Jump to content

Radargruppcentralen Rockan säljes

Recommended Posts

Nu säljs den gamla RRGC "Rockan" av Fortifikationsverket.

bild1_125249q.jpg

Anläggningen som idag omgärdas av säkerhetsstaket ligger i Solvestad utanför Åtvidaberg i Östergötland och består av ca nio ha mark. Med anläggningen följer ett flertal byggnader, bland annat en betongförstärkt vaktbyggnad på 175 kvadratmeter i anslutning till infartsvägen.

E24: Köp bombsäker bostad

Och här är den riktiga länken till objektsbeskrivningen.

Rockan

Tycker det är tråkigt att inte Fortifikationsverket skriver vad det är för objekt de säljer. Det skulle enligt min uppfattning öka intresset för försäljningen.

Tidigare vet jag att Fortifikationsverket har varit hemlighetsfulla med vilje för att öka intresset.

Och här är den riktiga länken till objektsbeskrivningen.

Rockan

Tycker det är tråkigt att inte Fortifikationsverket skriver vad det är för objekt de säljer. Det skulle enligt min uppfattning öka intresset för försäljningen.

Tidigare vet jag att Fortifikationsverket har varit hemlighetsfulla med vilje för att öka intresset.

Kan tyckas märkligt att man lägger ut ritningar osv. Allt norr om "Byggnad A" skulle tydligen blivit StriC, det sprängdes tom nytt skepp och nytt inslag innan det blev stopp. Kunniga kamrater man har...

Tydlig markering att bergrum är helt ute.

Kan tyckas märkligt att man lägger ut ritningar osv. Allt norr om "Byggnad A" skulle tydligen blivit StriC, det sprängdes tom nytt skepp och nytt inslag innan det blev stopp. Kunniga kamrater man har...

Jag undrar lite över belastande avtalsservitut - försvaranordningar till antalet sex stycken. Vad innebär det?

Det måste ju vara någonting som är kvar och av intresse för försvaret eftersom det är ett servitut, n'est pas?

Av intresse för en köpare är att Bredal Gods i Hannäs alldeles runt kroken av Rockan är under försäljning. Ser att även den belastas av servitut av försvaranordningar. Bredal Gods , Hannäs

Edited by Frekvenz

Kanske för att de inte säljer en rrgc? Den utrustningen är utriven sedan flera år och det enda som återstår är en mörk och fuktig betongstomme. Kul dock att man faktiskt säljer även bergrummen istället för att plombera dem först som man gjort hittills med liknande anläggningar.

De ritningar som lagts ut säger egentligen ingenting om sådant som omfattas av sekretess såsom vissa konstruktionsdetaljer mm. Något bevis för att "bergrum är helt ute" är det heller inte, snarare ett tecken på att vi valt att avveckla stora delar av försvaret. Eller menar du att stridsvagnar, stridsfartyg och stridsflygplan också är helt ute eftersom vi avvecklat sådana i mängder de senaste åren?

Kanske för att de inte säljer en rrgc?

Det är semantik.

Jag anser att de säljer en anläggning som har varit en RRGC. Varför inte informera om det i försäljningsmaterialet.

Fortifikationsverket har själva påtalat mystiken om hemliga bergrum vid tidigare försäljningar.

De ritningar som lagts ut säger egentligen ingenting om sådant som omfattas av sekretess såsom vissa konstruktionsdetaljer mm. Något bevis för att "bergrum är helt ute" är det heller inte, snarare ett tecken på att vi valt att avveckla stora delar av försvaret. Eller menar du att stridsvagnar, stridsfartyg och stridsflygplan också är helt ute eftersom vi avvecklat sådana i mängder de senaste åren?

Vad negativ man kan vara då...

Undrar om det är ev jaktmark som är av värde? Räcker det med 20000 för att få en cool fastighet?

Var RRGC, tex ROCKAN, kopplade till en specifik radaranläggning?

Hur RRGC är/var kopplade till olika radaranläggningar är mycket olämpligt att diskutera på ett öppet forum :mellow: .

Nja, det är väl inga större hemlighetsmakerier angående det.

Föreslår intresserade läsare att titta i denna tråden Gamla radarstationer …, Var fanns de, av vilken typ?

Annars finns Försvarets Historiska Telesamlingar som har mycket information.

Jag menar fasta anläggningar, trodde det var ganska uppenbart.

Var RRGC, tex ROCKAN, kopplade till en specifik radaranläggning?

Ett kort svar är att "det beror på vilken tidsperiod man avser". När rrgc/f planerades så var de i praktiken kopplade till vissa bestämda radarstationer. Med tiden så gjorde den tekniska utvecklingen dock att dessa begränsningar försvann i stort sett.

Jag menar fasta anläggningar, trodde det var ganska uppenbart.

Och jag menade att fasta anläggningar inte är "helt ute", trodde det var ganska uppenbart.

Vi har fortfarande fasta anläggningar i bruk, däremot har antalet minskat radikalt precis som alla delar av försvarsmakten har minskat. Det betyder inte att de har blivit omoderna, bara att vi inte anser oss behöva lika många längre.

Edited by dieseltrollet

Vi har fortfarande fasta anläggningar i bruk, däremot har antalet minskat radikalt precis som alla delar av försvarsmakten har minskat. Det betyder inte att de har blivit omoderna, bara att vi inte anser oss behöva lika många längre.

Därför att fasta anläggningar är omodernt i ett rörligt försvar som bitvis förs utanför landet, ja.

Nog om den biten.

hade man haft tillräckligt många millar hade det NÄSTAN varit värt att köpa och bygga om till Bostad (ja, jag har en obskyr dröm om att nån gång bosätta mig i ett bergrum, givetvis moderniserat med allt som behövs för ett modernt boende... fast nedsprängt i berget...

men.. en dröm är det och en dröm lär det förbli.

• 1 month later...
Nostalgi trippar lite just nu, 93-94 som målobs där. Skulle vara extremt kul att få besöka berget igen innan det ska våldtas och civiliceras, men även det är nog en utopi.

ptja har du varit inne i berget medan det var aktivt så har du nog sett mer än vad du kommer få se nu ;)

Själv var jag där under en övning med HV och det man såg då var kala bergväggar och en massa vatten/grus i den nya delen, själva RRGC delen är ju halvplomberad, dvs det finns fortfarande EN väg in, men det verkar som att fortV är rätt sugna på att mura igen även den

• 3 years later...