Jump to content

Recommended Posts

Fick ett samtal idag.

P4 Kvarn i Augusti. Insatssoldat.

Jag är strålande glad! :D

Grattis!

Men passa dig för Lt Lurig :baskerKav:

Tackar. Lurig?.. Är han lite Lurig av sig? :D Skämt åsido.

Är det någon annan som ska in på Kvarn nu i augusti?

Jag är fortfarande strålande glad, trots min förkylning.

• Replies 748
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ringde dem i torsdags och då sade dom till mig att de skulle ha något möte om det och att de skulle återkomma nästa vecka. Eftersom de sa exakt samma sak när jag ringde i måndags så tänker jag ringa upp dem igen på måndag och reda ut ett om jag kommer få göra lumpen eller ej.

Ringde dem i torsdags och då sade dom till mig att de skulle ha något möte om det och att de skulle återkomma nästa vecka. Eftersom de sa exakt samma sak när jag ringde i måndags så tänker jag ringa upp dem igen på måndag och reda ut ett om jag kommer få göra lumpen eller ej.

säg bara så hära. Börja med att få tala med en handläggare.

PV: Hej

Linush: Hej, finns det några vakanta utbildningar för 2010 sommaren och framåt.

Om hon säger nej

Linush: Jag har flera vänner som har lyckats få tag på utbildningar som insatssoldat etc.

PV: ¨personen kommer säkert lägga någon bomb¨

Om hon säger ja.

Linush: ¨välj något du gillar och inte något du skulle vilja ha i andra hand¨

Det funkade för mig så det borde funka för dig.

Möte och det dära du drog upp är säkert skitsnack. Dem orkade säkert inte ta upp en data och kolla. Hitta en handläggare och så ska du få ett svar.

Ringde pliktverket idag. Fick tydligen välja mellan alla lediga tjänster och förband som de för närvarande hade lediga platser på. Var tidigare inskriven som Insatatssoldat/förare på i19. Slutade med att jag valde Skyttesoldat på Helikopterflottiljen :S. Är inte så himla insatt i systemet just nu. Gjorde jag rätt val?

Edited by Triggey

Beror på vad man anser är rätt val. Men skyttesoldat är vad jag förstår gigantiskt mer pang pang i skogen än vad insatssoldat är. Jag själv tänkte ringa pliktverket och be om att slippa min insatsgruppbefäls plats på F21 Luleå i sommar. Det var, som mönstringsförättaren också tyckte, inget för mig.

Ringde pliktverket idag. Fick tydligen välja mellan alla lediga tjänster och förband som de för närvarande hade lediga platser på. Var tidigare inskriven som Insatatssoldat/förare på i19. Slutade med att jag valde Skyttesoldat på Helikopterflottiljen :S. Är inte så himla insatt i systemet just nu. Gjorde jag rätt val?

Gratulerar. Skyttesoldat låter kul. ;-)

Vad hade du för mönstringsresultat?

edit: Nu har jag fått brevet med. Jag blev visst Insatssoldat/Förare. Skål på det! :)

Edited by Gölen

Gratulerar. Skyttesoldat låter kul. ;-)

Vad hade du för mönstringsresultat?

Muskelstyrka 7

Fysisk Arbetsförmåga 4,9 watt/kg = 8 (varför jag gav upp när det var 10 sec kvar till 9 är fortfarande en gåta för mig)

Syn höger 0.7/1,0

Syn vänster 1,0

Färgseende 0 fel

Hörsel Godkänd

Inskrivningsprov 5

Befälslämplighet 5

Plikttjänstförmåga 5

Sammanvägd tjänstbarhet: A

Kanske inte super resultat men tydligen räckte de. Var helt inställd på insatssoldat :S

Fick idag kontakt med Pliktverket.

Jag fick i princip två olika utbildningar att välja mellan, Insats-soldat och Bas/stril säk soldat.

Den senare är jag mest inställd på.

Vet inte ifall jag skall ta erbjudandet eller vänta på GMU...

Verkar som infohelgen redan passerat också, vilket känns sådär eftersom man inte riktigt är i samma nivå som övriga i gruppen. Samt att man inte fick ut några kängor...

Hur ser möjligheterna ut till att göra utlandstjänst och bli officer förhållandevis mellan gamla och nya systemet??

Får fundera på det här tills imorgon.

EDIT: La till en mening.

Edited by Suncat

Ringde till dem idag igen. Eftersom jag hamnade i utbreserven när jag mönstrade så är det inte jag som i första hand får hugga tag i en ledig tjänst utan det är de som redan hade fått en befattning med inryck i Januari 2011. De bad mig dock att skicka in ett mail med personnummer, vilken befattning jag skulle föredra och vid vilket regemente/flottilj och så skulle de återkomma så fort som möjligt.

Jag fick i princip två olika utbildningar att välja mellan, Insats-soldat och Bas/stril säk soldat.

Verkar som infohelgen redan passerat också, vilket känns sådär eftersom man inte riktigt är i samma nivå som övriga i gruppen. Samt att man inte fick ut några kängor...

Hur ser möjligheterna ut till att göra utlandstjänst och bli officer förhållandevis mellan gamla och nya systemet??

Är i samma sits som dig känner jag, jag har redan sagt ja men tack vare frivillighet så kan man ju säga nej om man så vill. Dock ska jag bestämma mig i veckan så att någon annan kan få tjänsten och vara förberedd. Känns som GMU lockar mer än bas/strilsäk efter som jag har fått den uppfattning att det är lite löckigt ( rätta mig om jag har fel) Som jag gärna ser en karriär i det militära så satsar jag hellre på GMU och chansar att jag blir anställd.

Är i samma sits som dig känner jag, jag har redan sagt ja men tack vare frivillighet så kan man ju säga nej om man så vill. Dock ska jag bestämma mig i veckan så att någon annan kan få tjänsten och vara förberedd. Känns som GMU lockar mer än bas/strilsäk efter som jag har fått den uppfattning att det är lite löckigt ( rätta mig om jag har fel) Som jag gärna ser en karriär i det militära så satsar jag hellre på GMU och chansar att jag blir anställd.

Kan bara hålla med det du säger, GMU känns "förmånligare" när det gäller Officer och Utlandstjänst.

Lättinfanteri är nog lökigt, dock inte lika lökigt som insats. Sedan att jag uppfattat det som att det är mycket pang pang gör inte saken värre ;-)

Var du med på infohelgen eller saknar du och info och kängor?

@ Jabbe

Oj vad skönt att jag inte är ensam om detta :baskerFN:

Om du kommer i kontakt med LSS(om du är där du skall vara) så kan du gärna berätta i tråden hur det går för kängorna :)

Jag följer tråden kontinuerligt så :)

Ringde pliktverket idag och sa att jag avstod från utblidning på lss.

Kände att GMU och eventuellt kontrakt passade mig bättre men hoppas ni får det kul ni som fått er tjänst:D

Hörde om en kille på luckan som hade samma sits som mig och han skulle få sina kängor när han kom dit så det verkar lite konstig.

Så ni som vill ring till pliktverket snabbt och fråga efter Lätt infanteri /bevakning för nu finns en ledig plats kvar ialf :P

För er som är taggade att rycka in 26 juli så gav jag precis upp min plats som Insatsgruppbefäl på F21 i Luleå. Jag hänger på min gode vän Halldén på GMU istället och förhoppningsvis RO. Lycka till!

Det blir nog GMU för min del också, men först ett års glassande i "Down under" :eeh:

Fick nämligen både ett samtal och ett e-mail från min handläggare och som jag tolkade det är det i princip kört att försöka få en befattning då jag är något sent ute. Hade jag varit snabbare hade det kanske gått, men som sagt så verkar det vara kört.

Det blir nog GMU för min del också, men först ett års glassande i "Down under" :banghead:

Fick nämligen både ett samtal och ett e-mail från min handläggare och som jag tolkade det är det i princip kört att försöka få en befattning då jag är något sent ute. Hade jag varit snabbare hade det kanske gått, men som sagt så verkar det vara kört.

Åh. Australien. :mellow: Även jag hade tänkt dra på en jorden runt resa med the oz som huvudmål om jag inte kommit in på högskola eller lumpen nu till sensommaren. Nu kom jag visserligen in på båda så Australien får vänta. Vart ska du? Östkusten?

Jaja. Nog med OfT ifrån min sida.

Jag är fortfarande ruskigt taggad inför inryck. Löptränar och kör med hantlar varje dag. Har även slutat röka sedan jag fick beskedet.

Ingen annan som ska in på Kvarn i år?

edit: Det är nog inte helt kört att få tjänst. Jag har en klasskamrat som ringde in för ett par dagar sedan. Han fick tjänst på ING2 nu i juli.

