Jump to content

Vad får man ut?

Mortax

Recommended Posts

Tänkte bara kolla om någon har en relativt komplett lista av alla dom grejor man får ut/får låna under sin värnplikt?

Jag tänkte mest på kläder och liknande eftersom jag rycker in i januari om jag behöver tänka på att ha med tex. extra långkalsonger och liknande.

Edited by Mortax

Vad du får ut beror på var du ska vara och vilken tjänst du ska ha, men du kommer få ut allting du kan tänkas behöva för att klara dig åtminstone första veckorna.

I början kommer du inte ens få använda något som inte är tilldelat, av en mängd olika skäl.

Ta med dig hygienutrustning och kläder att åka hem i, det är allting som ska behövas. Du kanske märker att det skulle vara trevligt att ha någonting extra, då kan du ta med det efter din första permis.

Det här fick jag ut :

Skjorta 90 3st

T-shirt 3 st

Tröja 90 1st

Långkalsong 90 st

Kortkalsong 91 5st

Träningsställ poplin typ blå

Hjälmunderlag 2st

Ylle sockar vita 3 par

Knästrumpa stålgrå 5 par

Vintrahandske 1 par

inner handske frotte 1 par

regnställ 1st

Värme jacka 1 st ( Komarocken)

Värme byxor 1 st

snöställ 1 st

Motoroverall 1 st

Marsch känga 90 1 par

Vinterkänga 90 1 par

(Stålex känga för stridsfordons personal)

Enmanskök 1 st (snuskburken)

M/90 uniform 2 st

alt en 90 F och en 90 P som det var i mitt fall

Kroppsskydd 90 A 1 st alt 94 K för stridsfordonsbesättningar

Sen e det det civila artiklarna:

Hygien artiklar

gymnastik skor

Klocka av bra kvalite som håller

civila persedlar

Mobiltelefon med laddare

Mp3 eller om man har mobilen

nu har jag säkert glömt en massa saker

därför ber jag er kära forums kamrater att komplettera min lista.

mvh en ny muckad rulle så sent som i fredags :banana

Edited by Rulle

Att ta med vid inryck för bruk i utanför tjänsten de första veckorna (enligt mina tankar).

1. Egna hygienartiklar (tandborste, tandkräm, deo, tvål, raklödder, rakhyvel och handduk). Delar av detta finns, men det du är van vid funkar bättre, och avseende handdukar så har jag aldrig imponerats av Försvarsmaktens.

2. Gymnastiksskor.

3. Ett träningsställ för privat bruk.

4. Ett ombyte civila kläder (förutom de du anlände i).

5. Mobiltelefon (men var beredd på att ha den avstängd för det mesta).

6. Musikspelare (om du inte använder telefonen).

7. Väckarklocka.

Lite fottejp och skavsårsplåster skadar inte att ha med, det blir mycket marscherande de första veckorna, och då är det inte särskilt kul att åka på skavsår. Förhoppningsvis har ni tillgång till ett plutonsapotek där detta finns, men det skadar inte att ha lite själv i necessären om behovet skulle uppstå (för en själv eller för en kamrat).

Sykit brukar det också tipsas om, och jag hade iaf nytta av mitt första veckan. Inget krångligt, några nålar och någon rulle tråd, förslagsvis svart och olivgrön.

Sedan står det ju mkt bra tips i listan på Soldf.com, även de flesta av de prylarna är sådant som du inte har behov av de första veckorna/månaderna.

Vad gäller utrustningslistan som Rulle la ut här ovanför så stämde den säkert för P4 det här utbildningsåret, men ska inte ses som generell för alla utbildningsförband. Dock är det nog i stort det som man får ut, men det skiljer sig oftast lite grann mellan olika förband (och ibland inom förbanden) vad man får ut. Det är dock inget som du som inryckande behöver oroa dig för. Se bara till att ha med dig leg och inkallelseorder så fixar sig resten!

/Hjerg

Edited by Hjerg

Gillar man att läsa så en bok om man inte gillar den littratur som myndigheten förser en med....

kortlek kan vara bra att ha med.

kaffekokare/perkulator glöm dock inte att dra ut sladden........

Edited by jadu

• 5 weeks later...
Vad händer med materielen efter värnplikten?

Får man behålla något?

Och vad gör FM med materielen? Jag menar kläder/uniformer osv. tvättas dom bara också får nästa "kull" använda samma grejer eller slängs dom?

Om man fått en basker under vpl brukar man få behålla den, eller så får man köpa loss den. Materielen ni använder kommer att återanvändas tills den inte duger längre.

/Munken, som haft en fältjacka lika gammal som han själv.

Hur är det med bärbar dator och övrig elektronikutrustning, får man ta med det och använda på logementet eller är det förbud?

Det skiljer sig mellan förbanden. På vissa ställen så krävs skriftligt tillstånd, på andra spelar det ingen roll. Men i bägge fallen torde det vara "på egen risk", dvs blir de stulna så kan du inte räkna med att få dem ersatta.

Får man behålla något?

Och vad gör FM med materielen? Jag menar kläder/uniformer osv. tvättas dom bara också får nästa "kull" använda samma grejer eller slängs dom?

Om man fått en basker under vpl brukar man få behålla den, eller så får man köpa loss den. Materielen ni använder kommer att återanvändas tills den inte duger längre.

Kan man inte ens köpa ut annan matriell, typ jacka, kängor och byxor?

Får man behålla något?

Kan man inte ens köpa ut annan matriell, typ jacka, kängor och byxor?

Min erfarenhet säger att man ofta kan köpa småsakerna. Fältskjortor, t-tröjor, kalsonger, strumpor, tröjor. Det mesta som är grönt (eller blått i FV och Marinen). De uppenbara uniformsplaggen, som (Fält- eller Sjöstrids-) jacka, byxa osv har jag inte sett erbjudas. Om du vill ha själva uniformen så finns det många affärer på internet som säljer det.

http://www.soldf.com/links_webbshopping.html