Jump to content

Recommended Posts

Det kan väl stämma, om det bara skulle köras i sträck.

Pratat med flottiljen, de snackar om en ombaseringstid om upp till 40 dygn.

(hoppas på sealift)

Transporttid och ombaseringstid är mycket sällan samma sak, 40 dygn låter helt klart rimligt.

Sealift av vad? Personal? Containrar? Fartyg? Termen brukar avse all transport av militära resurser som utförs med lastfartyg, ibland civila. Trossö har ju viss sealift-kapacitet, någon som vet hur många containrar hon tar?? Eller har man pratat om att anlita ett flo/flo (float on/float off) heavy-lift-fartyg?

Trossö kan bära 6st 20´ ISO Containrar, men skeppsbåtens vagga använder containerplatsen till BB om skorstenen! Dessutom finns det 4 interna lastrum. Marchfarten är 12 knop om jag inte mins fel...

• Replies 462
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det kan väl stämma, om det bara skulle köras i sträck.

Pratat med flottiljen, de snackar om en ombaseringstid om upp till 40 dygn.

(hoppas på sealift)

Transporttid och ombaseringstid är mycket sällan samma sak, 40 dygn låter helt klart rimligt.

Sealift av vad? Personal? Containrar? Fartyg? Termen brukar avse all transport av militära resurser som utförs med lastfartyg, ibland civila. Trossö har ju viss sealift-kapacitet, någon som vet hur många containrar hon tar?? Eller har man pratat om att anlita ett flo/flo (float on/float off) heavy-lift-fartyg?

De har tydligen räknat på motorernas gångtimmar, skulle motsvara en årsöversyn när man kommer fram.

Annars kan de ju bli som för Gävle och Sundsvall, byta motorer när de kommit fram :)

Jag förstår inte hur man ska kunna rodda detta med lilla Trossö. Tittar man sedan på det ringa antalet befattningar som ligger ute på tredjes hemsida så blir åtminstone jag fundersam. Två(!) stabsofficerare tex. Jag får inte ihop hur man har tänkt här.

Kan tänka mig att de flesta Trossöbefattningar är tillika "Vo-korvett tjänster"

samt att de besätter staben, medan stabsen är eg nyckelpersoner inom ledningen.

Det var bara en tanken.

Så du menar att man har en befattning ombord Trö samtidigt som man är officer i staben OCH VO-korvett? Samtidigt? :)

Det är en lösning som jag har MYCKET svårt att tro på. Jag vet av egen erfarenhet hur mycket stab/lag har att göra på en marin mission...

De har tydligen räknat på motorernas gångtimmar, skulle motsvara en årsöversyn när man kommer fram.

Annars kan de ju bli som för Gävle och Sundsvall, byta motorer när de kommit fram :)

Inte aktuellt att byta motorerna på Trossö, finns för det första inga reservmotorer - och hon är heller inte byggd för att man ska kunna byta motorer på samma sätt som på korvetterna. Dom tyska aluminum- underverken som sitter i korvetterna kräver dessutom mycket mer underhåll och service än Trossö:s ryskbyggda järnspisar... :)

Edited by PB-Syte
Jag förstår inte hur man ska kunna rodda detta med lilla Trossö. Tittar man sedan på det ringa antalet befattningar som ligger ute på tredjes hemsida så blir åtminstone jag fundersam. Två(!) stabsofficerare tex. Jag får inte ihop hur man har tänkt här.

Det var bara en tanken.

Så du menar att man har en befattning ombord Trö samtidigt som man är officer i staben OCH VO-korvett? Samtidigt? :)

Det är en lösning som jag har MYCKET svårt att tro på. Jag vet av egen erfarenhet hur mycket stab/lag har att göra på en marin mission...

Skulle det inte va kul att få pröva konceptet iaf?

Det var bara en tanken.

Så du menar att man har en befattning ombord Trö samtidigt som man är officer i staben OCH VO-korvett? Samtidigt? :rolleyes:

Det är ingen idé bra att "pröva konceptet" vid en skarp mission utanför Afrikas horn i alla fall.

Jag förstår inte konceptet? Kanske kan det utvecklas så en landkrabba förstår?

Ska de först göra sin tjänst på trossö i 8h, sen stabstjänst i 8h och slutligen VO-korvett, vad det nu är?, i 8h? Jag antar att alla tjänsterna är heltidstjänster som ska bemannas? Eller?

Ska de först göra sin tjänst på trossö i 8h, sen stabstjänst i 8h och slutligen VO-korvett, vad det nu är?, i 8h? Jag antar att alla tjänsterna är heltidstjänster som ska bemannas? Eller?

Det är ju faktiskt ännu värre än så. Går man sjövakt ombord jobbar man 12 timmar per dygn fördelat på rullande pass om 6 respektive 3 timmar.

VO-korvett=Vakthavande Officer. Innebär att man ska kunna hoppa in i olika tjänstegrenar ombord på korvett för att stärka upp. Ordinarie arbetsplats är i staben vilket med största sannolikhet också innebär att du kan komma att vara hela förbandets "VB".

