Jump to content

Stridsgördel


Fu Kjellberg

Recommended Posts

Här kommer lite nya bilder på Snigel designs stridsgördel.

 

Under år 2005 fick Snigel Design uppdraget att ta fram en ny Stridsgördel till Försvarsmakten. Test genomfördes med Stridsgördel i färgerna Militärgrön, Khaki och Vit.

 

Gördeln testades med uppdaterade förbättrade Magasinsfickor som passar till 3 stycken AK5 magasin och nu även passar till plastmagasinen till AK5C samt även till AK4 magasin.

 

Uppdaterad Flerbruksficka stor, den är högre än den tidigare modellen och inte lika djup, täckflärpen för dragkedjan saknas också.

 

Handgranatsfickor samt magasinsdumpfickor ingår numer också.

 

En ny modell på Flerbruksficka "mellan" har också

tagits fram, den syns på den andra bilden uppifrån

med Stridsgördeln i Khaki .

 

Övrig utrustning är fickor och ryggväska från Snigel Designs ordinarie sortiment.

 

Under sommaren 2009 kommer Snigel Design med

en egen Stridsgördel i sitt sortiment, den är en vidareutveckling av denna Stridsgördel.

 

 

 

 

Snigel%20Design%20Stridsgordel%202008%20Fram.jpg

 

Snigel%20Design%20Stridsgordel%202008%20Sida.jpg

 

Snigel%20Design%20Stridsgordel%202008%20Bak.jpg

 

Snigel_Design_Stridsgordel_Tchad_1.jpg

 

Snigel_Design_Stridsgordel_Tchad_2.jpg

 

Snigel_Design_Stridsgordel_Tchad_3.jpg

 

Snigel_Design_Stridsgordel_Tchad_4.jpg

 

/www.recon.se/special-stridsgordel

Link to comment
Share on other sites

Jag är bara lite nyfiken, vem är det som köper all denna utrustning? Mig veterligen är det inte tillåtet med egenköpt stridsutrustning i US. Är det lite slappare i HV och Friv-verksamheter med utrustningen så det är OK att köpa eget?

Det beror helt på vilken mission det är. Innan stridsvästen kom (dvs innan 2002) var det flera som köpte egna västar. I Afghanistan verkar många ha Blackhawk-västar/chestrigs. Men jag kan inte förstå varför någon skulle vilja köpa den där, jag har provat den och var inte särskilt imponerad.

 

Varför, varför, varför gör man inte en platecarrier när man ändå håller på att fixa fram nytt? Är det bara för att man ska kunna göra det i framtiden någon gång när nån på FMV/MSS accepterar idén att kombinera skyddsväst och stridsväst?

Det tänkte man väl på redan för 15 år sedan? Det är ju bara att sy dit fler band på Kroppsskydd 94? Eller menar du att man bara ska ha förstärkningsplattorna men inget kevlar? Själv kan jag se vissa fördelar med att kunna välja om man ska ha kroppsskydd, stridsväst eller båda utan att behöva bygga om hela kitet varje gång.

Link to comment
Share on other sites

Varför, varför, varför gör man inte en platecarrier när man ändå håller på att fixa fram nytt? Är det bara för att man ska kunna göra det i framtiden någon gång när nån på FMV/MSS accepterar idén att kombinera skyddsväst och stridsväst?

Det tänkte man väl på redan för 15 år sedan? Det är ju bara att sy dit fler band på Kroppsskydd 94? Eller menar du att man bara ska ha förstärkningsplattorna men inget kevlar? Själv kan jag se vissa fördelar med att kunna välja om man ska ha kroppsskydd, stridsväst eller båda utan att behöva bygga om hela kitet varje gång.

 

Tänkte mer som att man har en ficka för kevlarplattor (för ehv) och kanske lite kevlarliner för splitter i gördeln/västen.... då kan man ju välja om man vill ha plattor eller inte... som det är nu så åker man ju på att endera ha väst+stridsväst, eller Krpssk94+några få väskor.

Link to comment
Share on other sites

Mycket trevliga bilder! Upplärd med 304K, 2 missioner med SV2K, testat BHI-chestrigg som B-styrka åt HV och nu dyker detta upp. Om Snigel gjorde tester med stridsgördel under 2005 och Recon säljer modeller 2009, hur lång tid tar det innan jag eventuellt få klämma på det färdiga M-nrmärkta exemplaret på ett TSF nära mig? :dribble:

 

Lite synpunkter o spekulationer från bänken:

Är gördeln öppningsbar på framsidan (tycker mig skymta både sticklås och dragkedja på första bilden)? Är den helt modulär eller sitter fickorna fast? Sitter de uppdaterade fickorna tight eller lika flärpinga som nuvarande? Kanske ett H-format ok med plats för ett vätskesystem?

