd samma sorts IR sensorer för att hålla koll på infarterna samt stigarna också, sen kan man ju göra en "omvänd" inhägnad runt varje stall eller hela området med såna sensorer som täcker ett större område utanför så när någon passerar den yttre gränsen så tänds ytterbelysningen och Ni får larm inne i huset, skulle besökaren fortsätta in i ett av stallen så aktiveras det larmet och Ni får larm igen och vet Då vilket stall det gäller.

Hopperligen sticker besökaren när det första larmet går och gårdsplanens mörker förbyts till dagsljus, men vissa är ju envisa!!

En kraftig björnsax och/eller en klassisk zeke varg-fälla? (En sådan som fångar offret i ett nät och hissar upp denne i luften.) Efter identifiering (motsv.) avslutas ärendet i botten på gödselbrunnen eller i grenflismaskinen.

Oavsett metod, lycka till och hoppas ni fångar gärningsmannen!

En kraftig björnsax och/eller en klassisk zeke varg-fälla? (En sådan som fångar offret i ett nät och hissar upp denne i luften.) Efter identifiering (motsv.) avslutas ärendet i botten på gödselbrunnen eller i grenflismaskinen.

Oavsett metod, lycka till och hoppas ni fångar gärningsmannen!

Jag tror att han ville ha seriösa förslag Rune.

Din uppviglare där.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...