Jump to content

Serverhall i bergrum

tinhead

Recommended Posts

• 4 weeks later...
  • Forumsledning

Det är mycket snack och utsmyckning istället för riktig säkerhet.

Medvetna serverhallar annonserar inte ens vart de ligger, än mindre märker upp byggnaden med sin egen logga eller går ut med detaljer kring sitt säkerhetsarrangemang till andra än kunderna.

Knappast får fotografera eller ens se de andras serverutrymmen.

Tycker speglar en allt annan än seriös attityd att låta en tidning få springa runt med kameran och gluta in i serverskåpet och röja sina kunder....

Hur fungerar tex brandsläckning i ett bergrum där hallen inte ens ligger i eget slutet utrymme utan delar med övervakningscentral och konferansanläggning. Med bilden på VD:n i golvet verkar det ju så att man tydligen kan gå runt under golvet utan att bli upptäckt och kan då gå in i de andra kundernas skåp. Tack för infon.

Bahnhof må ha en lite kul attityd och cool image med James Bond-touch och ungdomlig revolt iom med deras uttalanden och stöd till bl.a piratpartiet, motsånd till FRA, osv. Men riktig säkerhet och och trygghet skulle jag inte känna i en hall som dragit på stora växlar för "kärnvapensäkert" med glasdörrar, seriöst övervägt att ha akvarium i serverrummet och så öppet gått ut med både plats, bilder, detaljer kring sin hall.

Dock är det ju praktiskt för kunder med en hall mitt i stan och alla behöver ju kanske inte abnorm säkerhet heller, huvudsaken man har redundans och off-site lagring ifall det skulle braka.

Hur fungerar tex brandsläckning i ett bergrum där hallen inte ens ligger i eget slutet utrymme utan delar med övervakningscentral och konferansanläggning?

Serverskåpen står i "flyglarna" som är avskilda från övriga utrymmen, även om det som i fallet med "månen" bara är frågan om glasväggar. Brandsläckning sker med Inergen (tror jag).

Med bilden på VD:n i golvet verkar det ju så att man tydligen kan gå runt under golvet utan att bli upptäckt och kan då gå in i de andra kundernas skåp. Tack för infon.

Nja, man kan till nöds åla under golvet, i alla fall i gångarna mellan racken. Under racken kommer man inte för där är utrymmet upptaget av kabelstegar.

Fast jag kan hålla med om att för 30 miljoner så kan man få mer säkerhet än så där ifall man drar ner en smula på James Bond-prylarna...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...