Jump to content

Vem har krigarblod i ådrorna?


Guest Jägers

  

137 members have voted

  1. 1. Vem har krigarblod i ådrorna?

    • Jag skulle skick min ansökan samma dag det var möjligt, till ett förband avsett för strid!
      32
    • Jag skulle skicka min ansökan till ett förband för peacekeeping och återuppbyggnad av det av kriget söndertrasade Irak.
      40
    • Jag skulle kunna tänka mig att tjänstgöra på ett fältsjukhus som vaktsoldat.
      5
    • Jag skulle aldrig tjänstgöra i USA:s smutsiga krig!
      13
    • Jag är Hemvärnsman och FBU:are och är mot internationella insatser och vill ha tillbaka invasionsförsvaret nu!
      14


Recommended Posts

På tal om o dö för sitt land m.m. Så skulle jag själv vilja säga att jag förmodligen skulle kunna dö för mitt land. Men inte helt säkert.

Jag tror att min "vilja att dö" beror till stor grad av vad det är jag dör för.

 

Om saken är tillräckligt god skulle jag nog tillochmed (hemska tanske) kunna dö för USA....

Jag varken vill eller är beredd att dö för mitt land eller någon annan god sak. Sånt liknar jag mest med självmordsattentat och dylikt.

 

Däremot är jag fullt beredd att för mitt land (eller vad "Den Goda Saken" nu kan innebära för stunden) ta risken att dödas.

Link to comment
Share on other sites

Vem har krigarblod ?

Ja, den som är beredd att mönstra under "riksbaneret" då trumman slår "samling" får väl anses falla inom denna kategori.

Personligen är jag inte beredd att resa till Irak (eller någon annanstans) med mindre än att det är svenskt land som hotas/anfalls eller om riksdagen bestämt att det finns ett behov av svenska soldater någon annanstans och att detta ryms under FN:s blåa flagga.(motsvarande)

Link to comment
Share on other sites

Den dag Iraks folk verkligen välkomnar en svensk insats och USA inte har några dolda syften med det hela, kan jag tänka mig fundera på saken.

Frågan är bara: Vilka är det vi ska skjuta på? Helst vill jag inte skjuta någon. Utan ser hellre till att få igång en fungerande sjukvård och skola mm. Kalla mig för naiv eller vad ni vill, men efter att ha sett på så många filmer och tänkt till känner jag att rambofasonerna får läggas på hyllan.

Tills dess respekterar jag varje lands suveränitet, seder, bruk och livsåskådning och hoppas på att om alla förstod detta så skulle vi få en mer fredligare och harmonisk värld.

Håller med helt och fullt!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Visst skulle jag slåss för mitt land men jag skulle inte dö för mitt land, jag skulle dö för mina vänner, familjen och min stridskamrat, gruppen, plutonen osv.... Jag tror att när kulorna viner runt huvudet skiter man nog ganska mycket om landet o flaggan o det där. Det man bryr sig om kommer vara dom som står jämte dig i värnet och dom kommer bry sig om dig för man ska hjälpas åt att uppnå.... överlevnad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...