Jump to content

Högsta kvinnliga officer?


Recommended Posts

Jag hörde på radio i helgen att det inte finns några kvinnliga generaler i Sverige. Stämmer det?

Vem är den högsta kvinnliga officeren i Sverige och vad har hon för grad?

En tidigare generalläkare, Ann-Marie Göransson, hade iaf generalmajors tjänsteställning. Vet dock inte om det var en bacchisgrad...

 

Kvinnliga överstar finns det väl ett par stycken, bl.a. chefen LedR Öv Lena Hallin.

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde på radio i helgen att det inte finns några kvinnliga generaler i Sverige. Stämmer det?

Vem är den högsta kvinnliga officeren i Sverige och vad har hon för grad?

En tidigare generalläkare, Ann-Marie Göransson, hade iaf generalmajors tjänsteställning. Vet dock inte om det var en bacchisgrad...

 

Kvinnliga överstar finns det väl ett par stycken, bl.a. chefen LedR Öv Lena Hallin.

 

I det här numret av Pliktverkets tidning, sid 8, (två år gammal dock, från 2006) nämns samtliga kvinnliga överstar och överstelöjtnanter, dock stämmer den inte helt och hållet, bland annat vad det gäller just Öv Hallin.

 

Sen kommer vi ju vid årsskiftet att få ytterligare en kvinnlig förbandschef, då Öv Lena Mathiasson tar över som C F7. Länk.

 

/Hjerg

Edited by Hjerg
Link to comment
Share on other sites

Det hela kommer ju att lösa sig när kronprinsessan kliver in och tar befälet.

Visst tusan, det har jag inte tänkt på. Kommer hon att bli fyrstjärnig general precis som pappa kungen?

 

När det är dags för henne att tillträda har antingen försvaret eller monarkin avskaffats.

Link to comment
Share on other sites

Det hela kommer ju att lösa sig när kronprinsessan kliver in och tar befälet.

Visst tusan, det har jag inte tänkt på. Kommer hon att bli fyrstjärnig general precis som pappa kungen?

 

När det är dags för henne att tillträda har antingen försvaret eller monarkin avskaffats.

 

Jag tror inte att försvaret eller monarkin avskaffas eftersom jag tror det inte skulle gå hem hos många.... jag skulle göra uppror! :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Givetvis kommer varken monarkin avskaffas eller försvaret läggas ned under detta sekel. Så ond är faktiskt inte världen! Dock har jag mycket svårt att tro att vi kommer att få se HKH Kronprinsessan ikläda sig uniform som monark. HKH har i och för sig genomfört GU men skiljer sig från sina manliga föregångare i ämbetet i att hon inte har eller kommer få någon högre militär utbildning, således torde det bli svårt för henne att plötsligt befordras från vpl Serg till General. HKH Prins Carl Philip däremot kommer med stor sannolikhet att stiga ordentligt i graderna så småningom, jämför med hädangångne HKH Prins Bertil som var fyrstjärnig Amiral eller HKH Prinsgemålen Henrik av Danmark som är både Amiral och General.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft nöjjet att arbete i närheten av både öv Lena Hallin och öv Ingela Mathiasson.

 

Min högst personliga åsikt när det kommer till liking så leder Lena...

Vilket i sin tur torde betyda att Ingela ligger bättre till för en framtida generals-befattning.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft nöjjet att arbete i närheten av både öv Lena Hallin och öv Ingela Mathiasson.

 

Min högst personliga åsikt när det kommer till liking så leder Lena...

Vilket i sin tur torde betyda att Ingela ligger bättre till för en framtida generals-befattning.

 

Liking?

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft nöjjet att arbete i närheten av både öv Lena Hallin och öv Ingela Mathiasson.

 

Min högst personliga åsikt när det kommer till liking så leder Lena...

Vilket i sin tur torde betyda att Ingela ligger bättre till för en framtida generals-befattning.

 

Liking?

Engelskt ord som innebär gillande, dvs att gilla, tycka om.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft nöjjet att arbete i närheten av både öv Lena Hallin och öv Ingela Mathiasson.

 

Min högst personliga åsikt när det kommer till liking så leder Lena...

Vilket i sin tur torde betyda att Ingela ligger bättre till för en framtida generals-befattning.

 

Liking?

