Boston Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Har sökt på hv forumet och inte hittat något om detta.. Fick veta nyligen att, om en HV-soldat gör utlands tjänst så ger detta full avtals tid DOCK utan ersättningar. Minskar nog lite ”avtals nollor” i listorna, vilket är bra. Visar också lite att ibland kan dom komma med lite bra beslut på HKV.. Mvh Boston Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Kul om det stämmer. Har du beteckning på skrivelsen så kan jag luska fram den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Där ser man, istället för att fixa så att det finns saktioner när kontrakt inte är uppfyllda så gör man istället så att det är lättare att uppfylla kontraktet. Alltså, jag tycker det är en bra ide, men tycker att det luktar "registervård" så det ser bättre ut i listorna. Det kan ju igentligen inte beröra så många personer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GD1 Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Hur ofta är det det är de soldater som är i US/IA/NBG etc som är problemet? De allra flesta nollorna har andra skäl till att vara frånvarande. Däremot öär det en bra gest för att visa att HV är en del i FM och att alla de från HV som vara i NBG faktiskt har mycket att tillföra HV efter muck från NBG. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweSold Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 (edited) Men varför ska det "se ut som" en avtalsuppfyllnad inom HV när man pysslat med annat? Jag förstår inte logiken, för den ansvarige som ser nollan i papperet vet ju om varför den gubben/gumman inte är med på övningar det året och gör ju inga övriga åtgärder? Edited December 11, 2008 by SweSold Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 (edited) Men varför ska det "se ut som" en avtalsuppfyllnad inom HV när man pysslat med annat?Jag förstår inte logiken, för den ansvarige som ser nollan i papperet vet ju om varför den gubben/gumman inte är med på övningar det året och gör ju inga övriga åtgärder? Därför att man faktiskt har tjänstgjort inom FM. Det finns en hel del som läser av statistiken, inte enbart närmast berörda. Edited December 11, 2008 by larsev Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweSold Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Därför att man faktiskt har tjänstgjort inom FM.Det finns en hel del som läser av statistiken, inte enbart närmast berörda. Det kan jag köpa, men det är ju trots allt en lucka som uppstått i ordinarie HV-förband. Att då visa (genom statistik) att det inte är så (fast det är så ), känns väldigt bakvänt. Jag måste ha missat själva kärnpoängen med detta handhavande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Därför att man faktiskt har tjänstgjort inom FM.Det finns en hel del som läser av statistiken, inte enbart närmast berörda. Det kan jag köpa, men det är ju trots allt en lucka som uppstått i ordinarie HV-förband. Att då visa (genom statistik) att det inte är så (fast det är så ), känns väldigt bakvänt. Jag måste ha missat själva kärnpoängen med detta handhavande? Det är ju skillnad på lucka och lucka hade det blivit "HV-larm" så hade ju såklart denne person haft lite svårt att närvara Det avtalet reglerar är hur många övningstimmar man förbinder sig att göra och jag hoppas innerligt att en soldat i NBG fick mer än 20/60 timmars utbildning Vederbörandes Chef är förhoppningsvis dessutom informerad om att "kalle karlsson" är i galnastan och kan därför inte närvara på helgens objektsövning (och ingen annan helgs övning heller) Alternativet skulle vara att man avrustar från HV och sen går med igen när man kommer hem från missionen... vilket skulle generera en jäkla massa pappersarbete helt i onödan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Därför att man faktiskt har tjänstgjort inom FM.Det finns en hel del som läser av statistiken, inte enbart närmast berörda. Det kan jag köpa, men det är ju trots allt en lucka som uppstått i ordinarie HV-förband. Att då visa (genom statistik) att det inte är så (fast det är så ), känns väldigt bakvänt. Jag måste ha missat själva kärnpoängen med detta handhavande? Hur ser ett HV-förband ut vid "mobilisering" efter att alla extra hemvärnsmän gett sig av till sin riktiga befattning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Hur ofta är det det är de soldater som är i US/IA/NBG etc som är problemet? De allra flesta nollorna har andra skäl till att vara frånvarande. Däremot öär det en bra gest för att visa att HV är en del i FM och att alla de från HV som vara i NBG faktiskt har mycket att tillföra HV efter muck från NBG. nu är jag inte riktigt med dig i dina tankar. jag deltog under min tid i NBG i ett par övn med HV, detta mycket pga att jag har bra vänner i min pluton, och känner att jag kan hjälpa till på de områden jag kan bäst, dvs samband och nu på senare tid även viss sjukvård. det funkade bra på plutonsövn, trots visst motstånd från RK, men det är ju rätt normalt. däremot när jag åkte med på rikshvC´s inspektion, upplevde jag att HV låg långt ifrån NBG, och att man absolut ej var välkommen med nya ideer. den utb på blixtlås som genomfördes under denna dag var i många sätt föråldrad, men påpekande om att reglementet hade ändrats var ej välkommet, och att jag som anställd skulle rätta mig efter hemvärnets regler och ej de jag övat i ca 8 månader som anställd. nu vet jag att man bör bedömma just min utb-grp, utefter att kompetensen i befäls och instrk leden, ej håller samma kvalitet som yoff från resten av firman. men det blir ju inte lättare att uppfylla ett hv-kontrakt av det faktum att man är anställd och arbetar på annan ort, ej får behålla sin AK pga man ej kan komma på vapenkontroll. hade jag haft vapnet hemma hade jag förstått det viktiga i detta, nu hade jag enbart nyckeln hemma, då jag kasunförvarat mitt vapen i snart tio år, och lämnade helt enkelt in underbeslaget också, när jag rykte in. men åter till huvudfrågan. rätta mig nu om jag har fel, men är det inte "förbjudet" för en polis att ingå i HV. och då menar jag inte SBP!!! lär det så borde det bli något liknade, för anställd personal. nu vet jag att man kan vara civilanställd och HV-man, men rimligheten om du är anställd på kontrakt i två år, som soldat i firman(nya systemet), att du också är hemvärnsman är inte så bra. du står redan i beredskap, och skulle skiten slå i fläkten kommer du knappast få åka hem till knäckebrötorp och vakta objekt. och du kan lika gärna vara i utlandet. däremot, om vi får det system som amf1 har tagit i bruk, och att du är anställd i kanske 2-3 år, sedan slutar och känner att du har något att tillföra i HV, skall du inte tvingas gå intro-utb. det är ju en rent bisarr tanke att någon som jobbat som tex luftburen skyttesoldat i två år skall behöva genomgå en utb om hur försvaret funkar, samt lära sig skjuta. jag tror nog det kommer att finnas tid i jobbet som skyttesoldat att bekanta sig med div andra vapen. att gå ifrån ak5C till AK4B är inte så stor heller. om du mot ett skriftligt löfte lovar att återvända till HV efter din tjänst kan du kvarhålla din utrustning. vilket är ett enda plus för hv, då ingen hv-man skulle tveka, att se till att byta in sin hv-utr mot uppgraderad utrustning. skulle man helt tappa lusten för hv, tja ta med din utr då till ditt TSF på jobbet, och lämna i där, och lös uppgiften med din KVM i hv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boston Posted December 11, 2008 Author Report Share Posted December 11, 2008 Som jag ser det så finns det flera bra anledningar. Papper/statistik ser bra ut. För dom som ser kontrakts märken som en viktig sak, får ingen lucka i avtals åren. Men kanske en av höjd punkterna är att utlandstjänsten värdesätts i stället för att drabbas av ”noll straff”. Dom som är nitiska och vill att ens register ska se bra ut får också ut av detta. Men inte ser jag något fuffens eller försök till att dölja statistik, detta är i mina ögon ett beslut att erkänna utlandstjänsten som ett bra tillfälle för individ och v att få in mer kunskap och erfarenheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Nu registreras ju förvisso all tjänst inom FM (och FrivOrg) i PLIS, vilket du också får ut i PLIS i former av kurstid och övrig tid. Så visst, de är ju nollor i avtalstiden - men antaligen allt annat än nollor i tjänstetid.. Och imho får man skilja på nollor och nollor. Hos oss låser vi bara in vapnet hos den som är i US i kasun under tiden man är borta, så får man fram det när man är tillbaka. Inga konstigheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 (edited) Nu registreras ju förvisso all tjänst inom FM (och FrivOrg) i PLIS, vilket du också får ut i PLIS i former av kurstid och övrig tid. OT: Men så är dock inte fallet. Om det inte är så att man endast får ut en minimal del från PLIS när man beställer hem "sina" papper förstås, eller att jag är ett undantag. För i mina papper så har jag inte varit med på en enda HV övning sedan 2002/2003, jag har inte varit skyddsvakt någonstans överhuvudtaget och jag har inte heller gått de utbildningar jag varit på. Edited December 11, 2008 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Nu registreras ju förvisso all tjänst inom FM (och FrivOrg) i PLIS, vilket du också får ut i PLIS i former av kurstid och övrig tid. OT: Men så är dock inte fallet. Om det inte är så att man endast får ut en minimal del från PLIS när man beställer hem "sina" papper förstås, eller att jag är ett undantag. För i mina papper så har jag inte varit med på en enda HV övning sedan 2002/2003, jag har inte varit skyddsvakt någonstans överhuvudtaget och jag har inte heller gått de utbildningar jag varit på. Då skulle jag vilja sätta mina slantar på att man slarvat med rapporteringen till Utb.gruppen (som ska knacka in det i PLIS) eller att det är på utb.gruppen man har struntat i registreringen. Annars är det så att allt ska in! Varje liten FBU-kurs (och listor över PLIS-koder finnes!)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Zak Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 (edited) Enligt FM så ska alla som är i utlandstjänst få full avtalstid sedan ett år, men ingen som jag frågat på diverse HV-utbildningsgrupper kan svara på hur eller var man skall skriva det... så det är fortfarande nollor. Så visst, de är ju nollor i avtalstiden - men antaligen allt annat än nollor i tjänstetid.. Och imho får man skilja på nollor och nollor. Sen finns ju frågan huruvida skarp tjänst ska synas i statistiken. Är ju besläktat med utlandstjänst i den mening att det inte syns i statistiken över avtalstid. Vilket är något som min erfarenhet säger, det som de högre upp i organisationen (bara) tittar på. (Ty de känner inte ens till att det genomförts skarp tjänst i förbandet...) /Zacke Edit: tillägg. Edited December 11, 2008 by Fk Zak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts