Jump to content

vill veta hur ni packar er sjukvårdsutrustning när ni ska ut

hvsjv

Recommended Posts

hej jag skulle vilja veta hur ni packar er sjvutr när ni ska ut på tur eller i tjänsten?

Jag packar enligt devisen "stora olyckor" och "små olyckor".

Små olyckor i min värld det är skärsår, skrubbsår och skavsår. För detta ändamål så har jag packat ner skavsårstejp (personlig favorit, Leukoplast), kirurgtejp och compeed i ziplock-påsar. Ziplock-påsarna är i sin tur packade tillsammans med apotekets spray-plåster och huvudvärkstabletter, Imodium och resorb, i en s.k. Chamberpocket från Kifaru (hittar ingen direktlänk nu). För att märka ut att detta är "boo boo"-kittet så sitter det en TT baggage-tag i dragkedjan så att det går snabbt och lätt att hitta i topplocket.

Det har hänt att jag burit en extra uppsättning av andras allergimediciner också, men det är endast i undantagsfall.

Stora olyckor, ja då är kronans första förband, gasbinda och kompresser det som bjuds. Detta bärs på min person och i en gemensam sjukvårdsväska som vandrar runt i gruppen. I sjukvårdsväskan så finns det dessutom en pannlampa, face shield (mask med backventil som används vid konstgjord andning) samt en räddningsfilt m. Space blanket.

I tjänst så kompletteras detta med avsnörande förband av typen C.A.T. och av och till med en större sjukvårdsväska med tillhörande sjukvårdare ;-) .

Edited by Adeptus Bellum

hej jag skulle vilja veta hur ni packar er sjvutr när ni ska ut på tur eller i tjänsten?

Ficka till höger fram på stridsvästen: tre första förband, dauerbinda, förbandssax.

Ficka till vänster fram på stridsvästen: avsnörande förband, ficklampa, svalgtub, peang.

Stor ficka nere till vänster på stridsvästen: dauerbinda, elastiska bindor, avsnörande förband, kirurgtejp, leukoplast (blå rulle, aldrig röd), compeed-plåster, sårtvättare, latexhandskar, handsprit.

Sjukvårdsväska: fullproppad.

H sida fram på sv2k:

en sjv-ficka från TT med:

klädsax

svalgtub

näskantarell

kanyl för torax dekompretion

nödfilt

snögg-förband

första förband

kompresser

tamponger

fixeringstejp

vetex-binda, elastisk självhäftande binda.

en endom ficka med latexhandskar och en leardal facesheild.

avsnörande förband(CAT)

H benficka:

två första förband

dauerbinda med ögla för att kunna brukas som avsnörande förband.

bak på sv2k-bältet:

avsnörande förband(CAT)

runt halsen:

norsk bomullshalsduk modda som SF-torniquet(ännu mer avsnörande)

går även att använda som face-sheild.

i ryggsäcken ett "booboo"-pack med:

compeed,

plåster,

xylocain(lokalbedövningssalva)

mellanstor dauerbinda för stukningar

fot-tejp

wettexduk för blåsor (så KISS det kan bli)

en facemask från leardal.

märk väl att jag ej är sjv, men väl utbildad inom trauma-sjukvård.

därav alla avsnörande förband samt inriktningen på friluftväg.

detta är det jag personligen vill ha med mig i min tjänst, det finns säkert andra uppsättningar, men detta är vad jag med min kompetens kan använda.

Mitt tips är att du skaffar en mindre ryggsäck 25-35 liter med många fack motsv som du packar med så mkt som möjligt av allt du kan fixa fram

i sjv utr. Köp även ngn form av en ben pouch att ha ett sett för första omhändertagande. Behövs det mer så har du ju en ryggsäck full.

För min erfarenhet av sjv utr i FM är att speciellt inom HV så får man inte ut så mycket.

Men vill du ha bra grejer så köp eget då speciellt fr USA,där finns allt att köpa i form av CAT,cheest seals,Israeliska första förband(mkt bättre än svenska)

tamponad mtrl osv.

