fältbyxa Posted December 10, 2008 Report Share Posted December 10, 2008 Hej! Jag undrar om det finns m90k t-tröja FMs eller inofficiell variant? Och så undrar jag om m90L byxorna på camobutiken är kronmärkta eller nått skit dom sytt ihop själva? Och vilken skillnad är det mellan m90 och m90L? Är m90L kallare? //Fältbyxa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted December 10, 2008 Report Share Posted December 10, 2008 Hej!Jag undrar om det finns m90k t-tröja FMs eller inofficiell variant? Och så undrar jag om m90L byxorna på camobutiken är kronmärkta eller nått skit dom sytt ihop själva? Och vilken skillnad är det mellan m90 och m90L? Är m90L kallare? //Fältbyxa Inget svar på dina frågor utan jag lägger till ytterliggare en Har någon här testat "M90 fältjacka Lätt" från Camobutiken? Hur står den sig mot den äkta? Är det några designmässiga skillnader? /Sundelin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted December 10, 2008 Report Share Posted December 10, 2008 Den är inte kronmärkt, Och är det bara jag som tycker beskrivningen är väldigt lik den som finns på soldf om m90L? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted December 10, 2008 Report Share Posted December 10, 2008 Jag har visserligen aldrig haft en M90L skjorta på mig, men jag det jag har sett av dom så skiljer det sig inte mycket från den aktuella kopian-skulle vara kardborren för märken på ärmarna då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted December 10, 2008 Report Share Posted December 10, 2008 Hej!Jag undrar om det finns m90k t-tröja FMs eller inofficiell variant? Och så undrar jag om m90L byxorna på camobutiken är kronmärkta eller nått skit dom sytt ihop själva? Och vilken skillnad är det mellan m90 och m90L? Är m90L kallare? //Fältbyxa 90l är lite svalare när det är varmt ute skulle gissa på att 90l uniformen som dom säljer är en kopia troligtvis samma som surplus.se säljer om så är fallet är det en riktigt bra kopia på orginalet. men jag gillar tacup gears 90 tropik bättre är av ripstop tyg o lite tunnare än 90l 90k från tacup gear Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomS Posted December 10, 2008 Report Share Posted December 10, 2008 Hej!Jag undrar om det finns m90k t-tröja FMs eller inofficiell variant? Och så undrar jag om m90L byxorna på camobutiken är kronmärkta eller nått skit dom sytt ihop själva? Och vilken skillnad är det mellan m90 och m90L? Är m90L kallare? //Fältbyxa Fältuniform M90 Lätt är precis det det låter som. En lätt version av vanliga fältuniformen. Ett tunnare tyg, utan foder, annan blandning av bomull/polyester. Man kan/får även kavla upp ärmarna och fästa de i uppkavlat läge. Jackan ser lite annorlunda ut, lite mer som en skjorta, öppen i halsen stängs endast med knappar osv. Byxorna ser likadana ut men har en annan blandning i tyget och utan foder. Och uniformen är tänkt att vara svalare, det är ett plagg tänkt till sommartider och främst utlandsstyrkan. Det var väl en sammanfattning antar jag, mer info finns på soldf.coms faktasidor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fältbyxa Posted December 10, 2008 Author Report Share Posted December 10, 2008 Hej!Jag undrar om det finns m90k t-tröja FMs eller inofficiell variant? Och så undrar jag om m90L byxorna på camobutiken är kronmärkta eller nått skit dom sytt ihop själva? Och vilken skillnad är det mellan m90 och m90L? Är m90L kallare? //Fältbyxa 90l är lite svalare när det är varmt ute skulle gissa på att 90l uniformen som dom säljer är en kopia troligtvis samma som surplus.se säljer om så är fallet är det en riktigt bra kopia på orginalet. men jag gillar tacup gears 90 tropik bättre är av ripstop tyg o lite tunnare än 90l 90k från tacup gear Nej M90K byxor Är inte min grej. Men är det ingen som vet nått om det finns någon t-tröja i m90k kamo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted December 10, 2008 Report Share Posted December 10, 2008 Byxor M90L har fästen för hängslen för att kunna hänga löst knäppta under vapenrocken. De saknar dessutom det innertyg som finns under dragkedjan längst ned i byxbenen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted December 10, 2008 Report Share Posted December 10, 2008 Hej!Jag undrar om det finns m90k t-tröja FMs eller inofficiell variant? Och så undrar jag om m90L byxorna på camobutiken är kronmärkta eller nått skit dom sytt ihop själva? Och vilken skillnad är det mellan m90 och m90L? Är m90L kallare? //Fältbyxa Tjenis! Kronmärkta kläder får inte säljas utav tex camobutiken dom måste ta bort märkningen vad jag vet. M/90 camo t-shirt finns på http://www.surplus.se. Där finns det oxå M/90L jacka och skjorta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Hej!Jag undrar om det finns m90k t-tröja FMs eller inofficiell variant? //Fältbyxa M/90 camo t-shirt finns på http://www.surplus.se. ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 (edited) Tror han missade att killen letade efter M/90K, inte M/90 Det star aven pa camobutikenssida att tillverkaren ar Active sa det borde vara en kopia. Vet inte hur den skiljer sig ifran Tacupgears men har bara haft bra affarer med dem pa tacupgear. Priset ar aven billigare dar. Edited December 11, 2008 by coolhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Vet inte hur den skiljer sig ifran Tacupgearss men har bara haft bra affarer med dem pa tacupgear. Priset ar aven billigare dar. Tacupgears är ripstop tyg av bomull o cammobutikens är tyg av 35% bomull och 65% Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Men tyvärr så skilljer sej tacupgears avsevärt färg mässigt . Den man kan köpa på surplus o camobutiken är så nära orginalet man kan komma . Möjligen uppsydd i samma fabrik som orginalet . Detta sista är spekulation . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mech.Inf Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Är det någon som vet hur storlekarna skiljer sig mot FMs varianter av 90L och 90K? De på förrådet är ju figursydda efter något abnormt midjestort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweSold Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Är det någon som vet hur storlekarna skiljer sig mot FMs varianter av 90L och 90K? De på förrådet är ju figursydda efter något abnormt midjestort Inte svar på din fråga, men är det inte det som är meningen? Att plaggen ska vara lösa, luftiga och lediga när de bärs utanför byxorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 90L är sydda stora av just den anledningen Swesold säger. Men folk har tagit ut mindre storlekar eftersom det är snyggare. Det ledde till att man var tvungen att sy upp stora mängder nya jackor, eftersom folk inte tog den storlek dem egentligen skulle ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Hur mycket i vikt och längd bör man gå ner då? Är själv normalt 180/75. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Men tyvärr så skilljer sej tacupgears avsevärt färg mässigt . Den man kan köpa på surplus o camobutiken är så nära orginalet man kan komma . Möjligen uppsydd i samma fabrik som orginalet . Detta sista är spekulation . Nu nar du sager det sa kommer jag ihag att du namnt fargskillnaden tidigare. Ager bara M90K varianten av Tacupgears men jag har vanliga M90 brallor pa ingang... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mech.Inf Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Hur mycket i vikt och längd bör man gå ner då? Är själv normalt 180/75. Kör vanligtvis 190/75 på 90F. På 90L gick jag ner till 180/65. Detta gäller då enbart jackan. Byxorna sitter som F-varianten i midjan. Sen vet jag inte hur dessa icke kronmärkta persedlar är i storlekarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 12, 2008 Report Share Posted December 12, 2008 90L från Active Life Equipement - ALE - www.surplus.se - är helt identisk med FM:s utgåva, så när som på kardborrar för märken på båda ärmarna. Enligt uppgift från ALE kommer kronans nästa utgåva ha liknande kardborrar, därför valde man att sy de egna jackorna så redan nu. I övrigt är jackorna helt identiska; modell, färg, storlekar, tyg: rubbet! De sys till och med på samma fabrik i Kina som FM anlitar/anlitat och provjackor från varje serie jämförs noga med kronmärkta motsvarigheter innan produktionen går i gång. Jag har använt kronmärkt 90L och jag märkte ingen skillnad i måtten (eller så har jag blivit fetare ). Cammobutikens jacka är producerad av ALE. ALE har även en jäkla massa kronmärkta M90 i butik; betydligt mer än vad som finns på webben. Jag var där för två veckor sedan för shopping och rek och sortimentet på den överskottsorgien är imponerande! På gång är tydligen även egna utgåvor av 90P och en av goretextvarianterna (Taigas är förlaga). Målsättningen hos ALE är att kunna hålla sig 50% under priset på kronmärkta utgåvor. Vad gäller M90-varianter i ökenkammo, så har ALE tydligen funderat i de banorna, men det verkar inte bli nått i närtid eftersom efterfrågan är så pass begränsad och minsta batch för fabriken ligger på runt 3000 plagg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 12, 2008 Report Share Posted December 12, 2008 bara för att jag vill vara gammal och bitter. ni som ev tänker köpa 90L och 90K för att använda i utlandstjänst. om ni inte fått den infon redan så kommer den här. de kopior ni köper är ej impregnerade med det insektsdödande medel som de kronmärkta. bara som pre-medicial info. skall de brukas här i kalla nord, är det väl bara att dränka in dem i "mygga" och hoppas att man inte befinner sig på ett övn-fält. mygg och knott på övn-fält tycks ha blivit immuna mot både mygga och djungelolja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 14, 2008 Report Share Posted December 14, 2008 skall de brukas här i kalla nord, är det väl bara att dränka in dem i "mygga" och hoppas att man inte befinner sig på ett övn-fält.mygg och knott på övn-fält tycks ha blivit immuna mot både mygga och djungelolja. Nu är ju inte exempelvis malariarisken så himla överhängande i vår kalla nord, varför behovet av impregnering inte är lika stort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted December 14, 2008 Report Share Posted December 14, 2008 Är de kronmärkta indränkta med insektsdödande medel verkligen? Insektsrepellerande vore mer naturligt för något som bärs mot huden. Jag vet dock att insektsdödande medel används i malariabekämpning i Afrika på sängnät så det kan ju stämma. Är faktiskt ärligt nyfiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted December 14, 2008 Report Share Posted December 14, 2008 Är de kronmärkta indränkta med insektsdödande medel verkligen? Insektsrepellerande vore mer naturligt för något som bärs mot huden. Jag vet dock att insektsdödande medel används i malariabekämpning i Afrika på sängnät så det kan ju stämma. Är faktiskt ärligt nyfiken. Om det är dödande eller bara bortstötande kan jag inte svara på men det är inte myggorna man i första hand vill undvika utan de små små insekter som lägger sina ägg i sömmarna på våra kläder, dessa insekter (minns ej namnet) brukar dras till latrinen och nytvättade kläder. När dessa ägg kläcks och blir larver så kryper dom in under huden på dig och ligger där tills dom är färdigutvecklade, dessa insekter bär visserligen malaria även dom men även en massa andra sjukdomar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 14, 2008 Report Share Posted December 14, 2008 Nu blandar du och ger Chassi! Malaria sprids av malariamygg (Anopheles) och dessa har i stort sett samma uppträdande som övriga mygg. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 15, 2008 Report Share Posted December 15, 2008 Ökenvarianten av uniformen är impregnerad med Permitrin som är en syntetisk pyretroid, ett gift som tidigare använts inom skogsbruket men som är förbjudet sedan 2003 vilket ju intressant nog gör tvätt av ökenuniformer omöjlig. Dom 90L jag har burit har inte varit behandlade Permitrinet är invävt i tyget och inte applicerat på utsidan i syfte att minska övergången av giftet i blodet. Det är mycket riktigt som Krook säger ang spridningen av Malaria, det är enbart buret av en mygga och då i dess vuxna stadium som den sticker och sprider sjukdomen mellan människor. Av de tropiska sjukdommar jag känner till, Malaria, Sömnsjuka, Dengue feber, Lechmaniasis, Schistosomiasis, west Nile mfl är dom flesta vectorburna och oftast då av mygg, det finns dock ett par arter av flugor som är kända för att tycka om att lägga ägg på hängande tvätt (sök på Bot-fly) dessa ägg kläcks och larverna kan då krypa in under huden genom befintliga sår eller genom att själva skapa ingångar, även om det kan medföra otrevliga infektioner och fistelgångar så är dom relativt enkla att behandla, Dom här flugorna bär INTE malaria, däremot så kan i vissa fall larverna få en ingång av mygg som sticker alt flugägg lifta till en lämplig värd via mygg, länge än så går jag inte med mina basala kunskaper om tropikmedicin. (ca 15 år i tropiska och sub-sahara Afrika + Asien) men det är ju inte syftet med den här tråden men hoppas att det klarar begreppen lite Chassi. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted December 15, 2008 Report Share Posted December 15, 2008 Doh men jag hade lite rätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 15, 2008 Report Share Posted December 15, 2008 OT!! tack blackadder du klarade på ett par få rader, av att lösa mer pre-medicinsk utb för undertecknad, än vad förmedC fixade under ca tio månader. visste att uniformerna skulle innehålla Permitrin, kom dock ej ihåg namnet förrens du lade upp det igen. tror iofs att "djungel 90" också skulle ha detta i sig. ty det finns en 90L som är i liknade ripstop-tyg som 90K, dock ej med "knottrorna" som K kommer med. den finns det säkert någon annan som vet mer om än mig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 15, 2008 Report Share Posted December 15, 2008 OT!! tack blackadder du klarade på ett par få rader, av att lösa mer pre-medicinsk utb för undertecknad, än vad förmedC fixade under ca tio månader. visste att uniformerna skulle innehålla Permitrin, kom dock ej ihåg namnet förrens du lade upp det igen. tror iofs att "djungel 90" också skulle ha detta i sig. ty det finns en 90L som är i liknade ripstop-tyg som 90K, dock ej med "knottrorna" som K kommer med. den finns det säkert någon annan som vet mer om än mig... ja den har jag bara sett på bild men det skulle inte förvåna mig om det är så. Permitrinet är som avslutning i första hand till för att avskräcka stickande insekter, små skalbaggar och myggor som bekant bär med sig en massa gott, även myggnäten är behandlade med detta härliga ämne av samma anledning, på natten tar man av sig sin 90'a (ja ja om läget osv) och då finns risken att någon kroppsdel kommer i kontakt med nätet och så sticks man genom av någon blodsugare. Att det samtidigt har en viss motståndskraft mot andra insekter är ju bonus men alla som varit med vet ju att det inte handlar om att man tack vare uniformen går runt en en skön bubbla som ingen insekt kommer in i /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zurf Posted December 18, 2008 Report Share Posted December 18, 2008 För dem som är intresserade så kommer jag publicera recension om M90L kopian ifrån surplus.se. Har beställt den idag, kan dröja innan jag får den. Men när jag får den kommer jag jämföra den med M90L (Kronmärkt) M90L (Tacupgear.com) och självklart M90L (Surplus.se) Innehåll som kommer finnas: Bilder, som visar hur dem olika plaggen ser ut mellan varandra Förtäckning om tyg, knappar och annat smått och gott. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts