Jump to content

Vem har krigarblod i ådrorna?


Guest Jägers

  

137 members have voted

  1. 1. Vem har krigarblod i ådrorna?

    • Jag skulle skick min ansökan samma dag det var möjligt, till ett förband avsett för strid!
      32
    • Jag skulle skicka min ansökan till ett förband för peacekeeping och återuppbyggnad av det av kriget söndertrasade Irak.
      40
    • Jag skulle kunna tänka mig att tjänstgöra på ett fältsjukhus som vaktsoldat.
      5
    • Jag skulle aldrig tjänstgöra i USA:s smutsiga krig!
      13
    • Jag är Hemvärnsman och FBU:are och är mot internationella insatser och vill ha tillbaka invasionsförsvaret nu!
      14


Recommended Posts

Guest Jägers

Nej! Dock undanbedjer jag mig "jag skall snart rycka in"-wannabees! :D

 

Bli inte arg för sista svarsalternativet! Dessa gamla stofiler existerar, och är kanske inte FM mest användbara resurs i nuläget! Dock var de krigsavgörande för ca 20 år sedan, det erkänner jag...

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne
Nej! Dock undanbedjer jag mig "jag skall snart rycka in"-wannabees! :D

 

Bli inte arg för sista svarsalternativet! Dessa gamla stofiler existerar, och är kanske inte FM mest användbara resurs i nuläget! Dock var de krigsavgörande för ca 20 år sedan, det erkänner jag...

Och då är du med all din erfarenhet krigs avgörande för sverige idag?

 

Nej,jag är inte arg bara nyfiken på din definition på krigsavgörande egenskaper hos en person?

 

Är det en basker?

Är det förmågan att springa 5 km med full packning?

Är det att vilja riskera sitt liv för en annan regering i ett annat land?

Är det inget av detta?

 

Krigsavgörande egenskaper för mej är:

 

Viljan att försvara sin familj,sina vänner och det folk som

känner samhörighet med,behöver inte vara en specifik landyta.

 

Utbildning och erfarenhet på sin material,sin uppgift och en mognad som gör att man kan och vågar utveckla densamma.

 

Att känna sig själv så väl att man klarar av den mentala pressen som ett krig utgör,och med sin egen mentala styrka

stödja de som är svagare i sinnet så att alla klarar av sin uppgift,nämligen att slänga tillbaka fienden där han kom ifrån.

 

Om du sen sitter i en gripen eller vaktar en telemast är oväsentligt,resultatet ska bli detsamma..vi ska vinna!

 

Sist men inte minst jägers,har du missat det väsentligaste i din lilla quiz..

 

Oavsett var en fiende kommer ifrån när han angriper Sverige

Så blir det alltid Invasionsförsvar för oss!

 

Kanske inte på samma nivå eller med samma vapensystem som för tjugo års sen men hans angreppsmetod att föra hit trupp är ändå invasion!

 

Och vi kan inte slänga ut fienden om vi har våra soldater och deras utrustning i ett annat land, logistik fungerar inte så.

Link to comment
Share on other sites

Bli inte arg för sista svarsalternativet! Dessa gamla stofiler existerar, och är kanske inte FM mest användbara resurs i nuläget! Dock var de krigsavgörande för ca 20 år sedan, det erkänner jag...

Men tanke på hur stor del av alla i utlandstjänst som är hemvärnsmän till vardags, så pratar du i nattmössan. Utan dessa hade det varit ännu svårare för Swedint att få tag på kompetent personal.

Link to comment
Share on other sites

Bli inte arg för sista svarsalternativet! Dessa gamla stofiler existerar, och är kanske inte FM mest användbara resurs i nuläget! Dock var de krigsavgörande för ca 20 år sedan, det erkänner jag...

Men tanke på hur stor del av alla i utlandstjänst som är hemvärnsmän till vardags, så pratar du i nattmössan. Utan dessa hade det varit ännu svårare för Swedint att få tag på kompetent personal.

X-act...

 

:D

Link to comment
Share on other sites

PeaceEnforcement skulle varit med också  

Närmare än kommer vi inte en regelrätt strid.  Jag tror inte Sverige drar till strid med något land någonsin.   Men att framtvinga fred är en annan sak ..

 ..såvida det inte blir ett bättre FN-mandat än vad  de första BA missionerna hade.  Det var ju bara sorgligt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Radagast

Den dag Iraks folk verkligen välkomnar en svensk insats och USA inte har några dolda syften med det hela, kan jag tänka mig fundera på saken.

Frågan är bara: Vilka är det vi ska skjuta på? Helst vill jag inte skjuta någon. Utan ser hellre till att få igång en fungerande sjukvård och skola mm. Kalla mig för naiv eller vad ni vill, men efter att ha sett på så många filmer och tänkt till känner jag att rambofasonerna får läggas på hyllan.

Tills dess respekterar jag varje lands suveränitet, seder, bruk och livsåskådning och hoppas på att om alla förstod detta så skulle vi få en mer fredligare och harmonisk värld.

Link to comment
Share on other sites

Vilken anledning det än är alltså? Lika så vilket syftet än är?

För mig är det en självklarhet.

Det är alltså en självklarhet att du går i krig om "Sverige" kräver det vilken anledning/syfte det än är/har?

Innefattar detta även att ex åka till Irak för att kriga med USA och England utan ett FN mandat?

 

Du nämner att om det vore ett peacekeeping uppdrag så skulle du tveka? Varför?

Med Peacekeeping uppdrag menar du då att åka till Irak med ett FN mandat?

 

Kritiserar dig inte, jag är bara nyfiken.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle kunna tänka mig att dö för våra broderländer Finland och Norge om det krävs.

 

De flesta Svenska soldater kan tänka sig att dö för Sverige, jag är dock tveksam till att svenskar i internationell tjänst kan tänka sig att dö för annat än sina kamraters skull.

 

Krigsromantiker som sticker ut hakan och skrävlar är oftast de första som kastar rök och lämnar linjen.

 

En omogen men inte helt irrelevant tråd.

 

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Guest Radagast

Snappade upp ett samtal på IRC nyss.

 

[ABF]eRkan> Jan Björklund, folkpartiets förste vice ordförande, vill skicka svenska soldater in i striderna om USA startar ett krig mot Irak

<[ABF]eRkan> Kan vi inte skicka folkpartiet till Irak?

<clox> Vi skickar elita svenska soldater.

<Truppo> bara bra att sverige får lite krigserfarenheter

<clox> Slöa 20-åringar.

<clox> :)

<Truppo> på frivillig basis självklart

<clox> Lär väl inte ge så mycket, är väl massa öken i Irak, kan väl USA ta hand om själva.

<tcp> ja

<tcp> vafan ska vi göra sånt för

<tcp> vill vara frihetskämpe å skit

<tcp> moget säger jag

<[ABF]eRkan> Ja, det är ju bra att slopa traditionen med 200 år av fred.

<[ABF]eRkan> Dessutom, vilken slitz-runkande värnpliktig vill dö för USA´s behov av olja?

Link to comment
Share on other sites

På tal om o dö för sitt land m.m. Så skulle jag själv vilja säga att jag förmodligen skulle kunna dö för mitt land. Men inte helt säkert.

Jag tror att min "vilja att dö" beror till stor grad av vad det är jag dör för.

 

Om saken är tillräckligt god skulle jag nog tillochmed (hemska tanske) kunna dö för USA....

Link to comment
Share on other sites

Jasså:

 

Jag såg en intervju med amerikanska reservister som nu kallas in och min syn på det hela liknar mycket deras. Ingen var överdrivet positiv att åka över halva världen, riskera livet och vara borta länge från familjen. Men ingen tvekar ändå att ställa upp och göra jobbet när väl nationen kallar.

 

Peace keeping är en helt annan sak. Jag är troligen inte beredd att släppa mitt civila liv och åka ned och plantera träd, bo i container och agera ordningsmakt mot lokalbefolkningen. Visst, det är viktiga uppgifter men för mig känns det inte som en moralisk plikt av samma kaliber.

 

Casca:

 

Undvik svepande uttalanden. Har du något att säga så stå för det.

Link to comment
Share on other sites

Som nån skrev (fast mer poetisk än mig :P)

 

 

 

Krig vinns av den som får andra att dör för sitt land.

Japp och det var ingen mindre än General George Patton som sa det, och det är en mening tagen ur hans tal till den 3:e armén, 6:e pansar divisionen 31 maj 1944. :)

 

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

- General George Patton Jr

 

Hela talet:

 

A General Talks to His Army

"Now I want you to remember that no bastard ever won a war by dying for his country. You won it by making the other poor dumb bastard die for his country. Men, all this stuff you've heard about America not wanting to fight, wanting to stay out of the war, is a lot of horse dung. Americans traditionally love to fight. ALL REAL Americans, love the sting of battle. When you were kids, you all admired the champion marble shooter, the fastest runner, the big league ball players, the toughest boxers . . . Americans love a winner and will not tolerate a loser. Americans play to win all the time. I wouldn't give a hoot in #### for a man who lost and laughed. That's why Americans have never lost and will never lose a war. Because the very thought of losing is hateful to Americans. Now, an army is a team. It lives, eats, sleeps, fights as a team. This individuality stuff is a bunch of crap. The bilious bastards who wrote that stuff about individuality for the Saturday Evening Post, don't know anything more about real battle than they do about fornicating. Now we have the finest food and equipment, the best spirit, and the best men in the world. You know . . . My God, I actually pity those poor bastards we're going up against. My God, I do. We're not just going to shoot the bastards, we're going to cut out their living guts and use them to grease the treads of our tanks. We're going to murder those lousy Hun bastards by the bushel. Now some of you boys, I know, are wondering whether or not you'll chicken out under fire. Don't worry about it. I can assure you that you'll all do your duty. The Nazis are the enemy. Wade into them. Spill their blood, shoot them in the belly. When you put your hand into a bunch of goo, that a moment before was your best friends face, you'll know what to do. Now there's another thing I want you to remember. I don't want to get any messages saying that we are holding our position. We're not holding anything, we'll let the Hun do that. We are advancing constantly, and we're not interested in holding onto anything except the enemy. We're going to hold onto him by the nose, and we're going to kick him in the ass. We're going to kick the #### out of him all the time, and we're going to go through him like crap through a goose. Now, there's one thing that you men will be able to say when you get back home, and you may thank God for it. Thirty years from now when you're sitting around your fireside with your grandson on your knee, and he asks you, "What did you do in the great World War Two?" You won't have to say, "Well, I shoveled shit in Louisiana." Alright now, you sons of bitches, you know how I feel. Oh! . . . I will be proud to lead you wonderful guys into battle anytime, anywhere. That's all."

General George S. Patton, Jr.

3rd Army speech

England, 31 May 1944

6th Armored Division

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...