Jump to content

Officersprogrammet med nautisk profil

Recommended Posts

Officersprogrammet är en treårig utbildning på grundnivå. Den omfattar sex terminer, vilket motsvarar 180 högskolepoäng.

Efter examen kommer du att erbjudas anställning i Försvarsmakten vid marinens förband 3.Sjöstridsflottiljen, 4.Sjöstridsflottiljen eller 1.Ubåtsflottiljen. Du kommer att fortsätta att studera, som anställd, i ca 1,5 år.

Studierna omfattar Nautik och styrd Fartygspraktik. Syftet med studierna är att uppnå nautisk behörighet enligt Regler Militär Sjöfart - Personal (RMS-P) och Internationella konventionen för utbildning, träning, certifiering och vakthållning för sjöfarare (STCW -95 med tillägg). Utbildningen genomförs vid Sjöstridsskolan i Karlskrona samt Sjöfarthögskolan i Kalmar.

Källa: http://www.fhs.se/sv/Utbildning/Program-oc...cersprogrammet/

Det har gått många turer i den frågan. Det har talats om alla möjliga meriter - från klass VIII till sjökaptensexamen. De mest trovärda ryktena gör gällande att det kommer röra sig om styrmansexamen, eventuellt med vissa avsteg vad gäller utbildning i lasthantering och liknande.

/mdn

Det har gått många turer i den frågan. Det har talats om alla möjliga meriter - från klass VIII till sjökaptensexamen. De mest trovärda ryktena gör gällande att det kommer röra sig om styrmansexamen, eventuellt med vissa avsteg vad gäller utbildning i lasthantering och liknande.

/mdn

Är du själv sjöofficer?

Det kan ju vara "farligt" men samtidigt locka många till att bli sjöofficer om man även får civil kompetens. Farligt så till vida att man efter avslutad utbildning går till civil sjöfart.

Jag funderar själv på att söka till sjökaptensprogrammet. Men skulle nog hellre gå officersprogrammet med nautisk profil om jag visste att jag får en civil kompetens så att jag inte står på bar backe sen om politikerna får ett ryck och lägger ner marinen.

/mdn

Är du själv sjöofficer?

Det kan ju vara "farligt" men samtidigt locka många till att bli sjöofficer om man även får civil kompetens. Farligt så till vida att man efter avslutad utbildning går till civil sjöfart.

Jag funderar själv på att söka till sjökaptensprogrammet. Men skulle nog hellre gå officersprogrammet med nautisk profil om jag visste att jag får en civil kompetens så att jag inte står på bar backe sen om politikerna får ett ryck och lägger ner marinen.

Det kommer nog utkristallisera sig, när konkurrens eller rekryteringen blir för svår så får man nog se över lön och anställningsformer liknande flygarnas. Men det har man nog inte tänkt på, än. Dessutom är problemet ett par år framåt.

Du kommer nog få komplettera lite till din "militära sjökapten" särskilt last och passagerar kompetens, men å andra sidan har du nog betydligt mer praktisk kompetens av att köra båt.

Edited by Psilander

/mdn

Är du själv sjöofficer?

Det kommer nog utkristallisera sig, när konkurrens eller rekryteringen blir för svår så får man nog se över lön och anställningsformer liknande flygarnas. Men det har man nog inte tänkt på, än. Dessutom är problemet ett par år framåt.

Du kommer nog få komplettera lite till din "militära sjökapten" särskilt last och passagerar kompetens, men å andra sidan har du nog betydligt mer praktisk kompetens av att köra båt.

Jag kan också tänka mig att där måste till vissa kompleteringar. Men ifrånsett dessa så står man oft väldigt högt i kurs hos arbetsgivare om man är utbildad officer, kan inte tänka mig annat än att detta också skulle gälla inom den civila sjöfarten.

Hur är det med (hälsokrav) när man skall söka nautisk profil?

Är det några tester som genomförs innan eller måste man gå till en läkare innan och kolla allt?

Lite förvirrad

// :rolleyes:

Så som jag förstår det så ska denna läkarundersökning göras speciellt för dem som ska gå programmet med nautiskprofil.

Hälsoundersökning FHS

//lhenning

Jag har sökt runt här på forumet och inte hittat det jag söker.

Min fråga lyder:

När man väljer inriktning på programmet tillexempel "nautisk" och tar examen och jobbar några år i marinen men sedan kommer på att man kanske vill byta och jobba inom den markgående delen måste man gå om hela programmet eller hur fungerar det egentligen? Jag är intresserad av den nautiska inriktningen men samtidigt vill jag inte bli helt bunden till denna.

Hoppas ni förstår frågan.

//Gustav :dribble:

Om du läser nautik så läser du vissa delar som är gemensamma för hela FM. Det ger dig dock inte tillräcklig färdighet att helt utan vidare växla från fartygstjänst till att föra Stridsvagnskompani.

Om du får en tjänst som du inte har kompetens för så ska du då utbildas för det. MSS har ett större antal kurser inom markstrid. Några av dessa kurserna kanske du skulle behöva gå för att kunna ta en tjänst på ett markstridsförband, exempelvis "Insatsplutonchefskurs 20 veckor".

/K