Jump to content

Korvettstyrkan och Piraterna


Recommended Posts

Ingen av de du nämner anser jag är någon form av "sol och bad missioner", ok det var bra väder och behagliga platser men man löste den uppgiften som var ställd med bravur, vilket jag anser är det viktigaste, och om man sedan har det bra när det bjuds fritid är en annan sak, jag vet att just detta är en av flottans specialiter efter 100år av utbildningsexpeditioner (internationell verksamhet redan i utbildningstadiet!) i varmare vatten och möts ofta av avundsjuka, se och lär istället.

 

Lär av vad? Ha trupperna stationerade i ett charterland när de inte är ute och rullar på patrull?

 

Örlog handlar om kontroll av transportförbindelser, att själv kunna utnyttja dem och inte låta fienden utnyttja havet, visar man stark närvaro så vågar sig inte buset(med självbevarelsedrift) dit och således blir uppgiften ganska enkel och ofarlig att lösa. Hotet är dessutom mycket svårare att upptäcka och dyker upp när man minst anar det, som dådet mot USS Cole, kustrobotanfallet mot israeliska SAAR`V tex. För att möta ett örlogsfartyg fritt till sjöss krävs stora resurser, sådana som nästan bara stater kan uppbringa. Precis som det sas i klippet, så länge handelskassarna var eskorterade skedde inga attacker.

 

Jag har intet emot en kommande piratjakt. Förutom vad det kostar då, dvs jag tycker man kan få mer bang for the bucks genom att skjuta till enheter eller mtrl till redan befintliga insatsområden.

 

Dessutom var ML en bra första mission, så man kunde dra alla jobbiga lärdomar, utan större risker. Tyvärr har vi ringa erfarenhet av kanonbåtsdiplomati så vi måste börja lära. Se på britterna tex, som föredrar ett fartyg med bra förhållanden för besättningen istället för en massa vapen, just för uthålligheten är det viktigaste, och där brukar som alltid människan sätta gränsen, speciellt om du bor trångt som på en ubåt eller korvett.

 

...

 

Den svenska flottan kanske borde ha större båtar då, typ jagare och kryssare, så att de får bättre plats och kan vara ute längre?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 462
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fråga: Finns verkligen HMS Carlskrona att tillgå? Byggs hon inte om till Sigint-fartyg?

 

Enligt tidigare info så ska hon träda i tjänst som Sigint-fartyg senare under 2008 eller under 2009. Här är en foto på henne från den 19 Maj i år när hon låg i Karlskrona, och som synes så har hon delvis avrustats. Bl a så har nu även den förliga 57:an fått stryka på foten. :lala:

 

800px-M04_HMS_Carlskrona.jpg

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Lär av vad? Ha trupperna stationerade i ett charterland när de inte är ute och rullar på patrull?

 

Jag har intet emot en kommande piratjakt. Förutom vad det kostar då, dvs jag tycker man kan få mer bang for the bucks genom att skjuta till enheter eller mtrl till redan befintliga insatsområden.

 

Den svenska flottan kanske borde ha större båtar då, typ jagare och kryssare, så att de får bättre plats och kan vara ute längre?

 

 

Så du menar att inga lärdommar kan dras av ML01 o 02?

Då menar du att vi inte -uppnåde interoperabilitet?

-Kom hem med en massa rolig signaldata?

-Gjorde 12 dagars patruller?

-Testa på riktigt hur djävla dåligt man kunde sköta olika avdelningar?

-Bevisade att svenkarnas konfig. av skepp var det bästa som fanns i styrkan

Littora waters?

Link to comment
Share on other sites

Enligt tidigare info så ska hon träda i tjänst som Sigint-fartyg senare under 2008 eller under 2009. Här är en foto på henne från den 19 Maj i år när hon låg i Karlskrona, och som synes så har hon delvis avrustats. Bl a så har nu även den förliga 57:an fått stryka på foten. :lala:

 

/Per

Hon ligger åter igen vid Lindholms- kajen efter en kortare vistelse vid Mobiliserings-kajen, åtminstonde låg hon där så sent som i tisdags! Vad det gäller hennes 57mm pjäs så har den varit bortmonterad i över ett år...

Link to comment
Share on other sites

Hon ligger åter igen vid Lindholms- kajen efter en kortare vistelse vid Mobiliserings-kajen, åtminstonde låg hon där så sent som i tisdags! Vad det gäller hennes 57mm pjäs så har den varit bortmonterad i över ett år...

Varför tog man bort den och vad satte man in istället?

Link to comment
Share on other sites

Fråga: Finns verkligen HMS Carlskrona att tillgå? Byggs hon inte om till Sigint-fartyg?

 

Där verkar inte heller allt klart, hon är för stor, och kräver för mycket besättning för den uppgiften. Formellt är hon överlämnad från 3.sjöstriflj till MarinB. Men sedan har inte mycket hänt. Som sagt det surrar många rykten kring henne. Den som lever får se.

 

http://www.3sjostridsflj.mil.se/index.php?...ws&id=39996

 

(Det är Kkv vi pratar om, förvänta dig inget förrän Visby serien är leverarad och skrotad ca 2030 :baskerFN: Det är inte ett behov som fylls för marinen, utan arbetsmarknadspolitik i Blekinge som styr verksamheten där nere)

 

ang. 57an skulle den på service och varvet har bättre saker för sig än fila på fartyg som har en oviss framtid. Det är en eftermiddags jobb att sätta tillbaka den.

 

Lär av vad? Ha trupperna stationerade i ett charterland när de inte är ute och rullar på patrull?

Hur man har 5 dagar från insatsbeslut till insats tex, jag syftade framförallt på hur man skapar sig den där lilla extra bekvämligheten som ni lltid retar oss flottister för. Sedan finns det massor av saker som ni säkert kan lära av oss.

 

Jag har intet emot en kommande piratjakt. Förutom vad det kostar då, dvs jag tycker man kan få mer bang for the bucks genom att skjuta till enheter eller mtrl till redan befintliga insatsområden.

 

Nu är du helt ute och cyklar. Till en liten extra kostnad, över normal övningsbudget, kan vi hjälpa massor med människor i nöd genom att förlägga vår verksamhet till afrikas horn. Samtidigt är det ju en form av förstärkning till vår styrka i Tchad eftersom vi därigenom kan minska flykting trycket på dem om vi får in resurser till Somalia och Sudan för hjälpa människorna som förtrycks och svälter i våldet hos alla rövarbaroner som härjar där.

 

Den svenska flottan kanske borde ha större båtar då, typ jagare och kryssare, så att de får bättre plats och kan vara ute längre?

Nu har du fattat galoppen, "KRYSSARE TILL SVERIGES FLOTTA". Lätta flottan hör kalla kriget och atombombsfasa till.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Men vad har hänt med det svenska beslutet... de skulle ju har varit fattat för länge sen!!

Nej nu får politikerna släppa badbollarna och komma tillbaka till skrivborden, så vi kan påbörja insatsen så snart som möjligt!

 

 

 

//Tofflan (klar för losskastning!)

Link to comment
Share on other sites

@Tofflan kan bara hålla med, bästa hade varit om vi hade varit nere redan.

 

Lär väl tyvärr bli som sist, dvs att öb sätter ner foten kallar in strykan för förberedelser, kastar loss. Gävle befann sig på cypern när beslutet om insats kom. Fun inte ett dugg men tyvärr verkar det lite så det kommer funka.

 

Någon som vet när politerna kommer tillbaka från semestern och när kommer beslutet ?

 

Förövrigt är strykan full eller finns det vakanser ??? :)

Link to comment
Share on other sites

@Tofflan kan bara hålla med, bästa hade varit om vi hade varit nere redan.

 

Lär väl tyvärr bli som sist, dvs att öb sätter ner foten kallar in strykan för förberedelser, kastar loss. Gävle befann sig på cypern när beslutet om insats kom. Fun inte ett dugg men tyvärr verkar det lite så det kommer funka.

 

Någon som vet när politerna kommer tillbaka från semestern och när kommer beslutet ?

 

Förövrigt är strykan full eller finns det vakanser ??? :)

 

Riksårsmötet öppnar den 16 så från då, börjar de fatta beslut igen. Men sedan så är det en mängd interpellationsdebatter från den 11 augusti. De riksdagsledamot jag har känner med tycker att missionen låter ganska vettig.

 

På värnpliktsidan finns det nog inga vakanser kvar nu, vet inte hur det ser ut på befäls sidan, men eftersom de har deklarerat att rekryteringen är slut på 3e hemsida så det borde inte finnas vakanser.

Edited by Bengal
Link to comment
Share on other sites

ang. 57an skulle den på service och varvet har bättre saker för sig än fila på fartyg som har en oviss framtid. Det är en eftermiddags jobb att sätta tillbaka den.

 

Det sägs att Carlskronas 57a hamnade på Malmö som blivit av med sin pjäs till Stockholm som hade ett haveri på sin 57a. Varför inte Stockholm kunde ha fått 57an från Ckr är ju dock en ganska bra fråga.

Link to comment
Share on other sites

Nu är du helt ute och cyklar. Till en liten extra kostnad, över normal övningsbudget, kan vi hjälpa massor med människor i nöd genom att förlägga vår verksamhet till afrikas horn. Samtidigt är det ju en form av förstärkning till vår styrka i Tchad eftersom vi därigenom kan minska flykting trycket på dem om vi får in resurser till Somalia och Sudan för hjälpa människorna som förtrycks och svälter i våldet hos alla rövarbaroner som härjar där.

 

Liten extra kostnad???? Nu har du nog cyklat omkull ordentligt. Med alla tillägg, riskersättningar, leaveresor, logistikkostnader osv osv så kommer en insats i Afrika medföra en ENORM extra kostnad, vad kostar en AN124 TOR lastad med oxfile till onsdagsmiddagarna? ;)

 

(ML01-02 gjorde ett bra jobb men att höra FC beklaga sig över att vara tvungen att bo "under fältliknande förhållanden två och två i Containern" ordagrant citat btw tog ju bort lite av street-creed i mina ögon)

 

Att det skulle påverka Tchad (den svenska deltagandet kommer vara avslutat innan piratjakten börjar) stämmer inte heller, det är inte brist på mat som gör att folk flyr från Darfur utan brist på säkerhet, så om du inte med resurser menar soldater så är jag rädd för att det inte kommer påverka situationen i Sudan nämnvärt och Somalia har ingen bärighet på Tchadmissionen alls.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Nu är du helt ute och cyklar. Till en liten extra kostnad, över normal övningsbudget, kan vi hjälpa massor med människor i nöd genom att förlägga vår verksamhet till afrikas horn. Samtidigt är det ju en form av förstärkning till vår styrka i Tchad eftersom vi därigenom kan minska flykting trycket på dem om vi får in resurser till Somalia och Sudan för hjälpa människorna som förtrycks och svälter i våldet hos alla rövarbaroner som härjar där.

 

Liten extra kostnad???? Nu har du nog cyklat omkull ordentligt. Med alla tillägg, riskersättningar, leaveresor, logistikkostnader osv osv så kommer en insats i Afrika medföra en ENORM extra kostnad, vad kostar en AN124 TOR lastad med oxfile till onsdagsmiddagarna? ;)

 

(ML01-02 gjorde ett bra jobb men att höra FC beklaga sig över att vara tvungen att bo "under fältliknande förhållanden två och två i Containern" ordagrant citat btw tog ju bort lite av street-creed i mina ögon)

 

Att det skulle påverka Tchad (den svenska deltagandet kommer vara avslutat innan piratjakten börjar) stämmer inte heller, det är inte brist på mat som gör att folk flyr från Darfur utan brist på säkerhet, så om du inte med resurser menar soldater så är jag rädd för att det inte kommer påverka situationen i Sudan nämnvärt och Somalia har ingen bärighet på Tchadmissionen alls.

 

/b

 

Från att ligga och nöta kaj kanske, i min värld är inte kostnaden så mycket större än om förbandet övar i hemmavatten, diesel och ammo och övingsdygn kostar här hemma också. Nertransporten och logistiken kostar. Men det hade blivit bedydligt billigare om man från början skaffat rätt lagfartyg och inte tjuvhållt på Trossö som skulle bort och ersättas med HMS Pottis redan under 2004, för man var dum snål.

 

Varför trängas i fältlika förhållanden? Har du bott ombord? Man bor bildligt talat på varandra, 18vpl i samma hytt, på ca 20kvm, jobbar trångt och har ingenstans för avkoppling mm eller ha längre kontakter med omvärlden. Nån form av privatliv kan du glömma. Dessutom rör sig hemmet hela tiden. Chefen har knappt egen hytt, vilket är förkastligt, en fartygschef bör ha kajuta med minst sovhytt och daghytt(loneliness of command). Bor du ombord till kaj har du nästan samma problem. Men du skulle kanske trivas att bo i tolvtält i ett halvår? Tips läs "Four weeks in May" av David Hart Dyke så får du se vilka problem som chefen och besättningen måste brottas med, bara pga att bo trångt, på ett fartyg som byggt för längre resor än två veckor.

 

Bristen på säkerhet är ett resultat av bristen på mat. Kan man säkra mattransporterna, kan man också få bukt med de värsta säkerhetsproblemen då de lokala krigsherrarna använder maten som ett maktmedel.

 

"The army is just a projectile fired by the navy" Jackie Fisher, 1st sealord 1909.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Nej du Psilander, nu får du läsa in dig på problematiken i Darfur istället för att sitta o gissa....

Det handlar inte om mat, däremot är bristen på mat en konsekvens av härjandet av de olika grupperna där, regeringen inkluderad.

 

Klart att det kostar enormt mycket större summor att skicka ner ett fartyg dit än att låta det vara hemma o öva i Östersjön. Stödfunktionen som tillkommer är ganska så stor den också.

Sen när man hör kollegor från flottan som själva sågar insatsen i Libanon undrar man. Outputen är tragiskt liten i förhållande till kostnaden.

Jag tycker man kan satsa de pengarna på att skicka svenska experter till ett område som behöver hjälp med att kanske fixa brunnar i hembyarna så att IDP:s flyttar tillbaka från flyktinglägren, lära dem odla mark mm mm samt att ge dessa experter skydd av svensk militär. Ett samarbete redan från planeringsstadiet. För alla de miljoner som en eventuell insats skulle kosta kan man göra betydligt mer än att guppa vid afrikas horn....

Edited by Ghostface
Link to comment
Share on other sites

Nu är du helt ute och cyklar. Till en liten extra kostnad, över normal övningsbudget, kan vi hjälpa massor med människor i nöd genom att förlägga vår verksamhet till afrikas horn. Samtidigt är det ju en form av förstärkning till vår styrka i Tchad eftersom vi därigenom kan minska flykting trycket på dem om vi får in resurser till Somalia och Sudan för hjälpa människorna som förtrycks och svälter i våldet hos alla rövarbaroner som härjar där.

 

Liten extra kostnad???? Nu har du nog cyklat omkull ordentligt. Med alla tillägg, riskersättningar, leaveresor, logistikkostnader osv osv så kommer en insats i Afrika medföra en ENORM extra kostnad, vad kostar en AN124 TOR lastad med oxfile till onsdagsmiddagarna? ;)

 

(ML01-02 gjorde ett bra jobb men att höra FC beklaga sig över att vara tvungen att bo "under fältliknande förhållanden två och två i Containern" ordagrant citat btw tog ju bort lite av street-creed i mina ögon)

 

Att det skulle påverka Tchad (den svenska deltagandet kommer vara avslutat innan piratjakten börjar) stämmer inte heller, det är inte brist på mat som gör att folk flyr från Darfur utan brist på säkerhet, så om du inte med resurser menar soldater så är jag rädd för att det inte kommer påverka situationen i Sudan nämnvärt och Somalia har ingen bärighet på Tchadmissionen alls.

 

/b

 

Från att ligga och nöta kaj kanske, i min värld är inte kostnaden så mycket större än om förbandet övar i hemmavatten, diesel och ammo och övingsdygn kostar här hemma också. Nertransporten och logistiken kostar. Men det hade blivit bedydligt billigare om man från början skaffat rätt lagfartyg och inte tjuvhållt på Trossö som skulle bort och ersättas med HMS Pottis redan under 2004, för man var dum snål.

 

Varför trängas i fältlika förhållanden? Har du bott ombord? Man bor bildligt talat på varandra, 18vpl i samma hytt, på ca 20kvm, jobbar trångt och har ingenstans för avkoppling mm eller ha längre kontakter med omvärlden. Nån form av privatliv kan du glömma. Dessutom rör sig hemmet hela tiden. Chefen har knappt egen hytt, vilket är förkastligt, en fartygschef bör ha kajuta med minst sovhytt och daghytt(loneliness of command). Bor du ombord till kaj har du nästan samma problem. Men du skulle kanske trivas att bo i tolvtält i ett halvår? Tips läs "Four weeks in May" av David Hart Dyke så får du se vilka problem som chefen och besättningen måste brottas med, bara pga att bo trångt, på ett fartyg som byggt för längre resor än två veckor.

 

Bristen på säkerhet är ett resultat av bristen på mat. Kan man säkra mattransporterna, kan man också få bukt med de värsta säkerhetsproblemen då de lokala krigsherrarna använder maten som ett maktmedel.

 

"The army is just a projectile fired by the navy" Jackie Fisher, 1st sealord 1909.

 

diesel,ammo ska fraktas till Afrika... tillsammans med mat,skithuspapper och oxfile och tro nu inte för en sekund att att dom åker ut på ett utlandsuppdrag och går på ordinare anställning med övningdygn, har du någon aning om hur mycket en soldat/sjöman i utlandstyrkan kostar per dag jämfört med hemma?

 

var du med på ML01 själv? isåfall vet du vilka problem som fanns på Cypern...

 

bristen på säkerhet är ett resultat av bristen på mat... helt fel, vänd på det till att stå att bristen på mat är ett resultat av bristen på säkerhet så kommer du avsevärt mycket närmare sanningen.

Just nu har inte UNHCR, WFP mfl inga större problem med att få fram mat till flyktinglägrena i Tchad, snarare har flyktingarna det så bra att dom inte vill flytta tillbaka till sina gamla hem i Sudan, att locka dit dom med dignande bord för att därefter titta bort när Janjawiid mfl bränner ner byarna och våldtar... nä knappast. Försök inte motivera piratjakten med att det är för flyktningarnas skull, för dom amerikanska turistfartygen och andra intressen visst men inte flyktingarna..

 

/b

Link to comment
Share on other sites

diesel,ammo ska fraktas till Afrika... tillsammans med mat,skithuspapper och oxfile och tro nu inte för en sekund att att dom åker ut på ett utlandsuppdrag och går på ordinare anställning med övningdygn, har du någon aning om hur mycket en soldat/sjöman i utlandstyrkan kostar per dag jämfört med hemma?

 

var du med på ML01 själv? isåfall vet du vilka problem som fanns på Cypern...

 

Jag vet vad det kostar, på sjödygn resp med missions ersättning. Att sjödygnen är den största ekonomiregulatorn hemmavid vet jag också. Men en månad till sjöss hemma kontra där nere är inte så stor(dvs 40man med sjödygn en månad, kontra 40man på missionslön), annat än de ökade logistiska kostnaderna. Beroende på hur man väljer lösa dem. Som sagt när man snålade ur HMS Carlskrona som lagfartyg, liksom man lämnade Vbg hemma sköt man sig i foten anser jag. Det kommer kosta oavsett, dessutom anser jag det blir billigare i förhållande till en landmission eftersom det behövs mindre personal och materiel för att lösa samma uppgift.

 

Tyvärr hade jag inte möjlighet att delta i ML01/02, men jag vet vilka problem som förekom, och vad jag anser hur de borde lösas. Större fartyg, fler fartyg. man skall inte behöva en landorganisation utan det mesta skall kunna lösas på köl, och med hkp. Se bara på de rutinerade flottorna aom är vana vid verksamhet överallt i världen, några få väl utbyggda baser, resten löses via köl.

 

Problemet för en svensk mission i området är en säker reträttpunkt/ bas i närheten. Egypten hade funkat, eller Kenya, om vi haft större fartyg som inte behövde kajka fram och tillbaka hela tiden. minst en månad behöver de vara till sjöss är min uppfattning. Kan kanske lösas med RAS osv från lagfartyg, men det blir en rejäl utmaning. En annan brist är hkp och MPA, vilket vi kommer få lära oss den hårda vägen eftersom vi inte får ha stora fartyg eftersom officerarna riskerar glänsa på bryggan :) .

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Nu är du helt ute och cyklar. Till en liten extra kostnad, över normal övningsbudget, kan vi hjälpa massor med människor i nöd genom att förlägga vår verksamhet till afrikas horn. Samtidigt är det ju en form av förstärkning till vår styrka i Tchad eftersom vi därigenom kan minska flykting trycket på dem om vi får in resurser till Somalia och Sudan för hjälpa människorna som förtrycks och svälter i våldet hos alla rövarbaroner som härjar där.

 

Liten extra kostnad???? Nu har du nog cyklat omkull ordentligt. Med alla tillägg, riskersättningar, leaveresor, logistikkostnader osv osv så kommer en insats i Afrika medföra en ENORM extra kostnad, vad kostar en AN124 TOR lastad med oxfile till onsdagsmiddagarna? ;)

 

(ML01-02 gjorde ett bra jobb men att höra FC beklaga sig över att vara tvungen att bo "under fältliknande förhållanden två och två i Containern" ordagrant citat btw tog ju bort lite av street-creed i mina ögon)

 

Att det skulle påverka Tchad (den svenska deltagandet kommer vara avslutat innan piratjakten börjar) stämmer inte heller, det är inte brist på mat som gör att folk flyr från Darfur utan brist på säkerhet, så om du inte med resurser menar soldater så är jag rädd för att det inte kommer påverka situationen i Sudan nämnvärt och Somalia har ingen bärighet på Tchadmissionen alls.

 

/b

 

 

ML02 Hade det bra i förhållande till oss.

Vi bodde i fält från det vi kom ner till det vi åkte.

Skulle vilja se jägare/Mot-team i afghanistan bo i tält i 6 månader....

 

Ytan som vi sjömän delade på var ca (4*7)/2 = 14kvm. hytten är ju kilformad, som ni vet :)

Det första som man ser efter uppvaknade är polarns skrev på 15cm avstånd.

Ja just det vi var 17pers i skansen på 14kvm.

 

Ps, alla djävla kommentarer om att det skeppades ner "fin" mat ner till oss är tamefan

bara lögner, vi fick fan så mycket mer prylar i afghanistan än i libanon!!!!111!!etta!!!11!!!!1!!

Mitt hytt i affeland var större än så....

Link to comment
Share on other sites

ML02 Hade det bra i förhållande till oss.

Vi bodde i fält från det vi kom ner till det vi åkte.

Skulle vilja se jägare/Mot-team i afghanistan bo i tält i 6 månader....

Funkade hur bra som helst i Bosnien på BA01.

Man behöver inte ha hårda golv och luftkonditionering för att kunna fungera effektivt.

 

Kanske lika bra flottan ägnar sig åt minröjning i Baltikum på lagom avstånd från hemmahamnen om det nu är så jobbigt att bo två och två i bostadscontainer.

Vi bodde fyra per container på BA03, när vi inte låg i tält på OP vilket vi gjorde ungefär var tredje vecka.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Denna diskussion belyser just de problem som flottan har pga politikernas tröga tänk i tron att allt kan lösas med en liten köl. Det första som faller är oftast uthålligheten hos den enskilde besättningsmannen. Vi behöver större fartyg, inte fler vapen eller större besättningar i dagsläget (även om 155mm pjäs och lvrobot vore kalas)!, fram tills detta är löst måste boende frågan lösas, dvs hur skall besättningsmannen få utrymme för återhämtning och samla tankarna. 6mån på HMS Carlskrona funkade, på vippen, men leva 6mån i magen på en ubåt eller korvett är en helt annan sak. Dagens korvetter inkl Visby är byggda för uppdrag i Östersjön på max ett par veckor. Inte 6mån till sjöss i främmande vatten.

 

Jag vet att det låter drygt, och vi flottister verkar bortskämda. Prova åk på husvagnssemester med familjen och låt ingen lämna vagnen på tre veckor. Ni kommer bli rätt trötta på varandra efter ett tag, ungefär så kan livet ombord te sig också. Hytterna är inte bara sovplats, det är kontor och garderob för 2-4 personer också och skryter med en yta av ca 4kvm (golvytan på 1,5kvm) om man har tur.

 

Det kommer också bli intressant när man får in nya befälskategorier och alla skall mässa ihop, kommer nog bli en hel del intressekonflikter där också tror jag. Vi får nog helt enkelt lägga MTB romantiken (där man förövrigt bodde på hotel varje kväll och ej ombord) på hyllan och skaffa fartyg för uppgiften.

 

Dessutom är det skandal att långresan är borta, vilken ger en bra förövning till hur en mission kan fungera, framförallt psykosociologiskt för den enskilde individen och gruppen. Utbildningen behövde ses över, men att stryka hela resan var otroligt dumt, nästan i klass med ÖBs beslut att ställa Kd utb. Utbildningsexpeditionen är internationelltjänst redan under utbildningstadiet.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Kanske inte direkt olämpligt, men en utmaning. Det finns folk som bor i husvagn året om :baskerPa:

Man skulle dock få ut mer av personalen om man kunde lösa boendefrågan bättre. Men framförallt skall en fartygschef inte behöva dela hytt, inte nes i land. Som det står i 1897års tjänstereglemente, Fartygschefen är underställd konungen att framföra hans fartyg..

 

Boendefrågan kan lösas på många sätt även om större fartyg vore det bästa. Bo på lagfartyget under viloperioder, boende i land eller kanske på logementsfartyg är också lösningar. Tyskarna hade logementsfartyg till sina rbbdiv ´förr, kan dock inte hitta dessa fartyg nu.

 

 

Piratangrepp vid somalia, igen

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Verkar som om den här tråden har blivit någon form av gigantisk snoppmätar tävling om vem som har det kärvast och har bott sämst och så vidare....

Ganska ointressant!

 

Däremot så är jag tveksam till den här missionen. Inte för att jag tvekar på det humanitära behovet.

Utan för att jag inte annser att Sverige är kapabla!

Varken material mässigt eller ekonomiskt. Med material mäsigt menar jag brist på tunga transport flygplan, helikoptrar och det verkar som om båtarna i sig kan vara opassande. Ekonomiskt ja det är inte så svårt att förklara... Försvarmakten trampar inte vatten... Man har en stå plats i nybroviken!

Vi är inte den amerikanska marin kåren eller den brittiska flottan....

Bättre att förstärka dom insatser vi har som är i behov av folk tex Afghanistan!

 

En kort båt tur till Afrika är säkert skit bra!

Men kostar nog mer än vad det smakar!

 

/reason for edit

Tjocka fingrar

Edited by Balt
Link to comment
Share on other sites

Verkar som om den här tråden har blivit någon form av gigantisk snoppmätar tävling om vem som har det kärvast och har bott sämst och så vidare....

Ganska ointressant!

Snoppmätartävling vet jag inte men jag tar det som en personlig förolämpning när man gnäller över att behöva bo två och två i en bostadscontainer.

Utifrån det argumentet tyckar jag att flottan lika gärna kan stanna hemma.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som om den här tråden har blivit någon form av gigantisk snoppmätar tävling om vem som har det kärvast och har bott sämst och så vidare....

Ganska ointressant!

Snoppmätartävling vet jag inte men jag tar det som en personlig förolämpning när man gnäller över att behöva bo två och två i en bostadscontainer.

Utifrån det argumentet tyckar jag att flottan lika gärna kan stanna hemma.

 

Du är inte fartygschef, en fartygschef skall ha egen kajuta, minst egen hytt om det så är en bostadscontainer som tjänstgör som hytt. Då har hon all rätt att gnälla, manskapet kan bo i hängkoj, det har man klarat i sedan 1522, så varför skall inte en modern sjöman klara det, egentligen.

 

Som grundaren för röjdykarna sa 1957 "Dagens ungdom känner efter lite för mycket".

 

Ang fartygen, så är de små och klarar uppgiften, dock så tär man mindre på personalen om boendet kan lösas bättre under viloperioderna. I min värld är det inte värre än att bo på logement att bo i skansen på en korvett. Även det ringa antalet i besättningen och hela tiden vakttjänst tär också, och tyvärr är det svårt att fylla ut besättningen så man kan gå 4x4 eller 3 vaktsystem istället för alltid halvstridsberedskap. Det är dock inget som inte kan lösas med lite smidighet. Det jobbiga är gropig sjö och deras korta räckvidd. De klarar uppgiften utmärkt, om de får rätt logistiskt stöd, tyskarna var ju där nere med sina robotbåtar liksom danskarna.

 

Min starka uppfattning är flottan behövs där, och kommer göra stor nytta. Dock krävs det att de får rätt stöd hemmifrån dvs man kan ta HMS Carlskrona istället för HMS Trossö samt att man löser en bra bas i närheten där de kan vila ut ca en gång i månaden. Det hade som sagt varit betydligt enklare med ett större fartyg.

 

Det är en ren marin mission, vi skall inte leka US Marines för det har vi aldrig resurser till. Vi gör större humatiär nytta vid Afrikas horn än att förstärka Afghanistan eller Kosovo till samma kostnad. Det är väl det som räknas i slutändan, inte att en massa knektyxor skall få tillfredställelse genom att vakta en vägspärr och patrullera i ingenmansland. Det korvetterna kommer lösa genom att eskortera lastfartygen med förnödenheter krävs det ett par hundra skyttesoldater + fordon och helikoptrar för att lösa, och då blir dessutom varje uppdrags effekt lägre eftersom en lastbil lastar betydligt mindre än ett fartyg.

 

Sjöstridskrafter är grunden i alla länders expeditionära förmåga, Sverige måste inse detta.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Verkar som om den här tråden har blivit någon form av gigantisk snoppmätar tävling om vem som har det kärvast och har bott sämst och så vidare....

Ganska ointressant!

Snoppmätartävling vet jag inte men jag tar det som en personlig förolämpning när man gnäller över att behöva bo två och två i en bostadscontainer.

Utifrån det argumentet tyckar jag att flottan lika gärna kan stanna hemma.

 

Du är inte fartygschef, en fartygschef skall ha egen kajuta, minst egen hytt om det så är en bostadscontainer som tjänstgör som hytt. Då har hon all rätt att gnälla, manskapet kan bo i hängkoj, det har man klarat i sedan 1522, så varför skall inte en modern sjöman klara det, egentligen.

Nä, det har jag aldrig påstått heller.

Jag tror dock inte heller att sälen, som skrev det inlägg jag i huvudsak reagerade på, och som jag även citerade, är fartygschef.

Menar du att klagomålet från FC, som Blackadder återgav, endast gällde hennes egen logering eller gällde det hela förbandets?

Varför, om nu inte logistiken tillåter annat, ska en FC inte kunna dela hytt/container/tält etc. med sin tvåa?

Vad jag vet så delade kompch och stf kompch boende i Bosnien och det gick hur bra som helst.

 

EDIT:

Som det står i 1897års tjänstereglemente, Fartygschefen är underställd konungen att framföra hans fartyg..

Gäller det reglementet fortfarande?

Har förövrigt kollat igenom örlogsboken, iofs 1992 års utgåva då det är den enda jag har, och hittar ingenstans reglerat att FC SKA ha egen hytt motsv.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Nej, det reglementet gäller inte alls (inte ens befälsförhållanden vid svensk-norsk eskader :baskerPa: ) TjRM från 1986 är det senaste, och gäller idagsläget bara i tillämpliga delar. Örlogsboken tar inte upp särskillt mcyket av sånt lull (2003 är senaste)

 

Det hör till uppgiften att FC skall ha egen hytt, det normala i utlänska mariner är kajuta (med daghytt och sovhytt, ibland även en liten matsal/ konferansrum, i RN var badkar dessutom reglementerat) eftersom hytten är kontor också. Ofta äter de själva, eller med övriga chefer ombord tex DC, FljC (i kajutan åt normalt FC + övriga reg.off ombord, utom sekonden som skulle vara älste gunrumsmedlem) i hytten också (gjorde FC Carlskrona också, men det normala i Sverige är att FC äter med övriga officerare i gunrummet), det hör till deras upphöjda position, illlafall på större fartyg, våra små ftg tillåter inte detta platsmässigt, men lite enskildhet utöver den vanliga besättningsmannen behöver en FC tycker jag.

 

Om det är bra eller dåligt ledarskapsmässigt låter jag vara osagt. Det är inte reglementerat i jantestyrda FM, men en inriktning vid byggande av Ftg.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Psilander:

Jag vill bara fråga om din inställning och attityd och åsikter är någonting som du tror att flottan i allmänhet står för, eller om det är rent personligt tyckande. För ibland undrar jag efter att ha läst dina inlägg varför man inte lagt ner flottan fullständigt redan i mitten av förra århundradet...

Link to comment
Share on other sites

@Psilander

 

Är inte uppgiften och dess genomförande viktigare än personalens inbördes boendeförhållanden?

Är det inte möjligt att tulla lite på kravet på eget badkar och allt vad det nu var du babblade om när man ska lösa en uppgift i främmande land?

Tror du att lokalbefolkningen i insatsområdet bryr sig ett dugg om ifall FC har egen hytt med inbyggt kontor och matsal när dom själva kanske bor i ett utbombat hyreshus eller i en fallfärdig lerhydda?

 

Släpp kajen och dra in fendrarna.

Link to comment
Share on other sites

Min starka uppfattning är flottan behövs där, och kommer göra stor nytta. Dock krävs det att de får rätt stöd hemmifrån dvs man kan ta HMS Carlskrona istället för HMS Trossö samt att man löser en bra bas i närheten där de kan vila ut ca en gång i månaden. Det hade som sagt varit betydligt enklare med ett större fartyg.

 

Det är en ren marin mission, vi skall inte leka US Marines för det har vi aldrig resurser till. Vi gör större humatiär nytta vid Afrikas horn än att förstärka Afghanistan eller Kosovo till samma kostnad. Det är väl det som räknas i slutändan, inte att en massa knektyxor skall få tillfredställelse genom att vakta en vägspärr och patrullera i ingenmansland. Det korvetterna kommer lösa genom att eskortera lastfartygen med förnödenheter krävs det ett par hundra skyttesoldater + fordon och helikoptrar för att lösa, och då blir dessutom varje uppdrags effekt lägre eftersom en lastbil lastar betydligt mindre än ett fartyg.

 

Sjöstridskrafter är grunden i alla länders expeditionära förmåga, Sverige måste inse detta.

 

Först det var inte menat som en förolämpning the swede. Bara som en kommentar åt vart det verkade barka...

 

Åter till ämnet det jag försökte uttrycka i min senaste "post" var inte att vi skulle vara US marines. Jag gjorde bara en parallel till andra utländska förband så som US mariens eller Royal navy. För att helt enkelt påvisa att det finns förband med betydligt större kapacitet och lämplighet att lösa dessa uppgifter. US Marines var kanske inget lysande exempel...

Det jag försöker säga är Sverige kanske inte är så lämpad för detta uppdrag. Jag vet inte så mycket om utrustningen i flottan men det låter ändå som det skulle behövas större fartyg och bättre tross fartyg motsv. Och man är definitivt i behov av mer transportflyg och helikoptrar...

Men det ämnet lämnar jag därhädan.

Det intressanta blir ju snarare det ekonomiska! Sverige med sin redan nu ansträngda försvars budget bör inte anser jag ge sig in i något så här stort. Det kommer tömma kassan alldeles för mycket. Och förband här hemma och även utomlands kommer bli lidande....

Sverige har inte kapacitet till ett "expeditionary mindset" (eller hur det nu stavas). Vi är för små och har för litten budget för att göra korta små men ack så dyra punkt insatser. Bättre som jag sa tidigare att förstärka dom missioner vi redan har som DEFENITIVT gör nytta.

Jag vågar hävda att om man förstärkte Afghanistan med vällbehövt manskap så skulle man inte ens komma i närheten av vad det kostar och skeppa ner ett antal optimist jollar till Afrika.

Du får ursäkta om tonen blev hård men Kommentaren:

Det är väl det som räknas i slutändan, inte att en massa knektyxor skall få tillfredsställelse genom att vakta en vägspärr och patrullera i ingenmansland.

Ser jag mest som ett utfall från någon som desperat vill åka som "knektyxa" och vakta någon hamn eller patrullera "ingenmanshav".

Det försvarsmakten och Armen gör i sina utlandsmissioner nu gör garanterat nytta. Om båtar vid Afrikas kust gör mer eller mindre nytta låter jag en försvarspolitisk bedömare uttala sig om! Men är det ekonomiskt försvarbart för Sverige att skicka båtarna om man jämför vad för effekt vad man kan få för dom pengarna på annat sätt?

Jag är tveksam!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...