Jump to content
Sign in to follow this  
Proeliator

Skavsår under foten - dåliga skor/strumpor?

Recommended Posts

Hejsan. Det här forumet verkade mest passande för min fråga då problemet troligen orsakas av strumpor/skor eller felaktigt användande av dem, hur man nu lyckas med det.

 

Jag har precis börjat ta upp löpträningen igen inför extramönstring till FJS och ev. inryck. Jag pronerar en hel del och har ganska lågt fotvalv. Mina löpskor ska tydligen vara anpassade för detta då jag fick hjälp av en kille på Intersport att välja ut dem förut. Dom är lite upphöjda inuti vid insidan av foten.

 

I måndags så sprang jag cirka 50 min - vilket kanske var lite länge med tanke på att jag inte har sprungit på evigheter - och runt halvägs in så började det brännas lite under foten, mellan stortåns trampdyna och hälen ungefär. Jag avfärdade det men sen när jag kom hem så hade jag början på ett stort skavsår på båda fötterna. Liknade mest en avlång luftbubbla under skinnet. Jag funderade lite och det verkar som problemet började just då jag började svettas en del, alltså då det blev varmt. Hade "vanliga" strumpor på mig, av bomull antar jag. Skorna relativt hårt knutna. Borde jag leta upp nya skor/strumpor eller har jag misslyckats nånstans? "Vänjer" sig kroppen vid det här?

 

Några tips?

Edited by Proeliator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testa ha 2 par strumpor på dig, samt att du inte knyter så väldigt hårt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet inte vad "vanliga" strumpor är men jag misstänker att det är den lite tunnare varianten som menas. Jag har sprungit i sånna några enstaka gånger och satan i gatan vad det blir varmt, bränner ju tårna! Gå till intersport/likande och köp ett par paket med sportsockor. Kostar väl 100kr för 5 par eller nått sånt. Det är bra skit! Annars så kan det ju ha lite med vana att göra också. Har du inte sprungit på länge så är 50min väldigt lång tid.

 

EDIT: Knyt inte hårdare än att skon sitter ordentligt på foten, jag upplever det som pest om man knutit för hårt.

Edited by Cesium

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hejsan. Det här forumet verkade mest passande för min fråga då problemet troligen orsakas av strumpor/skor eller felaktigt användande av dem, hur man nu lyckas med det.

 

Jag har precis börjat ta upp löpträningen igen inför extramönstring till FJS och ev. inryck. Jag pronerar en hel del och har ganska lågt fotvalv. Mina löpskor ska tydligen vara anpassade för detta då jag fick hjälp av en kille på Intersport att välja ut dem förut. Dom är lite upphöjda inuti vid insidan av foten.

 

I måndags så sprang jag cirka 50 min - vilket kanske var lite länge med tanke på att jag inte har sprungit på evigheter - och runt halvägs in så började det brännas lite under foten, mellan stortåns trampdyna och hälen ungefär. Jag avfärdade det men sen när jag kom hem så hade jag början på ett stort skavsår på båda fötterna. Liknade mest en avlång luftbubbla under skinnet. Jag funderade lite och det verkar som problemet började just då jag började svettas en del, alltså då det blev varmt. Hade "vanliga" strumpor på mig, av bomull antar jag. Skorna relativt hårt knutna. Borde jag leta upp nya skor/strumpor eller har jag misslyckats nånstans? "Vänjer" sig kroppen vid det här?

 

Några tips?

 

Tjenis!

 

Gå in på http://www.coldskills.com/ där finns en del tips för fötter mm.

Sedan skulle jag investera i en tunn innersocka av ylle. Finns på många outdoorbutiker och en lite tjockare för vandring/löpning. Sedan så ska du överväga om du inte ska gå till en fotspecialist och få en sula guten efter dina fötter. Det kostar en slant men tro mig det är värt mycket. Börja springa i kängor och se till att vara pedantisk med fotvården . Sätt många mil i fötterna. Man kan vänja fötterna/kroppen men det bästa är att förebygga. Lita inte blint på Intersport killen dom är inte alltid så bra som dom låter. Jag rekomenderar dig att ta kontakt med en fotvårdsspecialist. Kan av en del ses som overkill men med tanke på din tjänst så är du beroende av att ha fungerande fötter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tejpa fötterna nästa gång och ha två tuna ullstrumpor på dig så tror jag de blir bättre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag går på helt andra hållet.Om jag har mina skor/kängor förlöst knutna över fotvalvet så "glider"mina fötter om kring mot sulan vilket ger att jag känner en brännande känsla å sen kommer blåsorna.Så mitt råd börja med att tejpa med vit sporttejp snöra åt skon/kängan jämt längst hela foten om det inte hjälper två tunna strumpor

/oak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu måste jag fråga, tejpar ni fötterna och/eller har två par strumpor på er när ni springer? Jag springer inte något överjävla mycket (just nu inte alls) men jag har aldrig varken tejpat eller haft dubbla sockor. Däremot kan det ju vara vettigt att ha någon bekväm strumpa. Själv gillar jag att idrotta i stålgrå för att jag inte känner mig så blöt om fötterna, men jag använder även typ fotbollsstrumpor. Det finns en uppsjö med löpsockar där ute som säkert är överlägsna, men jag har inte brytt mig att prova då jag sällan springer mer än en mil och inte kännt att det behövs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej att ha två par strumpor på sig eller tejpa föterna är dels för att förebygga skavsår, men alla fötter är olika så man måste känna sig för vad man tycker är bäst för sig.

en sak jag fick höra de var att man skulle bad med skorna på för då skulle dom formas efter fötterna fast de gäller badkar. tästade en gång fick slänga dom så jag tror att alla fötter är olika från person till person

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hejsan. Det här forumet verkade mest passande för min fråga då problemet troligen orsakas av strumpor/skor eller felaktigt användande av dem, hur man nu lyckas med det.

