lhenning Posted October 21, 2008 Report Share Posted October 21, 2008 (edited) Tja! Av ren undran så undra jag om det är vanligt att ha varit ombord på Visby-korvetterna? Hur många här har varit det? Mvh lhenning Edited October 21, 2008 by lhenning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted October 21, 2008 Report Share Posted October 21, 2008 Ja, det är vanligt om man är örlogsmilitär. Nej annars. Finns det förresten något syfte med den här tråden annat än att du vill skryta med vad du fått ta på för några saker? (För på den punkten skulle du inte komma långt i jämförelsen med andra på forumet.) Kommer du inte på något bättre syfte stänger jag den. /mdn, Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lhenning Posted October 21, 2008 Author Report Share Posted October 21, 2008 Ja, det är vanligt om man är örlogsmilitär. Nej annars. Finns det förresten något syfte med den här tråden annat än att du vill skryta med vad du fått ta på för några saker? (För på den punkten skulle du inte komma långt i jämförelsen med andra på forumet.) Kommer du inte på något bättre syfte stänger jag den. /mdn, Blågul Nej, det var absolut inte meningen att skryta! Som jag skrev i mitt inlägg så undrade jag bara om det är vanligt att ha varit ombord på en Visby-korvette. Anser du att det inte passar i denna avdelning så varsågod och stäng tråden!!! //lhenning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 21, 2008 Report Share Posted October 21, 2008 Jag har varit på en Visby-korvett. Får jag glass nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lhenning Posted October 21, 2008 Author Report Share Posted October 21, 2008 Om herrarna Blågul hade kunnat skärpa sig så hade det varit en mycket trevligare vistelse här på soldf. Jag ställde en fråga och för det ska man väl inte behöva blir trackad, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted October 21, 2008 Report Share Posted October 21, 2008 Du måste ju förstå att även om det var en enligt dig normal fråga så klingar det lite konstigt om den om man läser den högt, hade kännts rätt normalt om frågan var ställd frågande till alla om de varit på en korvette. Men svar på din fråga. Nej det är inte vanligt, varför? jo det är ett militärt fartyg och de flesta har såvida inte tillgång till fartyget. Det är inte heller vanligt därför att många som kanske vill gå ombord inte har möjllighet pgra av reseskäl, bor på annan ort än vad båten befinner sig motsv. Frågan kan egentligen ställas till allt som har med FM fordon/farkoster att göra. Är det vanligt att ha varit i ett strf90?=Nej militärt fordon. Är det vanligt att ha flugit Hercules?=Nej militär flygfarkost. Är det vanligt att ha klättrat runt på, i, över, under militära fordon=Nej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 21, 2008 Report Share Posted October 21, 2008 Om herrarna Blågul hade kunnat skärpa sig så hade det varit en mycket trevligare vistelse här på soldf. Jag ställde en fråga och för det ska man väl inte behöva blir trackad, eller? Jag ber om ursäkt för att jag stojade. Jag borde ha svarat mer seriöst: Nej Flera Jag har varit ombord HMS Nyköping och HMS Belos och ett antal mindre. Men jag har varit på Riksäpplet också. Slå det ni. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lhenning Posted October 21, 2008 Author Report Share Posted October 21, 2008 Du måste ju förstå att även om det var en enligt dig normal fråga så klingar det lite konstigt om den om man läser den högt, hade kännts rätt normalt om frågan var ställd frågande till alla om de varit på en korvette. Men svar på din fråga. Nej det är inte vanligt, varför? jo det är ett militärt fartyg och de flesta har såvida inte tillgång till fartyget. Det är inte heller vanligt därför att många som kanske vill gå ombord inte har möjllighet pgra av reseskäl, bor på annan ort än vad båten befinner sig motsv. Frågan kan egentligen ställas till allt som har med FM fordon/farkoster att göra. Är det vanligt att ha varit i ett strf90?=Nej militärt fordon. Är det vanligt att ha flugit Hercules?=Nej militär flygfarkost. Är det vanligt att ha klättrat runt på, i, över, under militära fordon=Nej Kan jag köpa, var kanske en lite förhastad fråga att ställa! Tack för ett seriöst svar i alla fall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted October 21, 2008 Report Share Posted October 21, 2008 *Klampar in i tråden med bestämda steg* Den här tråden kommer att gå på ett isberg om den fortsätter i nuvarande riktning. Sju noll meter snabbt! Kom styrbord till kurs ett åtta noll! Nu handlar den om vilka örlogsfartyg vi varit ombord på i likhet med skjuta med många vapen-tråden. Jag kommer att skriva när det framkommit hur många fartyg jag måste hitta på för att verka häftigast. /mdn, Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghostface Posted October 21, 2008 Report Share Posted October 21, 2008 Du måste ju förstå att även om det var en enligt dig normal fråga så klingar det lite konstigt om den om man läser den högt, hade kännts rätt normalt om frågan var ställd frågande till alla om de varit på en korvette. Men svar på din fråga. Nej det är inte vanligt, varför? jo det är ett militärt fartyg och de flesta har såvida inte tillgång till fartyget. Det är inte heller vanligt därför att många som kanske vill gå ombord inte har möjllighet pgra av reseskäl, bor på annan ort än vad båten befinner sig motsv. Frågan kan egentligen ställas till allt som har med FM fordon/farkoster att göra. Är det vanligt att ha varit i ett strf90?=Nej militärt fordon. Är det vanligt att ha flugit Hercules?=Nej militär flygfarkost. Är det vanligt att ha klättrat runt på, i, över, under militära fordon=Nej Utan att själv ha varit på en av korvetterna så vill jag hävda motsatsen, det är väldigt stor tillgång till att militära fordon och mtrl för civila. Dvs för de som är intresserade. FM-dagar, garnisonsdagar, förbandsdagar, Marinens dag, anhöriga till anställda mm, diverse uppvisningar, flygdagar osv. On topic: Nej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
unitedstirling Posted October 21, 2008 Report Share Posted October 21, 2008 Jag tror att hemligheten till framgång i denna tråd ligger i "bättre förr"-argumentationen.. Visby-korvetter har vem som helst möjlighet att besöka, det är naturligtvis värre med till utlandet sålda fartyg eller hellre, upphuggna och nersmälta diton! Se så, kom pansarskepp - kom flygplanskryssare - kom linjeskepp! Hörde jag Vasa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted October 22, 2008 Report Share Posted October 22, 2008 (edited) Regalskeppet Vasa (nåja, ombord och ombord), ubåten på nåt museum i Malmö, samma med en i San Fransisco, nån kustartilleribåt på Gotland, flera hangarfartyg i San Diego, HSV 4676 WestPac Express. Korvett, inte korvette. Edited October 22, 2008 by Gerle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted October 22, 2008 Report Share Posted October 22, 2008 [...]Men jag har varit på Riksäpplet också. Slå det ni. /K Visste inte att du var så gammal... Nedanstående är förvisso hyfsat lättillgängliga, men - here goes nothing; och och Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted October 22, 2008 Report Share Posted October 22, 2008 Men jag har varit på Riksäpplet också. Slå det ni. /K Om tråden skall ta den riktningen så kan den bli riktigt intressant HMS Sjöhästen Wilhelm Heidkamp Dieter von Roedner Anton Schmidt George Thiele Hermann Kunne Black Watch Erich Giese Etc. Etc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted October 22, 2008 Report Share Posted October 22, 2008 (edited) Visborg UG Gävle UG Sundsvall UG Dalarö UG Sandhamn UG Östhammar UG Kulmbach UG Ernsdorf UG Mosel UG Trossö Gladan Elbe Brandenburg Sachsen Langeooge Wangerooge Mühlhausen Hyäne UG Frettchen Gepard Valkyrien MHV Patrioten UG MHV Apollon UG Athabaskan Viben Tsimitsopoulos Jag har säkert glömt flera UG=under gång Edited October 23, 2008 by Hotel Charlie One Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 (edited) Svenska HMS Uppland T56 Stridsbåt90 (925) Amerikanska USS Iowa USS San Jacinto USS Hayler Finska FNS Hamina Edited October 24, 2008 by eskil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VMI2002 Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 HMS Gotland HMS Halland HMS Stockholm URF HMS Belos USS Kearsarge USS Ticonderoga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted October 23, 2008 Report Share Posted October 23, 2008 (edited) HMS Visby, HMS Helsingborg, HMS Härnösand HMS Kalmar, HMS Gävle HMS Stockholm, HMS Malmö HMS Piteå (UG), HMS Nynäshamn (UG), HMS Norrköping (UG), HMS Ystad HMS Kaparen (UG), HMS Tordön, HMS Tirfing, HMS Spejaren, HMS Styrbjörn HMS Styrsö, HMS Spårö HMS Landsort, Arholma, HMS Koster, HMS Ven, HMS Kullen HMS Sökaren HMS Tapper m.fl. (UG) HMS Östhammar (UG), HMS Dalarö HMS M21 (UG) HMS Belos HMS Carlskrona HMS Trossö (UG) HMS Gotland, HMS Uppland, HMS Halland HMS Södermanland, HMS Hälsingland HMS Näcken URF, Spiggen HMS Gladan, HMS Falken Div. mulor, stridsbåtar, trossfärjor m.m. HMS Småland RFS Aurora USS Wisconsin USS Harry S Truman USS Boise, USS Minneapolis st. Paul LCAC, LCU (UG) HMS Belfast HDMS Viben (UG), HDMS Skaden FGS Elbe FGS Bremen Div. Albatross klass robotbåtar Div. Gepard klass robotbåtar FNS Raahe FNS Oulu MHV ??? Har säkert glömt något... Edited October 23, 2008 by PB-Syte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted October 24, 2008 Report Share Posted October 24, 2008 HMS Malmö HMS Munin (P152) utöver det så USS Intrepid Growler samt U-båten på Sjöfartsmuséet i malmö. /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted October 24, 2008 Report Share Posted October 24, 2008 HMS Belfast. Jädrans att man inte har lyckats slinka in på någon inhemsk "båt" (blir jag kölhalad nu?)... Måste åtgärdas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MtrlC Posted October 24, 2008 Report Share Posted October 24, 2008 HMS Göteborg UG HMS Gävle UG HMS Kalmar HMS Sundsvall HMS Norrtälje UG HMS Västervik HMS Hugin UG HMS Munin UG HMS Mode UG HMS Vale HMS Vidar UG HMS Mjölner HMS Mysing HMS Kaparen HMS Tordön HMS Visborg UG HMS Carlskrona HMS Arholma HMS Skredsvik HMS Belos HMS Småland HMS Nordkaparen En hollänsk fregatt som jag inte minns vad den heter, Tromp nånting kanske? En Litauisk minjakt som jag inte heller vet vad den hette. Ett antal stridsbåtar, 200-båtar och dyl. UG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted October 24, 2008 Report Share Posted October 24, 2008 [a]Aktiva[/a] HMS Sundsvall (UG) HMS Gävle HMS Visborg HMS Skaftö HMS Spårö HMS Arholma HMS Landsort HMS Trossö HMS Stockholm HMS Malmö HMS Vinga HMS Nyköping HMS Belos HMS Jägaren HMS Gladan HMS Falken Strb90H Strb90E G-båt SVK Bredskär, BevB 70-klass Lungö, Trossbåt 600-klass Elon, Bastransportbåt 700-klass Märsgarn, Bastransportbåt 700-klass 703, Bastransportbåt 700-klass 232 235 (UG) 236 (UG) Ett antal NATO-minröjningsfartyg som var på besök i Stockholm 2006. Museum motsv HMS Småland HMS Nordkaparen HMS Spica T56 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted October 24, 2008 Report Share Posted October 24, 2008 (edited) Trots att jag aldrig varit i marinen så har jag varit ombord på åtskilliga örlogsfartyg under de senaste 35-40 åren. Det skulle bli en alltför lång lista om jag skulle försöka nämna alla, men här är några höjdpunkter: USS IOWA (1985 när hon låg på redden utanför Köpenhamn, för övrigt mitt hittills största örlogsögonblick) DRUZJNYJ (sovjetisk robotfregatt av Krivak I-klass; nån gång i mitten av 80-talet när hon besökte Göteborg tillsammans med en minsvepare av Yurka-klass) HMS HALLAND (omkring 1980?, UG, stod längst akterut på halvdäck i 35 knop, det ni! ) FS COLBERT (fransk robotkryssare: nån gång på 80-talet när hon besökte Stockholm; minns att det var 11 eller 12 våningar upp till bryggan, puh!) F.d. östtysk korvett av Parchim-klass (minns inte namnet men det var 1992; tog då bilder även av två st f.d. östtyska fregatter av Koni-klass i örlogshamnen i Warnemünde, och som då var försedda med NATO-nummer på bogarna(!)) /Per Edited October 24, 2008 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted October 24, 2008 Report Share Posted October 24, 2008 Utländska i tjänst varande krigsfartyg HMS Sheffield FGS Brandenburg FGS Lübeck FGS Sachsen MN Georges de Leygues MN Le Bihan USS Ross USS Peterson USS Stethem FN Rauma FN Kiisla FN Poorvo FN Pojhama HDMS Stören HDMS Lommen LÉ Ciara Roisin mfl... räknar inte in svenska ftg och museie ftg för det är lite fusk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skeppsnr 41 Posted October 25, 2008 Report Share Posted October 25, 2008 (edited) HMS Mode, HMS Väktaren, HMS Hugin, HMS Munin, HMS Magne (48:e). HMS Carlskrona, HMS Gästrikland, HMS Arcturus, HMS Aldebaran, (jag har hennes nycklar i min souvenirsamling! ) HMS Sjöhästen, samt slutligen det totala marina könsbytet... dvs, f.d HMS Manligheten, vid mitt besök så var hon reducerad till den bepansrade flytbryggan (EM)MA (1983, Gulmarsfjorden), dvs, samma fjord som fregatterna brukade förvaras i. Ok, glömde HMS Hermes... Edited October 25, 2008 by Skeppsnr 41 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MtrlC Posted October 25, 2008 Report Share Posted October 25, 2008 räknar inte in svenska ftg och museie ftg för det är lite fusk. Museéfartyg kan jag väl hålla med om att det kan räknas som lite fusk, men vad är det för fusk med svenska fartyg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnus242 Posted October 27, 2008 Report Share Posted October 27, 2008 Eftersom jag som kavallerist är en inbiten landkrabba så har jag inte satt min fot på så många örlogsfartyg, egentligen bara ett värt att skryta med . T46, undergång nere i maskinrummet, tidvis med en tass på gasen till babords huvudmaskin. 18-cylindriga Isotta Fraschini med cylindervolymen 57 liter, på 1 500 hk och ingen j*vla ljuddämpare är ren och skär bensinmotor porr på högsta nivå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted October 28, 2008 Report Share Posted October 28, 2008 HMS Stockholm HMS Gävle HMS Belos HMS Södermanland HMS Västergötland HMS Hälsingland HMS Östergötland HMS Uppland HMS Halland HMS Najad HMS Trossö HMS Kullen HMS Visborg HMS Ystad HMS Kaparen (osäker på vilken individ) URFen Spiggen FDS Meersburg FDS Ammersee FDS Fehmarn S174 U25 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted October 29, 2008 Report Share Posted October 29, 2008 Min magra lista... varande infanterist HMS Belfast Jagaren Småland Nordkaparen Och.... I full rulle i Göteborgs yttre skärgård under GU på I15... Robotbåten Västervik (sades det att det var...), ni vet säkert om den var med i och runt "Väst -86". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted October 29, 2008 Report Share Posted October 29, 2008 (edited) räknar inte in svenska ftg och museie ftg för det är lite fusk. Museéfartyg kan jag väl hålla med om att det kan räknas som lite fusk, men vad är det för fusk med svenska fartyg? Ok ra, Rustade Svenska örlogsfartyg, kursiverade var rustade vid bordningstillfället, båtar äro utlämnade HMS Stockholm HMS Malmö HMS Göteborg HMS Gävle HMS Kalmar HMS Sundsvall HMS Visby HMS Hälsingborg HMS Snapphanen HMS Kaparen HMS Väktaren HMS Styrbjörn HMS Tirfing HMS Starkodder HMS Ystad HMS Halmstad HMS Piteå HMS Umeå HMS Visborg HMS Trossö HMS Carlskrona HMS Belos HMS Gladan HMS Falken HMUb Gotland HMUb Uppland HMUb Halland HMUb Södermanland HMUb Östergötland HMUb Näcken HMS M21 HMS M22 HMS M24 HMS Nämdö HMS Rapp HMS Tapper HMS Hurtig HMS Händig HMS Landsort HMS Arholma HMS Vinga HMS Ven HMS Ulvön HMS Koster HMS Spårö HMS Skaftö Edited October 29, 2008 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts