Jump to content

Nijmegen


Rusty

Recommended Posts

När jag gick första gången 2000 blev jag helt sonika inplacerad i en marschgrupp som tillhörde den utbildningsgrupp (motsv) som låg närmast min bostadsort. Den bedrev sedan såväl träning som marschprov, och övervakades av en officer från regementet. Det fungerade faktiskt väldigt bra, trots att de flesta inte kände någon annan i gruppen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply
  • 2 weeks later...

Jag har gått och börjat bli sugen på min första Nijmegen nu och har en fråga som dykt upp i huvudet. Ingår resa i anmälningsavgiften? Det verkar ju inte så om man läser på hemsidan, men samtidigt är det annars en väldigt hög avgift tycker jag.

 

Anmälningsavgiften för 2010 är inte fastställd än men för 2009 var den 2700 kr.

Detta ingår i anmälningsavgiften:

 

• Logi i Camp Heumensoord från söndag till lördag.

• Måltider från söndag middag till och med lördag frukost.

• Fullständig service med dryck, viss mat, frukt samt begränsad sjukvård på de danska rastplatserna.

• På måndagen ingår också en sightseeing i närområdet (dock ingår inte eventuella inträdesavgifter).

• Fritt inträde till marschens invigningsceremoni i Goffert Stadion.

• Medalj efter genomförd marsch.

Link to comment
Share on other sites

Jag har gått och börjat bli sugen på min första Nijmegen nu och har en fråga som dykt upp i huvudet. Ingår resa i anmälningsavgiften? Det verkar ju inte så om man läser på hemsidan, men samtidigt är det annars en väldigt hög avgift tycker jag.

Nej, resan ingår inte utan det är mat, boende och marsch, skavsåren bjuder de på. Kontingenten brukar anordna bussar, från olika platser i Sverige, till en kostnad i ungefär samma nivå som anmälningsavgiften. Detta gör att det är både billigare och bekvämare att flyga. Numer går tåget också direkt från Schiphol till Nijmegen och bussarna till campen går från stationen. Väl på plats kan det vara bra att lösa en veckobiljett för bussarna som går mellan campen och centrum/stationen ifall man tänker åka in några kvällar, minns dock inte vad det kostar.

Link to comment
Share on other sites

Tips: Flyg ner och ta tåg från Schipol till Nijmegen. Kostar lika mycket, men är snabbare och bekvämare än 20 timmar i buss.

Fast då missar man ju 20 timmar pep-talk och MÖP-snack. ;-)

Jag ser smileyn, men det du nämner är ju bara ytterligare en anledning att undvika bussarna.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om det finns platser kvar?

Funderar på att gå för första gången.

Sista anmälningsdag är 31 mars och anmälningsblanketterna har nog bara varit ute någon dag eller så, så det är nog ingen fara än.

Link to comment
Share on other sites

Detta innebär att deltagare under 26 år ska vara organiserade i marschgrupper under genomförandet av Nijmegenmarschen 2010.

 

Anmälda under 26 år som inte ingår i någon grupp kommer att placeras i en lämplig marschgrupp.

 

Deltagare som är 26 år och äldre kan i likhet med tidigare år genomföra marschen enskilt, men det är önskvärt att huvuddelen av deltagarna ingår i någon av marschgrupperna.

 

http://www.forsvarsutbildarna.se/web/Nijmegenmarschen_3.aspx

Link to comment
Share on other sites

Nu får vi se om detta var en dum ide...

Anmälan sänd!

 

Ses på vägarna.

;-)

 

Dina fötter/knän/höfter/axlar kommer förmodligen under backarna dag tre att anse att idén att skicka in anmälan i februari kanske inte var så genomtänkt, och förbanna att du tryckte på sändknappen.

Men däremot kommer din hjärna i öltältet/under uppmarschen/vid medaljutdelningen att prisa det lysande initiativet att åka ner.

 

Så förbered dig på blod, svett och tårar - men även på glädje, jubel och folkfest!

Link to comment
Share on other sites

Får ju säga, som motstånd till inlägget ovan, att det inte alls var så jobbigt som jag trodde att det skulle vara och då är jag verkligen inget fysunder.

Visst var det tröttsamt och mentalt krävande, men fötterna mina klarade sig allt relativt bra. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

 

Funderar på att, med en vän, genomföra Nijmegen iår (om det fortfarande finns platser kvar vill säga) som civil. Är det någon som har koll på vad man måste ha med sig själv? (mat, tält, öl?) Finns det tältplatser så man kan tälta eller är det hotell som gäller? Vore tacksam för så mycket info jag kan få, även information som jag inte frågat efter som kan vara av nytta för mig. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Funderar på att, med en vän, genomföra Nijmegen iår (om det fortfarande finns platser kvar vill säga) som civil. Är det någon som har koll på vad man måste ha med sig själv? (mat, tält, öl?) Finns det tältplatser så man kan tälta eller är det hotell som gäller? Vore tacksam för så mycket info jag kan få, även information som jag inte frågat efter som kan vara av nytta för mig. :)

 

På www.4daagse.nl finns (borde finnas!) all information du behöver för att gå civilt. Eftersom jag bara gått militärt har jag inga förstahandskällor om hur det är att gå civilt, men känner en bunt som har gjort så.

Att tälta är nog ingen bra idé - inbrottsrisk, svårt att sova med mer - men många boende i Nijmegen hyr ut rum/sängar till vandrare, det borde gå att kryssa i någonstans på anmälningsblanketten. Då brukar även mat "utanför" vandringen (frukost och middag) ingå. Under själva vandringen finns ett otal stånd/restauranger där man kan köpa alt möjligt i matväg. Sjukvård finns på ett par platser varje dag. Tänk på att ordentligt gå in de kängor/skor du ska använda!

Mer information och tips om marschen finns på www.forsvarsutbildarna.se - lär och ta till dig!

Mitt svar bygger på att du inte har gått marschen förut - om du har genomfört marschen militärt vet du ju redan en del - men det är bättre att svara lite mer!

Link to comment
Share on other sites

Sådär, nu har jag anmält mig, bara att hoppas att transport ordnar sig.

 

:)

 

Bred dina vida vingar - flyg rekommenderas! Buss är smidigt (man kommer direkt till campen), men med flyget slipper man X timmars stillasittande på ett bussäte...tidsvinsten är värd mycket!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Funderar på att, med en vän, genomföra Nijmegen iår (om det fortfarande finns platser kvar vill säga) som civil. Är det någon som har koll på vad man måste ha med sig själv? (mat, tält, öl?) Finns det tältplatser så man kan tälta eller är det hotell som gäller? Vore tacksam för så mycket info jag kan få, även information som jag inte frågat efter som kan vara av nytta för mig. :)

 

På www.4daagse.nl finns (borde finnas!) all information du behöver för att gå civilt. Eftersom jag bara gått militärt har jag inga förstahandskällor om hur det är att gå civilt, men känner en bunt som har gjort så.

Att tälta är nog ingen bra idé - inbrottsrisk, svårt att sova med mer - men många boende i Nijmegen hyr ut rum/sängar till vandrare, det borde gå att kryssa i någonstans på anmälningsblanketten. Då brukar även mat "utanför" vandringen (frukost och middag) ingå. Under själva vandringen finns ett otal stånd/restauranger där man kan köpa alt möjligt i matväg. Sjukvård finns på ett par platser varje dag. Tänk på att ordentligt gå in de kängor/skor du ska använda!

Mer information och tips om marschen finns på www.forsvarsutbildarna.se - lär och ta till dig!

Mitt svar bygger på att du inte har gått marschen förut - om du har genomfört marschen militärt vet du ju redan en del - men det är bättre att svara lite mer!

 

Tack så mycket! Har inte gått innan så det var goda och välbehövliga råd. :) Hur går marcherna förresten? Kommer man tillbaka till Nijmegen varje dag eller går man till olika orter (och tältar där ifall man ska tälta då t.ex.)?

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket! Har inte gått innan så det var goda och välbehövliga råd. :D Hur går marcherna förresten? Kommer man tillbaka till Nijmegen varje dag eller går man till olika orter (och tältar där ifall man ska tälta då t.ex.)?

Start och mål är i Nijmegen alla fyra dagar (i Wedren för civila gångare och i Heumensoord för militärer).

 

Kartor över marschvägarna finns på google maps. Rastplatser är de officiella områdena som är reserverade för militärerna. Pausplatser är inofficiella, mer eller mindre välkända platser där man kan stanna till för en kortare paus.

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket! Har inte gått innan så det var goda och välbehövliga råd. :baskerKav: Hur går marcherna förresten? Kommer man tillbaka till Nijmegen varje dag eller går man till olika orter (och tältar där ifall man ska tälta då t.ex.)?

Start och mål är i Nijmegen alla fyra dagar (i Wedren för civila gångare och i Heumensoord för militärer).

 

Kartor över marschvägarna finns på google maps. Rastplatser är de officiella områdena som är reserverade för militärerna. Pausplatser är inofficiella, mer eller mindre välkända platser där man kan stanna till för en kortare paus.

 

Tack så mycket! Nu börjar pusselbitarna falla på plats. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hur går det för folk med marschtränandet? Jag kör så många mil i veckan som jag har tid med, med mål att klara av iaf 50 totalt innan jag drar.

Gick 32 km i söndags. Tyvärr så hade jag missat den grundläggande regeln att aldrig ha bomullsstrumpor närmast fötterna, så nu har jag en blåsa stor som en enkrona på vänster fot.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...