Är den inte väldigt långt ner på den första "ökenbilden"? Är tanken att bära den som en chestrigg eller stridsbälte? Om det ska vara som ett bälte vore det inte bättre om axelremmarna (med fästpunkter) var kloss mot bältet istället för bättre nyttjande av fästpunkter och varför inte fästpunkter även på ryggsidan av bältet?

 

Nåväl, är kvar i firman ett tag till kanske får se något nytt på utrustnignsfronten så småningom :rockon:

Själv har jag satt bältet kloss mot västdelen och kittat magfickor + egna fickor så min väst blir som en chestrigg med ryggen fri. Passar bra för mig men som visas i en annan tråd ("bärande av SV2k"?) finns det många olika lösningar att inspireras av. Att sätta Sv2K fickor på Krpsk94 funkar också men begränsas av antalet band. Jättesugen på att ordna till med dragkedja men är alldeles för dålig på att sy :Malaj:

Fortsätter jakten på den perfekta all-roundvästen, bara inne på, typ, 6:e omkittningen i år nu... :happy:

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

 

Edit: Såg att under tiden det tog för tröga mig att skriva så droppade det in hela 5 inlägg med lite svar på vad jag skrev... Doh! must... learn... to... type... faster... :)

Edited by Foxtrotcharliegrg
Link to comment
Share on other sites

Gördeln öppnas fram.

 

Tanken är väl att man kan bära den både lågt och högt.

Precis som vissa bär sv2k. Man ser ju exempel där väst och bälte är tight ihop

och vissa som har en jätteglipa.

 

Den är modulär.

 

Kan hålla med om oket. Ser lite sladdrigt ut men har inte testat den själv.

Link to comment
Share on other sites

Varför, varför, varför gör man inte en platecarrier när man ändå håller på att fixa fram nytt? Är det bara för att man ska kunna göra det i framtiden någon gång när nån på FMV/MSS accepterar idén att kombinera skyddsväst och stridsväst?

 

 

En nytt kroppsskydd (i modulärt/"molle" utförande) var under upphandling men blev nerlagt på grund av ingen av de tävlande bidragen uppfyllde FM/FMV kravspec. Läs mer här : Försvarets nya skyddsväst

Link to comment
Share on other sites

Är gördeln öppningsbar på framsidan (tycker mig skymta både sticklås och dragkedja på första bilden)? Är den helt modulär eller sitter fickorna fast? Sitter de uppdaterade fickorna tight eller lika flärpinga som nuvarande? Kanske ett H-format ok med plats för ett vätskesystem?

Gördeln består av ett bälte, ett ok och två paneler/plattor (höger resp. vänsterutförande) att fästa prylar på, samt ett gäng fickor men inga av dessa sitter fast. Bältet justeras en gång för alla och sedan sitter det. Detta gör att det sitter bättre än på SV2K men man kan inte (på något enkelt sätt) justera det beroende på mängden föstärkningsplagg, kroppsskydd etc. I det avseendet är alltså bältet till 304K överlägset.

 

Dessutom sitter inte bältet fast i plattorna på något sätt utan är bara trätt igenom dem. Detta gör att man kan variera om man vill ha en glipa fram eller om det ska vara mer som en vanlig chestrig, enbart genom att dra åt banden till spännena man knäpper ihop det med. Själv vill jag att det ska sitta ihop där fram så den lösningen var jag inte alls nöjd med. Jag hade hellre sett en lösning som BHI där man har en stor platta fram och spänner åt det på sidorna.

 

Bältet knäpps ihop med ett sticklås (plast) och plattorna sitter ihop med ytterligare två, med band så att avståndet mellan dem kan justeras. Detta innebar att det blev lite meck varje gång man tog på sig det för att få ihop plattorna så mycket som möjligt. Fickorna på jackan kommer man ändå inte åt så åtkomlighet till dessa kan man bortse ifrån. I plattorna så finns det något liknande bröstfickorna på SV2K, men dessa är i princip omöjliga att använda när man fått på sig den.

 

Plattorna har två eller tre band (varav minst ett elastiskt, alla smala) ditsydda utanpå varandra så det är ett jäkla pill för att få dit fickorna. De sitter något bättre än på SV2K, men jag vet inte om det är värt allt jobb med att få dit dem. Själva plattorna var väldigt sladdriga om man inte drog åt alla remmar så att västen satt tight, alternativt om ett sticklås gått upp. Magasinfickorna rymmer med lätthet tre plåtmagasin (Ak5). Alla fickorna tycker jag var bra, men jag provade visserligen bara magfickorna, handgranatsfickorna, dumpfickan och den större flerbruksfickan.

 

Oket fungerade bra och gjorde inte alls ont på samma sätt som SV2K kan göra, men det hängde nog ihop med att bältet tog mer last. Oket har bara två remmar fram (plus justering), men det finns fyra fästpunkter på plattorna (2/platta) så det hade inte skadat om det var anpassat så att den använde alla fästpunkterna.

 

Förutom bristen på justeringsförmåga i bältet och viss sladdrighet upptäckte jag vissa irriterande moment från 304K som jag nästan förträngt. Precis som på 304K kunde det vara ett jäkla trassel när man skulle ta på sig den och alla fickor snurrat in sig i bälte och remmar. Dessutom satt plattorna löst på bältet vilket gjorde att bältet kunde vrida sig och ganska ofta gled bältet ur plattorna, alla som råkat ut för att fickorna på 304K lossnar vet hur jobbigt det är.

 

Det jag skulle vilja ändra är:

En stor platta fram

Bättre justeringsmöjlighet på bältet (som på 304K) men utan att det glider upp (som SV2K)

Ta bort onödiga fickor och band

Bältet ska sitta ihop med plattan/-orna

... eller köp färdigt från exempelvis Blackhawk.

 

Fördelar:

Bättre avbärarbälte än SV2K -> mindre vikt på axlarna

Det går att nästan slippa glipan fram (som SV2K lider av)

Fickorna sitter något bättre än SV2K

Mindre skit på ryggen (exempelvis vätskesystem) -> bättre i fordon

Bra fickor

Går att få tightare än SV2K

Inte riktigt lika varmt som SV2K

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte denna envishet att kora med Blackhawk grejor...

 

Har i USA ar de inte speciellt omtyckta, utan ATS, Eagle, Paraclete, DBT & TT verkar klart foredragna... (missar sakert nagra fler...)

Edited by coolhand
Link to comment
Share on other sites

Fattar in denna envishet att kora med Blackhawk grejor...

 

Har i USA ar de inte speciellt omtyckta, utan ATS, Eagle, Paraclete, DBT & TT verkar klart foredragna... (missar sakert nagra fler...)

 

Blackhawk är billigare och lättare att få tag i av Svenskar, än vad tex Eagle och Paraclet är.

Det enda BHI jag sett i DK är dock hos MP, när soldater köper eget så är det 90% Eagle man ser.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite nya bilder på Snigel designs stridsgördel.

 

Under år 2005 fick Snigel Design uppdraget att ta fram en ny Stridsgördel till Försvarsmakten. Test genomfördes med Stridsgördel i färgerna Militärgrön, Khaki och Vit.

 

Gördeln testades med uppdaterade förbättrade Magasinsfickor som passar till 3 stycken AK5 magasin och nu även passar till plastmagasinen till AK5C samt även till AK4 magasin.

 

Uppdaterad Flerbruksficka stor, den är högre än den tidigare modellen och inte lika djup, täckflärpen för dragkedjan saknas också.

 

Handgranatsfickor samt magasinsdumpfickor ingår numer också.

 

En ny modell på Flerbruksficka "mellan" har också

tagits fram, den syns på den andra bilden uppifrån

med Stridsgördeln i Khaki .

 

Övrig utrustning är fickor och ryggväska från Snigel Designs ordinarie sortiment.

 

Under sommaren 2009 kommer Snigel Design med

en egen Stridsgördel i sitt sortiment, den är en vidareutveckling av denna Stridsgördel.

 

....snip.......snip.......snip.......snip...

 

/www.recon.se/special-stridsgordel

 

Se helt ok ut, men saknar som 106 skriver en större fästplatta fram, en som täkt även övre delen av bröstet.

 

Sedan hade jag personligen hellre sett att man gjort inköp av Snigel Design Utrustningsväst 2008 Militär samt utvecklat ett H-ok som kunde användas med SV2000,s bälte.

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

ATS har en ytterst bra losning pa chest rig tycker jag nog. Ett H ok, interna fack for 4 magasin samt plats for ytterligare magasin framfor och en flerbruksficka pa sidan av magasinen....

 

2008091260sde8.jpg

 

(Har ingen bild pa baksidan pa datan...)

