Jump to content
Sign in to follow this  
lhenning

Stockholms- och Göteborgskorvetterna

Recommended Posts

Finns det nån info ännu om hur korvetterna ska ta sig till indiska oceanen? Kommer dom att gå för egen maskin, eller transporteras på ett 'heavy lift ship'? Kroaterna köpte ju två finska robotbåtar av Helsinkiklassen billigt nyligen och dessa transporterades på fartyg. Men FM kanske väljer fattigmansalternativet att dom får gå dit för egen maskin? Blir det inte ett väldigt slitage på maskineriet i så fall?

Gissningsvis så blir det heavy lift ship, åtminstonde för korvetterna. Men den som lever får se! Att gå för egen maskin medför som du säger att motorerna sannolikt behöver en större service när man kommer fram, dom små aluminiumunderverken är ganska kinkiga på det sättet... :rolleyes:

Enligt några sjömän på STO kommer samtliga tre fartyg lyftas.

 

Finns en artikel om detta nu på mil.se.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dåså, nu börjar det hända saker på FMV! Korvett typ Göteborg reduseras nu (tyvär!) till korvett typ Gävle, som omfattar GLE och SVL! En faktisk beställning ligger fortfarande en bit framåt i tiden, men en produktdefinitionsfas har iaf inletts.

Intressanta detaljer som kan utläsas ur PDF:erna är att fartygen åtminstonde kommer att signaturanpassas och förses med nya lednings, sambands och navigationssystem...

 

Länk... :rodna:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dåså, nu börjar det hända saker på FMV! Korvett typ Göteborg reduseras nu (tyvär!) till korvett typ Gävle, som omfattar GLE och SVL! En faktisk beställning ligger fortfarande en bit framåt i tiden, men en produktdefinitionsfas har iaf inletts.

Intressanta detaljer som kan utläsas ur PDF:erna är att fartygen åtminstonde kommer att signaturanpassas och förses med nya lednings, sambands och navigationssystem...

 

Länk... :banghead:

Lägg pengarna på att färdigställa VBY istället och se sedan till att lägga beställningar på K40!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dåså, nu börjar det hända saker på FMV! Korvett typ Göteborg reduseras nu (tyvär!) till korvett typ Gävle, som omfattar GLE och SVL! En faktisk beställning ligger fortfarande en bit framåt i tiden, men en produktdefinitionsfas har iaf inletts.

Intressanta detaljer som kan utläsas ur PDF:erna är att fartygen åtminstonde kommer att signaturanpassas och förses med nya lednings, sambands och navigationssystem...

 

Länk... :navy:

 

Högeligen intressant, men Gävle är väl redan signaturanpassad? Eller ska man nu gå ännu längre med bägge fartygen? Vad kommer att hända med 40/48 pjäsen akterut? Kommer den att ersättas med något annat, eller kommer den att bara tas bort som på Stockholmsklassen? Troligtvis så räcker väl inte pengarna att ersätta den med ett åttaställigt VLS-lavettage för Umkhonto-IR.

 

Roligt i alla fall att de blir kvar i kanske ytterligare ett decennium. Kanske kan 4:e sjöstridsflottiljen i Berga snart sätta upp ett ny typ av marinförband med de bägge GVL korvetterna samt med en VBY korvett som en flottiljledare? (vad jag minns så kommer en av de fem VBY korvetterna att stationeras där)

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detta innebär väl att man köper lite tid till på dessa korvetterna, likt de moderniseringarna som gjordes på typ Stockholm. Hur pass bra jämfört med Stockholms-klassen blir dessa då, likvärdiga?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Roligt i alla fall att de blir kvar i kanske ytterligare ett decennium. Kanske kan 4:e sjöstridsflottiljen i Berga snart sätta upp ett ny typ av marinförband med de bägge GVL korvetterna samt med en VBY korvett som en flottiljledare? (vad jag minns så kommer en av de fem VBY korvetterna att stationeras där)

 

4. sjöstrid planerar för en framtid med en korvettdivision med två GLE-kv och en VBY-kv, alternativt en GLE och två VBY, en minröjningsdivision med 3-4 minröjningsfartyg (KSR) och ett röjdykarfartyg (antagligen SPÅ, men småbåtarna byter förband ganska ofta, så det kan lika gärna bli STU), en underhållsdivision med ett lagfartyg (inledningsvis VBG, senare ev TRÖ och efter det eventuellt L10 eller CKR) samt en bevakningsbåtsdivision med 3-4 bevbåtar som tas över från Sjöinfobat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

svd.se: Brister i skyddet för svenskarna

 

Korvetterna är byggda för 25 år sedan för attacker på Östersjön i över 30 knops fart. Men 30 oktober 2008 skadades korvetten Malmö i Hanöbukten när fartyget i 20 knops fart mörker mötte en hög våg.

 

 

Nån som vet mer om incidenten med HMS Malmö i Hanöbukten den 30 oktober 2008? Vilka skador fick hon?

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites
svd.se: Brister i skyddet för svenskarna

 

Korvetterna är byggda för 25 år sedan för attacker på Östersjön i över 30 knops fart. Men 30 oktober 2008 skadades korvetten Malmö i Hanöbukten när fartyget i 20 knops fart mörker mötte en hög våg.

 

 

Nån som vet mer om incidenten med HMS Malmö i Hanöbukten den 30 oktober 2008? Vilka skador fick hon?

 

/Per

 

 

Det är nog ingenting som skall diskuteras på ett öppet forum (jmfr SoldF forumsreglefr §14 om inte annat) tycker jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det är nog ingenting som skall diskuteras på ett öppet forum (jmfr SoldF forumsreglefr §14 om inte annat) tycker jag.

Men snälla nån! I artikeln i SvD som Perman länkar till så står det att fartyget skadades när den mötte en våg i hög fart. Den som vill veta mera kan maila transportstyrelsen och be om att få ta del av sjöförklaringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det är nog ingenting som skall diskuteras på ett öppet forum (jmfr SoldF forumsreglefr §14 om inte annat) tycker jag.

Men snälla nån! I artikeln i SvD som Perman länkar till så står det att fartyget skadades när den mötte en våg i hög fart. Den som vill veta mera kan maila transportstyrelsen och be om att få ta del av sjöförklaringen.

 

Publicerar dem sånt i detalj? trodde dylikt blev hysch-hysch av stora mått :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det är nog ingenting som skall diskuteras på ett öppet forum (jmfr SoldF forumsreglefr §14 om inte annat) tycker jag.

Men snälla nån! I artikeln i SvD som Perman länkar till så står det att fartyget skadades när den mötte en våg i hög fart. Den som vill veta mera kan maila transportstyrelsen och be om att få ta del av sjöförklaringen.

Publicerar dem sånt i detalj? trodde dylikt blev hysch-hysch av stora mått :rolleyes:

Varför skulle det vara det? För hemlighetsmakeriets egen skull?

Kolla på Sekretesslagen 2.kap vad som krävs för att få en sådan handling hemligstämplad.

 

Edit: Ifall sjöförklaringen mot förmodan skulle vara hemligstämplad så var det nog inte någon våg som hon kolliderade med. Nuff said.

Edited by eskil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att få skador i förskeppet vid fart i grov sjö är inget nytt för de där båda fartygen. Redan i slutet av 80-talet knäcktes flera spant på båda under gång i dåligt väder. Man fick riva ut inredningen i hela förskeppet och byta ut de skadade delarna och dessutom monterades extra "halvspant" mellan de ursprungliga. (De kallades så för att de inte gick ända upp till däcket.)

 

Göteborg och Gävle låg då under Provturskommandot och fick inredningen utriven varefter samma åtgärder infördes. Där passade man samtidigt på att utöka antalet bingplatser i hytt 1 med två extra kojer. Kalmar och Sundsvall hade ännu inte fått sina inredningar monterade, så där var det enklare att ordna. Anledningen till detta var att Stockholms och Göteborgs förskepp var byggda på samma spantritning och man ville förebygga att samma sak inträffade även på Göteborgsklassen.

 

Jag har hört lite "byssasnack" från vanligtvis välunderrättat håll att spanten höll den här gången medan andra delar istället har blivit lite skrynkliga. Detta brukar bli följden när man förstärker ett område lite extra - krafterna fördelas istället till andra platser och ställer till skador där. Det såg vi tragikomiska exempel på när robotbåtarna knäckte sina antennplattformar i parti och minut under mitten av 80-talet så fort man försökte hålla hög fart i grövre sjö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju ett tag sedan nu som halvtidsmoderniseringen av Gävle och Sundsvall var på tapeten här. Nån som vet om man har påbörjat de faktiska arbetena och när de i så fall beräknas vara klara?

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju ett tag sedan nu som halvtidsmoderniseringen av Gävle och Sundsvall var på tapeten här. Nån som vet om man har påbörjat de faktiska arbetena och när de i så fall beräknas vara klara?

 

/Per

HTM av Gbg systemet är skjutet på framtiden för att lösgöra medel till inköp av HKP 16, vidare så finns det för tillfället inte några fartyg att ersätta Gbg och Svl med under tiden som dom byggs om!

Nuvarande målsättning är att en HTM med något sänkt ambitionsnivå kan komma på tal någongång runt 2012-13, då dom första Vby (i version 5!) kommer ut på linje efter SP:n och kan fylla luckan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

HTM av Gbg systemet är skjutet på framtiden för att lösgöra medel till inköp av HKP 16, vidare så finns det för tillfället inte några fartyg att ersätta Gbg och Svl med under tiden som dom byggs om!

Nuvarande målsättning är att en HTM med något sänkt ambitionsnivå kan komma på tal någongång runt 2012-13, då dom första Vby (i version 5!) kommer ut på linje efter SP:n och kan fylla luckan...

 

Tack PB! Låter ju inte så jättebra precis, och jag antar att ombyggnaden av GBG och KMR till vedettbåtar också är uppskjutet tills vidare pga inköpet av HKP 16.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

De båda Stockholmskorvetterna börjar ju snart sjunga på sista versen, eftersom de förmodligen kommer att tas ur tjänst så snart som GLE och SVL är klara efter sin halvtidsmodernisering 2012-13. Vad kommer att hända med dem efter att de tagits ur drift? Kommer de att läggas upp i malpåse några år, säljas eller skänkas till annan nation, eller helt enkelt bara skrotas? Jag håller nog en slant på att dom kommer att säljas till den kroatiska flottan. De planerar ju 2-4 nya korvetter till 2015 och Stockholmskorvetterna kan ju då utgöra en övergångslösning i avvaktan på de nybyggda korvetterna, och kanske t.o.m. ersätta två av dem. De två robotbåtarna av finsk Helsinkiklass som anskaffades i slutet av 2008 var då 22-23 år gamla, och de båda Stockholmskorvetterna är ju jämngamla med de finska fartygen. Nån som har en annan tanke vad som kommer att hända med dem?

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har man specificerat hur GLE och SVL kommer uppdateras vid MLU? Kommer de ändra utseende? Försvinner någon beväpning och tillkommer någon ny? Eller är det hysh hysh på detta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

I rustningsordern från Högkvarteret finns Stockholmskorvetterna med som aktiva vid 3.Sjöstridsflottiljen t.o.m. 2014. Under 2015 och framåt står det bara "Till TeK rådighet" vilket brukar innebära avrustning och att de läggs vid "Flottans dödsbro" i väntan på försäljning eller upphuggning.

 

I samma dokument anges också att Göteborgs ombyggnad till vedettbåt ska börja nu medan Kalmar får vänta till nästa år. Båda är tänkta att återinsättas i tjänst sista kvartalet 2014, Göteborg vid fjärde och Kalmar vid tredje sjöstridflottiljen.

 

Gävle ska börja sin ombyggnad andra kvartalet 2013 och återgå i tjänst i slutet av 2015. Sundsvall pårbörjar sin ombyggnad ett år senare och ska enligt planerna vara klar vid halvårsskiftet 2016.

 

Om Karlskronavarvet ska genomföra ombyggnationerna är jag tämligen säker på att det blir åtminstone några månaders fördröjningar jämfört med tidsplanerna, så ta tiderna med en nypa salt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för infon! Lite märkligt att vedettbåtsprogrammet verkar ha högre prioritet än HTM:en av Gävleklassen. Jag tror att HTM:en ursprungligen var planerad till 2006-07, men nu kanske den blir av till 2013-15 och då med reducerad ambition. Men men, huvudsaken är väl att det händer något. Hoppas att dom "nya" vedettbåtarna (varför inte "patrullfartyg" precis som Carlskrona?) får rejäla besättningar så att dom verkligen får en skaplig uthållighet. Lite spännande är det när äldre och sedan flera år upplagda fartyg får nytt liv.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoppas att dom "nya" vedettbåtarna (varför inte "patrullfartyg" precis som Carlskrona?) får rejäla besättningar så att dom verkligen får en skaplig uthållighet.

 

Ryktet är att de nya vedettbåtarna ska ha samma antal PRIO-rader som nuvarande bevakningsbåtar, vilket ger 9 officersbefattningar och 12 GSS-befattningar per fartyg (varje sjöövervakande bevakningsbåt har idag FC, 1.O och Chief samt ledsyst, momek, kock och signalmatros).

 

Om det ryktet är sant kan vi genast se att det kommer bli en nedgång i tillgängliga sjöövervakningsenheter, då det är för få för att kunna ha två besättningar till varje fartyg och därmed kommer fartygen maximalt kunna vara till sjöss två veckor per månad. Huga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.forsvarsmakten.se/imagevault/publishedmedia/llnkkqyyv61az01j51qd/IMG_0826.jpg

(Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten)

 

På bilden ovan av HMS Stockholm som lämnar Karlskrona så kan man se att det inte längre är någon 57 mm Mk 2 pjäs som hon har. Med all sannolikhet är det en Mk 3 pjäs, fast inte den versionen med stealthkupol och dolt eldrör som på Visby utan med en mer konventionell pjäskupol med reducerad RCS. Nån som vet när dessa korvetter fick Mk 3 pjäser? Det är inte första gången jag ser en bild på en sådan Mk 3 pjäs, men jag har inte lagt märke till skillnaderna mot Mk 2 kupolen så tydligt förut.

 

Frågan är vad som kommer att hända med dessa korvetter nästa år, och kanske speciellt med just dessa Mk 3 pjäser, när fartygen ska konverteras till vedettbåtar. Min gissning är att man lyfter av dessa moderna Mk 3 pjäser och använder dem till HTM:en av Gävle och Sundsvall. Eventuellt kommer sedan Stockholm och Malmö att få en äldre 57/70 Mk 1 pjäs som bestyckning när de konverteras till vedettbåtar. HMS Malmö testade i alla fall just en sådan pjäs 2008: http://www.kalmarbilder.com/batbilder/SC5167.jpg

(Foto: Lennart Svensson)

 

Övriga system som sjömålsrobotlavettage, släphydrofon, ubåtsjakttorpedställ och gasturbin kommer förmodligen att tas bort eller läggas i malpåse för att spara på driftskostnaderna. Möjligheterna att medföra snabbgående RHIB kommer förmodligen även att förbättras.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erkänner, har inte läst hela tråden. På bilder från underrättelseoperationen nu ser man att HMS Stockholm bara har 2 sjömålsrobotlavetter. Hur länge har det varit standard? Vad var maxbeväpningen, 8 lavetter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erkänner, har inte läst hela tråden. På bilder från underrättelseoperationen nu ser man att HMS Stockholm bara har 2 sjömålsrobotlavetter. Hur länge har det varit standard? Vad var maxbeväpningen, 8 lavetter?

 

Jag tror att sex robottuber (2xII + 2xI) för Ro 15 MkII är den "officiella" robotlasten på Stockholmsklassen efter halvtidsmoderniseringen 2002. I samband med att fartygen modifierades för ME 01 2009 så togs bl a robottuberna bort på styrbordssidan för att få plats med en snabbgående RHIB med tillhörande kran, och av bilderna på HMS Stockholm nu att döma så kvarstår denna ombyggnad: http://media.shootitlive.com/QNz1QnvLvwsCcURsgonI6yDlBd2/1200.jpg?project_id=expressen/1693

 

Även HMS Sundsvall har för övrigt fått halva sin robotlast utbytt på samma sätt, men på babordssidan. En följd av att försvaret inriktats från ett invasionsförsvar mot ett insatsförsvar kanske?

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan tycka att det vore högaktuellt att snarast montera dit så många tuber som möjligt igen och plocka bort dom där stekar-jollarna. Eller, det kanske är som med allt annat. Tuberna är skrotade, eller elanslutningarna är bortrivna, eller nån annan supersmart irreversibel åtgärd man gjort i Afghanistan-doktrinens starka anda...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan tycka att det vore högaktuellt att snarast montera dit så många tuber som möjligt igen och plocka bort dom där stekar-jollarna. Eller, det kanske är som med allt annat. Tuberna är skrotade, eller elanslutningarna är bortrivna, eller nån annan supersmart irreversibel åtgärd man gjort i Afghanistan-doktrinens starka anda...

 

Det här kan man kanske också se på som att det här blir resultatet när man försöker pressa in för många uppgifter för ett alldeles för litet fartyg. Både Stockholms- och Göteborgsklassen är utmärkta små ubåtsjaktfartyg med en god självförsvarsförmåga, men att tro att man kan göra något slags multirole fartyg av dem för det moderna insatsförsvaret är nog att begära lite för mycket. Jag tror inte att det skulle vara så svårt eller dyrt att återställa dem till fullvärdiga korvetter med normal robotlast.

 

Dock är inte allting nattsvart vad gäller ytfartygen. Det går att hitta små glädjeämnen om man detaljgranskar fartygen. Ta t ex alla splitterskyddade positioner för tung kulspruta (ksp 88) som byggdes in på korvetter och stödfartyg för insatserna i Adenviken. Så vitt jag kan se så finns dessa fortfarande kvar vilket åtminstone gör mig glad. Att Stockholmsklassen verkar ha fått Mk3 pjäser har jag berört tidigare. När det gäller Gävle och Sundsvall så förbättrades deras luftförsvarsförmåga avsevärt när man på 00-talet bytte ut den mockup till radarsikte som suttit akterut mot ett riktigt sikte och därmed fick två lv-kanaler. Samtliga operativa svenska ytstridsfartyg fick MASS kastare redan på 00-talet, medan t ex den finska marinens ytstridsfartyg kompletterats fullt ut med MASS först nu i och med Raumaklassens nyligen genomförda HTM. Till sist så tror jag att chanserna att Gävleklassen får sin HTM och att Stockholmsklassen konverteras till vedettbåtar (med möjlighet att återställa "if need be") nu har ökat i och med den nya regeringen i kombination med det som vi nu ser hända.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan tycka att det vore högaktuellt att snarast montera dit så många tuber som möjligt igen och plocka bort dom där stekar-jollarna. Eller, det kanske är som med allt annat. Tuberna är skrotade, eller elanslutningarna är bortrivna, eller nån annan supersmart irreversibel åtgärd man gjort i Afghanistan-doktrinens starka anda...

 

"Stekar-jollarna" är avsevärt mer användbara än rb15 i de flesta scenarier utom möjligtvis det stora fosterländska!

 

Jag tror inte att det skulle vara så svårt eller dyrt att återställa dem till fullvärdiga korvetter med normal robotlast.

 

STO/MMÖ är fortfarande fullvärdiga korvetter och två robotar är normal robotlast nuförtiden. Ingenting i robotinstallationen är bortmonterat eller skrotat, allt man har gjort är att man har lyft av lavetagen och robotlådorna. Vid behov kan FRB-däverten monteras av och full robotlast (8st robotar!) åter monteras, detta tar bedömt nån dag. Detsamma gäller GLE/SVL...

 

När det gäller Gävle och Sundsvall så förbättrades deras luftförsvarsförmåga avsevärt när man på 00-talet bytte ut den mockup till radarsikte som suttit akterut mot ett riktigt sikte och därmed fick två lv-kanaler.

 

GBG systemet har alltid haft två lv-kanaler, det aktra siktet har aldrig varit en mockup. Däremot var de från början bara försedda med den optroniska delen, då dom av kostnadsskäl bara var förberedda för radar men saknade själva sändtagardelen. Men visst innebar tillförseln av radar även i aktra siktet en viss förmågehöjning...

 

På bilden ovan av HMS Stockholm som lämnar Karlskrona så kan man se att det inte längre är någon 57 mm Mk 2 pjäs som hon har. Med all sannolikhet är det en Mk 3 pjäs, fast inte den versionen med stealthkupol och dolt eldrör som på Visby utan med en mer konventionell pjäskupol med reducerad RCS. Nån som vet när dessa korvetter fick Mk 3 pjäser? Det är inte första gången jag ser en bild på en sådan Mk 3 pjäs, men jag har inte lagt märke till skillnaderna mot Mk 2 kupolen så tydligt förut.

 

STO/MMÖ fick sina 57/mk2 utbytta mot nya 57/mk3B i samband med den förstärkta översyn som genomfördes efter ME01, dvs hösten 2010-våren 2011.

Anledningen var att de 57/mk2 pjäser som satt på STO/MMÖ var Bofors prototyppjäser från utvecklingen av mk2 versionen, som FMV mer eller mindre fick av Bofors, i utbyte mot att FM hjälpte Bofors med marknadsföringen av sagda pjäs.

