Jump to content

Två personer har skottskadats i samband med en skjutövning i Karlsbo

Recommended Posts

För den som följer händelsen http://www.wighsnews.se/nyheter.php

Webbplatsen brukar vara snabb, många media köper nyheter härifrån, därför är de oftast först. Snabbheten innebär dock viss risk för obekräftade uppgifter.

Och, ja....hoppas detta får ett lyckligt slut.

finns ute på mil.se

Specialförbandssoldater, inte Svenska

Specialförbandssoldater skottskadade

Publicerad: 6 november 2008 kl 15.09

Centrala nyheter Vid en scenarioövning i Karlsborg har två soldater skottskadats, dock bedöms skadorna inte vara livshotande. Det är svenska specialförband som deltar i övningen, som är multinationell. De skadade soldaterna är inte svenskar.

Det var under skarpskjutning inne i ett hus som en soldat fick splitter från en trävägg, den andre träffades i benet.

Båda togs genast om hand av sjukvårdspersonal på plats och har förts till sjukhus.

http://mil.se/sv/Nyheter/centralanyheter/S...r-skottskadade/

/b

Jag fattar inte det ska vara en sådan "big deal" att det har hänt en olycka av den sorten. Militär utbildning är farlig. Det händer olyckor. Så är det.

Att median ska skriva värsta rubriker om detta tycker jag är så himla larvigt så att det är nästan pinsamt!

Jag fattar inte det ska vara en sådan "big deal" att det har hänt en olycka av den sorten. Militär utbildning är farlig. Det händer olyckor. Så är det.

Att median ska skriva värsta rubriker om detta tycker jag är så himla larvigt så att det är nästan pinsamt!

Tillhör väl inte vanligheterna att soldater skottskadas under övning. Visst intresse finns att det kommer till allmän kännedom.

Vilken rubrik är värsta sorten i det här fallet då?

Måste fråga, trots att det känns som en ganska dum fråga, men varför står man i ett hus som skall rensas när det är övning med skarp ammo? :)

Troligen är det ett otroligt uppenbart svar men kan inte komma på något...

Måste fråga, trots att det känns som en ganska dum fråga, men varför står man i ett hus som skall rensas när det är övning med skarp ammo? :)

Hur ska man kunna rensa huset om man inte kan gå in i det samtidigt?

Vilka rubriker är det som är så farliga? Det värsta jag såg var väl "Militärer skadade under övning", vilket är precis vad som har hänt. Jag tycker det ser ut att vara ganska saklig rapportering. Varför är folk så snabba med att klaga på media, när de inte ens gjort något fel? Pinsamt!

Det jag funderar över är var denna byggnad ligger. Vad jag har sett finns det bara någon värmestuga och en målbod i området, men jag har naturligtvis inte sett hela området. Eller är det något nybyggt skarpskjutningshus?

Edited by pajohansson

nu var det visserligen inga vanliga värnpliktiga vilket såklart gör det ännu mer av värde för media men jag tycker att faktumet att olyckan hänt är intressant och frågan om det har blivit farligare att syssla med militär vht dyker ännu en gång upp.

/b

Vilka rubriker är det som är så farliga? Det värsta jag såg var väl "Militärer skadade under övning", vilket är precis vad som har hänt. Jag tycker det ser ut att vara ganska saklig rapportering. Varför är folk så snabba med att klaga på media, när de inte ens gjort något fel? Pinsamt!

Det jag funderar över är var denna byggnad ligger. Vad jag har sett finns det bara någon värmestuga och en målbod i området, men jag har naturligtvis inte sett hela området. Eller är det något nybyggt skarpskjutningshus?

Var byggnaderna ligger behöver vi absolut inte spekulera kring, och nej, det är inte värmestugan vid vedgårdsplan de har intagit. Specialförbanden har sina anledningar till att vara hemliga, då behöver vi inte prata mer om var de höll hus. Mer exakt position behöver inte allmänheten ha mer än att det var någonstans kring Hammarnäsets skjutbana.

Edited by Royal

Som jag uppfattade det var det så att danskarna var inne i huset när SSG gick in :) Missuppfattade det hela i sådana fall

Ska börja läsa alla artiklar istället för att nöja mig med Metro i väntan på bussen och från vänner på msn...

Måste fråga, trots att det känns som en ganska dum fråga, men varför står man i ett hus som skall rensas när det är övning med skarp ammo? :unsure:

Som jag uppfattade det var det så att danskarna var inne i huset när SSG gick in :rolleyes: Missuppfattade det hela i sådana fall

Ska börja läsa alla artiklar istället för att nöja mig med Metro i väntan på bussen och från vänner på msn...

Levande statister är inget nytt.

Edited by 3924

nu var det visserligen inga vanliga värnpliktiga vilket såklart gör det ännu mer av värde för media men jag tycker att faktumet att olyckan hänt är intressant och frågan om det har blivit farligare att syssla med militär vht dyker ännu en gång upp.

