Jump to content

Bästa krigsfilmerna


Azan_Gb

Recommended Posts

  • Replies 262
  • Created
  • Last Reply

Litet perspektiv på del hela? Här är mina favoriter:

 

1. Okänd soldat

2. Im Western nicht neues

3. MASH

4. Kelly's Hjältar

 

"Du skall vörda din moder och din fader och din gamla kapten..."

 

 

/:huh:

Link to comment
Share on other sites

1. Okänd Soldat

2. Plutonen

3. Järnkorset/Das Boot

 

Står inte ut med slutet i Rädda menige Ryan. För osannolikt. Tycker i allmänhet inte om krigsfilmer som skildrar de allierade i WW2. De brukar alltid innehålla alltid vara så hjältecentrerade och alla nazister är alltid ondskan själva. Det är så svart och vitt. Nej, jag vill se filmer med en mer desillusionerad stämning där soldaterna bara väntar på att dö i meningslöshet.

 

Måste få tag i Vinterkriget... abstinens.

 

Finska krigsfilmer brukar förresten hålla hög kvalité.

Link to comment
Share on other sites

Tre filmer...

 

Das Boot (iofs serie, men men)

Stalingrad

A bridge too far (Hette den "En bro för mycket" på svenska?)

 

Som bubblare har vi...

Okänd soldat (såg den under sportlovet för sisådär 10-15 år sedan, kommer ihåg att man satt som förhäxad framför TV:n. Måste få se den igen)

Bron över floden Kwai

Saving private Ryan

Full metal jacket

Pluton B i vietnam ("Tour of duty"- Kanal 5 höll en vaken om nätterna i många år. Starkt att producera så jäkla många avsnitt men ändå hålla hyfsat hög klass)

 

åsså såklart Plutonen...

och Band of Brothers såklart.

(Järnkorset och Apocalypse Now tycker jag är tämligen värdelösa)

 

:camo:

Link to comment
Share on other sites

Tumbledown

 

Brittisk TV film om Falklandskriget. Såg den på svensk TV för tja, det måste ha varit 100 år sen... hoppas den visas igen. Handlar om en brittisk officer som skadats svårt under nedkämpandet av de sista argentinska ställningarna på Mount Tumbledown..

 

Scenen där en skendöd och sårad argentinsk soldat bajonetteras till döds under det att han på bruten engelska ber för sitt liv saknar helt 'but we are the good guys anyway' som återfinns i 90% av alla amerikanska filmer.

Rättelse; 100% av alla amerikanska filmer.

 

"Isn't this fun!"

 

CFtumbbw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mina tre favoriter, utan inbördes rangordning:

 

"Glory":

Om det första färgade regementet i USA:s armé under inbördeskriget. Mycket rasism och starka scener.

 

"Platoon":

En av de första något så när realistiska krigsfilmerna. Visade vägen för många efterkommande filmer.

 

"Saving pvt. Ryan":

Finns förstås saker som man kan klaga på, men känslan i kroppen när man gick ut från biografen var en lätt illamående känsla pga av de realistiska scenerna...

 

Andra filmer som jag gärna ser fler gånger, återigen utan rangordning:

Full metal jacket

Vinterkriget

Okänd soldat

Stalingrad

Das Boot

Kellys hjältar

Gettysburg

Memphis Belle (ge fan i och skratta...) :D

Apocalypse now

På västfronten intet nytt

Hamilton-filmerna (tja, något slags underrättelsetjänst-krig handlare de väl ofta om?)

Örnen har landat

Järnkorset

When trumpets fade

Link to comment
Share on other sites

Svårt med bara tre filmer

 

Men får se

 

1. Black hawk down - Den krigsfilm som känns mest komplett.

2. Plutonen - Bra beskrivning på människor som pendlar mellan gott och ont.

3. Rädda menige ryan - Mest realistiska krigsscener som nånsin filmats. Dock är det bara början och slutet som är riktigt bra i filmen.

 

Sedan förtjänar ju Band of Brothers en utnämning som den bästa TV-serie som nånsin gjorts.

 

Sen har vi självklart andra bra filmer som får hamna i listan:

Das Boot - Man lever sig verkligen in i berättelsen

Stalingrad - Kul att se det ur tyskarnas synvinkel (gäller Das boot med

Sniper - Mest realistiska Prickskytterullen

We were soldiers - Kul med en realistisk vietnamfilm som inte går ut på att slakta civilbefolkning mm)

A Bridge too far - Riktigt bra rekonstruktion av Market Garden operationen

Tora tora tora - Riktigt bra rekonstruktion av Pearl Harbor

Midway - Riktigt bra rekonstruktion av slaget vid Midway, minus att japsarna pratar Engelska

Slaget om Storbritannien - Bra film om luftkriget över England även om de använde Spanska Messerschmitar

 

Håller nästan:

Enemy of the gates - bra film, men sämre som krigsfilm

Top Gun - Ingen bra krigsfilm men flygscenerna är oöverträffade

Link to comment
Share on other sites

Glömde nämna Harrison's flowers.

 

Handlar om jakten efter en försvunnen journalist i inbördeskrigets Jugoslavien. Kanske inte är en riktig krigsfilm men det finns ändå mycket gott om realistiska stridsscener.

 

Det är faktiskt en av få filmer jag har sett på senare tid som verkligen har berört mig. Den visar verkligen hur kriget påverkar civilbefolkningen vilket ofta glömms bort i andra krigsfilmer.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Amfibieslusken om Repmånad...

Min lista:

 

1. Full Metall Jacket

 

2. Vinterkriget

 

3. Band of Brothers

 

sen finnns det ju massor med andra bra krigsfilmer... We Were Soldiers är väldigt bra som film om man hade tagit bort hjältefokusen som ligger på Mel Gibson... (som nån sa i nån annan tråd: "O jag är mel gibson, titta på mej, titta på mej.... ) :((:)

annars är den ganska bra....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...