Mortax Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 (edited) Det verkar som att nästan alla i 2009 årskull rycker in 12 januari (jag en av dom). Kan tänka mig att det är en nackdel eftersom det är då man lär sig allt och ska ligga på skjutbanan och frysa fingrarna av sig och sova i tält och greja. Samtidigt är det ju bra eftersom då blir det ju perfekt att man är klar med GSU:n till sommaren när alla roliga övningar börjar. Så min fråga är helt enkelt, tycker ni att det är en fördel eller nackdel att rycka in när det är kallt och jävligt ute? Edited December 4, 2008 by Mortax Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Länus Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Det verkar som att nästan alla i 2009 årskull rycker in 12 januari (jag en av dom). Kan tänka mig att det är en nackdel eftersom det är då man lär sig allt och ska ligga på skjutbanan och frysa fingrarna av sig och sova i tält och greja. Samtidigt är det ju bra eftersom då blir det ju perfekt att man är klar med GSU:n till sommaren när alla roliga övningar börjar. Så min fråga är helt enkelt, tycker ni att det är en fördel eller nackdel att rycka in när det är kallt och jävligt ute? Jag ryckte in i jan, i Arvidsjaur. Helt klart värt, då jag fått uppleva nästan 2 vintrar här. Det blir ju helt klart tyngre på vintern, speciellt som nyinryckt, att lära sig alla småsaker under bister kyla. Men det är bara att se det som en utmaning. Rycker du in i södra Sverige så behöver du inte oroa dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Det verkar som att nästan alla i 2009 årskull rycker in 12 januari (jag en av dom). Kan tänka mig att det är en nackdel eftersom det är då man lär sig allt och ska ligga på skjutbanan och frysa fingrarna av sig och sova i tält och greja. Samtidigt är det ju bra eftersom då blir det ju perfekt att man är klar med GSU:n till sommaren när alla roliga övningar börjar. Så min fråga är helt enkelt, tycker ni att det är en fördel eller nackdel att rycka in när det är kallt och jävligt ute? Tror tvärtom att majoriteten rycker in på hösten. Det finns både för och nackdelar. Jag själv ryckte in i januari och jag föredrar nog en "kall GSU". Fördelen med att det är kallt är att du kan anpassa din utrustning, ta på dig en tröja till, och sitter du i fordon så kan du bara vrida upp värmen. När det är varmt kan du inte slänga kroppsskyddet för att bli luftigare, i många av våra fordon finns ingen form av kylanordning... det blir enormt varmt att sitta i ett strf med full stridsutrustning en varm dag (uppåt 45 grader). Och gör man det bara rätt så behöver man sällan frysa, allt för mycket, i fält. . Dock är mygg ett j*vla problem på sommaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Vi som ryckte in i augusti och hade övningsserien på våren var oerhört nöjda med att få genomföra befattningsskola på vinterhalvåret och kriga bataljonsövningar på vår-/sommarkanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mortax Posted December 4, 2008 Author Report Share Posted December 4, 2008 Det verkar som att nästan alla i 2009 årskull rycker in 12 januari (jag en av dom). Kan tänka mig att det är en nackdel eftersom det är då man lär sig allt och ska ligga på skjutbanan och frysa fingrarna av sig och sova i tält och greja. Samtidigt är det ju bra eftersom då blir det ju perfekt att man är klar med GSU:n till sommaren när alla roliga övningar börjar. Så min fråga är helt enkelt, tycker ni att det är en fördel eller nackdel att rycka in när det är kallt och jävligt ute? Jag ryckte in i jan, i Arvidsjaur. Helt klart värt, då jag fått uppleva nästan 2 vintrar här. Det blir ju helt klart tyngre på vintern, speciellt som nyinryckt, att lära sig alla småsaker under bister kyla. Men det är bara att se det som en utmaning. Rycker du in i södra Sverige så behöver du inte oroa dig. Rycker in på Livgardet (Stockholm) så jag är inte jätte orolig. Jag var mest intresserad rent allmänt bara. Är det inte väldigt krångligt att slå upp och sova i tält vintertid? Speciellt i arvidsjaur där snön kan blir rätt djup. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Jag har pysslat med militär vht på vintern från södra Skåne upp till Jokkmokk och jag har aldrig frusit så mkt som i Skåne. Fuktig luft och blåst infrån havet kombinerat med regn gör att kylan tränger igenom det mesta. I Norrland blir det kallt men torrt så det är bara att klä sig varmt så är det lugnt. Är det snö och man ska resa tält får man skotta undan snön först så klart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PBV902 Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Tror tvärtom att majoriteten rycker in på hösten. Det stämmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beefeater_ Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 (edited) Förhoppningsvis så har tross pluton med sig sk "tårtbitar" som man placerar tälten på, o då blir det inga problem att sova på snön. För att få bort snön så ber man bara någon snäll 90 förare att köra fram och tillbaka ett par gånger där man ska ställa tältet så har man löst det också. Eller ännu bättre så har någon vagn en minplog. Edited December 4, 2008 by Beefeater_ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waba Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 Inte har man någon snäll 90-förare att tillgå när man precis ryckt in och första fältveckan ska genomlidas. Då är det bara att härda ut och göra det bästa av situationen. Det jobbigaste är att skotta upp en bra tältplats, är snön djup så man inte ser underlaget så kan man få sova på en och annan stubbe. Vätskebehovet är även det klurigt, det är tufft att få i sig så pass mycket vätska som man faktiskt behövs vintertid, då man sällan känner samma törst som på sommaren. För att inte tala om att hålla reda på alla persedlar i djupsnön, stå post i 20 minus, plumsa runt med packning och stridsutrustning i en meter djup snö med skitkassa snöskor osv. Men det finns inget mysigare än att krypa in i ett riktigt hårdeldat tält när det är riktigt kallt ute. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ratten Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 helt klart ovärt... bättre att rycka in på sommarn och ut igen nästa sommar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beefeater_ Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 Men det finns inget mysigare än att krypa in i ett riktigt hårdeldat tält när det är riktigt kallt ute. Sant. När det är eldat så pass så att hela kaminen är så röd att den nästan blir genomskinlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 helt klart ovärt...bättre att rycka in på sommarn och ut igen nästa sommar... Jag tror jag håller med här. GSU under något bättre förhållanden, för att stegra svårigheterna något under vintern. Oavsett om det handlar om -30 och 1½ meter snö eller +-0, snålblåst och snöblandat regn upp i näsan så känns det inte som några riktigt bra förutsättningar för att lära sig grunderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 Hä... Inryck vintertid är bra. Då härdas soldaten. Vintermiljön ställer högre krav på att ta hand om både sig själv och kamrater. Saker försvinner i snön, dvs bättre disciplin och förståelse för ordning och reda. Det är inte kylan som är din fiende, det är inkompetensen som tar ditt liv. I alla lägen. Svenska soldater ska ta mig fan vara bra på vinterkrig. Det är bara syltryggar som ryggar för snö och vinter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MPMöller Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 helt klart ovärt...bättre att rycka in på sommarn och ut igen nästa sommar... Jag tror jag håller med här. GSU under något bättre förhållanden, för att stegra svårigheterna något under vintern. Oavsett om det handlar om -30 och 1½ meter snö eller +-0, snålblåst och snöblandat regn upp i näsan så känns det inte som några riktigt bra förutsättningar för att lära sig grunderna. Amen på det. GSU'n är tung och omtumlande nog som den är, då är det rätt skönt att inte behöva göra allt i minusgrader också. Och vinter blir det ett halvår senare ändå, så man lär ju sig att överleva på vintern också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ynglingen Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 Hä... Inryck vintertid är bra. Då härdas soldaten. Vintermiljön ställer högre krav på att ta hand om både sig själv och kamrater. Saker försvinner i snön, dvs bättre disciplin och förståelse för ordning och reda. Det är inte kylan som är din fiende, det är inkompetensen som tar ditt liv. I alla lägen. Svenska soldater ska ta mig fan vara bra på vinterkrig. Det är bara syltryggar som ryggar för snö och vinter. Nu har jag inte ryckt in ännu men svarar iaf.. Att rycka in under vinterhalvåret ser jag inte som något problem om du är van vid kylan och snön att skicka ut ett gäng Stockholmare som inte har upplevt den norrländska vinter är bara dumheter.. Det enda du lyckas med är att höja risken för förfrysnings skador. Vintern här uppe har en tendens att bli smällkall över en natt och att då skicka ut en ovan person är en dålig ide. Som exempel så var ett par utav mina släktingar från Stockholm uppe kring Januari och dem höll på att förfrysa fingrar, fötter och ansikte dels för att dem inte var vana vid kylan och dels för att dem underklär sig något så fruktansvärt då dom vill visa att dem minsann är lika hårda som vi är här uppe i norr när det gäller kyla. Så inryck på sommarhalvåret för dem ovana och vinter för dem vana så minska skaderisken och gnället.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 (edited) Inte har man någon snäll 90-förare att tillgå när man precis ryckt in och första fältveckan ska genomlidas. Då är det bara att härda ut och göra det bästa av situationen. Det jobbigaste är att skotta upp en bra tältplats, är snön djup så man inte ser underlaget så kan man få sova på en och annan stubbe. Vätskebehovet är även det klurigt, det är tufft att få i sig så pass mycket vätska som man faktiskt behövs vintertid, då man sällan känner samma törst som på sommaren. För att inte tala om att hålla reda på alla persedlar i djupsnön, stå post i 20 minus, plumsa runt med packning och stridsutrustning i en meter djup snö med skitkassa snöskor osv. Men det finns inget mysigare än att krypa in i ett riktigt hårdeldat tält när det är riktigt kallt ute. Jo Du det är väl sin sak att vandra runt i Norrland på vintern... men Du är välkommen ner till Ravlunda på vintern... Skånsk vinter är ett helvete - vid 15-20 minus är luften torr och fin vilket gör att man kan lätta på klädseln... I södra sverige har man inte möjlighet till det utan man bunkar på sig hur mycket som helst, vilket medför alla möjliga problem... Inryckning bör ske på hösten, då har man en naturlig stegring inför vintern. Edited December 5, 2008 by Krille- GB1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waba Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 Jasså, ska det börjas diskutera hur mycket värre den sydsvenska vintern är nu, igen. Jag har genomlidit båda varianter under fältförhållanden, och även fast de kan vara besvärliga båda två, så tar jag skånsk "vinter" över norrländsk köldknäpp vilket dag som helst. Du är välkommen till det subarktiska Norrland för att pröva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renown Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 Gjorde lumpen som Pionjärgruppchef på P10, ryckte in i juni 03 och gjorde GSU och Gruppchefsskola samt Pionjärskolan under sommaren, tyckte det var bra att alla slapp ta kylan i beaktande under den grundläggande utbildningen....sen ansågs det ju under min tid att om man ryckte in under vintern var det "hårdare"....personligen så tror jag att tagande av objekt är lika jävligt i yttre omständigheter sommar som vinter, med tanke på att våran personliga utrustning torligtvis är anpassad för höst/vår, så är GSU PEK nog lika illa på vintern med frusna fingrar, ben samt alla övriga extremiteter, vatten som fryser i fältflaskan, kall mat och snö som likt spetsnäsor tränger sig in precis överallt, som på sommaren; av svett rinnande camofärg, snurrigt huvud, "brinnande fötter" (under längre marscher) och en tunga stor som gotland och torr som sahara, samt en uniform som verkar vara anpassad för backarna vid treriksröset i december...detta synes mig vara två negationer som tar ut varandra....vilken årstid det än må vara om du skal göra GSU så håll i hatten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 Vi bryter diskussionen om skåne vs norrlandsvintern här nu. Som jag skrev tidigare så är det inte alltid festligt med vare sig ett par minusgrader, snålblåst och snöblandat regn i södra delarna av landet eller 35 minusgrader och 1½ meter snö i norr. Men hårdaste-vintern-debatten tar vi någon annanstans. /BG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 Nu har jag inte ryckt in ännu men svarar iaf.. Att rycka in under vinterhalvåret ser jag inte som något problem om du är van vid kylan och snön att skicka ut ett gäng Stockholmare som inte har upplevt den norrländska vinter är bara dumheter.. Det enda du lyckas med är att höja risken för förfrysnings skador. "Jag har ingen aning men svarar ändå..." Vad vet du om vinterinryck? Har du haft det? Nej. Varför skulle det vara ett problem med att ha människor från Stockholm eller något annat sydligare område i Norrland på vintern? Vet du om att det bedrivs utbilding och att de värnpliktiga inte bara förses med utrustning med direktivet "Överlev"? På min pluton hade vi sörlänningar men det var fan inget problem. Vi som hade lite mer vana stöttade dem lite extra bara i början. Vintern här uppe har en tendens att bli smällkall över en natt och att då skicka ut en ovan person är en dålig ide. Som exempel så var ett par utav mina släktingar från Stockholm uppe kring Januari och dem höll på att förfrysa fingrar, fötter och ansikte dels för att dem inte var vana vid kylan och dels för att dem underklär sig något så fruktansvärt då dom vill visa att dem minsann är lika hårda som vi är här uppe i norr när det gäller kyla. Så inryck på sommarhalvåret för dem ovana och vinter för dem vana så minska skaderisken och gnället.. Kyla hadlar om tillvänjning och tillpassning. Efter 7-8 dygn med kontinuerlig kyla och rätt klädsel är de flesta tillräckligt vana för att kunna fungera hyfsat normalt (om det inte är extremt kallt det vill säga). Man är int ball om man tassar omkring i sommarkläder när det är kallt ute, eller sparar på de varmaste kläderna bara för att det bara är -10 ute... vad ska man då ha när det blir -30? Trams. Klä dig varmt vid låg aktivitet och mindre varmt när du arbetar hårt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 Rent praktiskt så är ett sommarinryck mycket enklare att hantera. Bara det att man kan vara utomhus och genomföra allt från "persisk marknad" till grundläggande materielkunskap ak5 istället för att alla plutoner ska slåss om att boka upp övnings-/vårdhallar som alltid kommer att vara en trång sektor. Oavsett om man ska bli jägare eller kock så torde man lära sig grunderna bättre om man inte hela tiden håller på att frysa röven av sig. Att det sedan är enklare att få till en mysig tältförläggning när man har två meter snö att arbeta med är en annan sak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ynglingen Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 Nu har jag inte ryckt in ännu men svarar iaf.. Att rycka in under vinterhalvåret ser jag inte som något problem om du är van vid kylan och snön att skicka ut ett gäng Stockholmare som inte har upplevt den norrländska vinter är bara dumheter.. Det enda du lyckas med är att höja risken för förfrysnings skador. "Jag har ingen aning men svarar ändå..." Vad vet du om vinterinryck? Har du haft det? Nej. Varför skulle det vara ett problem med att ha människor från Stockholm eller något annat sydligare område i Norrland på vintern? Vet du om att det bedrivs utbilding och att de värnpliktiga inte bara förses med utrustning med direktivet "Överlev"? På min pluton hade vi sörlänningar men det var fan inget problem. Vi som hade lite mer vana stöttade dem lite extra bara i början. Vintern här uppe har en tendens att bli smällkall över en natt och att då skicka ut en ovan person är en dålig ide. Som exempel så var ett par utav mina släktingar från Stockholm uppe kring Januari och dem höll på att förfrysa fingrar, fötter och ansikte dels för att dem inte var vana vid kylan och dels för att dem underklär sig något så fruktansvärt då dom vill visa att dem minsann är lika hårda som vi är här uppe i norr när det gäller kyla. Så inryck på sommarhalvåret för dem ovana och vinter för dem vana så minska skaderisken och gnället.. Kyla hadlar om tillvänjning och tillpassning. Efter 7-8 dygn med kontinuerlig kyla och rätt klädsel är de flesta tillräckligt vana för att kunna fungera hyfsat normalt (om det inte är extremt kallt det vill säga). Man är int ball om man tassar omkring i sommarkläder när det är kallt ute, eller sparar på de varmaste kläderna bara för att det bara är -10 ute... vad ska man då ha när det blir -30? Trams. Klä dig varmt vid låg aktivitet och mindre varmt när du arbetar hårt. Nej precis som jag skrev så har jag inte det svårt för att läsa texten? Klart som f*n att det bedrivs utbildning på området men å andra sidan är det bevisat att det inte heller är tillräckligt för att förhindra att man förfryser fingrar och dylikt. Jag sa aldrig att vi inte skulle ha inryck på vintern men jag sa " Så inryck på sommarhalvåret för dem ovana och vinter för dem vana så minska skaderisken och gnället.." (en hint bara kan vara att läsa texten och fundera vad som står i den före man kommenterar) svårt att förstå den textraden också? Ska jag förklara den så att du förstår? Nåja förklarar i alla fall. Om man sätter in vintervana soldater som majoritet under vinter halvåret minskar du alltså risken för förfrysnings skador då du har en majoritet i varje grupp som är vintervana och kan med andra ord stötta och hjälpa sina ovana kamrater då dem behöver det. Sa jag att man är cool när man har sommarkläder på sig i vinter kyla? Nej se det gjorde jag visst inte det jag sa var att dem klädde på sig lika mycket kläder som mig Dvs. en T-shirt och en vinterjacka på överkroppen och långkallsonger och täckbyxor på benen då jag ansåg att detta var rätt klädsel för MIG i dessa 15minus graderna som var den dagen att dem sedan vägrade lyda mitt råd och ville visa sig lika "hårda" som mig är således inte mitt problem och därav har jag mina erfarenheter och åsikter ifrån men om du menar att jag har fel berätta gärna hur det gick till den dagen för mig^^ För övrigt så på 7-8 dygn hinner du förfrysa dig rejält om du inte klar dig passande för det du skall utföra. Även om jag inte har gjort lumpen ännu så är jag inte helt obildad i hur man skall klä sig under vintern 18 år har en tendens att tillföra något i sitt liv och mitt innebär mycket ute arbete och skoterkörande så att klä sig rätt är inte svårt om man vet hur man skall klä sig. Vilket skiljer från person till person. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 @Ynglingen Det här gäller om det är för- eller nackdel att rycka in på vintern. Anders anmärker på att du inte har kunskap, vilket väl får anses vara inom rimligheternas gränser? Överväg nyttan i försvarsstriden och spärra upp ögonen och ta del av de som varit med. Anders är en av dessa. /Krook, som föredrar inryck i slutet av sommaren; inte för varmt, inte så kallt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted December 7, 2008 Report Share Posted December 7, 2008 Nej precis som jag skrev så har jag inte det svårt för att läsa texten? Om du är redo för konstruktiv kritik, så kör vi. Ja, jag har svårt att läsa det du skriver. Din meningsbyggnad är fruktansvärd. Använd gärna någon form av skrivregler som inte härstammar från chatrum när du formulerar dig. I övrigt har jag inga problem med att tolka din text. Klart som f*n att det bedrivs utbildning på området men å andra sidan är det bevisat att det inte heller är tillräckligt för att förhindra att man förfryser fingrar och dylikt. Fel. Bristfällig utbildning, okunskap hos den utbildande, ohörsamhet hos den utbildade och bristfällig mtrl har orsakat förfrysningsskador. Använder man sin tilldelade utrustning på rätt sätt och följer de anvisningar som finns gällade uppträdande i vintermiljö så skadar man sig inte. Jag sa aldrig att vi inte skulle ha inryck på vintern men jag sa "Så inryck på sommarhalvåret för dem ovana och vinter för dem vana så minska skaderisken och gnället.." (en hint bara kan vara att läsa texten och fundera vad som står i den före man kommenterar) svårt att förstå den textraden också? Ska jag förklara den så att du förstår? Nåja förklarar i alla fall. Om man sätter in vintervana soldater som majoritet under vinter halvåret minskar du alltså risken för förfrysnings skador då du har en majoritet i varje grupp som är vintervana och kan med andra ord stötta och hjälpa sina ovana kamrater då dem behöver det. Om jag vore du skulle jag fundera lite över hur jag formulerar mig mot dem som har kunskap och erfarenhet inom ett område och en 10-15 fler levnadsår än en själv. Om jag vill ha din åsikt om hur jag bör eller inte bör tänka kommer jag att fråga om den. I övrigt så förväntar jag mig ingen som helst återkoppling gällande detta från dig. Sa jag att man är cool när man har sommarkläder på sig i vinter kyla? Nej se det gjorde jag visst inte det jag sa var att dem klädde på sig lika mycket kläder som mig Dvs. en T-shirt och en vinterjacka på överkroppen och långkallsonger och täckbyxor på benen då jag ansåg att detta var rätt klädsel för MIG i dessa 15minus graderna som var den dagen att dem sedan vägrade lyda mitt råd och ville visa sig lika "hårda" som mig är således inte mitt problem och därav har jag mina erfarenheter och åsikter ifrån men om du menar att jag har fel berätta gärna hur det gick till den dagen för mig^^ Fundera då på varför du kunde ha dessa kläder på dig och inte frysa och varför de inte kunde det? För vid norrlandsförbanden var det alltid blandade kullar. Stockholmare, göteborgare, upplänningar, norrbottningar och kustbor i en salig röra. Efter två veckor frös alla lika mycket eller lika litet med likadan utrustning på. För övrigt så på 7-8 dygn hinner du förfrysa dig rejält om du inte klar dig passande för det du skall utföra. Även om jag inte har gjort lumpen ännu så är jag inte helt obildad i hur man skall klä sig under vintern 18 år har en tendens att tillföra något i sitt liv och mitt innebär mycket ute arbete och skoterkörande så att klä sig rätt är inte svårt om man vet hur man skall klä sig. Vilket skiljer från person till person. Naturligtvis. Du kan dö på någon timme om du klär dig opassande. Självklart är det enkelt att klä sig om man vet hur man ska göra det. Det jag vill poängtera är att du inte blir expert på vinterkrig bara för att du är född norr om Dalälven och att alla (nästan) har samma förutsättningar att klara kyla med rätt utbildning och matriel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted December 7, 2008 Report Share Posted December 7, 2008 Tack Anders. Du sammanfattade min erfarenheter väldigt väl. Det går inte nog att trycka på hur viktigt det är med kompetenta vinterutbildare. Det är i mångt och mycket det som avgör hur dugliga soldaterna blir att verka i vintermiljö, liksom att minimimera risken för att soldaterna skall drabbas av de negativa konsekvenserna som kölden har. Rätt utbildning = säker verksamhet. Svårare är det ju inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted December 7, 2008 Report Share Posted December 7, 2008 DÅÅÅÅÅÅÅÅÅ.... återgår vi till INRYCKSDATUM. Inte hur jävla duktig man själv är. Annars får vi stänga och slänga bort. /BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted December 7, 2008 Report Share Posted December 7, 2008 Jag anser att det är bättre att rycka in på vintern. Om du från början lär dig de grundläggande soldatfärdigheterna när det är svårt (kallt, mörkt, vått) så blir allt enklare sedan. Motsatsen, att rycka in på sommaren, innebär en större påfrestning för enskild och förband när vintern kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myran Posted December 7, 2008 Report Share Posted December 7, 2008 (edited) Jag som själv ryckte in på en kall januari dag och genomförde min GSU under vinterkylan måste nog säga att, enligt mig, så är det nog lite bättre för de nyinryckta att genomföra sin GSU på sommar halvåret. Men självklart finns det för- och nackdelar! Mina argument för detta skulle då vara att det krävs så mycket mer av de värnpliktiga och av befälen, man måste ha / få en gedigen vinter utbildning så man undviker skador. i.e lära sig att använda sin utrustning rätt. Motivationsnivå, vissa kan ha lite svårare att lära sig i kylan, samtidigt som man kan ha en extremt hög motivationsnivå att lära sig så man slipper stå och frysa, utan man får komma till skott och röra på sig / gå in. och dylika moment / scenarior Jag kan nog se det som att stressfaktorn är mindre på förbandet och den enskilde under sommar halvåret, även fast man kanske på något sätt härdas och upplever de "jobbiga" fältdagarna som inte riktigt lika jobbiga, då de "inte är så värst jämfört med GSU;n" Men som sagt, så upplever jag nog att det blir en bättre och smidigare start för de värnpliktiga och befälen om GSU,n skulle genomföras under sommar tid, då man inte behöver tänka på fullt lika många saker som under vinter tid. Fast det känns som att jag skulle kunna komma med argument för båda sidorna i all evighet Bara för att det är lite kallt betyder inte det att man "måste" ha GSU;n på sommaren, men stressfaktorn blir nog lite mindre då. Edited December 7, 2008 by Myran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tess Posted December 9, 2008 Report Share Posted December 9, 2008 Hä... Inryck vintertid är bra. Då härdas soldaten. Vintermiljön ställer högre krav på att ta hand om både sig själv och kamrater. Saker försvinner i snön, dvs bättre disciplin och förståelse för ordning och reda. Det är inte kylan som är din fiende, det är inkompetensen som tar ditt liv. I alla lägen. Svenska soldater ska ta mig fan vara bra på vinterkrig. Det är bara syltryggar som ryggar för snö och vinter. härligt att omges av riktiga hårdingar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts