Greger Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 Hej, Är det någon som har en högupplöst bild på "En svensk tiger"? Har försökt maila fbb, men de har inte svarat på flera veckor... Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 Hej,Är det någon som har en högupplöst bild på "En svensk tiger"? Har försökt maila fbb, men de har inte svarat på flera veckor... Tack på förhand. Beredskapsmuséet äger tillsammans med konstnärens döttrar alla rättigheter till "Tigern", efter en rättstvist, så sök kontakt med muséet. Beredskapsmuseet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greger Posted December 8, 2008 Author Report Share Posted December 8, 2008 Hej,Är det någon som har en högupplöst bild på "En svensk tiger"? Har försökt maila fbb, men de har inte svarat på flera veckor... Tack på förhand. Beredskapsmuséet äger tillsammans med konstnärens döttrar alla rättigheter till "Tigern", efter en rättstvist, så sök kontakt med muséet. Beredskapsmuseet Ingen lycka där. "Hej, det är tyvärr inte tillåtet att framställa produkter av verket, inte ens för eget bruk. Du får gärna köpa en musmatta av oss om du vill ha något på skrivbordet. Kanske tar vi fram skrivbordsunderlägg så småningom... Med vänlig hälsning Marie Andrée-Kriisa Beredskapsmuseet Djuramossavägen 160, 260 40 Viken Tel +46 (0)42-224039 tel kontor +46 (0)42-224089 Fax +46 (0)42-224089 Mobil +46 (0)70-4060890 [email protected] www.beredskapsmuseet.com" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted December 9, 2008 Report Share Posted December 9, 2008 Japp det är lagligen deras verk. Bara synd att dom inte vårdar det med att se till att folk använder det på rätt sätt. Jag tror inte att verkets skapare hade önskat att verket blir instängt på ett museum istället för att vara ett levande verk som påminner och uppmanar till "En Svensk Tiger". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted December 11, 2008 Report Share Posted December 11, 2008 Det var tråkigt att höra, och jag instämmer till fullo med tinhead. En bit svensk historia som jag tror skulle fungera bra även i dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted January 7, 2009 Report Share Posted January 7, 2009 Och nu händer det jag var rädd för... https://www.blogger.com/comment.g?blogID=77...946972544510095 Anonym Marie Andrée sa... Bäste Wiseman´s wisdoms. Du använder verket En Svensk Tiger, skapad av Bertil Almqvist år 1941. Upphovsrätten till verket tillhör Beredskapsmuseet (www.beredskapsmuseet.com). Bilden får gärna användas när avsikten är att berätta om verkets historik och ursprung. Korrekt historik erhålles av Beredskapsmuseet på begäran. Övrig användning av verket är ej tillåten utan tillstånd. Eftersom du använder verket utan tillstånd, blir resultatet att du härmed ombeds ta bort verket från din blogg, eftersom syftet inte är att berätta om verkets historia. Vänligen avlägsna verket omgående. Med vänlig hälsning PAX Juristbyrå Marie Andrée Jur. kand. Eftersom Beredskapsmuseet behandlar oss svenskar likadant som en avdelning inom försvarsmakten så tycker jag att vi kan behandla Beredskapsmuseet med en bojkott. Att dom skriver den texten så snävt som i citatet det låter som att någon jurist har hittat på hur det får användas. Man vårdar inte ett arv och en historia genom att förbjuda allmänheten att inte använda arvet (verket). Man vårdar genom att ge allmänheten en chans att prata, sprida och refera till arvet (verket). Jag hoppas att folk här inne har bra kontakter mot beredskaps museét så att nötterna där inser hur ILLA dom beter sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nandovika Posted January 7, 2009 Report Share Posted January 7, 2009 Suck, vilken soppa! Som ngn sa innan i tråden, synd på en så inabertad 'ikon' att det skulle bli såhär. Precis som denna någon också sa så skulle den kunna tjäna sina syften även idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorspaning Posted January 7, 2009 Report Share Posted January 7, 2009 Intressant att man använder sitt namn på olika sätt beroende på vilken huvudman man för tillfället anser sig representera. Undrar om PAX juristbyrå har ett "case" eller om vederbörande bara slängt sig med assosiationen för att "skrämmas". "Tiger en svensk?" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted January 8, 2009 Report Share Posted January 8, 2009 (edited) Intressant att man använder sitt namn på olika sätt beroende på vilken huvudman man för tillfället anser sig representera. Undrar om PAX juristbyrå har ett "case" eller om vederbörande bara slängt sig med assosiationen för att "skrämmas". "Tiger en svensk?" Det var dom som "tog" tillbaka upphovsrätten i domstol. Finns länk på beredskaps museets hemsida udda nog ...första sidan? Beredskapsmuseets jurist PAX Juristbyrå Edited January 8, 2009 by tinhead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PerL Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 En del saker är bara helt sjuka! Hur kan man göra så med en symbol som står för det svenska folket slit under tuffa tider. Släpp Tigern lös! Bojkotta beredskapsmuseet! Lennartsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Jag tänker inte sätta min fot på Beredskapsmuseet! De har förvärvat upphovsrätten till Tigern och hanterar Tigern utifrån ett rent monetärt perspektiv. Jag tror inte att den ursprungliga idén bakom Tigern var sådant. Detta är ett missbruk av historien som inte är värdigt ett museum. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjex Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 BakgrundBilden En Svensk Tiger, tecknad av Bertil Almqvist år 1941, är en av Sveriges mest kända bilder. Beredskapsmuseet förvärvade upphovsrätten till bilden år 2002. Den här sidan på beredskapsmuseet.com är till för dig som vill veta mer om bilden, kanske använda den, eller lära dig mer om upphovsrätt till bilder. Det kommer att ta några månader innan den här sidan är färdig. Under tiden får du gärna skicka frågor till PAX Juristbyrå, som gärna svarar på alla möjliga och omöjliga frågor om upphovsrätt och användning av bilden En Svensk Tiger. Tills vidare gäller devisen: Om du vill använda bilden, fråga FÖRST. Du kommer att få besked om du får använda den, om det eventuellt är förenat med kostnader, och vad som ska stå i anslutning till bilden. Skönt att se att dom använder bilden enbart för göra PR för sitt museum och tjäna in några sköna royalties . Några utförliga fakta om varför bilden har kommit till och liknande redovisas inte på sidan. Fast de själva har skrivit att sidan är till för bland annat lära sig mer om bilden (en sökning på Wikipedia ger mer information). Sen så är det fint att dom har tagit på sig ansvaret lära ut upphovsrätten till oss vanliga människor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 jag har en fråga. Är beredskapsmuseet statligt ägt? Isåfall borde väl regeringen kunna daska till töntmuseet och väcka de lite? /Nyllet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjex Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Det statligt organiserade nätverket SMHA, Sveriges Militärhistoriska Arv, startade år 2008. Nätverket består av 26 statliga och därtill statligt stödda museer. Beredskapsmuseet är ett av de statligt stödda museerna. Statens försvarshistoriska museer och Statens maritima museer leder och stöder det gemensamma nätverket. Museerna är spridda över hela landet och huvuddelen behandlar Sveriges försvar under ”kalla-krigsepoken”. Ett mindre antal är inriktade på äldre tider. Jag tycker personligen inte att regeringen/riksdagen ska spela "store bror" och dra in bidrag/finansiering bara för museet har uppträtt som dom har gjort. Beredskapsmuseet gick trots allt segrande ur rättegångs förhandlingarna. Övrigt hänvisar jag till det inlägget jag skrev innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted March 5, 2009 Report Share Posted March 5, 2009 Jag tänker inte sätta min fot på Beredskapsmuseet! De har förvärvat upphovsrätten till Tigern och hanterar Tigern utifrån ett rent monetärt perspektiv. Jag tror inte att den ursprungliga idén bakom Tigern var sådant. Detta är ett missbruk av historien som inte är värdigt ett museum. /K Inte jag heller. Bojkott av detta "museum". Hanteringen och den girihet som den uppvisar i ljuset fyller mig av avsmak. "Museum" eftersom det borde vara ett ord förbehållet instanser som vill bevara och beskriva olika aspekter av samhället, Profit jagande organisationer kan kalla sig företag eller liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted March 5, 2009 Report Share Posted March 5, 2009 Elfsborgsgruppen har gjort en ny version av "En svensk tiger". Den innehåller inte samma dubbla budskap som den gamla, men den är tydlig och kul ändå! Elfsborgsgruppens version av en svensk tiger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zip Posted March 5, 2009 Report Share Posted March 5, 2009 Jag vill minnas att det var beredskapsmuseum som fick på tafsen av Försvarsmakten först, för att de använde Tigern i sin marknadsföring. Sedan fick Försvarsmakten krypa till korset, då dom faktiskt inte hade upphovrätten. Tyckte då att det var småaktigt hanterat av HKV och blev allt lite skadeglad när dom förlorade. Sen tycker även jag att vissa verk borde släppas helt fria så länge man inte tjänar pengar på dom. "En Svensk Tiger" är just av sådan kaliber, ett stycke svensk folklig historia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helmersson Posted March 22, 2009 Report Share Posted March 22, 2009 hittade denna sida http://www.uniformsdetaljer.com/ direktlänk till den sida jag vill visa http://wse93209.ta30.talkactive.net/Diverse.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pysen Posted March 22, 2009 Report Share Posted March 22, 2009 (edited) Det finns ju en finfin blågulrandig älg också på samma tema. Jag har en mycket lågupplöst version av den (vet inte varifrån den kommer) och undrar om någon har en bra sådan? Helst fritt användbar Edited March 22, 2009 by pysen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts