Jump to content

20 döda på rysk ubåt


Perman

Recommended Posts

20 döda på rysk ubåt

 

Från dn.se:

 

20 döda på rysk ubåt

 

Minst 20 personer dödades på lördagen i en olycka ombord på en rysk atomubåt, meddelade flera ryska nyhetsbyråer på lördagskvällen. Ytterligare 21 personer skadades. Enligt uppgift övade ubåten inför ett uthyrande till Indien nästa år.

 

- Fler än 20 personer dödades under övningar till havs efter att brandsäkerhetssystemet gick igång av misstag på en atomubåt i Stillahavsflottan, säger flottans talesman, kapten Igor Dygalo, till den ryska nyhetsbyrån RIA Novosti.

 

Igor Dygalo sade att ubåten inte ska ha skadats och att inga radioaktiva läckor ska ha upptäckts. Övningen har avbrutits och besättningen har fått order om att återvända till hamnen i Primorjeregionen i sydöstra Ryssland.

 

208 personer (81 militärer och resten var tekniker/specialister) ska ha befunnit sig på ubåten, då olyckan inträffade. Både militära och civila personer dog. De skadade fördes till sjukhus i Vladivostok ombord på jagaren "Admiral Tributs", också tillhörande den ryska Stillahavsflottan.

 

Namnet på ubåten har inte offentliggjorts, men enligt varvskällor till RIA Novosti ska det vara den mycket tysta och kraftigt beväpnade Nerpa, som enligt uppgifter skulle hyras ut under tio år från och med hösten 2009 under namnet INS Chakra till Indien med option på köp.

 

Affären ska omfatta totalt två miljoner dollar för Nerpa och ytterligare en Akula II-klassad ubåt och tre hundra personer från den indiska flottan har varit i Ryssland för att öva med dem. Ryssland har dementerat uppgifterna, som också säger att övningen Nerpa var ute på syftade till att granska ubåten före uthyrningen.

 

Enligt Igor Dygalo har president Dmitrij Medvedev, baserat på försvarsminister Anatolij Serdjukovs information, beslutat om en grundlig utredning av det inträffade.

 

Den värsta ubåtsolyckan i Rysslands historia inträffade i augusti 2000 när atomubåten Kursk sjönk i Barents hav efter en torpedexplosion ombord. Alla 118 personer på ubåten omkom. Ryssland kritiserades då hårt för dålig krishantering på flera nivåer. Olyckan uppgavs senare ha orsakats av en torpedexplosion.

 

Anna Åberg och Ossi Carp

 

 

Finns det substanser i brandsläckningssystem som är så giftiga att man kan dö om man utsätts för det i slutna utrymmen? Halon är väl knappast så giftigt? Eller var det helt enkelt bristen på syre som orsakade dödsfallen och skadorna på besättningen? Vissa nyhetsuppgifter talar om att ryssarna utförde ett test av brandsäkerhetssystemet ombord när olyckan hände, medan andra uppgifter mer pekar i riktningen att brandsäkerhetssystemet ska ha utlösts av sig självt. Vad som än hände så är det ännu en i den långa raden av allvarliga ryska ubåtsolyckor.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

BBC NEWS: Twenty die on Russian submarine

 

Det verkar nu som om olyckan inträffade i bogpartiet på ubåten K-152 Nerpa av Akula II-klass, och att det var fråga om freongas som av misstag släpptes ut i det slutna utrymmet.

 

Ubåten påbörjade sina provturer förra månaden och väntas träda i tjänst i den indiska flottan som INS Chakra i slutet av 2009. Hon har hyrts för 10 år till en kostnad av 650 miljoner dollar:

 

RIA Novosti: Russia's new nuclear attack submarine starts sea trials

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Finns det substanser i brandsläckningssystem som är så giftiga att man kan dö om man utsätts för det i slutna utrymmen? Halon är väl knappast så giftigt? Eller var det helt enkelt bristen på syre som orsakade dödsfallen och skadorna på besättningen? Vissa nyhetsuppgifter talar om att ryssarna utförde ett test av brandsäkerhetssystemet ombord när olyckan hände, medan andra uppgifter mer pekar i riktningen att brandsäkerhetssystemet ska ha utlösts av sig självt. Vad som än hände så är det ännu en i den långa raden av allvarliga ryska ubåtsolyckor.

 

/Per

Jodå, se International Chemical Safety Card 0635 :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Finns det substanser i brandsläckningssystem som är så giftiga att man kan dö om man utsätts för det i slutna utrymmen? Halon är väl knappast så giftigt? Eller var det helt enkelt bristen på syre som orsakade dödsfallen och skadorna på besättningen? Vissa nyhetsuppgifter talar om att ryssarna utförde ett test av brandsäkerhetssystemet ombord när olyckan hände, medan andra uppgifter mer pekar i riktningen att brandsäkerhetssystemet ska ha utlösts av sig självt. Vad som än hände så är det ännu en i den långa raden av allvarliga ryska ubåtsolyckor.
Halon ger släckeffekt redan vid 3% inblandning i luft (halon 1301). Även om man eftersträvar högre koncentrationer än så är det inte farligt att andas, förutsatt att man inte har lungproblem. Det ger dock ifrån sig giftiga gaser vid brandsläckning.

 

Koldioxid (kolsyra) orsakar däremot nästintill omedelbar medvetslöshet med efterföljande kvävning. Det finns flera fall i Sverige där väktare som har kontrollerat utlösta brandlarm har gått in i rum där kolsyresystem löst ut och dött på den vägen. Att använda kolsyresystem ombord på ubåtar är inte lämpligt inte bara av den anledningen, utan också eftersom det kräver ganska stor inblandning i luft för att ge släckeffekt (släckningen sker genom kvävning). Stor inblandning i luft ställer krav på stora tuber som tar upp plats ombord. Trots det så skulle jag gissa på att kolsyra eller något annat kvävande släcksystem (t.ex. Inergen) är boven.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Halon är en freongas. Att ha ett halonsläckningssystem som är såpass överdimensionerat att det kväver de som vistas i utrymmet förtar många av halonets fördelar... Nyinstallation av halonsystem är förbjudet i Sverige på grund av freons effekt på ozonskiktet, med undantag för i flygplan och ubåtar - just på grund av fördelarna.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Halon är en freongas. Att ha ett halonsläckningssystem som är såpass överdimensionerat att det kväver de som vistas i utrymmet förtar många av halonets fördelar... Nyinstallation av halonsystem är förbjudet i Sverige på grund av freons effekt på ozonskiktet, med undantag för i flygplan och ubåtar - just på grund av fördelarna.

 

/mdn

 

Oooppsss Sorry Kemi var aldrig min starka sida i skolan, men man lär sig något nytt varje dag.

Link to comment
Share on other sites

Halon är en freongas. Att ha ett halonsläckningssystem som är såpass överdimensionerat att det kväver de som vistas i utrymmet förtar många av halonets fördelar...

Fast nu vet vi ju inte ifall dödsfallen orsakades av kvävning, även om det verkar vara en slutsats som ligger nära till hands...

Link to comment
Share on other sites

Men sitter inte Halonslävkning i t.ex. maskinrummen till korvetterna?

Har för mig att jag sett skyltar ang. just det...

 

Förbudet gäller mot nyinstalltion och kom ite för allt för länge sedan.

Det är väl så att släcksystemen i korvettern är från miten av 80 talet då man inte var medveten om hur farligt detta var :)

 

Har läst någonstans att det var något snack om just detta med lagstiftningen kopplat till befintliga anläggningar där skrivningen avseende nyinstalltion blev en kompromiss..

Link to comment
Share on other sites

Men sitter inte Halonslävkning i t.ex. maskinrummen till korvetterna?

Har för mig att jag sett skyltar ang. just det...

 

Förbudet gäller mot nyinstalltion och kom ite för allt för länge sedan.

Det är väl så att släcksystemen i korvettern är från miten av 80 talet då man inte var medveten om hur farligt detta var :D

Sedan 1988 är det förbjudet att nyinstallera Halon anläggningar, och 1995 blev det även förbjudet att återfylla befintliga anläggningar. Efter den 31:e december 1997 skulle även befintliga Halon anläggningar vara tagna ur bruk - med vissa undantag...

 

6 a § Handbrandsläckare som innehåller halon får inte yrkesmässigt tillverkas, saluföras, överlåtas eller återfyllas. Handbrandsläckarna får inte yrkesmässigt importeras från länder som inte är medlemmar i Europeiska unionen.

Halon får inte användas som brandsläckningsmedel vid installation av fasta brandsläckningsanordningar.

Halon får inte yrkesmässigt tillverkas. Halon får inte yrkesmässigt importeras från länder som inte är medlemmar i Europeiska unionen. Halon får inte användas yrkesmässigt i brandsläckningsanordningar efter den 31 december 1997. Efter denna dag får halon inte heller användas yrkesmässigt på annat sätt, om mindre farliga kemiska produkter finns att tillgå. Förordning (1994:1602).

 

 

6 b § Förbuden i 6 a § gäller inte brandsläckningsanordningar i

1. luftfartyg och ubåtar,

2. försvarsmaktens stridsfordon,

3. försvarsmaktens stridsledningscentraler i fartyg och under jord.

Om det är nödvändigt för att förebygga att människor skadas på grund av brand får Statens räddningsverk eller, om det är fråga om en anordning i ett fartyg, Sjöfartsverket meddela föreskrifter om avsteg från eller i det enskilda fallet medge undantag från förbuden i 6 a §. Sådana föreskrifter eller undantag skall gälla viss tid och förenas med de villkor som behövs från hälso- och miljöskyddssynpunkt. Innan beslut fattas skall samråd ske med Statens naturvårdsverk.

 

Inga svenska ytstridsfartyg har idag Halon som släckmedel, istället används Co2 eller Halotron...

Link to comment
Share on other sites

Sedan 1988 är det förbjudet att nyinstallera Halon anläggningar, och 1995 blev det även förbjudet att återfylla befintliga anläggningar. Efter den 31:e december 1997 skulle även befintliga Halon anläggningar vara tagna ur bruk - med vissa undantag...

 

Jag hoppas att civila och militära ubåtar är ett sådant undantag för brand i ett litet

slutet utrymme som man inte kan lämna är nog det enda som kanske är ruggigare än

vattenläckage.

 

Jag såg någonstans i media att ubåten hade ca tre gånger så många personer ombord som

en normalbesättning. Jag gissar att det var varvspersonal odyl för utprovningen och kanske

någon VIP-gäst. Då verkar det rimligt att det kan ha saknats träning för hur man skall agera

i en nödsituation och kanske även andningsmasker odyl, en mindre brist plus panik och det

går åt skogen. Jag tror inte det behövs några konspirationsteorier för att förklara olycka.

Link to comment
Share on other sites

Inga svenska ytstridsfartyg har idag Halon som släckmedel, istället används Co2 eller Halotron...

 

Börjar det inte bli vanligare med Hi-fog släckning också nu? Åtminstone Belos har väl Hi-fog (motsv) i maskinrummet?

 

Jodå, Jag minns att Gävle (och förmodligen de andra korvetterna också) har Hi-fog installerat.

Link to comment
Share on other sites

Stockholm/Malmö har Co2 släckning om jag inte missminner mig. Visby har Halotron i maskin och HiFog i bostadsinredningen och byssan, samt ett lokalt sprinklersystem på vapendäck och lastdäck. Göteborg är jag osäker på, men har för mig att dom också har Halotron i maskin.

HMS Carlskrona har HiFog som primärt släcksystem i maskinrummen, och HMS Trossö har Co2...

Link to comment
Share on other sites

Stockholm/Malmö har Co2 släckning om jag inte missminner mig. Visby har Halotron i maskin och HiFog i bostadsinredningen och byssan, samt ett lokalt sprinklersystem på vapendäck och lastdäck. Göteborg är jag osäker på, men har för mig att dom också har Halotron i maskin.

HMS Carlskrona har HiFog som primärt släcksystem i maskinrummen, och HMS Trossö har Co2...

 

Det är kanske i byssan Gävle har hi-fog? Jag minns inte så noga, vet bara att det finns ombord.

Men det finns säkert nån annan här som kan berätta för oss vad det finns för olika släckningsutrustning på Gbg-korvetterna.

Edited by MtrlC
Link to comment
Share on other sites

Ombord på HMS Gävle och HMS Sundsvall används Novec i maskinrummen, CO2 till den inkapslade hjälpmotorn som man företrädelsevis använder till kaj, Hi Fog i byssan samt Halon i Maskincentralen, Stridsledningscentralen och Elapparatrum 1 och 2.

Link to comment
Share on other sites

Russian investigation finds sailor caused Nerpa incident

 

Sailor charged in deadly Russian submarine accident

 

Då har man hittat sin syndabock och allt är frid och fröjd, eller?

 

Hur kan man skriva aktiveringskoden till temperaturkontrollen med blyerts på själva panelen??

 

 

/Per

 

 

 

--

som en finsk general sa: ”Hade jag föreslagit samma förändringar som mina svenska kollegor genomfört, hade jag ställts inför krigsrätt”.

Link to comment
Share on other sites

Hur kan man skriva aktiveringskoden till temperaturkontrollen med blyerts på själva panelen??

 

 

/Per

 

 

 

--

som en finsk general sa: ”Hade jag föreslagit samma förändringar som mina svenska kollegor genomfört, hade jag ställts inför krigsrätt”.

Hur fan kan man skylla på nyfikenhet? Har man inte där att göra så fingrar man inte. Jag förstår inte hur man anse att en kod för att få tillgång servicefunktioner skall vara hemlig. En sådan kod skall vara för att man inte av olyckshändelse skall ändra uppgifter i systemet. Koder som 1234, 123456 funkar alldeles ypperligt för ändamålet.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Det jag inte riktigt förstår det är varför det skulle vara freon som släckmedel, freon används som köldmedia i kyl/frysanläggningar och utvecklar vid kontakt med heta ytor fosgen vilket räknas som en stridsgas.

 

Halon som vi använde tidigare (och fortfarande i ubåtar och flygplan) släcker, precis som mdn har sagt, redan vid 3-5 % inblandning, men blir inte toxiskt förrän vid ca 80% inblandning. Bildar ev toxiska restprodukter vid släckning.

 

FMV rekommenderar HI-FOG i träfartyg motsvarande och INERGEN motsv i andra fartyg. INERGEN är en blandning av Argon och CO2 och släcker genom att tränga undan syret och därför kväva förbränningen men lämna kvar tillräckligt med syre för att tillåta andning. Detta kräver en viss precision i beräkning av kapacitet i förhållandet till det skyddade utrymmets volym. En del fartyg använder även Novec 1230 som släcker på kemisk väg.

Link to comment
Share on other sites

Det jag inte riktigt förstår det är varför det skulle vara freon som släckmedel, freon används som köldmedia i kyl/frysanläggningar och utvecklar vid kontakt med heta ytor fosgen vilket räknas som en stridsgas.

Freon är visserligen ett registrerat varumärke, men det brukar användas som samlingsnamn på alla former av klor-flour-metan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...