Jump to content

Geländewagen ambulanser i US


Maverick

Recommended Posts

Hittade följande bild på webben

 

Bilden som avser att visa ingången till ROLE1 har ett antal fordon till vänster om sig.

Patriorna är lätt identifierade men den som benämns ST3 känns som en uppskalad GW.

 

Blev lite nyfiken på vad det är för fordon??

Den "känns som snäppet för stor för att vara en GW.

 

Rätt eller fel??

Link to comment
Share on other sites

Det är iofs sant. Jag ville bara visa att fordonstypen finns och om finländarna har den är det ju inte omöjligt att vi också har det.

 

*LER*

Jaha.. Okej.. trodde det var byggt på kunnande om att Finnarna fanns på samma camp som vi med RT :baskerKav:

 

 

Dieseltrollet:

Aha.. Okej.. Jag hade helt missat att vi köpt in dem.

Finns de på KS med??

Där känns det som att de skulle kunna passa bättre (lägre hotbild i normalfallet)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Finns de på KS med??

Var de finns nu vet jag inte. Såg dem bara passera genom JSS för några år sedan.

 

 

En gammal tråd, men eftersom jag vet så kan jag berätta. Dem två GW-ambulanserna är på väg från Afghanistan till Kosovo i detta nu. Vi skall "byta" fordon helt enkelt. PATRIA mot GW.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
En gammal tråd, men eftersom jag vet så kan jag berätta. Dem två GW-ambulanserna är på väg från Afghanistan till Kosovo i detta nu. Vi skall "byta" fordon helt enkelt. PATRIA mot GW.

 

 

Känns ju som en vettig anpassning till verkligheten :)

Link to comment
Share on other sites

kan någon Mercedes kunnig reda ut begreppen lite för mig?

 

i norge körs det mercedes "jeepar" som liknar GW, men de benämns 240.

googlade lite och hittade ett par bilder som ser ut som dessa.

norrmännen kör dessa som ambulanser också.

då med förlängd hjulbas och en hytt som känns snarlik den som sitter på flygvapnets sjv-BV.

 

min stilla undran är bara om "240" bara är en annan benämning på GW, eller om vi talar om två olika modeller.

man ser vissa skillnader på dem, främst i inredning då.

240 i norgen har långbänkar bak, så den går helt utmärkt att bruka som tillfälligt som sjv-tp.

Link to comment
Share on other sites

GW använder vi bara som förkortning för Geländewagen (G-klasse) och inkluderar då alla modeller i familjen. 240 är helt enkelt den motorvariant som norrmännen valt, deras modell heter på mercedesspråk 240GD. I FM har vi dels de äldre som Mercedes kallar 290GD eller 290GD TD (de med turbodiesel) och dels de nyare som heter G 290 CDI. Förutom motorer får man försöka hålla reda på vilken generation de är av, de äldre är W460/461 och de nyare W463. Jag tror att FM:s benämning på våra är något i stil med PTGB4 D 4x4.

 

Mer info finns som vanligt på Wikipedia

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

tackar!!

borde ju tänkt på wiki.

 

nu e jag dålig på GW överlag, men norrmännens verkar inte vara så där bra.

de ambulanser som vi hade med oss till jokkmokk, var tvungna att stå på tomgång hela natten, annars hade batteriet dött.

de körs inte helt på diesel heller, killen jag jobbat mest med hävdar att de kör på någon parafinblandning och diesel.

med en blandning på 80/20.

 

vet inte hur sant det där är, är fö rätt dålig på motorer i allmänhet, och får frossbrytningar av det mesta MB har sålt till försvaret.

unimog är dock ett undantag.

Link to comment
Share on other sites

Såg just att FMV har en upphandling på gång för nya fyrhjulsdrivna ambulanser. Tyvärr verkar de vara softskin, men i kravspecen står bland annat att de ska ta LSTAT och gå att transportera i Tp84 med utrustningen igång.

 

Det finns vissa konstigheter i kravspecen.

Jämför följande stycke i anbudsinfordran

This procurement concerns six Civilian standard 4X4 Ambulances for the Swedish

Armed Forces. The ambulances will be procured for the Swedish commitment within

the ISAF force and for the Nordic Battle group 2011, and thus the delivery time is vital.

med följande stycke ur kravspecifikationen

Ambulansen kommer att användas i områden med ingen eller låg hotbild på landsväg och i vissa fall sämre/sönderkörda vägar.

