Jump to content

Personal till 3. Högvaktskompaniet sökes

Recommended Posts

Livgardet skall med ett anställt kompani genomföra högvakt vid Stockholms- och Drottningholms slott under stora delar av februari-mars. Befattningen i högvaktskompaniet kommer innebära verksamhet så som utbildning, vakttjänst, materieltjänst.

Anställning under perioden 2009-01-19 dock längst intill 2009-03-29.

Källa (och mer information)

@dxl

Det är ett krav. Annars skulle det stått med längre ned under meriter.

Meriterande är:

* Väl vitsordad trupptjänstgöring som värnpliktig, frivilligtjänstgörande

(RO i GRO, BFA)

* Väl vitsordad tjänstgöring i utlandsstyrkan såsom soldat, truppförande chef eller stabsmedlem

* Befäl i Hemvärnet med goda referenser

Dem vill väl vara rätt säkra på att man kommer ihåg det mesta, så man slipper lägga så mycket tid på utbildning.

• 1 month later...
hur kan ni göra detta frivilligt?? så jävla segt....

För min del handlar det dels om att det är ett jobb (sådana växer ju inte på träd direkt).

Men ochså om att det är störtskönt att jobba tillsammans med ens gamla pluton och i viss mån befälen man hade under GU.

Dessutom så tyckte jag faktsikt att det inte var så farligt att gå högvakt. Tvärt om. Jag trivdes faktiskt. Visst, det ÄR segt, men det tycker jag man har igen när man paraderar genom Stockholm med musikkåren speladens i täten och en pluton klädd i M/Ä som i perfekt takt marscherar efter.

//Nestor- Livgardist och lagom hjärntvättad

Även om det är sjukt segt att stå på post när du väl är där, så är det också rätt kul efteråt. Speciellt om man lyckas riktigt jäkla bra med drillen! Jag stog nu senast i november med 3e Sjöstridsflottiljen, och i min mening var vi bättre än både de som gick före oss och efter oss. Men å andra sidan anser väl alla det så... :D

Jag ansökte, men som det ser ut nu står jag i reservpoolen. Vi får se, har jag tur får jag anställning på riktigt. Nymuckad som man är så ser det inte helt ljust ut på horisonten och man dyker på allt man kan ta :)

hur kan ni göra detta frivilligt?? så jävla segt....

Vaddå? Kan väl inte komma som en nyhet att olika människor gillar olika saker? Vissa gillar att ta hand om sjuka, vissa gillar att producera metallbitar, vissa gillar att laga mat osv. Är det då så svårt att tro att vissa kan gilla att stå och gå och vakta ett slott motsv. el dyl.

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...