Engelskt ord som innebär gillande, dvs att gilla, tycka om.

 

Fick ett riktigt bra garv av din Svengelska, ditt sätt att använda det gör att en som jag som har engelska som mitt andra modersmål uppfattar dig säg "Licking" = slicka, mycket intressant ordval när man använder det i sammanhanget, I USA brukar man associera det med brown nosing.

Visst ordet Liking finns men det används något försiktigare, ofta i sammanhang när man uttrycker att man får en förkärlek till något eller att man skarpt börjar gilla en tjej som man vill stöta på, men definitivt inte på ett kvinligt överordnat befäl, det slår över till ovan tolkning direkt. :ph34r:

 

Charlie Spartan

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft nöjjet att arbete i närheten av både öv Lena Hallin och öv Ingela Mathiasson.

 

Min högst personliga åsikt när det kommer till liking så leder Lena...

Vilket i sin tur torde betyda att Ingela ligger bättre till för en framtida generals-befattning.

 

Liking?

Engelskt ord som innebär gillande, dvs att gilla, tycka om.

 

Fick ett riktigt bra garv av din Svengelska, ditt sätt att använda det gör att en som jag som har engelska som mitt andra modersmål uppfattar dig säg "Licking" = slicka, mycket intressant ordval när man använder det i sammanhanget, I USA brukar man associera det med brown nosing.

Visst ordet Liking finns men det används något försiktigare, ofta i sammanhang när man uttrycker att man får en förkärlek till något eller att man skarpt börjar gilla en tjej som man vill stöta på, men definitivt inte på ett kvinligt överordnat befäl, det slår över till ovan tolkning direkt. :blink:

 

Charlie Spartan

 

Tur att ett trötterinlägg sent på natten kan glädja någon.

Menade precis som ni har varit inne, där liking, är snarare något jag ser som något man bygger och skapar mot en person.

Så att personen minns en som god å fin och trevlig, lite så där så man kliar lite rygg på personen i förbifarten.

 

I övrigt på samma tema, har vi haft någon högre kvinnlig officer i utlandstjänst i ledanden befattningar?

Således inte t.ex. övlt med en 10-12 man under sig. utan 100 eller flera eller som t.ex. branschhead på en högkvartersstab.

 

t.ex. CJ5 på ett OHQ fast instatta...

Link to comment
Share on other sites

I övrigt på samma tema, har vi haft någon högre kvinnlig officer i utlandstjänst i ledanden befattningar?

Var det inte en kvinnlig fartygschef på ML02? Antal personer ombord mm har jag inte en aning om.

Link to comment
Share on other sites

Fast att kalla en örlogskapten för högre officer är nog att ta i. (För hon var väl örlogskapten?)

 

Jo hon är örlogskapten och för övrigt fortfarande FC så vitt jag vet. ************************ Visst är det att ta i att kalla en örlogskapten för en högre officer i det här sammanhanget, men d e skillnad på örlogskapten och FC. Att vara fartygschef har i mångas mening stora likheter med att vara präst, Chefen är Guds ställföreträdare ombord! :clap:

 

Av Gud Konungen, av Konungen Fartygschefen!

 

*MODERERAT* /Vargas, BLÅGUL

Edited by Vargas
Tjänsteåtgärd. Se ovan samt nedan. /Vargas, BLÅGUL
Link to comment
Share on other sites

Då gör vi så här att vi håller oss ifrån att namnge personal som eventuellt skulle kunna tänkas att bestrida eller som bestrider befattning på lägre nivå eller på sådan plats att det kan anses som känsligt att omnämnas. Utsedda förbandschefer (ex. C LedR) som i vars jobb det ingår att vara ett ansikte utåt är godkänt. Vid oklarheter skicka ett PM till BLÅGUL personal.

 

/Vargas, BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

Då gör vi så här att vi håller oss ifrån att namnge personal som eventuellt skulle kunna tänkas att bestrida eller som bestrider befattning på lägre nivå eller på sådan plats att det kan anses som känsligt att omnämnas. Utsedda förbandschefer (ex. C LedR) som i vars jobb det ingår att vara ett ansikte utåt är godkänt. Vid oklarheter skicka ett PM till BLÅGUL personal.

 

/Vargas, BLÅGUL

 

Taget! Ber om ursäkt för min oaktsamhet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...