Edited by Gölen

Fick ett brev från pliktverket i fredags där det stod att jag är preliminärt placerad som Bevakningssoldat på Marinbasen/Kosta. Kort och gott så ska jag kanske GSU-HV istället. Får hoppas att jag kommer in och att jag kan göra detta och sedan söka KMU direkt så jag inte behöver göra GMU.

Fick ett brev från pliktverket i fredags där det stod att jag är preliminärt placerad som Bevakningssoldat på Marinbasen/Kosta. Kort och gott så ska jag kanske GSU-HV istället. Får hoppas att jag kommer in och att jag kan göra detta och sedan söka KMU direkt så jag inte behöver göra GMU.

Fick ett telefonsamtal idag från den rekryteringsansvarige på KRAG. Han berättade att jag blivit antagen till utbildningen på Marinbasen/Kosta från den 6/9-3/12 :)

Man tackar, man tackar! Det verkar som att mina Australien-planer får skjutas upp åtminstone 3 månader till :rolleyes: Jag blev ganska tagen när han talade om att jag blivit antagen eftersom jag var helt övertygad om att jag inte skulle bli antagen. Har en hel del frågor som jag inte fick besvarat igår pga det.

• 2 weeks later...
Man tackar, man tackar! Det verkar som att mina Australien-planer får skjutas upp åtminstone 3 månader till :dribble: Jag blev ganska tagen när han talade om att jag blivit antagen eftersom jag var helt övertygad om att jag inte skulle bli antagen. Har en hel del frågor som jag inte fick besvarat igår pga det.

Fick idag ett telefonsamtal från pliktverket igen. Även denna gång kom de med glada besked. Det finns nämligen chans för mig att lumpa i 11 månader på P7 som insatssoldat/bilförare eller på LSS som bas/strilsäksoldat :D Han sa åt mig att fundera på vilket jag föredrar till imorgon och då ringa upp honom och ge mitt besked.

Man tackar, man tackar! Det verkar som att mina Australien-planer får skjutas upp åtminstone 3 månader till :dribble: Jag blev ganska tagen när han talade om att jag blivit antagen eftersom jag var helt övertygad om att jag inte skulle bli antagen. Har en hel del frågor som jag inte fick besvarat igår pga det.

Fick idag ett telefonsamtal från pliktverket igen. Även denna gång kom de med glada besked. Det finns nämligen chans för mig att lumpa i 11 månader på P7 som insatssoldat/bilförare eller på LSS som bas/strilsäksoldat :D Han sa åt mig att fundera på vilket jag föredrar till imorgon och då ringa upp honom och ge mitt besked.

Jag skulle valt Bas/strilsäk, men det är nog eftersom jag valt det själv ;)

Finns en film från 2009-2010 årskull på youtube:

Det ryktas lite om att vi kommer få andra bättre fordon också (av typ http://img68.imageshack.us/i/patria8hj.jpg/ )

Edit: Finns också en 70 sidor lång tråd(under forumsdelen Flygvapnet>>Luftstridsskolan>>Bas/strilsäksoldat på LSS augusti 2010) på: http://lumpen.nu/Luckan

Med vänliga hälsningar

Johan

Edited by Suncat
Man tackar, man tackar! Det verkar som att mina Australien-planer får skjutas upp åtminstone 3 månader till :banghead: Jag blev ganska tagen när han talade om att jag blivit antagen eftersom jag var helt övertygad om att jag inte skulle bli antagen. Har en hel del frågor som jag inte fick besvarat igår pga det.

Fick idag ett telefonsamtal från pliktverket igen. Även denna gång kom de med glada besked. Det finns nämligen chans för mig att lumpa i 11 månader på P7 som insatssoldat/bilförare eller på LSS som bas/strilsäksoldat :Malaj: Han sa åt mig att fundera på vilket jag föredrar till imorgon och då ringa upp honom och ge mitt besked.

Jag skulle valt Bas/strilsäk, men det är nog eftersom jag valt det själv ;)

Finns en film från 2009-2010 årskull på youtube:

Det ryktas lite om att vi kommer få andra bättre fordon också (av typ http://img68.imageshack.us/i/patria8hj.jpg/ )

Edit: Finns också en 70 sidor lång tråd(under forumsdelen Flygvapnet>>Luftstridsskolan>>Bas/strilsäksoldat på LSS augusti 2010) på: http://lumpen.nu/Luckan

Med vänliga hälsningar

Johan

Tackade ja till bas/strilsäk så jag antar att vi möjligtvis träffas i Augusti. Är sjukt taggad på det!

Edited by linush