Det är synd att HMS Carlskrona inte ligger i beredskap som stödfartyg istället. Hon är ju betydligt större, har högre marschfart och kan dessutom skydda sig själv. Samma sak med HMS Visborg. Dock så har säkert Trossö sina fördelar hon också.

I övrigt tycker jag att det ska bli spännande att se om det blir en längre insats och hur rotationen skulle gå till isåfall.

Det är ju faktiskt ännu värre än så. Går man sjövakt ombord jobbar man 12 timmar per dygn fördelat på rullande pass om 6 respektive 3 timmar.

VO-korvett=Vakthavande Officer. Innebär att man ska kunna hoppa in i olika tjänstegrenar ombord på korvett för att stärka upp. Ordinarie arbetsplats är i staben vilket med största sannolikhet också innebär att du kan komma att vara hela förbandets "VB".

Hms Trossös uppgifter:

http://www.3sjostridsflj.mil.se/article.php?id=14181

Så inom ramen för det så borde det vara lösbart.

Inom flottan och många andra platser så existerar en rad tillika-tjänster.

Dvs som kock i huvudtjänst, men är även amm-langare, sjv-man etc.

Det finns en huvudtjänst och sedan beroende på vad som behöver göras

så planeras det om.

När ftg väl kommit fram och efter man bultat fast Trossö i kajen så kommer

det troligtvis finnas en del av hennes besättning som kommer få nya arbetsuppgifter.

VO- korvett finns i två typer, den en är vaktchef för en viss period på dygnet (säg kajvaktchef

för när ftg ligger vid kaj docka etc).

I det andra fallet så har vi tex 4.Officer (Trossö) som tex inte har fullt upp med sin tjänst

som skulle kunna ingå i staben när Trossö ligger still, samt var Vo-korvett för tex NavB

om denne skulle behövas ersättas under en kortare eller längre tid.

Med reservation för icke komplatibla tjänstesammansättning, se det som ett möjligt exempel....

Hotel Charlie One>> Ang.

"Det är ingen idé bra att "pröva konceptet" vid en skarp mission utanför Afrikas horn i alla fall. "

När skulle det annars prövas? Varför inte bara plattan i mattan och full fart framåt?

Kontraktet säger ju "Lön Enligt befattingstabell - Ej arbetstidsreglerad,

Det sistnämnda fick jag iaf känna på....

• BlåGul -1

Jag tror att HC1 anser att det är olämpligt att göra organisationsförsök under skarpa insatser. Det är jag benägen att hålla med om.

/K

Jag tror att HC1 anser att det är olämpligt att göra organisationsförsök under skarpa insatser. Det är jag benägen att hålla med om.

/K

B-) Innan jag går på för djupt vatten så kan jag väl säga att jag ger mig. (till en del iaf)

Det som var min tes är att använda sig av de resurserna man har på bästa operativa sätt. :Malaj:

När ftg väl kommit fram och efter man bultat fast Trossö i kajen så kommer

det troligtvis finnas en del av hennes besättning som kommer få nya arbetsuppgifter.

Om Försvarsmakten bedömer att de vill ta med Trossö hoppas jag att de inte avser låta henne skava kaj. I så fall hade en containerby på kajen varit mer konstnadseffektivt. Ökad flexibilitet nås genom att det går att välja de förmågor som behövs genom att ställa upp en ny container. Naturligtvis är det fler faktorer som måste tas hänsyn till, behovet av force protection, infrastruktur, kajgrannar m.m.

Någon som hört något nytt om eventuell insats? Vad jag förstått så ska regeringen ta beslut senast 20 juni, alltså i veckan som kommer. Spännande att se vad dom beslutar och vilka som får åka...

• 2 weeks later...

Rycktet sa att beslut skulle tas förra torsdan, men FM fick tillbaka frågan för ytterliggare beredning. Finns inte med på morgondagens möte, men har hört att nått besked ska komma nu på tisdag.

Någon som hört något nytt om eventuell insats? Vad jag förstått så ska regeringen ta beslut senast 20 juni, alltså i veckan som kommer. Spännande att se vad dom beslutar och vilka som får åka...

"Vid ett eventuellt deltagande i operation Alcyon kan förbandet komma att förstärkas med en säkringsstyrka eller enheter ur specialförbanden."

(saxat från mil.se)

Vad för personal tittar man på att använda för denna säkringsstyrka om det inte kommer vara personal ur specialförbanden? Pratar vi beredskapsställd bordningsstyrka?

Edited by svalan

Hela förfarandet verkar mycket skakigt, känner jag som vpl ombord på ett av de aktuella fartyget (HMS Malmö). Det känns som att ingen vet någonting. Fartygen har en hel del brister, och pillimasarna jobbar ungefär lika fort med dessa brister som Kockums personal brukar göra, vilket inte är en imponerande hastighet precis...

Det lutar starkt åt att det blir av, enligt vad vi får höra, och alla vill att det blir av, förrutom oss värnpliktiga då som blir av med våra fartyg. Och det är inte heller någon som vet vad de ska göra av oss värnpliktiga, när fartygen väl sticker.

Men så är det kanske alltid när såna här saker går av stapeln, vad vet jag? Jag är rätt grön inom området.

Hoppas fartygen gör nytta om de skickas ner iallafall. Det verkar vara mycket ostabilt där nere

Hela förfarandet verkar mycket skakigt, känner jag som vpl ombord på ett av de aktuella fartyget (HMS Malmö). Det känns som att ingen vet någonting. Fartygen har en hel del brister, och pillimasarna jobbar ungefär lika fort med dessa brister som Kockums personal brukar göra, vilket inte är en imponerande hastighet precis...

Det lutar starkt åt att det blir av, enligt vad vi får höra, och alla vill att det blir av, förrutom oss värnpliktiga då som blir av med våra fartyg. Och det är inte heller någon som vet vad de ska göra av oss värnpliktiga, när fartygen väl sticker.

Men så är det kanske alltid när såna här saker går av stapeln, vad vet jag? Jag är rätt grön inom området.

Hoppas fartygen gör nytta om de skickas ner iallafall. Det verkar vara mycket ostabilt där nere

När det gäller kvaliteten och hastigheten på Karlskronavarvets arbeten vill jag bara berätta om det fartyg som skulle få installerat nya vindrutetorkare. Dessa fungerade inte och då varvet konfronterades svarade man att flottan endast beställt INSTALLATION och inte FUNKTION. Oavsett upphandlingens utförande så skulle man ju kunna tänka sig att varvet hade lite yrkesheder också.

• 2 weeks later...
Vilka blev antagna då?

Jag är själv fortfarande förvånad över att jag blev antagen till Beredsakpsperiod 2. Någon mer här som ska på övningen i Augusti?

Jag blev antagen till TRÖ. Ja, jag ska va med på övningen i augusti.

Bra inslag, synd att det inte gått på svenska TV kanaler. Svenska folket, politiker och generaler skulle behöva se vad örlogsfartyg kan åstadkomma.

Undrar när när vi skall släppa den trötta inställningen till utlandsmissioner enligt gammal Kongo och Cypern modell.....

Bra inslag, synd att det inte gått på svenska TV kanaler. Svenska folket, politiker och generaler skulle behöva se vad örlogsfartyg kan åstadkomma.

Undrar när när vi skall släppa den trötta inställningen till utlandsmissioner enligt gammal Kongo och Cypern modell.....

Samtidigt som flottan börjar göra missioner som inte kan tolkas som Sol- och Badmissioner? (UIV, ML)

Samtidigt som flottan börjar göra missioner som inte kan tolkas som Sol- och Badmissioner? (UIV, ML)

Ingen av de du nämner anser jag är någon form av "sol och bad missioner", ok det var bra väder och behagliga platser men man löste den uppgiften som var ställd med bravur, vilket jag anser är det viktigaste, och om man sedan har det bra när det bjuds fritid är en annan sak, jag vet att just detta är en av flottans specialiter efter 100år av utbildningsexpeditioner (internationell verksamhet redan i utbildningstadiet!) i varmare vatten och möts ofta av avundsjuka, se och lär istället.

Örlog handlar om kontroll av transportförbindelser, att själv kunna utnyttja dem och inte låta fienden utnyttja havet, visar man stark närvaro så vågar sig inte buset(med självbevarelsedrift) dit och således blir uppgiften ganska enkel och ofarlig att lösa. Hotet är dessutom mycket svårare att upptäcka och dyker upp när man minst anar det, som dådet mot USS Cole, kustrobotanfallet mot israeliska SAAR`V tex. För att möta ett örlogsfartyg fritt till sjöss krävs stora resurser, sådana som nästan bara stater kan uppbringa. Precis som det sas i klippet, så länge handelskassarna var eskorterade skedde inga attacker.

Dessutom var ML en bra första mission, så man kunde dra alla jobbiga lärdomar, utan större risker. Tyvärr har vi ringa erfarenhet av kanonbåtsdiplomati så vi måste börja lära. Se på britterna tex, som föredrar ett fartyg med bra förhållanden för besättningen istället för en massa vapen, just för uthålligheten är det viktigaste, och där brukar som alltid människan sätta gränsen, speciellt om du bor trångt som på en ubåt eller korvett.

Piratjakt i Somalia är ingen lek, speciellt logistiskt. De surrar rykten (kocken på Nynäs ;-) ) om att HMS Carlskrona är av intresse istället för Trossö eftersom hon både har farten och självskyddet. Om piraterna vill angripa så är det vi som har iniativet, en 57a går längre än en RPG :) och en radar ser längre än ögat, vi sätter gränsen.

Edited by Psilander

Verkar vara ett mycket viktigt uppdrag, trodde att det fanns fartyg där nu som löste uppgiften. Men så är tydligen inte fallet. Så vad gör man om man ligger på efterhand, jo man ökar!

Fråga: Finns verkligen HMS Carlskrona att tillgå? Byggs hon inte om till Sigint-fartyg?