Jump to content

Hög vilopuls

samurai

Recommended Posts

Hej, igår märkte jag att jag hade ovanligt högt hjärtslag, tesdade min puls nu och den låg på hela 80 slag i minuten och jag vet att runt 70 är normalt.

Jag är vältränad, jag anser mig ha ganska bra kondition, fick en 9:a i kond-testet. Åtminstonde så bra att jag bör ha en normal vilopuls.

Googlade lite om det, där stog det att kostillskott med hög koffeinhalt kan öka pumpet, jag tar nämligen kreatinet fierce så jag misstänker det..

Någon som har mer fakta? Det är lite oroväckande..

Jag räknade en minut i morse och då var min puls 80, igår kväll var det värre men jag räknade tyvärr inte.. Då va jag med några kompisar, utan alkohol..

Jag kände liksom slagen utan att känna med handen, tippar på att jag hade runt 100/minut, jämfört med nu då.

Nu ligger det dock på 70 som tur är, men man blir ju orolig när den viktigaste muskeln beter sig ovanligt mot vad den brukar..

Blir till o lägga av med denna koffeinet.

Klart att Du undrar när det är hjärtat som inte gör som Du är van, men det låter inte direkt oroande i mina öron och jag har iaf haft kroniska hjärtproblem sedan 1973 och gjort +15 hjärtrelaterade operationer och har "hjälpmotor" sedan 1975 (därav fick jag frisedeln, tyvärr) så lite har jag hopperligen lärt mig om hjärtat och dess funktion.

Normalt ska Du ha lägre vilopuls när Du är vältränad än om Du var otränad men som nämts kolla pulsen det första Du gör på morgonen innan Du ens klivit upp ur sängen eller ens satt Dig upp för det ökar pulsen, mät flera mornar i rad så får Du ett snitt vilket säger mera än en enstaka mätning, +- 70 slag/minut för normala personer och vältränade brukar ligga lite lägre.

Riktigt vältränade på elitnivå ligger ofta på +-50 slag/minut men det är ovanligt bland "vanligt" folk, ligger Du på runt 65 så tyder det på att Du är i bra form.

Blodtrycket bör Du kolla med då det avslöjar en del om något skulle vara fel, likaså kolestrolhalten men jag tvivlar på att det är någon fara, men hellre fråga/kolla en gång för mycket än för lite!!

Det är flera faktorer som styr vilopulsen förutom kondis, tex ålder, rökare/snusare eller inte, alkoholvanor, ärftlighet mm. men visst koffein i koncentrerad form triggar ju pumpen vilket ju är orsaken till att man tar det för att få fart på maskineriet :)

Lite svårt at tge exakta tips när man inte har så många fakta, men hoppas det klarnade lite iaf.

En hög vilopuls kan även vara ett tecken på att man håller på att bli sjuk.

Eller att man är övertränad. I så fall bör man ge kroppen några dagars vila.

I övrigt instämmer jag med andra ovan, att det gäller att mäta direkt på morgonen. Mät gärna mer än en gång som kontroll (med någon minuts mellanrum) och mät i 20 eller 30 sekunder. (räknar man i 15 sekunder och tar *4 blir det lätt för stor felmarginal, och om man mäter i en hel minut finns det risk att pulsen ökar under tiden man räknar).

Jag mätte på kvällen häromdagen när jag trodde jag var avslappnad och hade 65. Morgonen efter hade jag 48. Det gäller att mäta vid rätt tillfälle.

Tack så mycket alla särskilt till dig Kustbo, min noja försvann nog lite nu ;)

Blir till o ta det lite lugnt med träning som Kjellstroem sa, har tränat varje dag i några veckor typ så chillar lite med det..

Tack för era svar än en gång;)

Tack så mycket alla särskilt till dig Kustbo, min noja försvann nog lite nu ;)

Blir till o ta det lite lugnt med träning som Kjellstroem sa, har tränat varje dag i några veckor typ så chillar lite med det..

Tack för era svar än en gång;)

Välbekomme :lala:

den låg på hela 80 slag i minuten och jag vet att runt 70 är normalt.

80 = runt 70 i min värld.

har tränat varje dag i några veckor typ så chillar lite med det..

Låter som en klok idé att ta en-två vilodagar i veckan.

Fortsätter din "hjärtoro" tycker jag du gör klokast i att uppsöka en IRL-läkare istället för att konsultera internetforum.

/Lindeberg - hjärtintensivsjuksköterska.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...