Dom var därför inte helt identiska med varandra, och definitivt inte med de de 57/mk2 som sitter på GBG klassen, därför var dom svåra att felsöka och underhålla. Dessutom var dom hårt slitna och var under hela sin "karriär" behäftade med vissa tillförlitlighetsproblem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

STO/MMÖ är fortfarande fullvärdiga korvetter och två robotar är normal robotlast nuförtiden. Ingenting i robotinstallationen är bortmonterat eller skrotat, allt man har gjort är att man har lyft av lavetagen och robotlådorna. Vid behov kan FRB-däverten monteras av och full robotlast (8st robotar!) åter monteras, detta tar bedömt nån dag. Detsamma gäller GLE/SVL...

 

Det var det jag misstänkte att det inte skulle vara så svårt. Anledningen till att man bara har två robotar i fredstid på babordssidan (och inte fyra) gissar jag är att man annars skulle få en liten slagsida åt babord ;-)

 

 

GBG systemet har alltid haft två lv-kanaler, det aktra siktet har aldrig varit en mockup. Däremot var de från början bara försedda med den optroniska delen, då dom av kostnadsskäl bara var förberedda för radar men saknade själva sändtagardelen. Men visst innebar tillförseln av radar även i aktra siktet en viss förmågehöjning...

 

 

 

Tack för infon PB! Infon om att man bytt ut mockup siktet akterut mot ett riktigt radarsikte kom från Jane's för några år sedan.

 

 

STO/MMÖ fick sina 57/mk2 utbytta mot nya 57/mk3B i samband med den förstärkta översyn som genomfördes efter ME01, dvs hösten 2010-våren 2011.

Anledningen var att de 57/mk2 pjäser som satt på STO/MMÖ var Bofors prototyppjäser från utvecklingen av mk2 versionen, som FMV mer eller mindre fick av Bofors, i utbyte mot att FM hjälpte Bofors med marknadsföringen av sagda pjäs.

Dom var därför inte helt identiska med varandra, och definitivt inte med de de 57/mk2 som sitter på GBG klassen, därför var dom svåra att felsöka och underhålla. Dessutom var dom hårt slitna och var under hela sin "karriär" behäftade med vissa tillförlitlighetsproblem.

 

Intressant! Kul när man gissar rätt ;-) Vet du möjligen också varför Malmö hade en äldre 57/70 Mk1 pjäs under 2008:

 

2-karlskrona-base.jpg

 

Är det möjligen för att man provade ut denna inför en möjlig framtida konvertering till vedettbåtar, eller var den ordinarie pjäsen på underhåll kanske?

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det var det jag misstänkte att det inte skulle vara så svårt. Anledningen till att man bara har två robotar i fredstid på babordssidan (och inte fyra) gissar jag är att man annars skulle få en liten slagsida åt babord ;-)

 

Anledningen till att vi bara har två robotar som standard är snarare främst ekonomisk. Har robotarna varit monterade ombord på nått av fartygen så måste dom in på översyn innan dom åter får lämnas ut. Så ju färre robotar som måste kontrolleras varje år ju mindre dyrt blir det...

 

Vet du möjligen också varför Malmö hade en äldre 57/70 Mk1 pjäs under 2008:

 

Ordinarie pjäs var på översyn...

Edited by PB-Syte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan tycka att det vore högaktuellt att snarast montera dit så många tuber som möjligt igen och plocka bort dom där stekar-jollarna. Eller, det kanske är som med allt annat. Tuberna är skrotade, eller elanslutningarna är bortrivna, eller nån annan supersmart irreversibel åtgärd man gjort i Afghanistan-doktrinens starka anda...

Haha!

Helt rätt!!

Jag kräks på alla utlandsinstallationer som stympar vår utrustning för en insats på några månader.

Och jag är så less på allt utlandstjafs som sker på det nationella försvarets bekostnad.

 

Om det finns tid och pengar över , fine!, åk ut och öva eller jaga pirater men börja inte trixa sönder svensk utrustning för att kunna "samverka".

 

Och om vi inte har råd att ha trupp på Gotland så har vi definitivt inte råd att ha dem i Mali nere i Afrika heller och haverera utrustning.

Marinen i Tchad fullständigt pulveriserade utrustningen de hade.

 

Våra båtar ska vara redo för insats i Sverige.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det hade funnits fungerande förvarningssystem i form av signalspaning, säkerhetsanalyser, frånvaro av blåögdhet hos våra politiker och en bra övervakning av våra vatten så kanske man hade kunnat acceptera att våra fåtaliga fartyg optimeras efter fredsbilden, men efter Georgienkriget och Krimkrisen så kan man nog ifrågasätta om vi verkligen har det. Ju färre enheter man har desto större och viktigare blir ju kraven att de ska vara omedelbart insatsberedda.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...