 

ATS Tactial Modular Chest Harness

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju ut att vara en kardborreknäppning där bak, jag antar att det är mitt emot sticklåsknäppningen. Borde inte den ge möjlighet att någorlunda lätt justera för förstärkningsplagg m.m.?

Man skulle ju kunna tro det, men det är ungefär som att ta loss fickorna och flytta "sprintarna" på 304K varje gång man vill justera lite. Kardborrebandet går nästan hela vägen fram till sticklåsknäppningen och dessutom går bältet igenom plattorna. Man måste i så fall ta ut bältet, justera det, sätta tillbaka det utan att råka snurra på någonting, för att sedan se om det passar och kanske göra om hela proceduren igen. Men jag uppskattar förstås att det inte glider upp lika lätt som skräpet till sticklås/spänne på SV2K.

 

Blackhawk var bara ett exempel eftersom det är det jag sett mest. Jag misstänker att det finns en uppsjö märken och modeller på marknaden och antagligen är flera av dem dessutom mer prisvärda än sakerna från Snigel.

Link to comment
Share on other sites

en fråga om sjukvård då:

 

är gördeln enkel att klippa upp?

på bilderna ser den ju ut som den borde vara rätt ok, att få bort vid toraxskador.

i mitt bittra sinne har jag på känn, att det kommer bli lite konflikter i vissa sjukvårdsled, om gördelns vara eller ej.

 

tyvärr finns det väl inga riktiga fakta ang klippa bort SV2K heller.

teoretiskt är det ju inte så svårt, men vet ej om någon mer än SF-förband som har råd att prova sånt.

tyvärr är det ju även dem, som eventuellt har skarpa erfarenheter av det också.

 

klippa stridsvästar och kroppsskydd är dyrt...

Link to comment
Share on other sites

Banden är ju samma typ som på 100LK och andra ryggsäckar så det borde vara hur enkelt som helst att klippa eller skära med sågtandat blad eller bältesskärare. Skär man de båda remmarna fram på oket och öppnar de tre spännena så är den ju borta på ett par sekunder. På SV2K blir det 6 band och tre spännen om jag räknar rätt. För det finns väl ingen anledning till att börja skära/klippa där västen är som tjockast?

Link to comment
Share on other sites

hmmm.....gördeln ser onekligen (i brist på bättre ord) mumsig ut, men görs något åt fickorna för magasinen? som jag känner så är det av yttersta vikt att man kan få upp ett nytt mag utan något som helst krångel eller fippel med flärpar, lock eller motsv. min ulitmata variant av gördeln är en "halv" väst där man fäster alla fickor på eller i närheten av mage eller bröst UTAN gigantiska "V" öppningar i mitten, detta löses med dragkedja i sidan eller fram. sv2k har detta problem att man är begränsad till lågt på bröstet eller att man fäster fickorna i bältet vilket för mig personligen är ett jäkla mickel vid snabba magasinsbyten, och utformningen på fickorna hjälper inte till....efterlyser också en speciell ficka för AK4 mag, det som vi har idag är framtaget för AK5, men "fungerar" till AK4, bilden i inläggen ovan visas en magficka med en bungjeesnodd som låsning till magasinet, min personliga önskan är en dedikerad ficka till 7,62 (ett magasin) som kan fästas över bröst och mage med bättre mod möjligheter än vad som erbjudes för tillfället....

Link to comment
Share on other sites

@106:

 

teoretiskt skärs SV2K uppe vid axelpartiet, i det svarta området, samt banden på sidan skärs också.

spännena är en historia i sig, har soldaten förhoppningsvis alla plattor i kroppskyddet, finns det ju bara två lägen beroende på var kulorna tar, hela eller förintade.

 

gördeln känns bättre även i sjv synpunkt.

 

vad gäller skärande, så är den helt utmärkta svenska uppfinningen S-cut, på väg ut på bred front både civilt och militärt.

s-cuten är en glorifierad kombination av pizzaskärare och cirkelsåg, för att försöka ge en bra beskrivning.

dock hurvida den tar sig igenom krpsk 94, är svårt att veta, tror ej några ordentliga prov har genomförts.

 

fast det är väl bara att luta sig mot usa, och deras erfarenheter från de senaste fem åren.

 

länk S-cut

Link to comment
Share on other sites

Det med en platta fram motsvarar BHI chestrigg som använts av vissa MOT team kända från "tv"

bmavfardqr3.jpg

 

Här är min version av stridsgördel. Inte reglementerad.

s6301654wl7.jpg

Basen är en tactical tailor mav med X-ok med Recon fickor.

 

Tycker Tactical tailor oket jag har verkar mer stabilt än Snigel oket.

Har dock inte testat Snigel gördeln.

Får se om jag kan ta en baksidesbild på det oket.

 

Här är en annan egen version av gördel med öppning fram. Interna magfickor för Ak4 och kompatibel med Sv2k fickorna

taigazu2.jpg

 

Skall se om jag kan få bilder på Snigel gördeln utan fickor.

Link to comment
Share on other sites

teoretiskt skärs SV2K uppe vid axelpartiet, i det svarta området, samt banden på sidan skärs också.

Kanske OT, men varför skär man där uppe istället för att skära av banden nere vid midjebältet? Tycker det borde vara enklare och något man kan göra på nolltid med vilken sax eller kniv som helst. Banden på sidan är jag helt med på att de ska bort och räknade därför med dem.

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon vettig anledning att uppfinna hjulet på nytt? Arktis har ju en chestrigg som dom kört i en herrans massa år. Varför kan vi inte köpa den direkt om behovet av en gördel finns?

 

Som Coolhand skrev längre upp i tråden finns det många tillverkare av Stridsgördlar/Chestriggs. De har alla fördelar och nackdelar. Jag vet inte vilken av Arktis Chestriggs du menar, de har ett antal olika, men de flesta har samma nackdel: att de inte är modulära.

 

Personligen hade jag hellre sett att FMV lagt en beställning på en enkel stridsgördel med MOLLE och därmed lagt det fästsystem som bland annat SV2000 nyttjar på hyllan. En enkel stridsgördel behöver inte vara avancerad eller svår att tillverka. Om tillverkningen ligger i ett låglöneland hålls dessutom priset nere. En stridsgördel behöver definitivt inte vara så avancerad att FMV behöver anlita ett privat företag för att under år tre år utveckla en stridsgördel bra nog åt Försvarsmakten. Det är pinsamt dåligt i mina ögon.

 

 

en fråga om sjukvård då:

 

är gördeln enkel att klippa upp?

 

Är det order på att alltid klippa eller skära upp Stridväst/gördel vid skador på bålet?

Edited by softfeel
Link to comment
Share on other sites

teoretiskt skärs SV2K uppe vid axelpartiet, i det svarta området, samt banden på sidan skärs också.

Kanske OT, men varför skär man där uppe istället för att skära av banden nere vid midjebältet? Tycker det borde vara enklare och något man kan göra på nolltid med vilken sax eller kniv som helst. Banden på sidan är jag helt med på att de ska bort och räknade därför med dem.

 

banden på sidan utelämande jag för att jag anser det som självklart att de skall bort.

man vill komma åt krpssk 94 öppning uppe vid halsen/axel samt frilägga torax.

men det beror ju på situtationen, men västen/gördeln måste bort.

teoretiskt är det så, vi klippte ingen SV2k under utbildning, så andra som har erfarenhet får gärna läxa upp mig.

 

och om vi skulle gått efter vad som är beordrat så skulle vi nog fått öva lägga liksäck, mer än vi räddade människor.

katastrof/krigskirurgi har dåligt med skrivna regler.

det är ju självklart att om patient kommer in med underbenet bortsprängt av en mina så är inte klippande av väst prio i första hand.

men för att det inte skall bli för mycket OT, man öppnar torax och buk vid i stort sett alla trauma-skador.

jaja jag vet att det inte funkar så på era civila utbildningar, men katastrof/krigskirurgi skiljer sig från det eller hur?

sjv diskuteras på andra platser.....

Link to comment
Share on other sites

teoretiskt skärs SV2K uppe vid axelpartiet, i det svarta området, samt banden på sidan skärs också.

Kanske OT, men varför skär man där uppe istället för att skära av banden nere vid midjebältet? Tycker det borde vara enklare och något man kan göra på nolltid med vilken sax eller kniv som helst. Banden på sidan är jag helt med på att de ska bort och räknade därför med dem.

banden på sidan utelämande jag för att jag anser det som självklart att de skall bort.

man vill komma åt krpssk 94 öppning uppe vid halsen/axel samt frilägga torax.

men det beror ju på situtationen, men västen/gördeln måste bort.

teoretiskt är det så, vi klippte ingen SV2k under utbildning, så andra som har erfarenhet får gärna läxa upp mig.

Jag har inte heller klippt sönder någon väst, men tyckte det borde vara enklare att klippa/skära av ett par band än att behöva ta sig igenom flera lager tyg. I båda fallen kommer man ju åt öppningen på kroppsskyddet och får bort västen. På stridsgördeln tror jag definitivt det är lättast att skära av de tunna banden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...