Jump to content

varför händer allt när man är ensam????


catarina

Recommended Posts

varför känns det ibland som om livet verkligen jävlas med en ibland!? ta här hemma tex...innan maken åkte på övning så var allt frid och fröjd, allt fungerade och inget var sönder...Sen åker maken...först pajar den ena datorn, sen rusar en galen katt genom ett ruta som måste bytas ut, och slutligen så slutar dvd att fungera.....Konstigt...varför skall allt hända nu??? ringer och berättar men vad kan han hjälpa? är ju mitt uppe i slutövningen inför resan...vilken bra början..hur skall detta fortsätta? vad går sönder härnäst??

Link to comment
Share on other sites

varför känns det ibland som om livet verkligen jävlas med en ibland!? ta här hemma tex...innan maken åkte på övning så var allt frid och fröjd, allt fungerade och inget var sönder...Sen åker maken...först pajar den ena datorn, sen rusar en galen katt genom ett ruta som måste bytas ut, och slutligen så slutar dvd att fungera.....Konstigt...varför skall allt hända nu??? ringer och berättar men vad kan han hjälpa? är ju mitt uppe i slutövningen inför resan...vilken bra början..hur skall detta fortsätta? vad går sönder härnäst??

 

han borde lämna en god vän som stf, en kollega kanske med egen familj en som kanske som själv ska ut och kan se fördelen att ha samma skyddsnät när rollerna är omvända, denne får ansvar för snöskottning,vinterdäcksbyte,datorfix, öppna jättehårda burklock osv, och nej jag är inte helt okänslig för genderfrågan, helt säker på att du fixar alla dom där sakerna själv men om du inte vill, kan eller orkar så...

 

och till alla med fantasi, nej jag menar inte stf i allt... :dribble:

 

/b

Link to comment
Share on other sites

@ Catarina

Sånt händer helt enkelt.

DVD´er slits

Galna katter hoppar genom fönster för jämnan

och datorer får tokspel.

 

Jag skulle påstå att det mer handlar om hur man uppfattar saker och ting, att man tycker man är ensam och att man får ta hand om allt.

Vilket i sig stämmer, man får ju ta hand om allt, även de delarna man inte tog hand om tidigare.

Vid såna tillfällen är det bara att ta ett steg tillbaka, titta på vad som behövs göras och ta det en sak i sänder.

 

Det här fixar du :dribble:

Link to comment
Share on other sites

Kan förstå att Du känner det som att det händer för att Du nu är ensam hemma men som föregående sa sådant där händer och hade hänt även om maken varit hemma, men Då hade Du reagerat annorlunda mot nu, men det gäller att vända på allt och se det som en utmaning!!

 

Så det blev lite tokigt men Du grejar upp detta på egen hand eller skaffar yrkeskunnig hjälp (fönsterbyten är inte enkla utan kunskap) och när detta är fixat och Du är den som ombesörjt det så kommer den känslan att stärka Dig och Du vet att om något mera händer när maken är på utlandstjänst så grejar Du det med.

 

Min livsfilosofi som hjälpt mig genom många svåra motgångar och även hållit mig kvar i livet fler än en gång är "den motgång som inte dödar en stärker en" kan låta som en klyscha för vissa men lever man efter det så inser man att det funkar!!

 

Du kan ju tänka som såhär "bra kvinna reder sig själv" det är min mammas motto och hon har klarat sig bra med den inställningen under ett helt yrkesliv i ett klart mansdominerat yrke (ej militären) så Du grejar detta och är då bättre förberedd när väl maken åker iväg.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det känns som allt händer nu, men när du kommer att lyckas och klarar allt själv, kommer du istället bli väldigt stolt över dig själv, att du klarar dig ändå och att du kan, så kände iallafall jag, men det är jobbigast i början.

Link to comment
Share on other sites

Det är sådant här som FM skulle kunna bli bättre på, med stöd telefon på det lokala förbandet etc. Så som ex Luftwaffe kör med, rasar växellådan så kan den anhörige ringa ett nummer, kommer kanske ingen ny växellåda, men hjälp med att ordna verkstadsbesök etc etc. En deskfunktion som kan stödja när sådana här saker inträffar, hjälp med var man skall vända sig etc.

Link to comment
Share on other sites

oj va många svar!!!

visst är det så att man faktiskt fixar grejerna...men just när det händer så känns det som om man vill gräva ner sig...ljupt...

det där med en stf...det var ju faktiskt en riktigt bra idé...hmm skall fråga om han har någon som han tycker kan flytta in så länge..lhi hi...tror inte han blir så glad över den frågan precis!

jo jag har klarat andra svårare saker än detta, men just nu är det bara för bra....att sen en god vän plötsligt avled igår efter kort tids sjukdom gör det inte lättare...känslorna mm är redan på överspänn och det behövs inte mkt för att bägaren skall rinnna över!

kram till alla från härliga upplyftande svar!!

Link to comment
Share on other sites

I´d like to to answer that question in two ways; first with my normal voice and then in a silly, nasal tone :dribble:

 

Men allvarligt, jag tror nog att det är så att det faktiskt inte händer fler "kassa saker" när man är ensam, men det blir betydligt mer påtagligt när man är själv och ska lösa det. I vardagen, när man är två om det, så blir sådana saker bara en del av den dagliga lunken så att säga (möjligen med undantag för kamikaze-katten).

Link to comment
Share on other sites

I´d like to to answer that question in two ways; first with my normal voice and then in a silly, nasal tone :baskerPa:

 

Men allvarligt, jag tror nog att det är så att det faktiskt inte händer fler "kassa saker" när man är ensam, men det blir betydligt mer påtagligt när man är själv och ska lösa det. I vardagen, när man är två om det, så blir sådana saker bara en del av den dagliga lunken så att säga (möjligen med undantag för kamikaze-katten).

 

 

ja du har rätt...alla saker går ju sönder och måste bytas ut ngn gång...och egentligen är det inte konstigt och inte svårt men när nerverna redan ligger utanpå (finns en förklaring i att jag mått väldigt dåligt efter hans förra resa som urartade på många sätt och har påverkat oss båda mkt) så behövs inte mkt för att det skall rinna över...

Men nu är fönstret lagat, dvd utbytt och ny diskmaskin beställd....kommer nästa vecka så det blir så lite disk som möjligt tills dess! så nu är det bara att vänta in nästa sak som skall paja, men det kommer att dröja en vecka för ikväll kommer min älskade make HEM!!!!!! en vecka tillsammans innan allvaret börjar....kram till alla som ger så goda råd!

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog klantigheten själv. Eller så är jag på fel plats vid fel tillfälle. Sen i april när min *P* åkte ner så har det duggat tätt med olyckor och elände. Men jag tror att det är en sorts kvinnor som bor ihop med en militär. *man reder sig själv helt enkelt* Bruden som står med en bakslev och försöker öppna en bagagelucka gör sig icke besvär. Utan militär hustrun/sambon hon tar fram rätt redskap och löser eländet eller fixar någon som kommer och hjälper till i yttersta nödfall. Vi löser problemen fast det är jäkligt trist att inte få någon att bolla problemen med.

 

Jag har som sagt lyckats fastna med fingret i en stängd bildörr, blivit påkörd av en övningskörare som fick panik, hittat en knöl, min äldsta dotter blev överfallen på sitt jobb, hunden har fått epelepsi och ska operera bort bollarna både där nere och i halsen. Men det är egentligen skit samma ifall *P* är hemma, för han kan inte lösa det mer än jag själv egentligen. Men ändå så är man mer ensam än någonsin med alla problem som måste lösas. Min *P* kommer hem den 5:e dec, då är det min tid. Olyckan borde vända och solen lysa i fejset *asg* nä skämt och sido verkligheten är där hela tiden. Vardagen ska lösas men inget är som att längta när dom är borta.

 

Skönt att ni är några som fått kontakt med varandra, jag fick tyvärr inte den möjligheten varken dom förra gångerna han var iväg och tyvärr inte den här heller.

 

Den möjligheten är ovärderlig. Ni förstår varandra och kan peppa varandra. Mina vanliga vänner får panik när deras män är borta en helg eller en vecka. Vi får vara ensamma i månader och har även oron. + att vi inte kan slå en signal hur som helst för att säga *Hej*

 

anki/barbakvinna

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...