Jump to content

Scart på TV.n

Kustbo

Recommended Posts

Har ett problem och hittade inte svaret i någon existerande tråd så tar det här.

Har en Samsung platt TV med två scart utgångar, i ena sitter digitalboxen och i den andra en trådlös hörlur/förstärkare som en medlem i familjen behöver, men jag vill koppla in min DVD spelare också och har ingen mera scart, så frågan är kan man koppla in en "hubb" som man gör med USB till datorn??

Finns det andra lösningar så är jag öppen för förslag då TV inte är mitt teknikområde.

Tack på förhand

Snabbaste och smidigaste lösningen är nog en sådan här!

39299.jpg

Finns sådanna med fjärrkontroll också så man slipper hasa sig ur fotölj/soffa för att switcha källa.

/JBP

AHA det ser lovande ut, får se om en sådan finns hos lokala tekniknasaren har ju både Classe i sjön och Kjell i närheten så någon borde ha, ser ut som den har 5 utgångar om det är en knapp till varje källa och då klarar jag mig bra.

Tack för tipset :)

Vad har du för fler utgångar på DVD:n?

Komponent (röd/grön/blå) på DVD och motsvarande på TV?

Använd dessa och ljudet (vit/röd) till TV eller stereo (hemmabioanläggning?)

Läs Här och Här oxå om utgångar på DVD-spelare.

Edit: Lade till en länkar om kontakter.

Finns det inte komponent (röd/grön/blå) så kan man använda kompositsignal (gul RCA) från SCART istället.

Brukar alltid finnas någon gul ingång på platt tv, ofta med röd/vit för audio bredvid.

Från DVD:n använder du då en Scart/RCA adapter av samma typ som brukar följa med x-box eller andra tvspel.

37004.jpg

Har kollat på DVD.n och det finns såna olikfärgade utgångar och samma på TV.n så det kan nog vara en variant och om jag minns rätt följde det med en kabel med DVD.n som nog är till det fast jag inte använt den, får leta i "bra att ha lådan" om jag kan hitta något användbart.

Men jag gjorde också en upptäckt på digitalboxen, den har 2 scartutgångar en märkt TV och en AUX, TV går till just TV.n men den AUX märkta är oanvänd, då är min fråga kan man koppla DVD.ns scart till digitalboxens AUX och köra DVD.n genom digitalboxen??

Har bara en enkel DVD som endast kan spela upp från skiva ingen HDD elelr inspelningsfunktion på den om det har betydelse för kopplandet.

Tacksm för Er hjälp då TV teknologi inte är min grej, så Ni får ursäkta mina dumma frågor :wub:

Har kollat på DVD.n och det finns såna olikfärgade utgångar och samma på TV.n så det kan nog vara en variant och om jag minns rätt följde det med en kabel med DVD.n som nog är till det fast jag inte använt den, får leta i "bra att ha lådan" om jag kan hitta något användbart.

Men jag gjorde också en upptäckt på digitalboxen, den har 2 scartutgångar en märkt TV och en AUX, TV går till just TV.n men den AUX märkta är oanvänd, då är min fråga kan man koppla DVD.ns scart till digitalboxens AUX och köra DVD.n genom digitalboxen??

Använd dom olikfärgade RCA-kontakterna. Blå/röd/grön för bild ger bäst kvalitet, röd/vit för ljud. Alternativ två är gul för bild.

Undvik scart genom scart ut genom nästa scart. Risk för sämre kvalitet.

Använd dom olikfärgade RCA-kontakterna. Blå/röd/grön för bild ger bäst kvalitet, röd/vit för ljud. Alternativ två är gul för bild.

Undvik scart genom scart ut genom nästa scart. Risk för sämre kvalitet.

Tackar för det, bara leta kabel då :wub:

Hittade RCA kabeln och kopplade som supporten sade och trots flera försök och varianter så fick vi inte DVD.n att "prata" med TV.n så det fick bli plan B istället, alltså DVD.n och digitalboxen får dela på samma scart så flyttar jag bara kontakten mellan enheterna vartefter jag ska använda för jag har aldrig båda igång samtidigt!

Men ett stort tack för goda råd och tips, finns många kunniga och hjälpsamma personer här på forumet ;-)

Kapar tråden lite.

Min polare har en laptop med VGA utgång på, går det att koppla in någon sorts kabel eller adapter/liknade för att kunna se bilden på TVn.

Gärna snabba svar vi vill se på en DVD via datorn.

Tack på förhand.

Kapar tråden lite.

Min polare har en laptop med VGA utgång på, går det att koppla in någon sorts kabel eller adapter/liknade för att kunna se bilden på TVn.

Gärna snabba svar vi vill se på en DVD via datorn.

Tack på förhand.

Det beror alldeles på vad tvn har för ingångar.

Enda enkla lösningen som jag ser är om tvn har VGA-in som på min.

En snabb sökning gav mig denna adapter från Dustin. Adapter

Det finns enklare kablage VGA-SCART och VGA-komponentvideo (YUV/RGB), men normalt sett har man inte stöd för komponentsignal via VGA.

Enstaka projektorer kan ha det.

• Forumsledning

Med all respekt för ditt tips cf112, men jag tror inte det var en sån gislemarks kompis var ute efter.

På bärbara datorer finns tv-utgången oftast inte som en Gul RCA utan som en mer komplex "PS2"-hona, antingen med 4 st stift(S-video) eller 7-8 st stift.

Se denna exempelbild på olika utgågnar.

tvout_examples_others.jpg

Den med 4 stift är en S-video

Den med 7 stift kallas vad jag vet för MINI DIN

Kjell har en bra sida med olik datorkontakter, tyvärr är denna inte med där

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/pc99/

Kolla vilken dator det är alternativt ta med den till butiken. Kjell och Clas Ohlson samt välsorterade datorbutiker har dessa kablar. Normalt medföljer en sådan adapter vid köpet av datorn, så att slå ett öga i dator-kartongen bland manualerna. Ofta ha de en splitter som kan ge 4 polig S-video eller 3 delad RCA-kontakt.

Med all respekt för ditt tips cf112, men jag tror inte det var en sån gislemarks kompis var ute efter.

På bärbara datorer finns tv-utgången oftast inte som en Gul RCA utan som en mer komplex "PS2"-hona, antingen med 4 st stift(S-video) eller 7-8 st stift.

//////////

Nu var ju Gislemarks fråga denna:

Jag svarade enbart utifrån frågan om VGA-utgången på laptop:n och var/hur den kan kopplas i en tv.

S-video som du skriver finns ofta på en bärbar, och det finns enkla billiga sladdar med S-video - SCART för att koppla in i dom flesta tv-apparater.

Det blir dock ingen trevlig bild alls. Det funkar, men bara sådär.

Så bästa tipset - fortfarande - är VGA kabel rakt av OM platt-tv:n har VGA ingång. Då används skärmen som en skärm med perfekt bildkvalitet.

• Forumsledning

Sant om det gäller en platt-tv med VGA-ingång. Men jag tror nog de är smartare än så innan de ställer frågan.

En platt-tv med VGA ingång är ju att betrakta som en monitor med kanalmottagare.

Vanligen när folk har problem att få in dator till tv rör det "Tjock-tv" och VGA till scart motsv har jag inte sett...

Lapptoppar har ju (till skillnad från en stationär dator) lite ont om plats för div kontakter på baksidan. Därför brukar många lapptoppar kunna skicka ut S-video på VGA-kontakten om man bara talar om för drivisen att man vill ha "TV out".

Till sådana lapptoppar brukar det följa med en S-video dongle likt den här

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...