Jump to content

Mönstring 2009


Recommended Posts

Jag ska mönstra nästa år och har funderat rätt länge på vad jag vill göra lumpen som.

Jag har funderat på fallskärmsjägare, flygbasjägare, luftburen och skyttesoldat.

Jag är väl rätt så vältränad, springer milen på 50 min och kan nog förbättra det med 5 min iallafall, och är, om inte starkast i klassen så en av de starkaste (vet att ni inte kan förstå hur starkt det är men den bästa referensen jag kunde komma på)

Jag vill verkligen göra lumpen, och jag vill ha många dygn i fält. :baskerKav:

 

Men av de fyra finns det frågetecken. fallskärmsjägare och flygbasjägare är väldigt tuffa har jag förstått, det jag vill ha ut av lumpen är inte att jag vill leva enbart på kottar och stenar (ni förstår) och gå oehörda sträckor. Jag vill förvisso ha en utmaning men det verkar lite för tufft även om man kanske skulle klara det. Men samtidigt får man nog en bra sammanhållning.

 

luftburna har jag hört att de inte får åka helikopter ens, och då har vi bara skyttesoldat kvar.

Är det någon tjänst som jag glömt som kan följa de kriterier jag satt upp innan skulle det vara bra om ni nämde den.

 

synpunkter och förslag på vad jag ska välja, med motivering?

 

det ska väll tilläggas att jag vill ( i nuläget) göra utlandstjänst, och kanske bli officer en dag. så det ska ju vara en tjänst som man kan göra utlandstjänst med.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 748
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag ska mönstra nästa år och har funderat rätt länge på vad jag vill göra lumpen som.

Jag har funderat på fallskärmsjägare, flygbasjägare, luftburen och skyttesoldat.

Jag är väl rätt så vältränad, springer milen på 50 min och kan nog förbättra det med 5 min iallafall, och är, om inte starkast i klassen så en av de starkaste (vet att ni inte kan förstå hur starkt det är men den bästa referensen jag kunde komma på)

Jag vill verkligen göra lumpen, och jag vill ha många dygn i fält. :baskerKav:

 

Men av de fyra finns det frågetecken. fallskärmsjägare och flygbasjägare är väldigt tuffa har jag förstått, det jag vill ha ut av lumpen är inte att jag vill leva enbart på kottar och stenar (ni förstår) och gå oehörda sträckor. Jag vill förvisso ha en utmaning men det verkar lite för tufft även om man kanske skulle klara det. Men samtidigt får man nog en bra sammanhållning.

 

luftburna har jag hört att de inte får åka helikopter ens, och då har vi bara skyttesoldat kvar.

Är det någon tjänst som jag glömt som kan följa de kriterier jag satt upp innan skulle det vara bra om ni nämde den.

 

synpunkter och förslag på vad jag ska välja, med motivering?

 

det ska väll tilläggas att jag vill ( i nuläget) göra utlandstjänst, och kanske bli officer en dag. så det ska ju vara en tjänst som man kan göra utlandstjänst med.

 

Amfibiekåren får man väl slå ett slag för då: Härlig miljö, välmotiverade soldater, bra utbildning...

Link to comment
Share on other sites

Lite info om Rully:

 

Vattenpolospelare i ungdomslandslaget.

Simmar ca 100m/min

Gymmar 5 ggr i veckan med ett Max OT-program vilket kanske inte är allt för fördelaktigt för lumpen.

Springer inget alls.

41 vilopuls

ca 6,5 liter lungvolym

Översynthet som ska åtgärdas mellan mönstring och extramönstring.

 

Vill helst av allt bli attackdykare, men detta kommer kräva att jag hoppar upp ur bassängen och sätter på löparskorna. Får även dra ut och marcha.

 

Mönstrar även jag nästa år.

 

Vill göra lumpen av flertalet själ.

 

Kommer att mönstra i/nära stockholm.

 

Kanske sitter vi på cykeln bredvid varandra, man vet aldrig :)

Link to comment
Share on other sites

En till som mönstrar 2009 här!

 

Jag har kanske inte lika imponerande resultat som ovanstående ;)

Annars springer jag ofta i regel 2 ggr i veckan (förutom när jag är sjuk). Springer milen på 48 min, kan säkert förbättras också. Gymmar när tillfälle ges dvs ung. också 2 ggr i veckan.

 

Ska springa 2009 års Stockholm maraton ;)

 

Ca 181 lång och väger spinkiga 74 kg

Vilopulsen ligger kring 60

Annars inga speciella hinder, har perfekt syn och hörsel.

 

Största frågan är väl vad man vill göra lumpen som, går ju i Sjövärnskåren och en del tycker jag borde bli stridsbåtförare. Ge gärna förslag på något som ni tycker vore lämpligt. Helst skulle jag vilja bli någon form av befäl, gärna något som ger meriter efter lumpen, gärna något som ger bra fys (i fall jag hamnar i flottan får man väl försöka söka upp gymmet på egen hand), tja roligt framför allt, jag är rätt öppen för det mesta så alla förslag mottages gladeligen.

 

Pluggar f.ö ekonomi på gymnasiet och vill gärna plugga ekonomi på högskola.

Ses kanske på cykeln i Näsby park ;)

Link to comment
Share on other sites

Några saker att tänka på inför lumpen:

 

-Det är inte starkaste killen som lyckas bäst.

-Det är inte snabbaste killen som lyckas bäst.

 

Då har man fått det ur vägen i alla fall. Självklart blir allt lättare när man har grym kondis och styrka, men på de flesta platser i lumpen jobbar man som team och just dina biceps spelar mindre roll. Vad som däremot är viktigare är att du kan samarbeta och motivera dig själv och dina kamrater! Om ni är ett sammansvetsat gäng som vill få jobbet gjort blir lumpen kul och mindre jobbig att ta sig igenom.

 

Om du är orolig för att hålla måttet så kan jag avslöja att de allra flesta som gjorde lumpen klarade sig helt okej trots att de inte var mest vältränade eller smartast på kompaniet. Gör du ditt bästa och försöker njuta på vägen så kommer det att gå hur fint som helst!

Link to comment
Share on other sites

Guest Sköldberg
Jag ska mönstra nästa år och har funderat rätt länge på vad jag vill göra lumpen som.

Jag har funderat på fallskärmsjägare, flygbasjägare, luftburen och skyttesoldat.

Jag är väl rätt så vältränad, springer milen på 50 min och kan nog förbättra det med 5 min iallafall, och är, om inte starkast i klassen så en av de starkaste (vet att ni inte kan förstå hur starkt det är men den bästa referensen jag kunde komma på)

Jag vill verkligen göra lumpen, och jag vill ha många dygn i fält. :-P

 

Men av de fyra finns det frågetecken. fallskärmsjägare och flygbasjägare är väldigt tuffa har jag förstått, det jag vill ha ut av lumpen är inte att jag vill leva enbart på kottar och stenar (ni förstår) och gå oehörda sträckor. Jag vill förvisso ha en utmaning men det verkar lite för tufft även om man kanske skulle klara det. Men samtidigt får man nog en bra sammanhållning.

 

luftburna har jag hört att de inte får åka helikopter ens, och då har vi bara skyttesoldat kvar.

Är det någon tjänst som jag glömt som kan följa de kriterier jag satt upp innan skulle det vara bra om ni nämde den.

 

synpunkter och förslag på vad jag ska välja, med motivering?

 

det ska väll tilläggas att jag vill ( i nuläget) göra utlandstjänst, och kanske bli officer en dag. så det ska ju vara en tjänst som man kan göra utlandstjänst med.

 

Får väl slå ett slag för flygbasjägare eftersom du är intresserad av tjänsten och därför att jag rycker in som sådan i augusti. På den tiden det begav sig för mig att mönstra så ville jag ha en så hård tjänst som möjligt, inte för att skryta för någon annan utan för något primitivt hävdelsebehov inför mig själv. Jag var sjuk vid mönstringstillfället vilket innebar att den nitiska läkaren vägrade mig cykeltestet, jag fick snällt återvända några veckor senare. Under den tiden hade jag lite valmöjligheter att tänka över och blev mer och mer sugen på flygbasjägartjänsten eftersom jag hade och har ett stort hundintresse. Jag åkte dit, cyklade, sökte in till extramönstringen och höll tummarna för att jag skulle kallas till ytterliggare tester. Det blev jag och där var jag i september 2008.

