Jump to content
Sign in to follow this  
Dacke

Pansarkrock

Recommended Posts

Så här lite i början av nattens småtimmar så har treåringen inom mig vaknat :rolleyes:

 

Jag har jobbat som bilmekaniker och sett otaliga demolerade bilar. Bilar som frontat med varandra i så 'relativt' låga hastigheter som 50km/h blir totalskrot. Detta har ju att göra med att deras konstruktion att karossen ska absorbera så mycket energi som möjligt och skydda personerna i bilen.

 

Så till frågan: Om två 122:or skulle träffas näsa mot näsa i 50 knyck, vad skulle följderna bli för vagnarna då?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aj! Såg precis att jag postade i TPC och inte i Mark. Ber om ursäkt :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aj! Såg precis att jag postade i TPC och inte i Mark. Ber om ursäkt :rolleyes:

 

Viss inredning hade nog lossat, men först och främst hade personalen skadats... rejält. Hur det hade gått med sikten och sånt vågar jag inte svara ingående på mentroligtvis hade speglar och annat lossnat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingenting hade varit helt i vagnen.

Köttfärssås a´la Swede i uniformerna + total REMI på vagnen (vid frontalkrock).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyvärr avlider med all säkerhet vagnens personal av inre skador orsakat av mycket för höga G-värden.

Det finns ju inga yttre deformationszoner som äter upp krockvåldet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är som någon sade i en annan tråd. Anledningen till att moderna bilar bucklas så lätt är för att dom ska gå sönder lätt, så kallade deformationszoner.

 

Då vid krock så förs energin över till fordonet istället för sakerna inuti det.

Gamla bilar är mycket starka i karossen och plåten, därför är det flera gånger då bilen har klarat sig men inte personen som körde den.

 

Och eftersom att en stridsvagn är såpass hård så skulle personalen vid en frontalkrock bli liknande köttfärs.

 

edit: skrev med näsan

Edited by Berg

Share this post


Link to post
Share on other sites
... total REMI på vagnen (vid frontalkrock).

Jag tror nog snarare på skroten än på REMI för den vagnen. Fastklämt torn, losslitna motorfästen, böjda drivaxlar och framför allt skev kaross.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man hypotetiskt skulle krocka en leopard 2 backandes i full kareta snett in i sidan på en parkerad leopard 2 så skulle (hypotetiskt) fack 4 ha en till öppning, det skulle (hypotetiskt) bli lite sprickor över bakpansaret och tornet skulle vara svårt att vrida. Chassiet skulle (återigen hypotetiskt) vara lite vridet dock så skulle den krockande vagnen klara sig rätt bra.

 

Detta hypotetiska scenario kanske man kan ta med sig lite från, jag har ingen aning om vad resultatet skulle bli av originalfrågeställnigen ang. materielen, det skulle nog gör rätt ont att sitta i vagnarna däremot. Det gör ont att flytta på ett dike i knappa 30.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Under min GU hade vi en 90-vagn som tog tvärstopp mot en sten.

Resultatet blev omriktning av chassit hos Hägglunds samt 2 dagar på sjukhus för besättningen.

Bedömd hastighet ca 30 km/h.

Share this post


Link to post
Share on other sites
... total REMI på vagnen (vid frontalkrock).

Jag tror nog snarare på skroten än på REMI för den vagnen. Fastklämt torn, losslitna motorfästen, böjda drivaxlar och framför allt skev kaross.

 

Det är knappt troligt att man sliter av motorfästen eftersom motorpaketet är bultat dikt an mot chassit... detsamma gäller drivaxlar - det finns inga utan man bultar in drivhjulen direkt på växellådansutgångar. Dessutom har jag svårt att se hur tornet skulle klämmas fast med tanke på hur det är infäst i chassit. Däremot kan man nog räkna med att börja borra ut vissa avslitna bultar till inredningsdetaljer... Allt sitter relativt bra fast i enstridsvagn - utom just besättningen.

Ja det är klart att sikte mm kommer att mosas när skytt och vagnchef skallar dom med KRAFT.

 

Däremot om man krockar snett mot varandra hr Richar N en bra poäng.

Edited by Krille- GB1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Under min GU hade vi en 90-vagn som tog tvärstopp mot en sten.

Resultatet blev omriktning av chassit hos Hägglunds samt 2 dagar på sjukhus för besättningen.

Bedömd hastighet ca 30 km/h.

I det läget borde vagnen ha nigit och på det sättet tappat en hel del energi, för ni körde väl inte in i en bergvägg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag såg inte kraschen själv, den historia vi fick berättad var att banden gick på var sin om en större sten, vagnskroppen gick emot hindret och tog tvärstopp. Klippblocket som det var frågan om här rubbades inte utan all kraft fick absorberas av vagnen.

I de scenariot kan inte vagnen niga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Två PBV302 kraschade under våran slutövning, den ena mot en kapad ek i 1,5 meters diametern som stack upp lagom långt för att ta tvärstopp mot fronten. Vagnchefsluckans spärr klarade inte smällen utan luckan slog igen och kapade en finger på stackars vagnchefen. Fart okänt, men det var under framryckning i terräng.

Den andre dundrade ner i ett krondike på Revingefältet i maxfart i terräng ute på öppen mark. Vagnen försvann djupt ner på motsatta sidan och fick bärgas loss med stridsvagnsbärgare. All personal till sjukhus. Hållaren till GRG kröktes av smällen, all utrustning försvann föröver och numera salige Plutonchef Engan fick Squelsh avtryckt i pannan från Radion. Ren tur att våra andra vagnar inte gick samma väg bara.

 

Vid bägge dessa krascher klarade vagnarna sig bra, men personalen fick rejält med stryk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det är knappt troligt att man sliter av motorfästen eftersom motorpaketet är bultat dikt an mot chassit...

Då är det det som kommer att gå sönder. Det lär knappast gå att bulta fast den motorn på samma ställe igen. Mototpaketet väger en hel del och när resten av vagnen tvärstannar så kommer den att fortsätta frammåt pga trögheten.

 

detsamma gäller drivaxlar - det finns inga utan man bultar in drivhjulen direkt på växellådansutgångar.

Och växellådan innehåller ingen drivaxel?

Fast just det var en liten tankevurpa av mig. Drivhjulet sitter ju längst bak på en Leopard, inte längst fram.

 

Dessutom har jag svårt att se hur tornet skulle klämmas fast med tanke på hur det är infäst i chassit.

Därför att chassit antagligen blir ganska rejält skevt vilket får till följd att tornringen inte är lika rund längre...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Under min GU hade vi en 90-vagn som tog tvärstopp mot en sten.

Resultatet blev omriktning av chassit hos Hägglunds samt 2 dagar på sjukhus för besättningen.

Bedömd hastighet ca 30 km/h.

 

Hmmm... jag har hört om en mycket liknande incident av en polare som låg på MekB-19. En CV-90 i full karriär rännde in i en stenbummling/klippa som låg dold under snön. Smällen var så hård att bla en mindre spricka i frontpansaret uppstod (ja, mindre. Upptäcktes först efter röntkning av vagnen) med rejjäl reparation som följd. Hur det gick för besättningen kommer jag inte ihåg. Men den killen gjorde sin GU 98/99.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan inget om pansar (bara att man skall gräva djupt och fort om dom förväntas komma, alternativt ta sig från platsen snabbt) men om man ser på tävlingsbilar så har de som regel inga större deformationszoner, från fjäderbenen och baköver sitter det normalt en stålbur. (det framför är som regel mest lite plast och aluminium) Förare och i vissa fall kartläsare sitter fast med 6-punkts säkerhetsbälten, nej inga rullbälten utan dem sitter så att säga bultade fast i bilen. Klarar sig buren kommer de flesta från det hela förvånansvärt bra.

 

Två fordon, bilar eller pansartanks, som krockar mot varandra blir inte som att köra rakt in i en bergvägg. Krafterna kommer delvis att gå uppåt/sidledes/nedåt.

 

Min fråga som okunnig lätt infanterist är hur sitter personalen fastspända i en modern stridsvagn?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan inget om pansar (bara att man skall gräva djupt och fort om dom förväntas komma, alternativt ta sig från platsen snabbt) men om man ser på tävlingsbilar så har de som regel inga större deformationszoner, från fjäderbenen och baköver sitter det normalt en stålbur. (det framför är som regel mest lite plast och aluminium) Förare och i vissa fall kartläsare sitter fast med 6-punkts säkerhetsbälten, nej inga rullbälten utan dem sitter så att säga bultade fast i bilen. Klarar sig buren kommer de flesta från det hela förvånansvärt bra.

 

Två fordon, bilar eller pansartanks, som krockar mot varandra blir inte som att köra rakt in i en bergvägg. Krafterna kommer delvis att gå uppåt/sidledes/nedåt.

 

Min fråga som okunnig lätt infanterist är hur sitter personalen fastspända i en modern stridsvagn?

 

Vet inte om det finns bälte i 122:an, i 121:an fanns det inte några bälten. Det finns en prototyp för 122:an där föraren ska hänga i bälten istället för att sitta i ett säte. Värst blir det för laddaren för han står i tornet...

Även om det skulle finnas bälten i en 122:a så tror jag inte precis att dom används särskilt flitigt av besättningen... dom ser nog hellre att dom kan utrymma snabbt istället för att gardera sig för en ev kollision...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man nu inte sitter fastspänd i en stridsvagn blir min redan haltande jämförelse med bilbur obrukbar. För det gäller att vara ordentligt tight fastspänd.

Edited by Proto

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan inget om pansar (bara att man skall gräva djupt och fort om dom förväntas komma, alternativt ta sig från platsen snabbt) men om man ser på tävlingsbilar så har de som regel inga större deformationszoner, från fjäderbenen och baköver sitter det normalt en stålbur. (det framför är som regel mest lite plast och aluminium) Förare och i vissa fall kartläsare sitter fast med 6-punkts säkerhetsbälten, nej inga rullbälten utan dem sitter så att säga bultade fast i bilen. Klarar sig buren kommer de flesta från det hela förvånansvärt bra.

 

Två fordon, bilar eller pansartanks, som krockar mot varandra blir inte som att köra rakt in i en bergvägg. Krafterna kommer delvis att gå uppåt/sidledes/nedåt.

 

Min fråga som okunnig lätt infanterist är hur sitter personalen fastspända i en modern stridsvagn?

 

Hela motorrummet i är ju i sig en stor deformationszon, för du menar väl inte att karossen är oskadad efter krock?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om man nu inte sitter fastspänd i en stridsvagn blir min redan haltande jämförelse med bilbur obrukbar. För det gäller att vara ordentligt tight fastspänd.

 

Vi övar för krig och då är skador som uppkommer genom kollisioner ganska ovidkommande - man koncentrerar sig mer på att undvika pil projar och robotar... därför använder man sällan bälten.

 

Även om jag inta var särskilt kaxig i rep sisun när den nästan välte ut över en kraftig sluttning och jag visste att jag skulle landa i en stor verktygslåda, innan jag hade snurrat runt i vagnen som en strumpa i en tvättmaskin - fast det är klart mycket lättare att vara efterklok...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om man nu inte sitter fastspänd i en stridsvagn blir min redan haltande jämförelse med bilbur obrukbar. För det gäller att vara ordentligt tight fastspänd.

 

Vi övar för krig och då är skador som uppkommer genom kollisioner ganska ovidkommande - man koncentrerar sig mer på att undvika pil projar och robotar... därför använder man sällan bälten.

 

Även om jag inta var särskilt kaxig i rep sisun när den nästan välte ut över en kraftig sluttning och jag visste att jag skulle landa i en stor verktygslåda, innan jag hade snurrat runt i vagnen som en strumpa i en tvättmaskin - fast det är klart mycket lättare att vara efterklok...

Sjukt fånigt att inte hinna till kriget för att man tillsammans med resten av gruppen sitter utsmetad mot plåten på insidan av sitt fordon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad jag kan minnas så fanns det inledningsvis säkerhetsbälten i 122:an, men dessa togs bort pga empiriska "studier" som påvisade vikten av att kunna flytta på sig fritt inne i vagnen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan inget om pansar (bara att man skall gräva djupt och fort om dom förväntas komma, alternativt ta sig från platsen snabbt) men om man ser på tävlingsbilar så har de som regel inga större deformationszoner, från fjäderbenen och baköver sitter det normalt en stålbur. (det framför är som regel mest lite plast och aluminium) Förare och i vissa fall kartläsare sitter fast med 6-punkts säkerhetsbälten, nej inga rullbälten utan dem sitter så att säga bultade fast i bilen. Klarar sig buren kommer de flesta från det hela förvånansvärt bra.

 

Två fordon, bilar eller pansartanks, som krockar mot varandra blir inte som att köra rakt in i en bergvägg. Krafterna kommer delvis att gå uppåt/sidledes/nedåt.

 

Min fråga som okunnig lätt infanterist är hur sitter personalen fastspända i en modern stridsvagn?

 

Hela motorrummet i är ju i sig en stor deformationszon, för du menar väl inte att karossen är oskadad efter krock?

 

Hej, hela motorrummet är inte en deformastionszon, eftersom buren som regel går ut og något förbi/runt fjäderbenstornen i en seriös bur.

Motorn vill man ha så långt bak som möjligt så inte ovanligt att de flyttas bakåt och neråt om det är en banbil.

Men visst, intercooler, kylare, och annat kommer att tillsammans med rambenen(om nu inte dem är utytta och en del av buren (rörramschassi vilket är vanligt i de lite mer påkostade serierna) att ta emot en del av smällen och funka som en deformationszon. Jag är ingen bur eler bilexpert, men lite har jag fått med mig under 20 år som hobbymekaniker och banracingförarwannabe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, under våran slutövning i industriområde i utkanten av malmö så hörde vi på radion att en 122:a hade backat in i en byggnad, varpå vi genast rusade dit med vår vagn för att undersöka, fota och ev. håna (beroende på stämningen). När vi kommer fram så står vagnen fortfarande inne i byggnaden som är någon form av fabrik, byggd i tegel. Snurrig fabrikspersonal vandrar omkring och försöker få kontakt med ansvarig på vagnen. Det såg helt sjukt ut kan jag meddela. Det som hänta var att föraren hade fått order om att backa i skydd varpå han ber om att någon håller uppsikt bakåt. VC som är uppluckad slänger tydligen ett getöga bakåt och skriker att det är klart bakåt och dessutom bråttom. Föraren smyger bakåt ett par meter och får förklarat för sig att det är bara att backa på, mycket och mera. Föraren frågar då igen om det fortfarande är klart, och VC hävdar att det är det. Ett par meter senare så får föraren se en fabriksarbetare i overall komma och ställa sig rakt framför vagnen och göra någon form av tecken som förmodligen betydde "stäng av allt, du har ca 3 meter av din vagn inne i min fabrik."

Senare poserade det mycket pbv302-personal framför hålet med knutna nävar och diverse grimaser.

 

Rykten gick senare om att VC inte var så mycket VC längre osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hehe, under våran slutövning i industriområde i utkanten av malmö så hörde vi på radion att en 122:a hade backat in i en byggnad, varpå vi genast rusade dit med vår vagn för att undersöka, fota och ev. håna (beroende på stämningen). När vi kommer fram så står vagnen fortfarande inne i byggnaden som är någon form av fabrik, byggd i tegel. Snurrig fabrikspersonal vandrar omkring och försöker få kontakt med ansvarig på vagnen. Det såg helt sjukt ut kan jag meddela. Det som hänta var att föraren hade fått order om att backa i skydd varpå han ber om att någon håller uppsikt bakåt. VC som är uppluckad slänger tydligen ett getöga bakåt och skriker att det är klart bakåt och dessutom bråttom. Föraren smyger bakåt ett par meter och får förklarat för sig att det är bara att backa på, mycket och mera. Föraren frågar då igen om det fortfarande är klart, och VC hävdar att det är det. Ett par meter senare så får föraren se en fabriksarbetare i overall komma och ställa sig rakt framför vagnen och göra någon form av tecken som förmodligen betydde "stäng av allt, du har ca 3 meter av din vagn inne i min fabrik."

Senare poserade det mycket pbv302-personal framför hålet med knutna nävar och diverse grimaser.

 

Rykten gick senare om att VC inte var så mycket VC längre osv.

Vilket år var detta? ^^

 

Sen förstår jag inte riktigt hur det ens kan inträffa. Vilken förare backar utan att använda backkamera i en sådan situation? Är vagnchefen stressad så kan man inte räkna med att bli detaljstyrd, definitivt inte när man befinner sig i bebyggelse...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hehe, under våran slutövning i industriområde i utkanten av malmö så hörde vi på radion att en 122:a hade backat in i en byggnad, varpå vi genast rusade dit med vår vagn för att undersöka, fota och ev. håna (beroende på stämningen). När vi kommer fram så står vagnen fortfarande inne i byggnaden som är någon form av fabrik, byggd i tegel. Snurrig fabrikspersonal vandrar omkring och försöker få kontakt med ansvarig på vagnen. Det såg helt sjukt ut kan jag meddela. Det som hänta var att föraren hade fått order om att backa i skydd varpå han ber om att någon håller uppsikt bakåt. VC som är uppluckad slänger tydligen ett getöga bakåt och skriker att det är klart bakåt och dessutom bråttom. Föraren smyger bakåt ett par meter och får förklarat för sig att det är bara att backa på, mycket och mera. Föraren frågar då igen om det fortfarande är klart, och VC hävdar att det är det. Ett par meter senare så får föraren se en fabriksarbetare i overall komma och ställa sig rakt framför vagnen och göra någon form av tecken som förmodligen betydde "stäng av allt, du har ca 3 meter av din vagn inne i min fabrik."

Senare poserade det mycket pbv302-personal framför hålet med knutna nävar och diverse grimaser.

 

Rykten gick senare om att VC inte var så mycket VC längre osv.

Vilket år var detta? ^^

 

Sen förstår jag inte riktigt hur det ens kan inträffa. Vilken förare backar utan att använda backkamera i en sådan situation? Är vagnchefen stressad så kan man inte räkna med att bli detaljstyrd, definitivt inte när man befinner sig i bebyggelse...

 

Sommar 2000.

 

Det fanns nog mycket som hade kunnat göras annorlunda där. :)

Edited by pbvsk1108

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hehe, under våran slutövning i industriområde i utkanten av malmö så hörde vi på radion att en 122:a hade backat in i en byggnad, varpå vi genast rusade dit med vår vagn för att undersöka, fota och ev. håna (beroende på stämningen). När vi kommer fram så står vagnen fortfarande inne i byggnaden som är någon form av fabrik, byggd i tegel. Snurrig fabrikspersonal vandrar omkring och försöker få kontakt med ansvarig på vagnen. Det såg helt sjukt ut kan jag meddela. Det som hänta var att föraren hade fått order om att backa i skydd varpå han ber om att någon håller uppsikt bakåt. VC som är uppluckad slänger tydligen ett getöga bakåt och skriker att det är klart bakåt och dessutom bråttom. Föraren smyger bakåt ett par meter och får förklarat för sig att det är bara att backa på, mycket och mera. Föraren frågar då igen om det fortfarande är klart, och VC hävdar att det är det. Ett par meter senare så får föraren se en fabriksarbetare i overall komma och ställa sig rakt framför vagnen och göra någon form av tecken som förmodligen betydde "stäng av allt, du har ca 3 meter av din vagn inne i min fabrik."

Senare poserade det mycket pbv302-personal framför hålet med knutna nävar och diverse grimaser.

 

Rykten gick senare om att VC inte var så mycket VC längre osv.

Vilket år var detta? ^^

 

Sen förstår jag inte riktigt hur det ens kan inträffa. Vilken förare backar utan att använda backkamera i en sådan situation? Är vagnchefen stressad så kan man inte räkna med att bli detaljstyrd, definitivt inte när man befinner sig i bebyggelse...

 

Sommar 2000.

 

Det fanns nog mycket som hade kunnat göras annorlunda där. :)

 

På den tiden jobbade jag i fastigheten mitt emot. Fastigheten som fick ett extra hål i sig har spåranslutning så i övningen deltagande vagnar norröver ifrån skulle lastas på järnvägsvagnar just där. Någon lyckades inte så bra i just det momentet. Hörde att det skulle varit en 90-vagn......såg bara hålet dagen därpå. Samma övning fick min dåvarande chef punka på bilen då han kört in i en massa tomhylsor på sin väg till jobbet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om man nu inte sitter fastspänd i en stridsvagn blir min redan haltande jämförelse med bilbur obrukbar. För det gäller att vara ordentligt tight fastspänd.

 

Vi övar för krig och då är skador som uppkommer genom kollisioner ganska ovidkommande - man koncentrerar sig mer på att undvika pil projar och robotar... därför använder man sällan bälten.

 

Även om jag inta var särskilt kaxig i rep sisun när den nästan välte ut över en kraftig sluttning och jag visste att jag skulle landa i en stor verktygslåda, innan jag hade snurrat runt i vagnen som en strumpa i en tvättmaskin - fast det är klart mycket lättare att vara efterklok...

md.JPG ?

 

Föranlett av

 

fcr.JPG ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ stefanf

 

Det tragikomiska i detta var att min grp EA ,BA12, försökte reka denna vägsträcka under våren - men gav upp och klassade vägen som ofarbar med SISU... fast det brydde sig inte kollegorna ur fd C-coy om när dom tog över området under BA99 :rockon:

 

Har en trevlig film på rep sisun när den hänger över vägkanten under bärgningen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hehe, under våran slutövning i industriområde i utkanten av malmö så hörde vi på radion att en 122:a hade backat in i en byggnad, varpå vi genast rusade dit med vår vagn för att undersöka, fota och ev. håna (beroende på stämningen). När vi kommer fram så står vagnen fortfarande inne i byggnaden som är någon form av fabrik, byggd i tegel. Snurrig fabrikspersonal vandrar omkring och försöker få kontakt med ansvarig på vagnen. Det såg helt sjukt ut kan jag meddela. Det som hänta var att föraren hade fått order om att backa i skydd varpå han ber om att någon håller uppsikt bakåt. VC som är uppluckad slänger tydligen ett getöga bakåt och skriker att det är klart bakåt och dessutom bråttom. Föraren smyger bakåt ett par meter och får förklarat för sig att det är bara att backa på, mycket och mera. Föraren frågar då igen om det fortfarande är klart, och VC hävdar att det är det. Ett par meter senare så får föraren se en fabriksarbetare i overall komma och ställa sig rakt framför vagnen och göra någon form av tecken som förmodligen betydde "stäng av allt, du har ca 3 meter av din vagn inne i min fabrik."

Senare poserade det mycket pbv302-personal framför hålet med knutna nävar och diverse grimaser.

 

Rykten gick senare om att VC inte var så mycket VC längre osv.

Vilket år var detta? ^^

 

Sen förstår jag inte riktigt hur det ens kan inträffa. Vilken förare backar utan att använda backkamera i en sådan situation? Är vagnchefen stressad så kan man inte räkna med att bli detaljstyrd, definitivt inte när man befinner sig i bebyggelse...

 

Haha, det minns jag. Fick dock aldrig möjlighet att se hålet men vi var aldeles i närheten (gjorde min värnplikt på STRVTP på P4 då).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  



×