Under NBG tiden körde jag med en benpouch & en 35 liters ryggsäck med olika fack för olika scenarion. Vi köpte allt för en relativt billig penning fr USA.

på tal om ryggsäckar är det en "grön" variant av ambulansernas röda akutväska, på väg ut.

flygvapnet har redan en "bas" uppsättning ute.

det finns även norska "mini-sisun" som i viss mån ersätter sjv-väska 9.

en större rygga med välplanerade extrafickor som går att koppla loss, för vad man behöver använda.

men åter igen, dessa finns i andra delar av firman än hemvärnet.

HV tilldelas utr som hv-sjv har kompetens att klara av, på en "need to have" nivå.

grön akutväska ja, mini-sisu nej.

eller för att göra det ännu enklare:

akutväska = frivillig röda korsare

minisisu = leg sjuksyster.(eller av förmedC utb sjukvårdare under grundutb, vilka är både beväpnade och bättre utb än HV-sjv)

Edited by bushman

på tal om ryggsäckar är det en "grön" variant av ambulansernas röda akutväska, på väg ut.

en större rygga med välplanerade extrafickor som går att koppla loss, för vad man behöver använda.

HV tilldelas utr som hv-sjv har kompetens att klara av, på en "need to have" nivå.

minisisu = leg sjuksyster.(eller av förmedC utb sjukvårdare under grundutb, vilka är både beväpnade och bättre utb än HV-sjv)

Har tittat & provat den ryggsäcken som finns i flygvapnet! Min uppfattning är att den är lite för stor & klumpig,är ju storleksmässigt i

60-80 litersklassen. Är väldigt funkis att ha i fordon & använda när man kommer till en skadeplats motsv. Inget som man bär med

sig på ptrl el i en längre stridssituation.

Det som FM borde göra är att titta på hur finnar,amerikaner osv gör & sätta en större svficka på varje soldats stridsväst med ett basic kit

för ett första omhändertagande av sig sj el sin stridsparskamrat.

Men nu är det ju HV vi pratar om så då är det väska 6 standardutrustad som gäller.

Har tittat & provat den ryggsäcken som finns i flygvapnet! Min uppfattning är att den är lite för stor & klumpig,är ju storleksmässigt i

60-80 litersklassen. Är väldigt funkis att ha i fordon & använda när man kommer till en skadeplats motsv. Inget som man bär med

Det som FM borde göra är att titta på hur finnar,amerikaner osv gör & sätta en större svficka på varje soldats stridsväst med ett basic kit

Men nu är det ju HV vi pratar om så då är det väska 6 standardutrustad som gäller.

akutväska 20 -25 L

minisisu ca 80 L

akutväskan/ryggsäcken är inte helt ultimat den heller.

saknar bla avbärarbälte.

men den funkar för fordonsburna förband, eller på campen.

den skulle nog funka som ersättare till väska 9, men förband som utför patrull eller jägarstrid har redan bra utrustning för dessa ändamålen.

jag kör som du ser ovan redan med egen sjv-ficka.

men den kräver att enskild soldat har minst 40 timmar sjv-utb, tyvärr är utb-mtrl i de äldre HV-kretsarna inte så lärbara att det räcker med 40 timmar, skulle i vissa fall tro att 40 veckor mer skulle vara den rätta dosen.

och med tanke på hur röda korset bedriver sin kurs i "kamrathjälp" så kommer varje soldat få bära väska 6, bår matta och patient-täcke istället för en personlig ficka på västen.

och avsnörande kan man glömma helt.

Edited by bushman

akutväska 20 -25 L

minisisu ca 80 L

akutväskan/ryggsäcken är inte helt ultimat den heller.

saknar bla avbärarbälte.

men den funkar för fordonsburna förband, eller på campen.

den skulle nog funka som ersättare till väska 9, men förband som utför patrull eller jägarstrid har redan bra utrustning för dessa ändamålen.

jag kör som du ser ovan redan med egen sjv-ficka.

men den kräver att enskild soldat har minst 40 timmar sjv-utb, tyvärr är utb-mtrl i de äldre HV-kretsarna inte så lärbara att det räcker med 40 timmar, skulle i vissa fall tro att 40 veckor mer skulle vara den rätta dosen.

och med tanke på hur röda korset bedriver sin kurs i "kamrathjälp" så kommer varje soldat få bära väska 6, bår matta och patient-täcke istället för en personlig ficka på västen.

och avsnörande kan man glömma helt.

Naturligtvis är det så,FM har ju fruktansvärt svårt att ta till sig erfarenheter fr andra länder som har upplevt svårigheter med sjukvård osv.

Ska helst hända ngt drastiskt för att FM ska tänka i nya banor!

Men så länge vi inte är i strid på regelbunden basis så kommer inget nytt tänk!

Personligen har jag lyckats få tag på en av räddningsverkets gamla väskor som man hade till ergo(?)-bälte.

Den är storleksmässigt ett mellantin på am-väskam och flerbruksväskan till stridsvästen. I denna har jag samlat på mig "bra att ha" sjukvårdsprylar.

Har i den tex.

utr för att göra mun till mun andning och till en vis del kunna säkerställa en friluftväg, omläggnings mtrl som 1a förband, (stor och liten blodstoppare) klorhexidin, Natriumklorid, plåster både "vanliga" och den typen som används efter att man har varit på operation. HANDSKAR!!! och det är då den varianten som tåler lite i mitt fall är de manligt lila ;), övrigt som jag har med är säkerhetsnålar, tejp, sterila nålar, sterila kompresser, gasväv, ett absförband(fråga inte varför) samt en VAS-skala

är utbildad civilt inom vården kan jag väl tillägga.

...samt en VAS-skala

Nu blir jag lite intresserad här, hur hade du tänkt använda VA-skalan? Den ger ju inga fördelar i ett akut läge och visst är den liten men det är ändå plats som skulle kunna användas bättre, t.ex. för plåsterremsor.

För er som inte vet vad en VA-skala, men som vill hänga med är så är det ett verktyg för att mäta smärta. Bild finns här

Ett enkelt "Det gör ont som fan i benet!!!" eller "Nja det är inte så farligt i benet utan det är mest här vid höften" ger ju bra mycket bättre information.

Edited by M00nStalker

Min två öre, jag har använt ganska många sjukvårds väskor, allt i från dom vanliga som finns i ambulanser, till "minisisu" väskan. Och det jag vill komma fram till att alla väskor är framtagna för det ändamål dom skall serva, Dom civila ambulans väskorna är gjort för den civilamarknaden och tjänar sitt syfte, tar tar man bara med det nödvändigaste, syrgas och deff bärs vid sidan av (oftast) allt annat har man i bilen. men vist finns dessa i militärt utförande och skall enligt min mening bara användas i militära ambulanser eller militära vårdinrättningar. Dom andra ryggsäckarna som finns allt i från dom norska "minisisu" till grupp sjukvårds väska, och där har vi inbyggt till vilken svårighets grad på sjukvårdaren är lämpad för, att en HV sjukvårdare har upp till plut väskan ser jag som att mer än detta kan dom inte hantera utan mer utb, medan en sjukvårdare med mer utb skall kunna bära plut väska och uppåt. Och samma sak har vi i firman som i civila mörkret att väskorna bär med sig det nödvändigaste, på gatan i malmö kan jag komma till sjukan på 10 min där av lite saker men i mörka skogen tar det kanske över en timme (även om gyllende timmen brukas men alltid så är inte fallet) då skall en sjukvårdare hålla livet pumpande till ambulans eller mer kvalificerad vård anländer.

Detta var mina två öre

//Håkan, En del av båda världar

PS.

Jag Tycker att orden, --- , skall spridas presis som MÖP eller motsvarande.

...samt en VAS-skala

Nu blir jag lite intresserad här, hur hade du tänkt använda VA-skalan? Den ger ju inga fördelar i ett akut läge och visst är den liten men det är ändå plats som skulle kunna användas bättre, t.ex. för plåsterremsor.

För er som inte vet vad en VA-skala, men som vill hänga med är så är det ett verktyg för att mäta smärta. Bild finns här

Ett enkelt "Det gör ont som fan i benet!!!" eller "Nja det är inte så farligt i benet utan det är mest här vid höften" ger ju bra mycket bättre information.

Nu kan man använda en va-skala till mer än att mäta bara smärta det går att mäta allt på den som man kan skatta på en skala 1-10........

sen var den över och ja den hamnade där så har jag gett den lätta förklaringen....

Visst kan man använda skalan till annat, men jag ser fortfarande inte ett existensberättigande för den i en akutsjukvårdsväska, men uppenbarligen så gör du det så du får gärna förklara varför lite mer utförligt. Den "lätta förklaringen" är ju knappast av intresse för någon eftersom vi ju faktiskt är här för att lära oss något.

Förlåt Bg men vill bara svara på detta om n anser att det skall flyttas till annan tråd så flyttar jag gärna diskussionen dit.....

MMM dessa "häftiga" saker är säkert jätte bra och fyller en bra funktion.

MEN och ett STORT MEN i försvarsmakten har man inte riktigt samma tänk.

Så vad händer nu när soldat olsson skadas på en övning och man använder shest seal och quoick clot och annan icke relgementerad mtrl och det skulle vara en mindre lyckad insats vem bär ansvaret då man inte har M alt- F-Nummer på förbandsmrtl samt kanske inte adekvat utbildning?

Civilt ja kör på..... men inte inom försvarsmakten OM man inte har ett reglementerat mrtl.

skall vi fortsätta diskussionen i rätt tråd eller te den PMvägen?

//

Fredrik

Ashermans Chestseal, North American Rescue Products Hyfin och Bolin Chest Seal syftar som bekant till att täppa igen bröstskador och förhindra ventilpneumthorax och fyller samma funktion som tejpning av tre sidor.

Varför skulle det vara ett problem om det används för att rädda liv, jämfört med samma åtgärd med hjälp av plasten runt första förband och silvertejp?

Det är ju inte skyddsutrustning det handlar om och rent krasst så är det i mitt tycke bättre att försöka än att bara låta kamraten ligga.

QuickClot skulle inte jag ta i ens med tång innan jag fått utbildning på det.

Edited by Adeptus Bellum

Ni kan köra på här så länge ni diskuterar materielen.

Och inte glider för långt ut från ämnet.

Fu Kjellberg/Blågul

Personligen tror jag inte att folk springer omkring med grejer för att dom tror dom är häftiga när det gäller sjv materiel.

Utan för att dom har med det för att rädda liv.

Militär sjukvård skiljer sig ganska drastiskt från civil.

Ni kan köra på här så länge ni diskuterar materielen.

Och inte glider för långt ut från ämnet.

Fu Kjellberg/Blågul

Personligen tror jag inte att folk springer omkring med grejer för att dom tror dom är häftiga när det gäller sjv materiel.

Utan för att dom har med det för att rädda liv.

Militär sjukvård skiljer sig ganska drastiskt från civil.

japp jag vet att det är ljusår mellan militär och civil sjukvård.....

ville bara ha igång en diskussion i tråden men den stannade mellan 2 personer.....

tycker att det är bra att man införskaffar bättre varianter på sjukvårdsutr för att kunna hjälpa sina med människor...

hoppades bara på en diskussion med många deltagare.....

//

Fredrik

Leg.ssk

häftig mtrl....

det var inte länge sedan CAT ansågs vara mtrl som kunde självantända, och det knappt lärdes ut avsnörning i försvaret.

vad gäller div sjukvårdsmtrl och fomer av förband, chestseals och magiska pulver.

det är behovet som styr.

det är rätt stor skillnad på att åka omkring i afganistan i en soft-skin, och att stå vakt på rangerbangården i gelsbygdhult.

om vi nu skall tala om ny mtrl som verkligen behövs i alla delar av försvaret, så är det den mest basala hårdvaran av de alla:

ny bår.

allt annat är finlir som man kan fixa via närmsta uppkoppling.

liten fördjupning i mtrl-djungeln

om vi nu skall tala om ny mtrl som verkligen behövs i alla delar av försvaret, så är det den mest basala hårdvaran av de alla:

ny bår.

Ja det kan jag tycka men, bår 2 är för klumpig att ha med sig, i två delar eller ihop satt, jag gilla nato båren och den israeliska båren, men får se när dom kommer vidare i FM.

//Håkan

@hvsjv: Jag ber om ursäkt att jag har kidnappat din tråd, jag lovar att visa min väska när jag får den.

@Krille- GB1: Jag kan hålla med dig om att man inte har så mycket att göra med skälva militära skador på djupet, det är rikdigt tråkigt att man inte utöver det som man kanske skall göra.

@bushman: Ja mer idrottsskador till folket, kan vi inte alla bara komma fram till att det finns ganska mycket vi alla skulle behöva lära oss mer av och träna på??

Sen är sten vanligst i rosengård, sällan dom pangar på oss.

Vid katastrofer i den civila världen gör man samma prioriteringar som man gör i stridszoner, och likaväl sätter väl militären in all tillgänglig sjukvård för att behandla en patient om resurserna räcker till?

Civil sjukvård kan vara nog så brutal (gottröra, diskoteksbranden gbg)

Men förlåt, det var OT.

I vart fall, jag bär en sjukvårdsväska med tejp, småfix, sax, skavsårskit, nacl, sterila kompresser, pincett, spritsuddar packad i en flerbruksficka stor. Har säkert lite annat jox däri.

Höger benficka, 2 första förband + dauerlinda, höger stridsvästficka första förband, vänster dito elastabindor. CAT i duellfickan.

Edited by skaya

Till hvsjv, och alla er andra. Här kommer den första bilden på "allt" som skall in i min FAK, och IFAK.

jag har nästan all jag behöver i utrustnings väg, men jag saknar en del fortfarande, nästan allt skall in i min FAK och det som blir över skall in gå i min IFAK

Halva väskan skall användas till allt möjligt, allt från övning till vanliga skador, sen skall jag hae en del av väskan som skall vara för skarpa skador.

Bild - Stora högen av allt möjligt som skall sorteras.

London Bridge STOMP-II - FAK

Håll koll snart kommer den färdiga(nästan färdiga) versionen.

//SH

Edit, allt jag glömde x2

Edited by Syster Håkan

hej! trevligt att många skriver.

det är med ett glatt humör man tar i mot er erfarenhet.

och till dom som undrar om min sjvutr så kommer de här.

eftersom man är med i hv som sjukvådare, så har vi fått ut förbandsväska 6, patienttäcke, bårmata de är i tjänsten.

fast i min uniform har jag två första förband och elastik bindor, även plåster.

civilt så har jag en sjukvårdsväska, med nål o tråd, olika förband typer, skavsårkit, tejp, sax, tvålbit i filmburk, engångshandskar, plåster. ja listan kan bli hur långt som helst fast de bero på var jag ska och vad som behövs.

kanske de är nog svarat men annars är de bara fråga om nått ju

Om ni fick föreslå en utvidgad reglementerad sjukvårdsutrustning för enskild soldat vad skulle ni föreslå då? Här är ett uppkast:

Tre första förband.

En CAT.

En Dauer-binda.

En rulle kirurgtejp.

En rulle Leukoplast (vit tejp på blåvit rulle).

En ask Alvedon.

En grov kanyl.

Tillförs i skarpt läge:

En morfinautoinjektor.

En engångsdos antibiotika.

Nervgasprofylax.

Tre autoinjektorer med nervgasmotmedel.

Klortabletter för vattenrening.

Min tanke med Dauerbindan var att den kan användas på olika sätt. Anledningen till att jag själv alltid bär med mig Dauerbinda är för att tamponera stora skador med kompresser eller med innehållet i vanliga första förband, och sedan linda om med Dauerbindan för att få litet tryck, ungefär som förespråkas i "Save lives, save limbs" av H Husum, M Gilbert, T Wisborg.

Ungefär så är tanken bakom att jag har med mig Dauer eller Coban linda.

vår sjv-instrk förutspråkade tom dauerbindan framför CAT.

Med risk för att göra sig ovän med din sjv-instr och större delen av K3 sjv-skola så är enl. mig Dauerbinda som avsnörande förband i CUF- scenario nästan helt värdelöst, speciellt de där små bitarna som jag sett på några individer från div. förband med grön basker ha! Svårt att få bra tryck(så att man inte bara förvärrar blödningen, svårt att fästa riktigt, fippel vid applicering är några av de nackdelar jag upplever.

Andras åsikter??

• 5 weeks later...