Jump to content

En sann historia om inlämning av fordon vid muck


Recommended Posts

Jag vill skriva en sann historia, lumpen gjorde jag som eldledningsplutonchef IB77 och på en av de båda uplats-grupperna fanns en lastterrängbil 939 som de kuskade runt med tillsammans med en "ersatz"-personbil 5 pass a k a Tgb 903.

På inlämningsvården vid muck fick man efter städning, tvättning, oljebyten mm och de obligatoriska omvisitationerna komma till slutstationen där man skulle få instruktioner om var respektive fordon skulle ställas upp för att användas nästa år. Svaret för båda: SKROTEN! Tror båda fordonen gått max 1000 mil, på kanske 30 år

Detta var anno 1991 på A3.

Link to post
Share on other sites
När jag gjorde lumpen 96/97 var det tal om att bygga om bromssystemen på våra 939:or till ett 2 kretssystem... hoppas att det aldrig blev av med tanke på att man nu har gjort sig av med dom...

 

Vad tror du...?

 

Man byggde om en del 939:or, främst de som skulle bära stabshytter.

 

/S-Tank

Link to post
Share on other sites
När jag gjorde lumpen 96/97 var det tal om att bygga om bromssystemen på våra 939:or till ett 2 kretssystem... hoppas att det aldrig blev av med tanke på att man nu har gjort sig av med dom...

 

Vad tror du...?

 

Man byggde om en del 939:or, främst de som skulle bära stabshytter.

 

/S-Tank

Man gjorde sig av med dem 2002.

 

Däremot fick vi bogsera en 13-bil (den var för trasig/kvaddad för att kunna rulla av egen maskin) genom vårdköerna, göra all vård, för att sedan skicka den till skroten

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Jag har fått reda på att några på P4 smög in på "stallen" där man förvarar strv-90'or, och målat HELA tornen rosa. Då även mätutrustning och hela baletten. De sa själva stolt att de säkert orsakat skada för ett antal hundra tusen. Hur pass mycket sanning det var i det påståendet vet jag inte.

Link to post
Share on other sites
När jag gjorde lumpen 96/97 var det tal om att bygga om bromssystemen på våra 939:or till ett 2 kretssystem... hoppas att det aldrig blev av med tanke på att man nu har gjort sig av med dom...

 

Vad tror du...?

 

Man byggde om en del 939:or, främst de som skulle bära stabshytter.

 

/S-Tank

Man gjorde sig av med dem 2002.

 

Däremot fick vi bogsera en 13-bil (den var för trasig/kvaddad för att kunna rulla av egen maskin) genom vårdköerna, göra all vård, för att sedan skicka den till skroten

Jag har också slutvårdat 939 före inlämning... där de sen gick till skroten (2002 stämmer precis). Klassas förmodligen som karaktärsdanande verksamhet. :)

Link to post
Share on other sites
Jag har fått reda på att några på P4 smög in på "stallen" där man förvarar strv-90'or, och målat HELA tornen rosa. Då även mätutrustning och hela baletten. De sa själva stolt att de säkert orsakat skada för ett antal hundra tusen. Hur pass mycket sanning det var i det påståendet vet jag inte.

 

Vad hade de målat rosa? När ska detta ha skett? Varför smög de in, hade de inte tillträde till garagen? Eller var det stolplador?

 

/Anders

 

Har precis luktat sig till en E5.

Link to post
Share on other sites
Vad hade de målat rosa? När ska detta ha skett? Varför smög de in, hade de inte tillträde till garagen? Eller var det stolplador?

 

Detta skall ha skett natten till muck 2007. 19/20 juni alltså.

I alla fall sa befälen att en sådan händelse hade skett när vi muckade (från TrängR) och undrade om vi hade sett något.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Vad hade de målat rosa? När ska detta ha skett? Varför smög de in, hade de inte tillträde till garagen? Eller var det stolplador?

 

Detta skall ha skett natten till muck 2007. 19/20 juni alltså.

I alla fall sa befälen att en sådan händelse hade skett när vi muckade (från TrängR) och undrade om vi hade sett något.

 

 

 

Jag har sett bilder på rosamålade eldrör, samt lite kludd på tornet... Så så mycket kan jag bekräfta iaf.

 

De vagnarna stog i stolplador

Link to post
Share on other sites
Apropå målade vagnar så var det tydligen ganska populärt att fylla kylaren på de vita PBV302:erna med rödfärgat vatten innan man roterade hem... Pinky förare fick således rosa vagnar... :rockon:

Inte kylaren men väl kylluftlådan, har jag hört, att man gjort, men jag har inte sett det för då hade jag redan åkt hem, har jag hört, kanske......... :banghead:

Link to post
Share on other sites
Apropå målade vagnar så var det tydligen ganska populärt att fylla kylaren på de vita PBV302:erna med rödfärgat vatten innan man roterade hem... Pinky förare fick således rosa vagnar... :clap:

Inte kylaren men väl kylluftlådan, har jag hört, att man gjort, men jag har inte sett det för då hade jag redan åkt hem, har jag hört, kanske......... :clap:

 

Ja det var det jag menade... ner med vattnet i gallret bakom föraren... eller varför inte smörja in diverse drivremmar med fett... har tydligen också varit populärt...

Link to post
Share on other sites
Apropå målade vagnar så var det tydligen ganska populärt att fylla kylaren på de vita PBV302:erna med rödfärgat vatten innan man roterade hem... Pinky förare fick således rosa vagnar... ;-)

Inte kylaren men väl kylluftlådan, har jag hört, att man gjort, men jag har inte sett det för då hade jag redan åkt hem, har jag hört, kanske......... :clap:

 

Ja det var det jag menade... ner med vattnet i gallret bakom föraren... eller varför inte smörja in diverse drivremmar med fett... har tydligen också varit populärt...

Svart skokräm på förarstolen, styrspakarna, växelspaken, reglagen för handgas och stopp, spaken till siktesluckan, okularet etc, etc, etc.......

Har jag också hört, att man kan göra, om man vill......... :clap:

Link to post
Share on other sites

Det jäkliga var att jag lämnade min SISU i samband med övergången till BA99- samtidigt som jag rekade över till rep plut... så det var inte läge för några hyss... fast det hade jag aldrig pysslat med om jag så hade fått chansen.... :clap:

Link to post
Share on other sites

Har varit med om liknande, ja det tråden egentligen handlar om.

 

Platsen var P4 Skövde, året var 2008 och fordonet var en tgb20. Den skulle visserligen inte skrotas men den skulle avyttras och säljas på den civila marknaden.

Link to post
Share on other sites
Vad hade de målat rosa? När ska detta ha skett? Varför smög de in, hade de inte tillträde till garagen? Eller var det stolplador?

 

Detta skall ha skett natten till muck 2007. 19/20 juni alltså.

I alla fall sa befälen att en sådan händelse hade skett när vi muckade (från TrängR) och undrade om vi hade sett något.

 

 

 

Jag har sett bilder på rosamålade eldrör, samt lite kludd på tornet... Så så mycket kan jag bekräfta iaf.

 

De vagnarna stog i stolplador

 

Så det finns strf-90 på TrängR? Trodde dom bara hade sisu och andra finska traktorer! :mellow:

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...
Har varit med om liknande, ja det tråden egentligen handlar om.

 

Platsen var P4 Skövde, året var 2008 och fordonet var en tgb20. Den skulle visserligen inte skrotas men den skulle avyttras och säljas på den civila marknaden.

 

Är det inte det lättaste sättet att avgöra om något står för skrotning, avrustning, nedläggning - att man renoverar, rustar eller bygger om, för massa dyra pengar?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...