Jump to content

Bästa krigsfilmerna


Azan_Gb

Recommended Posts

  • Replies 262
  • Created
  • Last Reply
'Nionde kompaniet' är fin.

 

Misstänker att det är Nutleys halvskumma skildring av lumpen..., men det råkar inte händelsevis vara den ryska 9-ya Rota (The 9th Company)...?

 

 

9thPlatoonGuys.jpg

 

Är själv kungligt less på amerikanska hjältar, vore kul med lite omväxling. Ryssarna har dessutom rykte om sig för att vara bra på film..., verkar inte gå att få tag på filmen i Sverige dock. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Lite OT, men bara liite.

 

Var på biblan igår och lånade hem denna bok, The Punisher is Born.

 

Denna som film vore nog den ultimata blandningen av - Apocalypse Now, Plutonen, We were soldiers och BlackHawk Down.

 

Om den filmats EXAKT efter boken, ruta för ruta samt med voice-overn,.... Inkl slutklämmen på näst sista sidan...

 

Om ni hittar den på biblan, låna den. Vill ni köpa den direkt, gör det.

Ni som har/har läst den. Hoppas på filmen.

Link to comment
Share on other sites

Balladen om en soldat (rysk film från 60-talet)

Gå och se (rysk film från 80-talet)

Gryningarna är tysta här (rysk film från 60-talet). Just den här är lite originell, för den skildrar en grupp kvinnor som sköter ett luftvärnsbatteri. Det är inte så vansinnigt vanligt med krigsfilmer där kvinnorna dominerar.

Ivans barndom (rysk film från 60-talet)

 

Ovan har nämnts den ryska Nionde kompaniet, som skildrar några sovjetiska soldater under de sista månaderna av Afghanistankriget. Rysslands mest påkostade film någonsin, hade premiär i fjol höst. Inte så värst bra. Enastående effekter - man får ibland känslan av att de sparat in på lönerna till statisterna genom att använda skarp ammo. Men storyn är lite svag, filmen saknar fokus på nåt vis. Men det är sagolikt intressant att se sovjetisk soldatvardag, både på kasern och i fält.

 

Finns ett par moderna ryska krigsfilmer: Stjärnan och Göken. Det intressanta med den senare är att den handlar om kriget mot Finland, ett ämne ryska filmskapare inte gärna tagit upp. Men ingen av dem når upp till de enastående 60-talsfilmerna.

Link to comment
Share on other sites

Balladen om en soldat (rysk film från 60-talet)

Gå och se (rysk film från 80-talet)

Gryningarna är tysta här (rysk film från 60-talet). Just den här är lite originell, för den skildrar en grupp kvinnor som sköter ett luftvärnsbatteri. Det är inte så vansinnigt vanligt med krigsfilmer där kvinnorna dominerar.

Ivans barndom (rysk film från 60-talet)

 

Ovan har nämnts den ryska Nionde kompaniet, som skildrar några sovjetiska soldater under de sista månaderna av Afghanistankriget. Rysslands mest påkostade film någonsin, hade premiär i fjol höst. Inte så värst bra. Enastående effekter - man får ibland känslan av att de sparat in på lönerna till statisterna genom att använda skarp ammo. Men storyn är lite svag, filmen saknar fokus på nåt vis. Men det är sagolikt intressant att se sovjetisk soldatvardag, både på kasern och i fält.

 

Finns ett par moderna ryska krigsfilmer: Stjärnan och Göken. Det intressanta med den senare är att den handlar om kriget mot Finland, ett ämne ryska filmskapare inte gärna tagit upp. Men ingen av dem når upp till de enastående 60-talsfilmerna.

 

Vet du möjligen var dessa finns att komma över?

Vore intressant med lite krigsfilmer från "andra sidan".

:Malaj:

Link to comment
Share on other sites

black hawk down är jäkligt grym, lite underskattad runtom i filmvärlden.

deer hunter är också en grymt bra krigsfilm som handlar om livet lite på sidan om också.

sen har vi ju naturligtvis den oslagbara plutonen. men de förstås band of brothers och saving private ryan är ju krigsrullar av absoluta höjdarklassen..

 

lite fler filmer än tre där men men :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

@Nestor:

 

Det finns en rysk bokhandel i Stockholm: www.interbok.se. Där säljs lite rysk film, men inte så mycket. Jag har inte en aning om de har den i lager, men du kan ju ringa och fråga.

 

Sen kan du beställa på nätet. Det finns en mycket seriös och pålitlig organisation, typ ryska filminstitutet, som säljer klassiska ryska filmer i finutgåvor på DVD med översättningar.

 

http://www.ruscico.com/main.php?lang=en

 

Fast det är ganska dyrt: jag kollade just Balladen om en soldat: 28 dollar. Men då är den svensktextad. Sajten är en guldgruva för alla som är intresserade av rysk film.

 

Billigast är nog annars att besöka piratmarknaden i Moskva. Biljetten tjänar man nog rätt snabbt in på alla praktiskt taget gratis dataprogram och filmer man kan köpa.

Link to comment
Share on other sites

1. Kellys Hjältar (Fantastiska skådisar, grymt rolig och en fantastisk känsla genom hela filmen. Love it)

2. Örnen har landat (Sutherland igen, som är en av mina favoriter. Kanonbra film)

3. Enemy at the Gates (Tvekade lite på denna, men det är en bra krigsfilm så jag tog med den. Kan dock kanske bytas)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

1. We Were Soldiers

2. Saving Private Ryan

3. Enemy at the Gates

4. Plutonen

5. Sniper

6. Band of Brothers

7. Örnnästet

8. Black Hawk Down

9. Full Metal Jacket

10. VaRfÖr NäMNEr IngEn RÖD OKTOBER????? :rockon:

 

Håller med om att amerikanska filmer, i synnerhet 2vk, är lite för mkt hjältefixerade.

Enemy at the Gates :wub:

Plutonen när han gömmer sig under en död snubbe? : )

Clintan + Clintan = CLINTAN

We Were Soldiers, Mel Gibson, bättre skådespelare finns ej! (Känslan)

Sniper, efter man såg den när man var liten så har man nog lekt "sniper" med luftgevär 543 gånger! :)

Känslan i Saving Private Ryan, mjau..

Link to comment
Share on other sites

1. Das Boot/ Top Gun

2. Waterloo

3. The Cruel Sea

 

----

4. Örnnästet

5. The four feathers, Zulu, Zulu dawn ( Gillar imperialistiska rödrockar)

 

------

Bra serier

Krigets vindar, Krig och hågkomst

Nord och Syd

Hornblower

Link to comment
Share on other sites

Braveheart är den bästa filmen enligt mig men jag tar de "modernare" också:

 

Örnen har landat

Stalingrad

Bron över floden Kwai

 

Sen är faktiskt serien Band of Brothers en favorit även för mig...

Link to comment
Share on other sites

Plutonen! Jag har säkert sett den 10 ggr. Jag vet inte varför, men varje gång jag ser den med en brud får jag punanie! ;D Kanske för att de tycker att den är så trökig? Heh. En liten fotnot bara.

 

FMJ är en klassiker, men själva krigsskildringarna är inget vidare. Den visar mest på hur skadade vissa blev, hur olika karaktärer det fanns osv. Om du ser den, lägg märke till hur alla skiljer sig från varandra. Varje person har sin egen uppfattning om kriget, förhållandesätt till det, personlighet osv. Det är rätt häftigt.

 

Örnen har landat äger. Helt underbar. Grymt bra skådespelare, handling osv. Man kommer på sig själv med att hålla på tyskarna. :P

 

Black Hawk Down... Snyggt filmad, hyfsat intensiva strider. Men den är rätt andefattig. Mer flagviftande än det kanske hade behövts. Karaktärerna saknar, d'uh, karaktär och intrigen är inte särskilt medryckande. Nej, den hamnar i B-hyllan.

 

Kellys Hjältar... Helt grym. Donald Sutherland ftw.

 

Heartbreak Ridge! Ingen marine har varit hårdare än Clintan. Emotionellt störd stridskuk med alldeles för hes rös och en önskan om att aldrig växa upp. ;D Han är också väldigt fixerad av bögar av någon anledning. Räkna antalet ggr han säger "gay" och kommenterar på soldaternas utseenden under filmen. Det blir många ggr.

 

Gladiator är bland det bästa jag sett. Braveheart äger också. Alla andra historiska krigsfilmer bleknar i jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

Hmm ;) För tufft för att rangera dem :dribble:

 

- Black Hawk Down

- Den röda milen? (Den röda tråden, linjen?)

- Enemy at the gates

- Saving Private Ryan

- We were soldiers

 

Tears of the sun (inte nog bra för top 5)

Bands of Brothers (serie) :(

Brotherhood of War, Taeguki (bra, men inte nog)

o.s.v.

 

Det är ju omöjligt att sluta :banghead:

...

EDIT: Omöjligt att bara skriva tre :}

 

EDIT: La till We were soldiers, självklart

Link to comment
Share on other sites

Hmm bra krigsfilmer...

 

ingen som helst ordning på dem.

 

Kellys hjältar

 

Slaget om England

 

Örnnästet

 

Kanonerna på Navarone

 

Vinterkriget

 

Döden på larvfötter (bra bok)

 

Top gun (klart goa flygscener)

 

Slaget om Bissmark (Hette filmen det :) )

 

Men of honor

 

Jakten på röd oktober (Bra bok :) )

 

Timmen Noll (Tänk om... i övrigt :/ )

 

Å ett flertal andra gamla godingar som man inte kommer ihåg namnet på längre :(

 

// Phaser

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Plutonen

Full Metal Jacket

Apocalypse Now Redux

 

Men en fjärde måste ju bli Jar Head, för det finns inte så många filmer som handlar om Gulf Kriget?

 

Vet inte om någon nämnt det än men War Tapes verkar riktigt spännande. Filmad av soldater som var i Iraq.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...