Jump to content

Stridsfordonsförare Ing2 eller Lv6

Guest Guest_Magnus_*

Recommended Posts

Guest Guest_Magnus_*

Hej!

Jag undrar vad ni tror är roligast, mest givande och krävande att göra utav att vara stridsfordonsförare på Lv6 eller på Ing2. Som det verkar just nu så är jag preliminärt inskriven på Lv6 men jag funderar på att byta p.g.a. att patgb203 verkar roligare att köra än pbv401. Dessutom verkar det mer givande rent allämnt att tjänst göra på ett ing förband jämfört med Lv. Det blir nog mer stridsutbildning på ing och allmänt roliga upgf ifrom av att bygga broar och spränga saker. På Lv så sitter man bara o spanar på himmlen verkar det som. Vad tror ni?

Hälsningar/ Magnus

Hej!

Jag undrar vad ni tror är roligast, mest givande och krävande att göra utav att vara stridsfordonsförare på Lv6 eller på Ing2. Som det verkar just nu så är jag preliminärt inskriven på Lv6 men jag funderar på att byta p.g.a. att patgb203 verkar roligare att köra än pbv401. Dessutom verkar det mer givande rent allämnt att tjänst göra på ett ing förband jämfört med Lv. Det blir nog mer stridsutbildning på ing och allmänt roliga upgf ifrom av att bygga broar och spränga saker. På Lv så sitter man bara o spanar på himmlen verkar det som. Vad tror ni?

Hälsningar/ Magnus

Nu vet jag inget om att vara förare på patgb203 så får väl försöka förklara hur det är i en 401a i lv.

Att vara förare på 401.an på Lv6 e ju inte den mest fysiska tjänsten du kan hitta om man säger så. Men å andra sidan får du köra det argaste, fulaste och mest svårkörda fordon i svenska försvarsmakten:) I Lv så är det mkt väntande, detta är ett faktum och väldigt logisk då det hade varit jävligt opraktiskt att försöka springa ifatt ett fientligt företag.

Jag kan ju inte svara för vad ing:arnas förare får göra men en fofö, var han än är, får väl mest köra, vårda och vakta fordonet. Det är iaf min uppfattning. I Lv får du lära dig använda rb70 och får ibland lösa av robotskyttarna men oftast håller du dig till att vara post och maskera fordonet och grupperingsplatsen. 401an är liten och trång men den kommer tamejfan fram överallt och fortsätter rulla trots att det t.o.m. brunnit i den:)

Sen får du väl hoppas att en ing:are svarar så du för höra vad dom gör där.

Mvh//SMC

ps. varken patgb eller 401an är ett stridsfordon utan är splitterskydd. Vill du göra utlandstjänst är det mkt bättre att ha varit på patgben än 401an.

Notera även att Ing 2 inte bara rullar med det finska missfostret utan dom är även en av bevararna av det stolta fordonet pbv 302, detta pansargudens gåva till mänskligheten.

I vapenhuvens, bandplattans och det heliga Häggotrollets namn.

Centrumsväng.

The Swede

*Pbv-profet*

Guest P Eriksson

Jag vet inget om varken ingenjörs- eller lv-förband eller om pbv 401 eller patgb 203 annat än det jag läst vilket i och för sig är en del. Blir förvånad att pbv 401 nämns, den är väl under avveckling, men kanske finns kvar ett par år till eller så. Stridsfordonsförare på lv borde kunna innebära lv-version av strf 90, men kanske inte för din tjänst eller på Lv6.

Patgb 203 borde innebära mer vård.

Pbv 401 borde innebära mer skjuta då 7,62x54R är betydligt billigare än 20 mm granater till 203'ans akan. :banghead:

stridsfordonsförare på Lv6 låter som en mkt märklig tjänst då vi inte har några stidsfordon i dagsläget. 401.an har inte använts sedan 2004 om jag inte har helt fel för mig. På pappret ska vi ha patrior nästa år men min och många andras gissning är att det blir till att åka tgb 20/30 så vill du köra tunga fordon med kraftig beväpning ska du nog inte välja Lv6.

Jag skulle välja Ing2 hands-down. Du kommer med största sannorlikhet hamna på Ingenjörkompaniet (finns endast ett under kommande utbår) och där antingen hamna på en Ing-pluton med PBV302 eller en Ing-pluton med Patgb203.

Du kommer att bli en krigare i första hand, det ska du veta! :banghead:

Ingenjörplutonerna på Ing2 nuförtiden är i princip pionjärer och ska kunna rulla mkt med pansarförband långt fram i kön. Jag vet att bl a blågul-simon stötte på dem under en av deras övningar med strv under 06-07 och han blev imponerad av deras förmåga att strida! Får se om han har tid att lägga in ett ord och berätta här sen.

Det kompaniet som sätts upp nästa år är även i huvudsak tänkt att bemanna KS22 som Ing2 ansvarar för, så är du intresserad att efter GU genomföra utlandstjänst så är det en ypperlig chans!

Guest Guest_Magnus_*

Tack för alla bra svar! Nu vet jag lite mer iaf. Hoppas att blågul-simon har tid att skriva ngr rader här, skulle va mkt intressant.

Har två frågor till bara. Kommer jag som stridsfordonsförare att delta i ingtruppernas arbeten? Om jag inte skulle trivas som förare, hur stor är chansen att man kan byta tjänst då?

Hälsningar/ Magnus

Du kommer att få lära dig strida precis som alla andra, bygga bro och spränga saker...minera och allt möjligt. Med undantag för det som du eventuellt missar under fordonsutbildningen.

Sen under övningarna har man mest koll på sitt fordon, t.ex. står i eldställning med vagnen och håller skyddet, medan de andra kanske bygger bro.

Det finns alltid en chans att byta. När jag gjorde GU så bytte en av våra patgb-förare från min enhet till en sjukvårdsgrupp och gick från förare till sjukvårdare! Så allt är möjligt >:-( (Detta var dock innan han påbörjat sin fordonsutb. hade han påbörjat den så har jag mkt svårt att se att han hade bytt...vagnsbesättningarna brukar bli ganska inbitna!)

stridsfordonsförare på Lv6 låter som en mkt märklig tjänst då vi inte har några stidsfordon i dagsläget. 401.an har inte använts sedan 2004 om jag inte har helt fel för mig. På pappret ska vi ha patrior nästa år men min och många andras gissning är att det blir till att åka tgb 20/30 så vill du köra tunga fordon med kraftig beväpning ska du nog inte välja Lv6.

Där har du faktiskt helt fel! 401.an rullade senast 06/07 men var ställd under 2008. Rätt ska va rätt >:-(

Jag tror personligen inte att det spelar så stor roll om du är patgb-förare på Lv6 eller Ing2. Båda förbanden har bra befäl, likartade uttagningar och fordonstjänsten kommer att vara ganska likartad.

"Hands-down", som Max tidigare har uttryckt det, så tror jag att det är fräckare att göra lumpen på Ing2, men roligare att göra den på Lv6.

De "stridsfordon" som kommer användas på Lv6 under 2009 är patgb203 och patgb 6 (Galten). Stridsutbildning kommer du få en hel del av på Lv6, precis som på Ing2. Att göra lumpen på Lv6 och Ing2 ställer dig inför ungefär samma uppgifter om du skulle bli förare(bortsett från att du kommer framföra olika typer av fordon). Alla på Lv6 tittar inte upp i luften, precis som alla på Ing2 inte petar i jorden.

Generell beskrivning av lite grundskillnader:

Som förare på Lv6 kommer du och din grupp att lösa mer självständiga uppgifter, långt borta från övriga förbandet, då luftvärnsbataljonen sprids ut på en stor yta. På Ing2 å andra sidan kommer din grupp verka tillsammans med andra och krav kommer att ställas på er att samordna eran verksamhet. På Ing 2 kommer du ev. få chansen att spaka en gammal betta (pbv 302).

Jag mötte som stridsvagnsknekt på ett fientligt pionjärförband från Ing2, utrustat med pbv 302, pansarvärnsrobotar och minor. De var verkligen en formidabel motståndare om de fick tid att förbereda sina försvarssystem och de var sköna att ha på sin sida då de kunde bryta minfria vägar för oss att använda. Vad jag har förstått kommer pansarförbanden i framtiden att utbilda sina egna pionjärförband, precis som man utbildar sina egna luftvärnsförband, men de spetskompetenser som finns på Ing2 och Lv6 kan alltid komma till användning, tillsammans är man starkast.

Hur det ser ut på Ing2 vet jag inte, men jag vet att du som värnpliktig på de delar av luftvärnsbataljonen som kommer ha pansarterrängbilar kommer att erhålla en ordentlig stridsutbildning till fots. Tidigare år (och i år) har man övat skyttestrid i plutons ram med tillhörande p-skott, kulsprutor och granatgevär.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...