AndersM Posted December 2, 2008 Report Share Posted December 2, 2008 Har i min ägo en dylik kompass (se bild) men vet ej riktigt hur den ska användas. Den har ju varken spegel eller genomskinlig bottenplatta, som en 'vanlig' syftkompass har. Hittade en beskrivning på nätet, men den kompassen hade linjer och graderingar som min saknar. Att 'pelja' ut en riktning genom att syfta genom siktena klarar jag hyfsat - har dock svårt att se grad-graderingen samtidigt som syftandet utan att ändra huvud / händer, och att ta en riktning från karta till verklighet har jag väldigt svårt för. På min gamla spegelkompass lägger man ju sidan i den önskade riktningen på kartan och vrider botten- plattan till linjerna är parallella med nord-linjerna, men den här har ingen sådan bottenplatta. Den har bara två streck på glaset till kompasshuset (som dock är vridbart) Hela graderingsskivan följer med när kompassnålen svänger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted December 2, 2008 Report Share Posted December 2, 2008 Du kan ju kolla igenom dokumentet på länken, det avhandlar iofs Cammengas version: http://www.cammenga.com/pdf_assets/TonyWil...LENSATIC_UK.pdf Anvisningar finns även i US Army's orienteringsmanual, men kan just nu inte hitta länk eller vilket nr den har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersM Posted December 2, 2008 Author Report Share Posted December 2, 2008 Länken är bra, - Tackar och bockar - Men CAMMENGA-versionen har en 'fixed index line' som min saknar, men den kanske kan användas på samma sätt ändå.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts