Jump to content

Vilka örlogsfartyg har ni varit ombord på?


lhenning

Recommended Posts

HMS Sökaren

 

Hmm... Du kan väl ändå inte mena att du varit ombord på gamla minsveparen / tendern Sökaren som byggdes under första världskriget och sjönk 1953? :baskerPa:

 

wikipedia: HMS Sökaren (47)

 

 

Eller finns det ett senare svenskt örlogsfartyg med detta namn? Om man får tro marinetraffic.com och deras AIS info om fartygspositioner så verkar det faktiskt ligga ett litet svenskt militärfartyg med just det namnet på Öckerö i Göteborgs skärgård just nu:

 

marinetraffic.com/ais: Soekaren

 

Har dock ingen aning om vad det kan vara för fartyg, men skulle gärna vilja veta.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

http://www.shipsandharbours.com/picture/number8207.asp

 

Den används till lite allt möjligt när det gäller utveckling av undervattenspryttlar som jag förstått det.

 

Javisst ja! Det är ju den där danskbyggda minröjningsdronen för obemannad drift som bär det namnet nu. :worthy:

 

Där ser man vad man glömmer fort. Tack för länken och infon!

 

Verkar inte finnas någon info om henne varken på mil.se eller wikipedia.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

HMS Sökaren

 

Hmm... Du kan väl ändå inte mena att du varit ombord på gamla minsveparen / tendern Sökaren som byggdes under första världskriget och sjönk 1953? :dribble:

 

wikipedia: HMS Sökaren (47)

 

 

Eller finns det ett senare svenskt örlogsfartyg med detta namn? Om man får tro marinetraffic.com och deras AIS info om fartygspositioner så verkar det faktiskt ligga ett litet svenskt militärfartyg med just det namnet på Öckerö i Göteborgs skärgård just nu:

 

marinetraffic.com/ais: Soekaren

 

Har dock ingen aning om vad det kan vara för fartyg, men skulle gärna vilja veta.

 

/Per

 

Korrekt hon ligger upplagd på Ö-varvet. Skall se om jag kan bidraga med en bild eller motsv under kommande vecka

 

/D

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 3 weeks later...

Falklandsveteranen HMS Hermes nån gång i mitten av 80-talet. Minns att fötterna på sonen blev kolsvarta när han hade gått barfota på flygdäcket.

 

(förutom de fartyg jag nämnt tidigare)

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

HMS Hermes var på besök i Göteborg hösten 1983, jag tjänstgjorde som skeppsnummer 41 ombord HMS Mode, dvs, förstekock!¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

 

Det var tider... Inte för att det var bättre förr, men för att det var förr... :navy:

Edited by Skeppsnr 41
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Lite OT då jag inte kommer att redovisa vilka örlogsfartyg jag varit ombord på men ...

 

FNS Tornio (Hamina-klass) ligger i Malmö vid yttre hamnen, dvs. vid klaffbron och Glasklart ungefär, och kommer att ha allmän visning imorgon

(13/9) mellan 09:00-13:00.

(inte Tornio men samma klass)

 

Ubåten HMS Halland ligger bredvid och har allmän visning några minuter till (slutar kl 13:00) kommer även att ha visning imorgon 09:00-13:00. Kön var ganska så lång under lunchen så det blev inget ombordbesök ...

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...