Jump to content

Militärpolis


Guest

Recommended Posts

Jag skall rycka in som Militärpolisgruppbefäl sommaren 2003 och jag undrar bara om man får en vaktutbildning som är civilt meriterande. Så att jag tex kan jobba som ordningsvakt vid krogen eller andra evenemang

 

Tack på förhand

// Hubbe

Link to comment
Share on other sites

Du måste fortfarande få godkännande av polisen och ev. lite extra (repetitions-)utbildning av dem... men jag fick ett papper vid muck där det står att vi minst har genomgått utbildning motsvarande _civil_ skyddsvakt, dvs. det högsta man kan bli som vakt (innan polis) civilt...

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ändå ganska orättvist och byråkratiskt att en person som redan klarat av utbildningen i det militära, inte ska kunna utnyttja den i det civila utan krångel.

 

Värdesätts verkligen det man lär sig under värnplikten så lite i det civila? ???

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

Försvarets Skyddsvaktutbildning kan du säkert få civilt skyddsvaktsförordnande på utan problem, då den fokuserar på skydd av samhällsviktiga anläggningar. Som skyddsvakt har man faktiskt större befogenheter än t o m polisen inom försvarets anläggningar.

 

Ordningsvaktutbildningen har jag inte hört talas om att någon har gått genom Försvaret. Den har inga direkta militära användningsområden, utan fokuserar på Lagen om handel med drycker (utskänkningstillstånd), omhändertaganden av berusade och ordningsstörande m m. Försvaret har normalt inget behov av att utbilda vakter för ordningshållning vid offentlig tillställning.

 

Skyddsvaktutbildningen är förvisso mer "avancerad" än ordningsvaktutbildningen, men har en helt annan inriktning än "civil fylla på krogen/folkparken" och kan därför inte tillgodoräknas.

 

I förekommande fall täcker försvaret ordningsvaktbehov med skyddsvakter och MP, som har större befogenheter än ordningsvakter att agera vid militära anläggningar och verksamheter.

Link to comment
Share on other sites

Som skyddsvakt har man faktiskt större befogenheter än

t o m polisen inom försvarets anläggningar.

måste bara fråga va det e för typ av befogenheter man har som inte ens polisen har...

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ändå ganska orättvist och byråkratiskt att en person som redan klarat av utbildningen i det militära, inte ska kunna utnyttja den i det civila utan krångel.

 

Nu är ju inte MP och OV riktigt samma sak då... Jag ser gärna att nymuckade MPs sätts på kurs i Väktarskolans regi innan de hämtar  ut OVbrickan

 

/odeys

Link to comment
Share on other sites

Odeys; jovisst, men MPs drillas även i att ta hand om fulla soldater m.m., "uppehålla allmän ordning inom FM", till skillnad från ni vanliga skyddsvakter...

 

Jag har _inte_ satt likhetstecken på skyddsvakt(varken militär eller civil) och OV. Jag har inte heller satt likhetstecken på skyddsvakt och väktare, och jag kommer aldrig sätta likhetstecken mellan OV och MP, eller någon annan kombination av ovanstående yrken.

 

Eftersom  MP och OV inte alltid har samma befogenheter/skyldigheter att ingripa i civila och militära spörsmål så anser jag att MPs skall gå OVkursen innan de får brickan.

Link to comment
Share on other sites

Ja, OV-utbildningen och -uttagningen är ju som alla vet ytterst seriös, vilken idiot som helst kan ju inte alls bli OV efter ett par dagar...

Jag anar viss ironi. :D

 

Jag antar att du själv gått OV-utbildning eftersom du kan uttala dig om hur seriös den är...

Link to comment
Share on other sites

Ja, OV-utbildningen och -uttagningen är ju som alla vet ytterst seriös, vilken idiot som helst kan ju inte alls bli OV efter ett par dagar...

hehe... anar jag en viss skepsis mot dagen "högutbildade" ordningsvakter eller? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...