/b

Jag håller fullkomligt med. Nu när folk frivilligt förväntas söka sig till FM, så bör det vara intressant för unga tjejer och killar

att veta vad de ev. skall ge sig in i. ("fair play")

@JohnD

Tror att de skadades anhöriga och kollegor känner att det är "big deal". T.o.m jag tycker det som inte ens vet vem dom är.

När soldater skadas är det "big deal", och om det sker under övning är det "gigant deal". Varje normalfuntad skalle blir på något vis berörd

när en människa skadas eller omkommer. Att bagatellisera dessa tankar och känslor tycker jag är lite väl okänsligt.

Resonemanget att, visst svinn måste man räkna med för att producera bra soldater stämmer inte. Då skulle vi medvetet tillåtit fler skadas eller omkomma

under övning för att få fler dugliga soldater. Det tillåter vi inte därför att resonemanget inte håller. Finns väl ingen mening med att riskera

livet på folk. Jag överreagerar kanske, men jag berörs av folk som tror att det är fullkomligt naturligt att soldater beskjuts lite hipp som happ under övning.

Det är totalt oacceptabelt. Ingen frisk soldat i världen accepterar att riskera livet under övning. Varför skulle man? Pinsamt var ordet!

Levande statister vid övning med skarp ammunition tror jag inte förekommer.

Ja det är inget som händer under GU:n iaf :rolleyes:.

Enligt någon bok jag läst om SAS så användes "levande statister" då sektionen som sysslar med CT övade gisslanfritagning med skarp ammo. Terroristerna utgjordes av pappfigurer medan gisslan bestod av soldater.

Hurvida våra två specialförband övar på liknande sätt kan man ju spekulera om. De kanske inte behöver följa SäkI lika strikt? Men jag tror inte det. Nog ingen här som vet iaf. Skulle nu någon veta kan de ändå inte svara då det mesta som rör specialförbanden är sekretessbelagt.

Levande statister vid övning med skarp ammunition tror jag inte förekommer.

Levande statister i "Killinghouse" är ingen som Vpl överhuvudtaget ser eller genomför.

Mängden träning som förgår den typen av verksamhet är gedigen.

Både träningen med enhandssvapen och kolvvapen är lång och förbannat rigorös innan

man applicerar det i den typen av övning som denna.

När det gäller vapen och människor är det alltid nära till olycka.

"Shit happens even to the best".

Guest Triggerpuller
Jag håller fullkomligt med. Nu när folk frivilligt förväntas söka sig till FM, så bör det vara intressant för unga tjejer och killar

att veta vad de ev. skall ge sig in i. ("fair play")

Fast å andra sidan är utbildning hemmavid med tillhörande olyckor inte normen för värstascenariot avseende vad man ger sig in i. Skjutbanan med mål som skjuter tillbaka i operationsområdet är det, och skall man träna realistiskt inför den verkligheten måste man involvera skarp ammunition, mörker, etc och soldater som stressas och stressar upp sig själva intill det att tunnelseende m.m inträder. Och då kommer olyckor dessvärre att inträffa trots att man söker att förminska riskerna med säkerhetsarbete osv.

Innan man skriver på papperet skall man ha tänkt igenom riskerna med yrket samt insett att man mycket väl kan dödas och skadas där hemma och i högsta grad där borta där fienden skjuter finkaliber, RPG och kinesiska raketer. Samt därutöver försöker att spränga en sönder och samman med IED och minor.

Innan man skriver på papperet skall man ha tänkt igenom riskerna med yrket samt insett att man mycket väl kan dödas och skadas där hemma och i högsta grad där borta där fienden skjuter finkaliber, RPG och kinesiska raketer. Samt därutöver försöker att spränga en sönder och samman med IED och minor.

Jag kan bara hålla med Dig. För att kunna tänka igenom riskerna måste man därför känna till dem.

Således bra att media och FM publicerar när något gått snett. Utgångspunkten måste trots allt alltid vara

att det är oacceptabelt att soldater skadas under träning.....typ nollvision!

u verkar det ju inte vara så illa som att soldaterna från FMK blev skjutna utan dom verkade ha fått træflisor i benen.

Kan ju vara vid en sprængning av en dørr eller kanske en Flashbang/SevenBang som landat fel och kastat ivæg massa skit.

Soldaterna ær i Danmark igen.

Mina danska chefer tyckte inte det var fullt lika kul när de såg metros rubrik som var något i stil med "Svenskar special styrkor sköt danskar"

:)

Inte heller på mitt råa skämt i stil med att om vi vill skjutra av danskar behöver vi inte kalla in det värsta vi har...

Och ja.. Vi har en rå stämning på jobbet...

• 2 months later...