 

Anledningen till att jag skriver detta (Förutom att lobba för min egen tjänst ;)) är att poängtera det Hugner skrev. Jag delade rum med några riktiga muskelberg till killar men många av de droppade av allt eftersom tiden gick. I slutet var vi två av åtta killar kvar och hade jag fått chansa på förhand hade det nog inte varit den killen som jag trodde skulle stå kvar där efter fyra dagars tester.

 

Ytterliggare en detalj. Vid extramönstringstillfället var jag mer vältränad än jag någonsin tidigare varit. Jag sprang milen under 40 minuter, pumpade 50 armhävningar utan större problem men läste samtidigt hur tidigare värnpliktiga menade att fysiken egentligen var värdelös, det som betydde något var viljan. Även om jag försökte ta till mig det trodde jag nog ändå när jag kom dit så var det fysiken som skulle fälla avgörandet vilka lyckliga som skulle stå kvar där efter testdagarna. Jag vill inte föringa fysiken, för utan den har du inte grundförutsättningarna, men det som fällde avgörandet var hur gärna du ville. Det fanns killar som jag aldrig trodde skulle palla det men ändå så kämpade de sig igenom varenda minut och stod där stolta sista dagen.

 

Här om dagen fick jag ett brev från flygbasjägarskolan om två kommande informationstillfällen under 2009 innan inryck och det gör att det verkligen känns som om skolan vill få ut det bästa av min värnplikt. Det tycker jag är ett bra skäl att söka FbjS. Det jag ville få ut med det här lite svävande inlägget är att tänk efter vad du är intresserad av, i mitt fall var det hundtjänst, och sen så gör du ditt bästa för att nå dit. :)

 

Fysiken är viktig men det är viljan som fäller avgörandet, kom ihåg det!

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Guest Sköldberg

Det stämmer. Om jag inte är helt värdelös på att läsa så tror jag att jag vi ska få ut kängor, ryggsäckar etc vid första informationsträffen i februari. Åtminstone om jag minns rätt angående vad som sades i september.

Link to comment
Share on other sites

Sköldberg Posted Today, 23:25

Det stämmer. Om jag inte är helt värdelös på att läsa så tror jag att jag vi ska få ut kängor, ryggsäckar etc vid första informationsträffen i februari. Åtminstone om jag minns rätt angående vad som sades i september.

.

 

Ja du har rätt. Det brukar delas ut motoroveraller, kartor över hemorten, kängor, ryggsäckar och lite annat smått och gått..

Link to comment
Share on other sites

Guest Sköldberg

Låter kanon!

 

Nu ska jag inte driva tråden allt mer off topic men om det är någon som undrar över tjänsten eller framför allt vägen dit eftersom det är den jag kan, så ska jag svara i mån av förmåga.

Link to comment
Share on other sites

synpunkter och förslag på vad jag ska välja, med motivering?

 

det ska väll tilläggas att jag vill ( i nuläget) göra utlandstjänst, och kanske bli officer en dag. så det ska ju vara en tjänst som man kan göra utlandstjänst med.

 

Vågar du chansa så är Luftburna på K3 ett bra val. Chansningen är att du kanske inte alls, förmodligen inte, får åka helikopter eller ens vara det minsta luftburen, som mönstringsförrättarna annars gärna påstår.

Förstår mina befäl som känner sig så fräna över att ha åkt helikopter till och från varje övning, men det är inget man känner någon gemenskap i öht, iaf inte det fattiga året 2008. Om det blir så mycket bättre i framtiden är svårt att säga, men det sägs ju vara ett av Sveriges mest prioriterade förband.. :happy:

Kanske har saker och ting rättats till lagom till 2010-2011, får vi hoppas!

 

Jag har förvisso inte genomfört värnplikten på något annat förband, så det är svårt att jämföra, men jag misstänker att den genuina känslan av militären är svårslagen i Karlsborg, och i synnerhet på fästningen. Det osar tradition i varje sten du sätter ditt marschanträde (lät ju nästan bra).

 

Ekonomiska handikapp till trots erbjuder K3 (talar för Vadsbo skvadron) gedigna och drivna befäl som har höga målsättningar på både dig och sig själva.

Personligen tycker jag också att det är roligare/fränare att strida än att spana (ja, vi har provat på spaning också), vilket kanske talar för den luftburna enheten.

Bedömt är tjänsten minst lika kärv som något annat, givetvis beroende på befattning. Hamnar du som robotskytt/ladd kan du ju t.ex. glädjas över att bära mer än vilken GRK-apa som helst. :Malaj:

 

Om utbildningen genomförs som den är tänkt, med de ekonomiska medel som krävs för det, så skulle jag vilja tro att det är en av de mer fräna utbildningar som går att finna. Plus att luftburna soldater generellt sett är eftertraktade i US (nu kommer ju givetvis någon ifrågasätta det), men jag kan ju ta IA09 som exempel, även om det inte är en utlandsstyrka men väl ett beredskapsförband med vissa krav på rörlighet.

 

Det var väl det om det.. Fråga om du undrar nåt. :)

Link to comment
Share on other sites

synpunkter och förslag på vad jag ska välja, med motivering?

 

det ska väll tilläggas att jag vill ( i nuläget) göra utlandstjänst, och kanske bli officer en dag. så det ska ju vara en tjänst som man kan göra utlandstjänst med.

 

Vågar du chansa så är Luftburna på K3 ett bra val. Chansningen är att du kanske inte alls, förmodligen inte, får åka helikopter eller ens vara det minsta luftburen, som mönstringsförrättarna annars gärna påstår.

Förstår mina befäl som känner sig så fräna över att ha åkt helikopter till och från varje övning, men det är inget man känner någon gemenskap i öht, iaf inte det fattiga året 2008. Om det blir så mycket bättre i framtiden är svårt att säga, men det sägs ju vara ett av Sveriges mest prioriterade förband.. :lala:

Kanske har saker och ting rättats till lagom till 2010-2011, får vi hoppas!

 

Jag har förvisso inte genomfört värnplikten på något annat förband, så det är svårt att jämföra, men jag misstänker att den genuina känslan av militären är svårslagen i Karlsborg, och i synnerhet på fästningen. Det osar tradition i varje sten du sätter ditt marschanträde (lät ju nästan bra).

 

Ekonomiska handikapp till trots erbjuder K3 (talar för Vadsbo skvadron) gedigna och drivna befäl som har höga målsättningar på både dig och sig själva.

Personligen tycker jag också att det är roligare/fränare att strida än att spana (ja, vi har provat på spaning också), vilket kanske talar för den luftburna enheten.

Bedömt är tjänsten minst lika kärv som något annat, givetvis beroende på befattning. Hamnar du som robotskytt/ladd kan du ju t.ex. glädjas över att bära mer än vilken GRK-apa som helst. :)

 

Om utbildningen genomförs som den är tänkt, med de ekonomiska medel som krävs för det, så skulle jag vilja tro att det är en av de mer fräna utbildningar som går att finna. Plus att luftburna soldater generellt sett är eftertraktade i US (nu kommer ju givetvis någon ifrågasätta det), men jag kan ju ta IA09 som exempel, även om det inte är en utlandsstyrka men väl ett beredskapsförband med vissa krav på rörlighet.

 

Det var väl det om det.. Fråga om du undrar nåt. :)

 

Men om det inte blir så mycket helikopteråkande , är det ändå en bra utbildning, eller är det som skyttesoldat då? För då kan man ju lika bra välja det...

 

Sen undrar jag också om det är många dagar i fält på de olika utbildningarna. :camo:

 

Tack för svaret du med sköldberg :)

Link to comment
Share on other sites

Om jag väljer att inte operera ögonen då? Vad kan ni rekommendera för tjänster då?

 

Har +6.5 på vänster och +5.5 på höger. Synskärpan ligger under 0.1 när jag inte ackommoderar annars är det 0.8 på höger och 0.5 på vänster.

 

För övrigt testade jag just att göra så många armhävningar som möjligt och landade på ynkliga 30 st. Måste jobba på det!

Link to comment
Share on other sites

Måste ju bara göra ett litet inlägg här.

 

Trädet är ca 185cm lång.

Väger ca 95kg.

Fick en 8:a på styrka (gör väl en strax över 20 armhävningar långsamt)

7:a på cykeln (kondis som en död sengångare)

 

Vad vill jag ha sagt? JO. Det är mycket som spelar in vad man blir och hur bra det går.

Jag slog många starkare och som har bättre kondis på lite vilja, och småträning (tunga lyft på jobbet).

 

Så tänk på att det är mycket som spelar in på hur det går.

 

Och som redan sagt. Man måste samarbeta i gruppen. Och då spelar det ingen roll om du fick 5 eller 9 i styrka, Du ska hjälpa gruppen.

Link to comment
Share on other sites

Lite info om Rully:

 

Vattenpolospelare i ungdomslandslaget.

Simmar ca 100m/min

Gymmar 5 ggr i veckan med ett Max OT-program vilket kanske inte är allt för fördelaktigt för lumpen.

Springer inget alls.

41 vilopuls

ca 6,5 liter lungvolym

Översynthet som ska åtgärdas mellan mönstring och extramönstring.

 

Vill helst av allt bli attackdykare, men detta kommer kräva att jag hoppar upp ur bassängen och sätter på löparskorna. Får även dra ut och marcha.

 

Mönstrar även jag nästa år.

 

Vill göra lumpen av flertalet själ.

 

Kommer att mönstra i/nära stockholm.

 

Kanske sitter vi på cykeln bredvid varandra, man vet aldrig :lala:

 

 

Jag skulle vilja påstå att 30 armhävningar är ganska bra, förutsatt att man inte är en elitidrottare i sina bästa dar.

 

Även jag ska mönstra nästa år, har försökt få tag i PV om ett datum men utan resultat.

 

Jag vet inte hur mycket mer jag kan säga om det :P

 

men hur som helst. Ingen som kommer på något som kan passa mig om jag inte opererar ögonen?

Link to comment
Share on other sites

Men om det inte blir så mycket helikopteråkande , är det ändå en bra utbildning, eller är det som skyttesoldat då? För då kan man ju lika bra välja det...

 

Sen undrar jag också om det är många dagar i fält på de olika utbildningarna. :rockon:

 

Tack för svaret du med sköldberg :rockon:

 

Kan inte svara för hur tjänsten som skyttesoldat ser ut. Är säkert olika från förband till förband. Helt klart är ju iaf att stridsvagnar, stridsfordon, skyttesoldater och spaningssoldater från P4 fick ganska bra med smisk på vår slutövning, vad det beror på vet jag inte. :dribble:

 

Antalet dagar/veckor i fält beror lite på befattning, men i mitt fall rörde det sig om ca 25 veckor, samt en hel del "lösa" dagar, dvs. inte sammanhängande veckor, i fält.

Efter GSU:n låg fokus på strid, men vet inte om man kan säga att det var mer eller mindre strid för oss än för en skyttepluton. En hel del har det varit iaf. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Lika bra att skriva in sig här då.

 

Kommer också att mönstra -09.

Gymmar 2-3 ggr i veckan samt springer/cyklar 1-3 ggr. Milen springer jag på ca timmen i kuperad terräng.

 

Har tänkt att söka spaning, K3 är målet och I19 i andra hand. Jag är väldigt motiverad till att göra värnplikten och satsar stor del av fritiden till detta.

Målet med lumpen är att få göra en mission i US och kommer antagligen fortsätta vara aktiv i FM.

 

/J.A

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja påstå att 30 armhävningar är ganska bra, förutsatt att man inte är en elitidrottare i sina bästa dar.

 

Även jag ska mönstra nästa år, har försökt få tag i PV om ett datum men utan resultat.

 

Meddela gärna om du lyckas få fram ett mönstringsdatum från PV. Har hört att det inte skall vara helt omöjligt och funderar på att maila dem jag med.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja påstå att 30 armhävningar är ganska bra, förutsatt att man inte är en elitidrottare i sina bästa dar.

 

Även jag ska mönstra nästa år, har försökt få tag i PV om ett datum men utan resultat.

 

Meddela gärna om du lyckas få fram ett mönstringsdatum från PV. Har hört att det inte skall vara helt omöjligt och funderar på att maila dem jag med.

 

Är det bara att maila och fråga... då gör jag det med, nån kanske får ett svar ;)

Link to comment
Share on other sites

Eller så ringer man sitt mönstringskontor och frågar om det finns en möjlighet att välja ett datum av de som det finns tider på. Ring växeln och fråga efter en mönstringsplaneraren. Det är denne bokar in folk och skickar ut kallelserna. Har man kommit överrens om ett datum på telefon är det detta datum som gäller och mönstringsplaneraren skickar därefter ut en kallelse med snigelpost.

Link to comment
Share on other sites

Får väl slå ett slag för flygbasjägare eftersom du är intresserad av tjänsten och därför att jag rycker in som sådan i augusti. På den tiden det begav sig för mig att mönstra så ville jag ha en så hård tjänst som möjligt, inte för att skryta för någon annan utan för något primitivt hävdelsebehov inför mig själv. Jag var sjuk vid mönstringstillfället vilket innebar att den nitiska läkaren vägrade mig cykeltestet, jag fick snällt återvända några veckor senare. Under den tiden hade jag lite valmöjligheter att tänka över och blev mer och mer sugen på flygbasjägartjänsten eftersom jag hade och har ett stort hundintresse. Jag åkte dit, cyklade, sökte in till extramönstringen och höll tummarna för att jag skulle kallas till ytterliggare tester. Det blev jag och där var jag i september 2008.

 

Anledningen till att jag skriver detta (Förutom att lobba för min egen tjänst ;)) är att poängtera det Hugner skrev. Jag delade rum med några riktiga muskelberg till killar men många av de droppade av allt eftersom tiden gick. I slutet var vi två av åtta killar kvar och hade jag fått chansa på förhand hade det nog inte varit den killen som jag trodde skulle stå kvar där efter fyra dagars tester.

 

Ytterliggare en detalj. Vid extramönstringstillfället var jag mer vältränad än jag någonsin tidigare varit. Jag sprang milen under 40 minuter, pumpade 50 armhävningar utan större problem men läste samtidigt hur tidigare värnpliktiga menade att fysiken egentligen var värdelös, det som betydde något var viljan. Även om jag försökte ta till mig det trodde jag nog ändå när jag kom dit så var det fysiken som skulle fälla avgörandet vilka lyckliga som skulle stå kvar där efter testdagarna. Jag vill inte föringa fysiken, för utan den har du inte grundförutsättningarna, men det som fällde avgörandet var hur gärna du ville. Det fanns killar som jag aldrig trodde skulle palla det men ändå så kämpade de sig igenom varenda minut och stod där stolta sista dagen.

 

Här om dagen fick jag ett brev från flygbasjägarskolan om två kommande informationstillfällen under 2009 innan inryck och det gör att det verkligen känns som om skolan vill få ut det bästa av min värnplikt. Det tycker jag är ett bra skäl att söka FbjS. Det jag ville få ut med det här lite svävande inlägget är att tänk efter vad du är intresserad av, i mitt fall var det hundtjänst, och sen så gör du ditt bästa för att nå dit. :D

 

Fysiken är viktig men det är viljan som fäller avgörandet, kom ihåg det!

S

Lycka till!

 

Det är ett lovvärt initiativ att åta sig att svara på frågor om en tjänst och försöka motivera andra men tänk på att du än så länge bara gläntat någon millimeter på dörren genom att ta sig igenom ett förtest. Besvara frågor om förtestet (de som man FÅR svara på)? Ja. Besvara frågor om tjänsten? Njae...

 

Förtydligande: Ambitionen med detta var inte att vara dryg utan att se till att hejda överdriven optimism och skyhögt ställda förväntningar. Slut förtydligande.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sköldberg
Massa text

 

Det är ett lovvärt initiativ att åta sig att svara på frågor om en tjänst och försöka motivera andra men tänk på att du än så länge bara gläntat någon millimeter på dörren genom att ta sig igenom ett förtest. Besvara frågor om förtestet (de som man FÅR svara på)? Ja. Besvara frågor om tjänsten? Njae...

 

Förtydligande: Ambitionen med detta var inte att vara dryg utan att se till att hejda överdriven optimism och skyhögt ställda förväntningar. Slut förtydligande.

 

Givetvis inte, något sådant vore ju inte bara självgott från min sida utan dessutom en väldigt naivt. Jag citerar det jag skrev senare.

 

Nu ska jag inte driva tråden allt mer off topic men om det är någon som undrar över tjänsten eller framför allt vägen dit eftersom det är den jag kan, så ska jag svara i mån av förmåga.

 

Jag har läst igenom mitt tidigare, av dig citerade, inlägg men kan faktiskt inte se var jag utgav mig för att veta mer än vad jag gör. Eftersom du ändå verkar ha uppfattat det så antar jag att risken finns att andra gör samma bedömning efter att ha läst texten så vill jag förtydliga mig. Jag svarar gärna på frågor angående vägen till förtestet och förtestet i sig, i den mån som är tillåten givetvis. I övrigt kan jag bara säga att det intryck förbandet gjort på mig hittills varit över förväntan.

 

Jag hoppas att alla missförstånd är utredda.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag kan verkligen säga såhär efter ha varit på informationshelgen på K3 för Luftburen.

Det var VERKLIGEN INTE de som var starkast som klarade sig bäst, det var till 90% pannben, att orka nöta sig fram.

 

Jag var bland de minsta, inte längdmässigt då jag är 183 lång, men jag väger bara 68 kg vilket är väldigt lite.

Så det var extra mycket vilja för mig, men killar som var hur stora som helst klara det inte alls bra då de gav upp för enkelt medan jag fick nöta mig fram.

Vi var 19 av 40 som klarade informationshelgen i min tät förövrigt.

 

Men träna flitigt som fan, och skit inte i att marchera innan så era fötter bli vana. Trampdynorna mår inte speciellt bra och varje steg blir en plåga om de inte är vana att gå i kängor och med packning.

 

Förövrigt gör jag kanske 45-50 armhävningar, springer milen på 40 min och runt 70 situps. Denna lilla kropp pallar mer än vad man kan tro.

 

Så träna flitigt och långt innan ni rycker in eller ska på uttagning/informationshelg/mönstring, det löner sig.

Sedan är grundordet motivation. Nöt på förfan.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis inte, något sådant vore ju inte bara självgott från min sida utan dessutom en väldigt naivt. Jag citerar det jag skrev senare.

 

Nu ska jag inte driva tråden allt mer off topic men om det är någon som undrar över tjänsten eller framför allt vägen dit eftersom det är den jag kan, så ska jag svara i mån av förmåga.

 

Jag har läst igenom mitt tidigare, av dig citerade, inlägg men kan faktiskt inte se var jag utgav mig för att veta mer än vad jag gör. Eftersom du ändå verkar ha uppfattat det så antar jag att risken finns att andra gör samma bedömning efter att ha läst texten så vill jag förtydliga mig. Jag svarar gärna på frågor angående vägen till förtestet och förtestet i sig, i den mån som är tillåten givetvis. I övrigt kan jag bara säga att det intryck förbandet gjort på mig hittills varit över förväntan.

 

Jag hoppas att alla missförstånd är utredda.

 

Mvh

 

Jag håller med om att alla missförstånd är utredda. Som sagt, ville bara påminna om att allt inte är guld och gröna skogar. Vi har sett andra trådar här på forumet där alla käkat taggtråd och hetsat varandra långt innan inryck och sedan blivit väldigt besvikna när de konfronterats med verkligheten första veckan i grönkläder. Förväntningar och motivation är bra, men bör hållas på en lagom nivå.

 

Sköldberg, du har PM

 

Slut OT, nu fortsätter vi med mönstringsdiskussionen!

Link to comment
Share on other sites

Helt klart är ju iaf att stridsvagnar, stridsfordon, skyttesoldater och spaningssoldater från P4 fick ganska bra med smisk på vår slutövning, vad det beror på vet jag inte. :rolleyes:
Det där är jag verkligen inte överens med dig om. Vi rullade över er rätt hårt, och trängarna har nog ett och annat att säga i den frågan också.

 

Men detta är inte rätt tråd för sånt här dravvel, så jag lämnar denna tråden åt de glada 90:orna. Men skriv gärna ett inlägg i P4 2008 tråden om ni vill diskutera hur ni gav P4 på nöten. Vi delar inte riktigt samma uppfattning som er!

 

Väl mött! :worthy:;-)

Link to comment
Share on other sites

Helt klart är ju iaf att stridsvagnar, stridsfordon, skyttesoldater och spaningssoldater från P4 fick ganska bra med smisk på vår slutövning, vad det beror på vet jag inte. :rolleyes:
Det där är jag verkligen inte överens med dig om. Vi rullade över er rätt hårt, och trängarna har nog ett och annat att säga i den frågan också.

 

Men detta är inte rätt tråd för sånt här dravvel, så jag lämnar denna tråden åt de glada 90:orna. Men skriv gärna ett inlägg i P4 2008 tråden om ni vill diskutera hur ni gav P4 på nöten. Vi delar inte riktigt samma uppfattning som er!

 

Väl mött! :worthy:;-)

Det är 91:ornas tur nu. Vi 90 hade i år =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...