LeadHead Posted November 4, 2008 Report Share Posted November 4, 2008 Jag sitter i dagsläget på en Pentium 4 med 3 GHz, 1,5 Gb RAM och ett GeForce FX 5500 (128 Mb, *suck*) som ersatte ett ATI Radeon 7600 (tror jag...) som brann. Moderkortet är ett Albatron med Intel 865PE-chipset (heter det väl? ). Specarna som står på kartongen är, AGP 8X, DDR400+, Serial ATA, FSB 1000+MHz. Någon som har en suck om vad man vågar beställa för något grafikkort om man är sugen på att iaf. kunna spela några spel som kommit ut för några år sedan? Jag satt och klurade på "XFX GeForce 7600 GS 512MB DDR2 TV-out DVI AGP" som Datorbutiken.com säljer. Deras kundtjänst kunde dock inte kläcka ur sig något mer informativt än, "Vi har tyvärr ej något grafikkort som garanterat fungerar med det moderkortet." Så, finns det någon rimlig anledning till att ett AGP8-kort inte skulle funka till ett MB som är specad för AGP8? Tillägg: För att förtydliga så är jag alltså inte nödvändigtvis ute efter att uppgradera lika mycket som jag vill återställa datorn till likvärdig eller något bättre prestanda jämfört med hur det var innan det första grafikkortet brann... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted November 4, 2008 Report Share Posted November 4, 2008 De gånger jag har bytt grafikkort så har jag inte brytt mig om vilket moderkort jag har haft. Det enda som har varit av intresse har varit huruvida moderkortet har varit AGP8x och grafikkortet detsamma. Jag har inte haft några problem vid byten så jag tror inte att du kommer att få det heller om du köper det kort du hade tänkt dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted November 4, 2008 Report Share Posted November 4, 2008 Kolla så att kraftaggregatet orkar driva det du har i maskinen också Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted November 4, 2008 Report Share Posted November 4, 2008 Kolla så att kraftaggregatet orkar driva det du har i maskinen också Bra åsikt som jag glömde bort helt. Mitt 300W agg klarade inte av att driva mitt Sapphire Radeon X1650 så jag fick yta agg också när jag bytte kort senast. En del kort kräver dessutom separat strömmatning, samma kontaktdon som till HDD, CD/DVD etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted November 5, 2008 Author Report Share Posted November 5, 2008 Hmm... På tillverkarens hemsida står både 5200 (vilket förmodligen är jämförbart med 5500) och 7600 som 300 W Minimum Power Requirement. Jag ska titta närmare på't. Tack för tipsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
115 Löken Posted November 12, 2008 Report Share Posted November 12, 2008 Jag sitter i dagsläget på en Pentium 4 med 3 GHz, 1,5 Gb RAM och ett GeForce FX 5500 (128 Mb, *suck*) som ersatte ett ATI Radeon 7600 (tror jag...) som brann. Moderkortet är ett Albatron med Intel 865PE-chipset (heter det väl? ). Specarna som står på kartongen är, AGP 8X, DDR400+, Serial ATA, FSB 1000+MHz. Någon som har en suck om vad man vågar beställa för något grafikkort om man är sugen på att iaf. kunna spela några spel som kommit ut för några år sedan? Jag satt och klurade på "XFX GeForce 7600 GS 512MB DDR2 TV-out DVI AGP" som Datorbutiken.com säljer. Deras kundtjänst kunde dock inte kläcka ur sig något mer informativt än, "Vi har tyvärr ej något grafikkort som garanterat fungerar med det moderkortet." Så, finns det någon rimlig anledning till att ett AGP8-kort inte skulle funka till ett MB som är specad för AGP8? Tillägg: För att förtydliga så är jag alltså inte nödvändigtvis ute efter att uppgradera lika mycket som jag vill återställa datorn till likvärdig eller något bättre prestanda jämfört med hur det var innan det första grafikkortet brann... Jag ser inte några hinder att för att det tilltänkta grafikkortet inte skulle passa till ditt moderkort, det du ska ha i åtanke är att ju fler saker du har installerat som t ex. extra hårddiskar, extra ljudkort, osv, är att du anpassar nätaggregatets effekt (watt) till det du har. I dagsläget är det mest rekommendabelt att du köper ett 350 watts nätaggregat (minst). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.