 

Jag har precis börjat ta upp löpträningen igen inför extramönstring till FJS och ev. inryck. Jag pronerar en hel del och har ganska lågt fotvalv. Mina löpskor ska tydligen vara anpassade för detta då jag fick hjälp av en kille på Intersport att välja ut dem förut. Dom är lite upphöjda inuti vid insidan av foten.

 

I måndags så sprang jag cirka 50 min - vilket kanske var lite länge med tanke på att jag inte har sprungit på evigheter - och runt halvägs in så började det brännas lite under foten, mellan stortåns trampdyna och hälen ungefär. Jag avfärdade det men sen när jag kom hem så hade jag början på ett stort skavsår på båda fötterna. Liknade mest en avlång luftbubbla under skinnet. Jag funderade lite och det verkar som problemet började just då jag började svettas en del, alltså då det blev varmt. Hade "vanliga" strumpor på mig, av bomull antar jag. Skorna relativt hårt knutna. Borde jag leta upp nya skor/strumpor eller har jag misslyckats nånstans? "Vänjer" sig kroppen vid det här?

 

Några tips?

 

Tjenis!

 

Gå in på http://www.coldskills.com/ där finns en del tips för fötter mm.

Sedan skulle jag investera i en tunn innersocka av ylle. Finns på många outdoorbutiker och en lite tjockare för vandring/löpning. Sedan så ska du överväga om du inte ska gå till en fotspecialist och få en sula guten efter dina fötter. Det kostar en slant men tro mig det är värt mycket. Börja springa i kängor och se till att vara pedantisk med fotvården . Sätt många mil i fötterna. Man kan vänja fötterna/kroppen men det bästa är att förebygga. Lita inte blint på Intersport killen dom är inte alltid så bra som dom låter. Jag rekomenderar dig att ta kontakt med en fotvårdsspecialist. Kan av en del ses som overkill men med tanke på din tjänst så är du beroende av att ha fungerande fötter.

 

 

Helt rätt gå till en ortopedtekniker som scannar av dina fötter och sedan gjuter ett par sulor åt dig kostar ca: 1800.- och är värt varenda öre. Eftersom du pronerar så kommer skavet inte vara ditt problem din inåt lutning gör att knät inte är i rät linje med bäcken och fot, utan det blir sned belastning. I förlängningen betyder det att du förmodligen får ont i knät och senare i ryggen och axeln.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hejsan. Det här forumet verkade mest passande för min fråga då problemet troligen orsakas av strumpor/skor eller felaktigt användande av dem, hur man nu lyckas med det.

 

Jag har precis börjat ta upp löpträningen igen inför extramönstring till FJS och ev. inryck. Jag pronerar en hel del och har ganska lågt fotvalv. Mina löpskor ska tydligen vara anpassade för detta då jag fick hjälp av en kille på Intersport att välja ut dem förut. Dom är lite upphöjda inuti vid insidan av foten.

 

I måndags så sprang jag cirka 50 min - vilket kanske var lite länge med tanke på att jag inte har sprungit på evigheter - och runt halvägs in så började det brännas lite under foten, mellan stortåns trampdyna och hälen ungefär. Jag avfärdade det men sen när jag kom hem så hade jag början på ett stort skavsår på båda fötterna. Liknade mest en avlång luftbubbla under skinnet. Jag funderade lite och det verkar som problemet började just då jag började svettas en del, alltså då det blev varmt. Hade "vanliga" strumpor på mig, av bomull antar jag. Skorna relativt hårt knutna. Borde jag leta upp nya skor/strumpor eller har jag misslyckats nånstans? "Vänjer" sig kroppen vid det här?

 

Några tips?

 

Vad köpte du för skor?, det kan krävas flera modellprovningar innan du finner en sko som passar dig. Kräv att du ska få springa på deras löparband i minst 5-10 minuter för att testa olika modeller. Ta inte bara några steg i butiken, då kan du lika gärna lotta. Har du mycket pronation som du skriver så skulle jag rekommendera ASICS Gel Foundation 8 eller ASICS Asics Kayano 14 men du får prova dig fram. Om du har mycket ojämna fotsulor så kan gjutsula vara ett alternativ!

Fixa bra löparstrumpor, vanliga sportstrumpor i fempack som någon nämnde är skit, du får vad du betalar för. Om du har lätt för att få skavsår finns det löparstrumpor i tvåskitsmodell. Hur man väljer att knyta löparskor är personligt men man brukar säga som norm att knyta hårdare över tåpartiet lösare över vristen och hårdare vid knuten. Detta för att förhindra rörelse i skon och trycka foten bakåt, ge rörelse för vristen men säkert förankra foten i skon.

 

Tejpning av fotsulan för 50 min löpning är inte ok, då har man fel skor eller fel någon annan stans. Detta bör inte förekomma för än man kommer över 17-18 km och löptider över 75-80 min. Tejpa tår kan krävas för bara en promenad för vissa personer, som sagt det är mycket individuellt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  



×