Jump to content

Förberedelser inför lumpen


Recommended Posts

Vilka saker kan man göra för att göra inryck smidigare för sig??

 

Jag har till exempel läst att man ska lära sig Nationalsången när man rycker in. Då kan det ju vara lite smidigt att lära sig iaf texten innan man rycker in.

 

Sedan ha lite grundläggande koll på Graderna i sin försvarsdel kan ju inte skada.

 

Sedan har jag upplysts om att det kan vara bra att ha sina saker i en ryggsäck vid inryck så man kan behöva släpa runt på det ett bra tag.

 

Ett annat tips av en kompis som gjorde lumpen var att ha med sig ett par karabinhakar för att fästa utrustning på.

 

Har ni några tipps och komma med för att göra flytten från Civi till militär så smidig som möjlig, eller iaf lite mindre stressigt??

 

Sjöbevakaren

Link to comment
Share on other sites

Vilka saker kan man göra för att göra inryck smidigare för sig??

 

Jag har till exempel läst att man ska lära sig Nationalsången när man rycker in. Då kan det ju vara lite smidigt att lära sig iaf texten innan man rycker in.

 

Sedan ha lite grundläggande koll på Graderna i sin försvarsdel kan ju inte skada.

 

Sedan har jag upplysts om att det kan vara bra att ha sina saker i en ryggsäck vid inryck så man kan behöva släpa runt på det ett bra tag.

 

Ett annat tips av en kompis som gjorde lumpen var att ha med sig ett par karabinhakar för att fästa utrustning på.

 

Har ni några tipps och komma med för att göra flytten från Civi till militär så smidig som möjlig, eller iaf lite mindre stressigt??

 

Sjöbevakaren

Här är ju en tråd som skulle kunna vara intressant...

Link to comment
Share on other sites

Hålla käft och göra som man blir tillsagd är det absolut bästa man kan göra, i början behöver man inte tänka alls utan bara göra som befälen säger. Att få ett par kängor som passar är annars mitt absolut bästa tips, att ha lite koll på graderna kan också vara bra, men sånt lär man sig fort.

 

Att klara inrycket är i min värld mer en mental inställning än saker och kunskap man har innan, och känns det tungt är det bara tänka att många andra har klarat av det innan en själv.

Link to comment
Share on other sites

Jag har till exempel läst att man ska lära sig Nationalsången när man rycker in. Då kan det ju vara lite smidigt att lära sig iaf texten innan man rycker in.

 

Sjöbevakaren

 

Vadfalls! Kan ni inte Nationalsången vid er ålder?! Var är samhället på väg.

Link to comment
Share on other sites

Det som är så bra med VPL är att man egentligen inte behöver lära sig någonting inför inryck utan det du behöver veta får du veta vid inryck, att hitta på knep för att försöka göra det "smidigare" för sig tycker jag kan vara lite utav en falsk säkerhet då mycket är grundat på att officeren ska lära alla likadana saker på samma sätt.

 

men ett tips kan jag ge dig, lär dig sy för du kommer med säkerhet få sy på dina märken själv och är du bra på att sy så kan du erbjuda dina tjänster för dina övriga logementeskamrater och många av dom brukar vara beredda att betala en hacka för att få sina märken sydda :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Appropå kängor. Eftersom man kommer gå/marscher/springa en hel del de första veckorna efter inryck (inte bara då iofs) så kan det ju vara bra för fötterna att ha ett par kängor som redan är ingångna. Min fråga är då, kan man köpa egna kängor (samma som försvarets) och gå in dessa en tid innan lumpen?? Helt enkelt så att fötterna tar mindre stryk den första perioden.¨

 

Sjöbevakaren

Link to comment
Share on other sites

men ett tips kan jag ge dig, lär dig sy för du kommer med säkerhet få sy på dina märken själv och är du bra på att sy så kan du erbjuda dina tjänster för dina övriga logementeskamrater och många av dom brukar vara beredda att betala en hacka för att få sina märken sydda :-P

 

Att lära sig sy lite smått gör det hela mycket enklare. Men glöm inte att ta med dig egen nål, svart tråd och en fingerborg kan vara bra. När jag ryckte in så fick vi bara 5 nålar till 34personer som skulle sy 2 märken var. Vilket resulterade i att vi inte sov något den första natten.

Link to comment
Share on other sites

Appropå kängor. Eftersom man kommer gå/marscher/springa en hel del de första veckorna efter inryck (inte bara då iofs) så kan det ju vara bra för fötterna att ha ett par kängor som redan är ingångna. Min fråga är då, kan man köpa egna kängor (samma som försvarets) och gå in dessa en tid innan lumpen?? Helt enkelt så att fötterna tar mindre stryk den första perioden.¨

 

Sjöbevakaren

 

Har du varit på info dagen än? Oftast är det så att du får ut dina kängor på denna dag och har då tid till att gå in dom innan inryck.

Link to comment
Share on other sites

Jag har till exempel läst att man ska lära sig Nationalsången när man rycker in. Då kan det ju vara lite smidigt att lära sig iaf texten innan man rycker in.

 

Sjöbevakaren

 

Vadfalls! Kan ni inte Nationalsången vid er ålder?! Var är samhället på väg.

 

Bra du sa det! jag tänkte säga detsamma direkt :-P fast behövs det?

Link to comment
Share on other sites

Nej jag har inte varit på Info dagen. Detta pga att jag alldrig fick ngn info om när/var denna dag skulle vara.

Sen angående nationalsången; jag melodin men inte texten (forutom borjan och slutet). Så om ngn spelar den i bakgrunden så kan jag sjunga med utan problem. Men är det egentligen så förvånande att många ungdomar (typ alla???) inte kan nationalsången??

Link to comment
Share on other sites

Min far gav mig tipset "Var aldrig först och aldrig sist så hinner halva tiden gå innan upptäcker och lär sig ditt namn. Utmärk dig aldrig" Om det fungerade? Det hade det säkert gjort om man hållit sig tills hans råd...

 

Sytipset var ett bra praktiskt tips. En riktig karl syr sina märken själv - snyggt!

Link to comment
Share on other sites

Det finns en sak som de flesta inryckande borde tänka på: Du är långt ifrån den första eller enda som rycker in.

 

Om det hade funnits behov av extra utrustning vid inrycket så hade du fått det tilldelat. Ta med dig det som står på inryckningsordern att du ska ha, mer än så är bara jobbigt att få in i skåpet.

 

Det kanske helt enkelt är så att det anses bra för gruppens utveckling att få samsas om för få nålar? Du kanske ska få lära dig att bära din utrustning korrekt istället för att börja använda medhavda karbinhakar första dagen?

 

Med kängor är det samma sak. Om det är bedömt att du kommer behöva gå in kängorna i förtid kommer du få ett par kängor att gå in. Om du inte får kängor, då kommer helt enkelt tempot att anpassas efter folks fötter.

 

Försvaret har så mycket mer erfarenhet av inryck än vad du någonsin kommer få genom att läsa på forum, så gilla läget och anpassa dig. Det är en stor del av din utbildning.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips: Stick inte ut i början.

 

Om du väljer att inte följa det: Stick ut positivt.

 

Om du inte förstår: Att kunna exercis två veckor före befälet ens introducerar det - knappast positivt. Att snabbt lära sig fältrutiner och sedan hjälpa kamrater som inte är lika snabba - positivt.

 

Och du, konsekvens lönar sig. Man hjälper inte bara till när befälet ser en. Ögontjäneri blir som ett brännmärke i pannan - det går aldrig att tvätta bort stämplen.

 

Lycka till.

Edited by Anders
Link to comment
Share on other sites

Med kängor är det samma sak. Om det är bedömt att du kommer behöva gå in kängorna i förtid kommer du få ett par kängor att gå in. Om du inte får kängor, då kommer helt enkelt tempot att anpassas efter folks fötter.

 

Försvarets utrustning anpassas inte utifrån kroppen, utan kroppen anpassas utifrån försvarets utrustning, var något jag hörde ofta under första veckan.

 

Men en bra sak att ta med sig är skavsårs plåster (kommer inte på vad dom heter, men dom säljs på apoteket). Kan vara bra att ha när kroppen inte anpassar sig efter utrustningen.

Link to comment
Share on other sites

Men en bra sak att ta med sig är skavsårs plåster (kommer inte på vad dom heter, men dom säljs på apoteket). Kan vara bra att ha när kroppen inte anpassar sig efter utrustningen.

 

Compeed och Leukoplast-tejp är ovärdeligt när det kommer till att förebygga skavsår eller behandla uppkomna skavsår/blåsor.

Ta hand om fötterna noga. Det är dem som ska bära dig genom hela lumpen.

Link to comment
Share on other sites

Min känsla är att sådana här trådar bara förhöjer stressen för den som ska rycka in, helt enligt det pajohansson säger.

 

Det finns lika många tips som det finns personer som gjort värnplikten. Infinn dig på utsatt plats vid utsatt tid, Försvarsmakten kommer att lösa resten som de gjort nu i omkring 100 år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...