Kustbo Posted November 1, 2008 Report Share Posted November 1, 2008 Hittade några trådar om kängor men jag vill inte ha såna utan skomodell då det passar bättre för mina behov så hoppas det är OK att dra igång denna tråd då tipsen i de andra trådarna inte är tillämpliga för mig. Behöver tips på bra skor för användning i friluftssammanhang men även i jobbet som för mig är samma ställe alltså båten och skärgårdens öar i alla väder, skona ska användas under hela säsongen och i alla lägen där inte stövlar är rätt val. Skona måste vara vattentäta och med en rejäl gummisula för bra grepp på både båten och klipphällar i torrt och blött väder, men ska även ventilera så jag inte får "tåbira" i mass när det är varmt ute, har idag ett par arbetsskyddsskor som är kalassköna och bra vatenskyddade (inte vattentäta dock och börjar bli hårt slitna) men det är lite overkill med stålhätta och spikskyddad sula, men kvaliten på dem i övrigt är helt rätt. Har kollat på rena "båtskor" men de faller pga för liten allsidighet, vill kunna ha skona i många olika lägen, priset är mindre viktig bara kvalitet och funktion är bra. Tacksam för tips, erfarenheter och åsikter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baldric Posted November 1, 2008 Report Share Posted November 1, 2008 Haglöfs Track är ett par sköna halvkängor i gore-tex med vibram-sula. En viss stabilitet har de naturligtvis men inte för 100L x 10mil utan de är mer för lätt vandring aka promenad, fisketurer osv.. Kanske för varma i 30graders högsommar men kalasbra i de flesta andra klimat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted November 1, 2008 Author Report Share Posted November 1, 2008 Ser klart intressant ut och lite skaft som på dessa gör inget, kan faktiskt vara en fördel då jag har byxor i Gore Tex material och då går bensluten över skaften och jag kan knäppa åt dem så slipper jag inrinnadde vatten! Komfort, stabilitet, grepp och låg vikt är mycket viktigarre då de ofta sitter på under långa pass och i ganska krävande miljö. De få gånger det är extremvärme så blir det shorts och sandaler iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jadu Posted November 2, 2008 Report Share Posted November 2, 2008 Har de sista 2½året användt Garmont som är en gore tex-sko med Vibram-sula 1a paret hade jag i 2år innan det var dax att byta till ett par nya. dessa är flititgt använda även på vintern (i den skåska vintern) med snömodd slask och annan blöt resp. vit nederbörd och är helnöjd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts