Jump to content

Recommended Posts

saxat från FMV.se


Publicerad: 2008-10-15 10:27

FMV kommer att påbörja en upphandling av beväpnade hjulfordon till det svenska försvaret.

Upphandlingsprocessen är planerad att inledas under oktober månad 2008. Den kommer att pågå under hösten fram till början av 2009.

Upphandlingen kommer att genomföras i enlighet med föreskrifterna i kapitel 15 i Lagen om offentlig upphandling. FMV planerar att genomföra upphandlingen i successiva steg med så kallad ”short listing” av leverantörer.
Upphandlingen kommer att annonseras på FMVs webbplats.

Tankar/ideér?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoppas Patria AMV

Hoppas Patria AMV

Hoppas Patria AMV

 

*Skuggan håller tummarna*

 

Blir det inte SEP, och upphandlingen gäller större apparater håller jag med du, slitigt hårt i öknen redan, och dessutom vacker att se på :eeh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoppas Patria AMV

Hoppas Patria AMV

Hoppas Patria AMV

 

*Skuggan håller tummarna*

 

Blir det inte SEP, och upphandlingen gäller större apparater håller jag med du, slitigt hårt i öknen redan, och dessutom vacker att se på :eeh:

 

ja det är en vacker vagn, inte åkt i den men sett den live , hoppas nu bara att inte FMV och FM lyckas ta en bra vagn och gör den dålig enl stående SOP

 

/b

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo vi har diskuterat i tråden om Tgb om denna upphandling gäller antingen

Armoured Wheeled Vehicles 2014 ("SEP")

Light Armoured Vehicles= Ersättare för Tgb 11,13,20 (som har ihop med Norge)

 

Om vi nu förutsätter att det handlar om Armoured Wheeled Vehicles 2014 ("SEP") så har jag inte funnit något som säger att en variant av fordonet skall finnas i bandformat för framtida köp som ett krav för köp av hjulmodellen som nu är aktuell. Samt att i intresseförfrågan som låg ute på fmv.se så skrevs det ut att hjulmodellen skulle ersätta Pbv302, Pbv 401, Bv309 (på vissa håll) och Patgb-180/202/203. Så vitt jag vet så ”rullar” våra kvarvarnade Pbv 401 bara i stridstrossen på stridsvagnskompanierna nu för tiden, eller är ja ute och cyklar? Och ska då ett hjulfordon stödja och följa efter ett stridsvagnskompani, hur funkar det? Är ingen expert men det låter som det kan bli problem med stora variationer i framkomlighet. Nu är ju den första ordern på beväpnade hjulfordon för våra Lätta Mekaniserade bataljoner men kommer man bara se på modeller som finns både i hjul och bandvarianter eller hur är upplägget? Skulle inte förvåna mig om det blir en modell av beväpnade hjulfordon i FM och en helt annan beväpnat bandgående fordon när vi når vägs ende. Skulle inte vara förvånad om de olika modellerna kommer att var tillverkade av olika leverantörer också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inga pbv401 finns på våra stridsvagnskompanier längre. Likväl så är samtliga fordon i deras stridstrossplutoner bandgående.

 

Och för att svara på frågan om hur det funkar med hjulgående fordon i dessa förband: Dåligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
saxat från FMV.se

 

Upphandling av beväpnade hjulfordon

Publicerad: 2008-10-15 10:27

 

FMV kommer att påbörja en upphandling av beväpnade hjulfordon till det svenska försvaret.

 

Upphandlingsprocessen är planerad att inledas under oktober månad 2008. Den kommer att pågå under hösten fram till början av 2009.

 

Upphandlingen kommer att genomföras i enlighet med föreskrifterna i kapitel 15 i Lagen om offentlig upphandling. FMV planerar att genomföra upphandlingen i successiva steg med så kallad ”short listing” av leverantörer.

Upphandlingen kommer att annonseras på FMVs webbplats.

 

Tankar/ideér?

 

Facket på Hägglunds kräver att ingen upphandling görs utan att man istället väljer att köpa SEP

http://www.st.nu/nyheter/arbete.php?action...l&id=771961

Share this post


Link to post
Share on other sites
Facket på Hägglunds kräver att ingen upphandling görs utan att man istället väljer att köpa SEP

http://www.st.nu/nyheter/arbete.php?action...l&id=771961

 

Och det kan t.o.m. lyckas i dagens varselträsk?

Vad finns det egentligen för alternativ i en sådan upphandling? Patria AMV har ju nämnts, vad är det som talar för den?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Där sa du något Nubben... Vid får nu se vad som är viktigast, regionalpolitik/arbetsmarknadspolitik eller försvaret, troligen det förstnämnda... Å andra sidan, nu har vi ju EU som granskar då även utrikiska företag kan vara med om upphandling (om jag fattat detta rätt) :worthy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja Piranha finns ju redan i FM men har dålig koll på vad de har att erbjuda.

Edited by 3924

Share this post


Link to post
Share on other sites
Där sa du något Nubben... Vid får nu se vad som är viktigast, regionalpolitik/arbetsmarknadspolitik eller försvaret, troligen det förstnämnda... Å andra sidan, nu har vi ju EU som granskar då även utrikiska företag kan vara med om upphandling (om jag fattat detta rätt) :alien:
Krigsmtrl behöver inte upphandlas om staten inte väljer det själv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krigsmtrl behöver inte upphandlas om staten inte väljer det själv.

 

Jo det måste den.

 

Men om du avser 15kap.22§ i LOU så får man göra vissa undantag i lagen (inte strunta i lagen) med hänsyn till rikets säkerhet, inte på grund av att det är krigsmateriel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen kan man gå runt det lite om man kan motivera att det bara finns en tänkbar leverantör. Då får man direktupphandla.

Används inom bla staten för att spara in på onödiga offentliga upphandlingar där LOU blir lite löjlig ibland.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Där sa du något Nubben... Vid får nu se vad som är viktigast, regionalpolitik/arbetsmarknadspolitik eller försvaret, troligen det förstnämnda... Å andra sidan, nu har vi ju EU som granskar då även utrikiska företag kan vara med om upphandling (om jag fattat detta rätt) :camo:

 

Är det givet att det ena utesluter det andra?

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 dagars anbudstid för ett av de största markprojektet sen STRV 122....

 

Intresseförfrågan (Request for Information) har legat ute sedan 2008-06-13.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krigsmtrl behöver inte upphandlas om staten inte väljer det själv.

 

Jo det måste den.

 

Men om du avser 15kap.22§ i LOU så får man göra vissa undantag i lagen (inte strunta i lagen) med hänsyn till rikets säkerhet, inte på grund av att det är krigsmateriel.

 

Denna paragrafen är ej tillämplig i detta fall, det finns dock tillfällen då FMV gör riktade upphandlingar p.g.a. rikets säkerhet...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eller skriver man kravspecen så att endast den leverantör man vill ha kan platsa.

 

Och då hamnar man i domstol lika säkert som amen i kyrkan om då inte har en extremt bra motivering bakom ditt FFU.

 

@Kn Glock Håller helt med, finns inget i 15 kap. 22§ som kan appliceras här, gjorde bare an reflektion om vilket skäl som ska anges om undatnag ska göras.

@SG OLSSON Man blir yrkesmässigt lite petig, men jag vill alltid förtydliga att man aldrig kommer undan LOU, däremot så finns det olika förfaringssätt baserat på lagen. Alla upphandlingar sker enligt LOU. En direktupphandling regleras ju även den.

 

Noterar med viss förundran att FMV fortfarande inte har funktionen "ladda ner samtliga dokument" på sin webbsida. Nåja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fast om man skriver att man både vill ha bandgående och hjulgående modulära fordon av samma grundtyp, då borde det väl inte finnas så många fler tänkbara modeller än SEP? Eller har jag missat någon cool vagn ute i världen?

 

Varför skulle man inte kunna skriva en sån spec?

Edited by LeadHead

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du motivera detta så är det OK. Man kan dock tänka sig följande frågor.

1. Vad innebär grundtyp?

2. Hur stor likeht mellan band/hjul versioner behövs för att uppnå "grundtyp"?

3. Om det vore billigare (både initialt och i LCC) att ha två olika fordon men med viss gemensamhet (motor, lastanordning, inredning kanske), är inte det "bättre".

 

Och för att ta SEP/MATS som exemple, exakt hur mycket är likadant på de två versioner (vi lämnar åttahjulingen därhän för tillfället)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 & 2. Jag medger att jag inte har koll på detaljerna men jag utgår från att det är avsevärt större likheter (både avseende handhavande och "parts commonality") mellan hjul- och band-SEP än det är mellan Patria AMW, alt. Piranha och, jag vet inte vad, som man skulle kunna slänga in som bandgående motsvarighet, om det ens finns?

 

3. Point taken, men får man ens någon begränsad gemensamhet med andra alternativ? Vilka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan väl finnas någon, någonsstans som har samma motor. Men det verkar som vi inte ska ha några bandfordon just nu.

 

Faktum är att jag inte kommer på något hyffsat modernt (efter '85, säg) bandgående fordonsfamilj som inte är ett stridsfordon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är jag blind för jag kan inte finna att det är ett krav att fordonet skall finnas tillgängligt i bandvariant för kommande inköp.

 

Sedan kan det vara intressant att ta en titt i dokumentet "Annex 3.1 System Specification" som tar upp kraven för fordonen och där kan man notera att vissa krav har man lättat på. Ett sådant är transportbarhet i C-130/Tp84 är numer ett konkurrensfördel men inte ett krav. Kravet ligger nu på att fordonet skall gå in i en A400M eller C-17. detta medför ju att fler modeller/företag kan vara med och tävla.

Edited by 3924

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle man kunna upphandla hjul- och bandfordon gemensamt och välja den kombination av fordon (från en eller två leverantörer) som är billigast även om de två fordonstyperna inte är billigast i sin kategori (band/hjul)?

 

Kan man i en framtida upphandling välja att köpa bandfordon från samma leverantör som man tidigare köpt hjulfordon av, med motiveringen att drifts- och underhållskostnaderna blir lägre eftersom de två fordonstyperna är såpass likadana, eller måste man i en upphandling bedöma de olika produkterna förutsättningslöst?

 

Någon som är insatt i reglerna/lagarna gällande upphandlingar som vet vad som gäller rent allmänt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skulle man kunna upphandla hjul- och bandfordon gemensamt och välja den kombination av fordon (från en eller två leverantörer) som är billigast även om de två fordonstyperna inte är billigast i sin kategori (band/hjul)?

Nej. Alltså du kan upphandla bägge samtidigt men hur skulle det kunna finnas en prissättning där X+Y är billigast, men X och Y inte är billigast i sina respektive kategorier.

Kan man i en framtida upphandling välja att köpa bandfordon från samma leverantör som man tidigare köpt hjulfordon av, med motiveringen att drifts- och underhållskostnaderna blir lägre eftersom de två fordonstyperna är såpass likadana, eller måste man i en upphandling bedöma de olika produkterna förutsättningslöst?

Ja, du kan utvärdera på två sätt, antingen lägsta pris rakt av, eller det ekonomiskt mest fördelaktiga. Vid variant två kan du ta in andra faktorer än dina skall krav och sätta ett pris på dom.

Någon som är insatt i reglerna/lagarna gällande upphandlingar som vet vad som gäller rent allmänt?

Japp, det kan man nog säga.

Edited by Sleipnir

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skulle man kunna upphandla hjul- och bandfordon gemensamt och välja den kombination av fordon (från en eller två leverantörer) som är billigast även om de två fordonstyperna inte är billigast i sin kategori (band/hjul)?

Nej. Alltså du kan upphandla bägge samtidigt men hur skulle det kunna finnas en prissättning där X+Y är billigast, men X och Y inte är billigast i sina respektive kategorier.

...

 

Men det kan väl vara så att SEP Band är dyrare än ett visst bandfordon (inköp, drift, underhåll, utbildning etc.) samtidigt som SEP Hjul är dyrare än en ett visst hjulfordon om man tittar på de olika fordonen enskilt men att man kan göra stora kostnadsbesparingar om man köper SEP Band och SEP Hjul i och med att man i stor utsträckning bara behöver EN typ av reserverdelar, verktyg, utbildningar, etc?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är jag blind för jag kan inte finna att det är ett krav att fordonet skall finnas tillgängligt i bandvariant för kommande inköp.

 

Jag hittar inte heller att det står att det ska finnas en bandvariant utöver AWV:en.

 

Egen reflektion:

Jag tror att fordonet vilket det nu blir i första hand kommer ersätta patgb180 och pbv302 som vid införandet av AWV (2014-15?) skulle ha cirka 23 respektive cirka 47 år i drift.

Fordonet kommer komplettera flottan av patgb 202/203 som i dag är helt behovsatt och slits ganska hårt.

PBV401 som har runt 30 år på nacken fasas ut.

De delar av bandvagnsparken som är äldre avvecklas, dvs 206/208/308.

 

Utöver det säljs Strv121 systemet ut när kontraktet går ut. (2010???)

 

Framtiden (egen tanke):

Strv122 + BGBV120 + INGBV120 (Blev visst ingen BroBV120 just nu:-( )

CV90 + varianter

AWV

Patgb203

BV309 + efterföljande varianter.

 

Mina fem i dagsläget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 dagars anbudstid för ett av de största markprojektet sen STRV 122....

 

 

Det är nästan brottsligt kort tid. Utan att veta hur lång tid det brukar ta, verkar det som om man inte vill ha seriösa anbud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Minimi
      Nu har jag sett en bild på Försvarsmaktens nya jeep. Det är ett Sydafrikanskt monsterfordon som heter Galten... (Har tyvärr igen direkt info om den, men den ser i alla fall tuff ut! )
       
      Något som vet något mer?
       
       
      Tidigare namn på tråden "Humwee my ass! - Här diskuteras Galten" /Henke
    • By Krille
      Vad händer med de vagnar som användes i Bosnien / Kosovo ? Vissa vagnar var leasade från Finland - vil minnas att det var vagnarana som hade kvar proppellrarna...
    • By Tompa
      Nån som vet nåt om tjänster på denna vagn? även vilka förband som utnyttjar dem? självklart utlandsstyrkan men vilka fler?
    • By Perman
      http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3465
       
      Fantastiskt att man nu kan ta fram målsökande granater i 57 mm kaliber. Det borde vara intressant även för den svenska marinen. Dock så tror jag inte man kan skjuta dessa med en eldhastighet av 220 sk/min, utan det är nog frågan om enstaka skott (single shots). Intressant att använda ORKA på långa avstånd och på så sätt spara den vanliga 3P ammunitionen för kortare avstånd.
       
      /Per
×
×
  • Create New...