tinhead Posted October 24, 2008 Report Share Posted October 24, 2008 Initialt ser det ut som en liten välskriven bok som fler än blivande VPL nog kan ha nytta av. http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Centra/Rekr...ingsboken-klar/ http://www.mil.se/upload/dokumentfiler/Fak...nfo/trana_2.pdf Mycket bra bilder som visar rörelsen i verkligheten. Något som ni saknar eller tycker det är för mycket av? Jag upplever att dom går ut för hårt i förslag på träningsprogrammen. 5pass på en vecka är lite väl att ta i till en början?? hade gjärna sett att dom föreslagit en stegmodell. Exempelvis, klarar du detta så utöka med dessa moment... För har dom otur så drar den otränade igång med 5pass/vecka och stupar efter några dagar.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VMI2002 Posted October 24, 2008 Report Share Posted October 24, 2008 Jag tyckte det var en liten trevlig skrift - forutom en punkt. Det rekommenderas att man skall ata ekologiskt. Ar inte det BS? Jag tittade pa vem som forfattat det har, och det fanns ingen som man skulle kunna tanka sig ha sa djup kompetens pa kostomradet. Allvarligt - nagon som sett en studie pa traningsresultat med "vanlig" och ekologisk kost? Annars mkt intressant! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 24, 2008 Author Report Share Posted October 24, 2008 Det rekommenderas att man skall ata ekologiskt. Ar inte det BS? Jag uppfattar det som att dom föreslår ekologisk mat istället för halvfabrikat? Men jag håller med om att det är lite BS ifall man stället "vanlig" mat mot ekologisk mat. Iallafall om man tittar på det enbart med tanke på vad det ger i föda när man tränar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted October 27, 2008 Report Share Posted October 27, 2008 Bobathbollarna tillför inget speciellt. För rehab är de bra och för vissa andra övningar ger de en bra variation men många av övningarna som visas är ingen större mening med i ett program av den typen. Enhandsmarklyft och särskilt den varianten vet jag inte om jag skulle rekommendera utan att ha träffat personerna som ska träna. Det finns bättre och säkrare övningar som tränar ungefär samma sak. Att man kräver så pass mycket utrustning för hemmaträning gör programmet svårgenomförbart för många, det är inte alla som har råd att lägga ut de pengarna så ett färdig träningsprogram utan utrustning skulle kanske fungera bättre. Om det dessutom är ingångsprogrammet till de efterföljande programmen med utrustning så kommer alla att träna på samma sätt från början och kan man ta upp det när de väl anläder till respektive tjänst. Eftersom de diskuterar gym så kanske det vore bra att ge ett färdig exempel på ett enkelt träningschema som tränande kan köra om de väljer den vägen. Kostdelen borde faktakollas på flera plan. För att ta ett uppenbart exempel så ska inte en hårt tränande 18-19 åring inte undvika vanlig pasta, vanlig pasta är dessutom inte snabb på något sätt då den har ett GI-värde runt 60. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.