Jump to content

Försvaret förklarat för barn

Recommended Posts

Riktigt bra! Kommer Eva hit så ska hon både få en kram och kyss.

Mångra bra tankar som belyser det hela på ett vettigt sätt (åtminstone enligt mitt sätt att se på saken).

Alla tummar upp!

+edit+

Finns det någon som kan få tag på denna så den går att se offline så hade jag varit tacksam.

Edited by Honken

Jo, jag såg det klippet för några dagar sedan.

Det är välgjort, sergeanten som länkade den till mig påpekade ett par småsaker som hon sa fel men dessa hade jag inte märkt.

Men jag tycker att det var välgjort ändå, det är ju ändå till barn den är riktad.

Riktigt bra!

Även om kanske inte all fakta stämmer till 100% ser jag inte detta som ett bekymmer, jag tror knappast kidsen kommer ihåg detaljerad fakta.

Budskapet gick fram, pedagogiken var underbar och eva har utrsålning som får en att vilja lyssna på henne.

Jag fick själv några idéer från eva om hur jag kan enkelt argumentera för försvaret, värnplikt och utlandstjänst.

Artikeln av Glaser var verkligen löjeväckande. Att man kan läsa in så mycket politik i en sådan enkel grej. Herregud kan inte människan bara slappna av? Jag älskade själv "Resan till Melonia" när jag var liten, och den om något dryper ju av vänsterpropaganda. Inte växte jag upp och blev någon kommunist för det, men jag gillar fortfarande trädgårdsmästaren. ;)

Jättebra initiativ och väl genomfört, ;-) visst fanns det vissa detaljfel och inte bara korrekt terminologi, men det är mindre viktigt.

Hon borde göra en lite längre och mer detaljerad film som man sedan kan skicka ut till alla skolor i landet, det skulle vara utmärkt samhällsinformation för våra barn! (Det är trots allt ett ganska viktigt ämne.)

Sen är det väl inte så konstigt att vissa politiska kretsar lipar åt en så här korrekt och osminkad beskrivning om varför vi faktiskt har och behöver ett försvar är väl inte något vi ska vara överraskade över, eller ens något vi ska ogilla, vi har ju trots allt demokrati och därmed yttrandefrihet. :banana

Man kanske skulle göra den lite mer vuxenaktig (eller behövs det? :) ) och skicka in den till riksdagen? Eller skulle kanske Försvarsmakten anställa Eva som PR-konsult? :camo:

Angående Pernilla Glasers kritik av inslaget som högerauktoritärt.

Pernilla Glaser menar att det enda man kan göra för att upplysa barn är att ställa öppna frågor - inte ge dem svar därför att då gör man halva jobbet åt de politiska motståndarna.

"Vänstern utnyttjade sitt tolkningsföreträde högljutt och drastiskt målande formuleringar spikades upp i det offentliga samtalet. Tänk om man hade vetat att man på det sättet gjorde halva jobbet åt en höger som bara väntade på rätt tillfälle att slå igenom med talande tystnad."

När min minsting kommit hem från dagis och börjar bråka med sin stora syster säger hon ibland - man får inte slåss! eller man måste vara vänner!

Jag skulle vilja se ett barnprogram eller förskolepedagogik baserat på de frågor barnuppfostran skapar - Får man slåss? Måste man vara vänner? Kan man vara vän med alla? Får man freda sig? Är alla människor värda lika mycket?

Ett barnprogram som verkligen ställde de frågorna skulle sändas i exakt ett avsnitt!

Sanningen med de goda barnprogram Glaser pekar på är att de i högsta grad står för en tydlig moral men en moral hon accepterar.

Alla älskar Emil i Lönneberga men moralen/politiken är tydlig, man kan vara en odåga men de som skapar odågestämpeln Anton, Lina, Prästen, IOGT, Skolfröken, Borgmästarinnan etc är de som i slutändan drar kortaste strået då Emil ändå vinner i alla avsnitt, tillslut är det han som tom är kommunstyrelses ordförande. Tänk om man ställde frågan måste man älska sitt barn? eller Har samhället skyldighet att förlåta?

Hon borde göra en lite längre och mer detaljerad film som man sedan kan skicka ut till alla skolor i landet, det skulle vara utmärkt samhällsinformation för våra barn! (Det är trots allt ett ganska viktigt ämne.)

Och hur många visste att försvarsupplysning finns med på lärarens lista över vad eleverna ska få veta, har för mig att ungefär 1 timme av Samhällsorienteringen är avsatt för just försvarsupplysning.

Tror ni detta följs :)

Och hur många visste att försvarsupplysning finns med på lärarens lista över vad eleverna ska få veta, har för mig att ungefär 1 timme av Samhällsorienteringen är avsatt för just försvarsupplysning.

Tror ni detta följs :rockon:

Som lärare i samhällskunskap kan jag ge besked. Svaret är nej, det finns inget styrdokument som stadgar om eller hur mycket undervisning om försvarsmakten eleverna skall få, vare sig för grundskolan eller gymnasiet.

Jag brukar överlåta den biten till försvarsmaktens informatörer. Det tar ungefär en timma för dem att informera om allt från mönstring till utlandstjänst.

"Ska det komma krig till Sverige? NEJ, det kan det inte!"

Sen undrar man varför dagens unga tycker det är OK, eller rent av bra att skrota bort försvaret.

Vissa tankar här borde man lära ut i gymnasiet. T ex att om vi inte hade något försvar skulle inget hindra andra länder på att beslagta landet.

Jag undrar i att stillhet hur det kan komma sig att FM's medieavdelning är så heroiskt undermålig på att själva göra denna typ av informationsfilmer.

STRUNTA i alla avdankade "häftiga" Tv4-liknande clip-productions, visa fram en normalbild av Försvarsmakten, visa VARFÖR den finns, visa varför det är BRA att göra lumpen så ungdomar FÖRSTÅR att det kan vara en FÖRDEL i livet att ha gjort den.

Det måste inte innehålla clips på lågflygande Gripen eller SF-wannabe's i Balkanleran eller Afgabergen, det måste inte vara fokus på bara det balla - fokusera snarare på NYTTAN med försvarsmakten, och skälen till varför vi borde ha en.

Sedan kan man visa upp detta för riksdagen, regeringen, svenska folket, i skolorna und so weiter.

Kalla mig invasionskramare den som vill, men jag tycker det är skrämmande vad som har skett med dels FM men också allmänhetens inställning och okunskap om FM - även de i styrande ställning.

*pust*

Det kanske är lika bra att Staffan Dopping avgår, jag har inte sett att han har gjort ett bra jobb alls. Faktum är att jag har inte sett någotav honom eller hans avdelning.

@Apone

FM har fått väldigt stor uppmärksamhet kring sina kampanjer och vunnit flera priser, även internationellt. Jag tror nog att INFOS snarare har lyckats anpassa sig till idag, vilket vi från igår kanske har svårt att se.

"What a drag it is, getting old"

/K

Villken tur du har Apone för Dopping ska faktiskt avgå från sitt arbete.

Tycker att detta var ett klockrent sätt att få ut informationen till massor med barn på en gång ist för att FM kostar på sig enorma summor på att göra något liknande,

SVT+Barnprogram+ Eva Funck= skitbra, barn tittar normalt på barnprogram i SVT där Eva Funck är välkänd(alla ungar vet vem Eva är) och det kan inte bli en bättre konstelation än så tycker jag.

• 1 month later...

det är möjligtvis inte så att någon råkade spara denna? jag har av någon anledning missat den här tråden och nu finns inte filmen kvar på svt:s sida längre, det hade varit rät lämpligt att kunna visa denna för min dotter så hon förstår varför pappa åker bort i gröna kläder på helgerna. :)

• 4 weeks later...
det är möjligtvis inte så att någon råkade spara denna? jag har av någon anledning missat den här tråden och nu finns inte filmen kvar på svt:s sida längre, det hade varit rät lämpligt att kunna visa denna för min dotter så hon förstår varför pappa åker bort i gröna kläder på helgerna. :D

Jag undrar detsamma. Finns en inspelning någonstans?