murdoc Posted October 29, 2008 Report Share Posted October 29, 2008 "Det var intressant och jag är imponerad över de svenska soldaternas professionalitet, sade EU-ministern efter avslutat besök" Varför skulle det inte vara proffesionella soldater???? Det står alltid att alla besökare blir imponerade av det proffisionella intrycket när de är och synar våra trupper utomlands. Man börjar fundera om de tror att det är några jäkla luffare som åker iväg.... Så här tycker jag att det alltid har varit, personligen tycker jag att det är pinsamt att besökare blir så imponerada för att vi gör vårt jobb....... http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...atsen-i-Kosovo/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted October 29, 2008 Report Share Posted October 29, 2008 Du tror inte att de säger så till alla soldater oavsett land då? Jag gissar på att det leveraras flosker o klichéer brett utav politiker, och då särskilt på den nivån. Dessutom har de väl ingen större koll på Sveriges soldater utom möjligen att vi inte har nån yrkesarmé. och då blir det ju lite mer imponerande när amatörer gör proffsens jobb. Vilket man lite grovyxat kan se det som. Hur du sen får in luffarperspektivet är ju för mig en gåta, jag har då aldrig kännt mig som en luffare på mina missoner, oavsett vad nån skulle ha sagt. Bara för att man inte är yrkessoldat så är man ju ingen luffare, det tycker nog inte ens EU-ministern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted October 29, 2008 Report Share Posted October 29, 2008 Politiskt korrekt, vill tro att alla politiker säger sådär när de inte vet så mycket om det som försigår men får veta en massa saker av de officerare som berättar för dom under besöket, det som officerarna i sin tur pratar om fastnar inte riktigt i politikerns hjärnbark, då kommer uttrycket fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted October 30, 2008 Report Share Posted October 30, 2008 "Det var intressant och jag är imponerad över de svenska soldaternas professionalitet, sade EU-ministern efter avslutat besök" Varför skulle det inte vara proffesionella soldater???? Det står alltid att alla besökare blir imponerade av det proffisionella intrycket när de är och synar våra trupper utomlands. Man börjar fundera om de tror att det är några jäkla luffare som åker iväg.... Så här tycker jag att det alltid har varit, personligen tycker jag att det är pinsamt att besökare blir så imponerada för att vi gör vårt jobb....... http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...atsen-i-Kosovo/ Standard mall 1A, byt ut enhet och ev. plats, sen ska det smörjas å det grövsta! Oavsett vem, var, när och varför... samma ordbajesri, ibland lyssnar man och känner igen det, andra gånger lyssnar man och skiter i vad de säger... Mina negetiva ören... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted October 30, 2008 Report Share Posted October 30, 2008 Visst är det fjäsk, men tror murdoc har en viss poäng. Många personer, gärna högt upp i hierarkin, verkar tro att fotfolket är obildade idioter. Man kan ofta lätt få det intrycket när man pratar med dem/hör de uttala sig. Om en sådan person sedan får se det inte är idioter, utan oftast folk från den mer drivna delen av befolkningen som åker på UT, kan det säkert bli en "aha upplevelse" för dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limpan Posted October 30, 2008 Report Share Posted October 30, 2008 Det kan väl kanske också vara så att även högre politiker (kanske i synnerhet de som inte själva gjort militärtjänst) i likhet med stora delar av övriga befolkningen har en något begränsad insyn i verksamheten och en lätt daterad uppfattning om densamma? Det är nog inte helt lätt att som utomstående ha en helt knivskarp bild och vi får väl vara glada att intrycket är proffsigt och imponerar, även om det bres på i väldigt tjocka lager. Det omvända hade ju varit måttligt kul att höra, tycker jag. Samtidigt måste jag i någon mån hålla med murdoc: Varför skickar man svensk trupp utomlands om tron på dess förmåga och personal är så begränsad? Det är något som man bör överväga när man ska göra ett uttalande. Säger man "Det här var bättre än jag trodde" så blir ju den outtalade förlängningen "Jag trodde det här var sämre än så här". En liten mina där att passa sig för... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annahörig Posted October 31, 2008 Report Share Posted October 31, 2008 Det kanske är en fråga om kontrast? Det är väl till merparten unga män som åker. Och de unga män man ser i Sverige kanske inte imponerar med synbar professionalitet, effektivitet eller dylikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts