Guest Guest_Olle_* Posted November 7, 2008 Report Share Posted November 7, 2008 Jag har två frågor. Först: Fick ett brev idag att dom bytat namn på bevaknings soldat till insats soldat (tror det var det har inte papperet framför mig), Varför? Och ändrar det befattningen på något sätt? Andra frågan: På mönstringen sa jag att jag håller på och tar körkort, vilket jag gör. Men har precis fått reda på att jag ska rycka in som Insats soldat/bilförare. Min fråga är vad händer om jag inte hinner ta körkortet? (viket jag tror jag gör). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted November 7, 2008 Report Share Posted November 7, 2008 Jag rycker in som insatsgruppbefäl i januari, och fick ett liknande brev som du, fast där det stod bevakningsgruppbefäl först. Den enklaste förklaringen jag har är att det låter bättre och mer attraktivt med insats istället för bevakning. Eller som vissa översätter det till engelska: Light Infantry Rapid Reaction Platoon. Det är helt enkelt att försöka sminka en gris. Någon annan blir bilförare. Befattningarna är ganska flytande i flera fall, och det är inte säkert att man utbildas till den befattning man är placerad som. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_Olle_* Posted November 7, 2008 Report Share Posted November 7, 2008 Jag rycker in som insatsgruppbefäl i januari, och fick ett liknande brev som du, fast där det stod bevakningsgruppbefäl först. Den enklaste förklaringen jag har är att det låter bättre och mer attraktivt med insats istället för bevakning. Eller som vissa översätter det till engelska: Light Infantry Rapid Reaction Platoon. Det är helt enkelt att försöka sminka en gris. Någon annan blir bilförare. Befattningarna är ganska flytande i flera fall, och det är inte säkert att man utbildas till den befattning man är placerad som. Det lyfter en sten från mitt bröst, tack så mycket. P.S. Var ska du rycka in.? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 7, 2008 Report Share Posted November 7, 2008 Har ni tur så har ni gått från bevakningssoldat till en soldat som får lite mer än att sitta i vakten...Har ni otur så har dom sminkat grisen.. Har du inte körkort när du rycker in så tar dom någon annan i din grupp/pluton som har körkort... Har du körkort så blir det nog du som får förarbevis på det fordon ni ska använda troligtvis personbil/minibuss. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Echonator Posted November 18, 2008 Report Share Posted November 18, 2008 Jag har två frågor. Först: Fick ett brev idag att dom bytat namn på bevaknings soldat till insats soldat (tror det var det har inte papperet framför mig), Varför? Och ändrar det befattningen på något sätt? Andra frågan: På mönstringen sa jag att jag håller på och tar körkort, vilket jag gör. Men har precis fått reda på att jag ska rycka in som Insats soldat/bilförare. Min fråga är vad händer om jag inte hinner ta körkortet? (viket jag tror jag gör). Jo jag vet inte var du ska ligga, men på en del ställen så byter man namn från bevakning till insats för att det är skillnad på din utbildning gentemot bevakning. I grund och botten är det samma utbildning, men som insatssoldat får du mer inriktning mot strid i bebyggelse, mindre tid i passerkontrollen osv Ska själv rycka in som Insatssoldat/Bilförare på LedR i Enköping, 12 Januari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugner Posted November 18, 2008 Report Share Posted November 18, 2008 Jag hade inte körkort under lumpentiden och det hindrade inte mig ett dugg. Kanske hade någonting varit lite smidigare någon gång, men det påverkade inte befattningen. Sedan är det gaaanska skönt att kunna sitta och sova i bilen under längre fordonsmarsch istället för att köra Och tro mig -du kommer att vilja sova oavsett tid på dygnet under hela lumpentiden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 19, 2008 Report Share Posted November 19, 2008 Jag hade körkort som krav för min befattning, sa till mönstringsförättaren att jag inte skulle hinna ta det dock. Men han insisterade... Så nu är jag utan körkort krigsplacerad som förare.. Så jag tror det löser sig för dig med. Vad ska dom göra? Skicka hem dig för att du inte har kortet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.