ISAF och möjliga missioner med NBG11 har ingen eller låg hotbild?

 

Länk till den aktuella upphandlingen.

Anbudsinfordran

Kravspecifikation

Tidplan

Link to comment
Share on other sites

med lite erfarnhet från NBG´s förra plågsamma sjukvårdsförsök, så ser jag detta som ett litet framsteg.

som jag uppfattar kravspec så vill man ha en "TMTM light".

denna typ av ambulans finns redan i civil-version idag, fast då ej som 4X4 och terränganpassad.

 

iden med utbytbar sjv-modul är en smart lösning, då man i praktiken kan lossa modulen från chassit, ställa den på pallet motsv, och skicka hem den med TP84.

 

det finns en massa andra saker man kan läsa ut av kravspec också.

dessa ambulanser är inte tänkta att åka ut och hämta MOT-team i "indian-contry", de är mer tänkta att åka och hämta skadade i närområdet från campen räknat.

ok vet ej om man skall räkna 100km som närområde men, det finns andra insatser i framtiden som kan komma att kräva dessa fordon.

 

iom att vi skall ha eget fältsjukhus i nästa NBG så behövs det lättare fordon för tex transporter inom camp.

vi kan inte alltid räkna med att LZ för våra HKP10B ligger rakt utanför dörren.

eller att sjukan står i direkt anslutning till landningsbana.

 

dessutom tror jag man tittat lite på norges upplägg med ambulans-pluton.

Link to comment
Share on other sites

iden med utbytbar sjv-modul är en smart lösning, då man i praktiken kan lossa modulen från chassit, ställa den på pallet motsv, och skicka hem den med TP84.

Jag kanske missuppfattat kravspecen men jag ser ser ingenstans att skåpet ska vara så lätt att ta av att det vore rimligt att göra det för hemtransport av skadade utan det verkar som tanken är att man transporterar hela bilen. Lastväxlarlösningar finns väl redan till bandvagn och lastbil?

 

det finns en massa andra saker man kan läsa ut av kravspec också. dessa ambulanser är inte tänkta att åka ut och hämta MOT-team i "indian-contry", de är mer tänkta att åka och hämta skadade i närområdet från campen räknat. ok vet ej om man skall räkna 100km som närområde men, det finns andra insatser i framtiden som kan komma att kräva dessa fordon.

I närområde från camp borde sjukvårdspatria vara lämpligare eftersom det händer mer skit i städerna (där vi oftast har våra camper). En lägsta skyddsnivå borde vara liner. Dessutom kan det bli varmare än 40 grader (särskilt med mörkgröna fordon) så då kommer inte klimatanläggningen räcka till.

Link to comment
Share on other sites

iden med utbytbar sjv-modul är en smart lösning, då man i praktiken kan lossa modulen från chassit, ställa den på pallet motsv, och skicka hem den med TP84.

Jag kanske missuppfattat kravspecen men jag ser ser ingenstans att skåpet ska vara så lätt att ta av att det vore rimligt att göra det för hemtransport av skadade utan det verkar som tanken är att man transporterar hela bilen. Lastväxlarlösningar finns väl redan till bandvagn och lastbil?

 

står ett par rader på sid 2 i kravspec

jag vet att hela bilen är tänkt för att gå i herkan, dock är det ett bra tänk att den skall kunna lossas ifrån chassiet, om fordonet är trasigt och man har nödbehov att få hem skadad.

 

det finns en massa andra saker man kan läsa ut av kravspec också. dessa ambulanser är inte tänkta att åka ut och hämta MOT-team i "indian-contry", de är mer tänkta att åka och hämta skadade i närområdet från campen räknat. ok vet ej om man skall räkna 100km som närområde men, det finns andra insatser i framtiden som kan komma att kräva dessa fordon.

I närområde från camp borde sjukvårdspatria vara lämpligare eftersom det händer mer skit i städerna (där vi oftast har våra camper). En lägsta skyddsnivå borde vara liner. Dessutom kan det bli varmare än 40 grader (särskilt med mörkgröna fordon) så då kommer inte klimatanläggningen räcka till.

 

detta beror väl helt på insatsen och var den befinner sig?

har vi i framtiden ett ROLE2 enhanced så kommer det ej att stå i frontlinjen, det gör ROLE2 LM.

men helt klart vi talar om ett fordon som är mer civilt inriktat, och kan passa åt räddningsverk också.

klimatanl blir ett kapitel i sig, jag hoppas man lärt sig lite från NBG08 i den frågan, om inte annat får man väl fråga norrmän och danskar som har erfarenheter från varmt klimat

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

detta beror väl helt på insatsen och var den befinner sig?

har vi i framtiden ett ROLE2 enhanced så kommer det ej att stå i frontlinjen, det gör ROLE2 LM.

men helt klart vi talar om ett fordon som är mer civilt inriktat, och kan passa åt räddningsverk också.

Man kan knappast räkna med en tydligt "frontlinje" att passera med sin ambulans.

Antingen finns det en hotbild i missionen, fullt ut, eller så finns det inte.

 

Eventuella avsteg från det....diskuteras inom respektive "insats", och inte här.

Link to comment
Share on other sites

iden med utbytbar sjv-modul är en smart lösning, då man i praktiken kan lossa modulen från chassit, ställa den på pallet motsv, och skicka hem den med TP84.

Jag kanske missuppfattat kravspecen men jag ser ser ingenstans att skåpet ska vara så lätt att ta av att det vore rimligt att göra det för hemtransport av skadade utan det verkar som tanken är att man transporterar hela bilen. Lastväxlarlösningar finns väl redan till bandvagn och lastbil?

 

står ett par rader på sid 2 i kravspec

jag vet att hela bilen är tänkt för att gå i herkan, dock är det ett bra tänk att den skall kunna lossas ifrån chassiet, om fordonet är trasigt och man har nödbehov att få hem skadad.

 

Det som står om det på sidan 2 är följande:

Ambulanskonfigurationen förutsätts bestå av ett chassi med ett utbytbart skåp/modul. Detta för att möjliggöra längre användande av skåp/modul jämfört med chassiet som får betydligt högre antal drifttimmar samt slitage och därmed en kortare livslängd.

...

Ambulansen kommer att transporteras på järnväg alternativt båt och flyg. För flygtransport nyttjas svensk Tp84. Den medicinska modulen kommer att vara driftsatt och operativ under transport med Tp 84.

 

Leverantören skall i samråd med FMV särskilt beakta val av elektriska komponenter till den medicinska modulen såsom belysningsinstallation, ventilation, kabeldragning mm i syfte att minimera EMC störning och annan störning som kan påverka flygvärdighetsgodkännande för transport i Tp 84.

 

Jag ser inte att det på något sätt innebär att man på ett någorlunda enkelt sätt ska kunna montera av skåpet och skicka det separat på en palett, med folk i. Är det någon lastväxlarlösning man är ute efter så får man väl specificera det.

Link to comment
Share on other sites

detta beror väl helt på insatsen och var den befinner sig?

har vi i framtiden ett ROLE2 enhanced så kommer det ej att stå i frontlinjen, det gör ROLE2 LM.

men helt klart vi talar om ett fordon som är mer civilt inriktat, och kan passa åt räddningsverk också.

Man kan knappast räkna med en tydligt "frontlinje" att passera med sin ambulans.

Antingen finns det en hotbild i missionen, fullt ut, eller så finns det inte.

 

Eventuella avsteg från det....diskuteras inom respektive "insats", och inte här.

 

ja det e uppfattat.

var lite otydlig.

gjorde ett försök att hitta de civila motsvarigheter som redan existerar i ett system förberett för TP 84.

hittar tyvärr inget om dem eller den.

F7 har visat detta på sin hemsida, och den/dem är stationerade hos linköpings sjukhus.

dessa är dock utrustade för att kunna flyga hem patienter smittade av nivå 3 och 4 sjukdommar.(ebloa, hantavirus motsv)

 

dock är det förmodligen liknade fordon man är ute efter.

allt som allt är det ju inga mängder som FMV skall köpa in.

7 fordon totalt.

 

jag får lite vibbar av att de kommer likna FV´s nya släckfordon.

som jag just nu ej kommer ihåg vilket märke de tillhör, men gissar på något amerikanskt.

någon som kanske har bättre input om dessa?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...